Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Desktop Next Niet  (gelezen 4614 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu Desktop Next Niet
« Gepost op: 2014/10/28, 21:54:04 »
Ter info: je kan de vergissing maken de iso van Ubuntu Desktop Next 15.04 (Vivid Vervet) te downloaden en te installeren op een desktop/laptop.

Voor zover ik begrijp is dit een versie van Ubuntu met de nieuwe Unity 8 desktop. Echter, het is de Unity 8 versie voor mobiele apparaten (telefoons en tablets). Installeren op een desktop is alleen voor ontwikkelaars (neem ik aan) maar verloopt geheel als normaal.

Na aanmelden komt er een intro met soort schermbeveiliging die je kan “wegvegen” (met de muis). Skip deze intro voor een totaal andere desktop! 8-)

In de Browser kan je van alles oproepen. Apart detail: niet scrollen met het muiswiel maar door “te vegen” met de muis. Interessant voor een aanraakscherm maar dat heb ik (nog) niet. Leuke effecten zijn er als je met de muis aan de randen van het scherm “veegt”.

Een terminal is er standaard niet (wel Ctrl-Alt-Fn ^-^) maar er is een gratis terminal app in de Ubuntuwinkel (soort softwarecentrum). Dat vraagt wel om je Ubuntu One login (gestopt, geen apps geïnstalleerd).

Het is duidelijk te merken dat Ubuntu Desktop Next (Unity 8 nog) niet geschikt is voor een desktop-installatie. Einde test Unity 8. Misschien weer in 15.10?
the first distro to get the new Unity 8 might be Ubuntu 15.10.

Wel een Interessante ontwikkeling (“There will be resistance in the community”):
Traditionally a given release of Ubuntu has shipped with the versions of the applications available at the time of release ...<knip>...  The new desktop packaging system means that application developers can push updates out when they are ready and the user can benefit right away," says Will Cooke.

Voor de volledigheid de link: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-desktop-next/daily-live/current/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/29, 00:07:06 »
Dan mogen ze wel heeeeel erg gaan focussen op de afwerking in 16.04 want anders wordt 16.04 een brakke LTS als 15.10 pas Unity 8 standaard gaat krijgen...

Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/29, 19:10:16 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/30, 16:45:45 »
Dan mogen ze wel heeeeel erg gaan focussen op de afwerking in 16.04 want anders wordt 16.04 een brakke LTS als 15.10 pas Unity 8 standaard gaat krijgen...

Ach ik vind alles best zolang mijn grote liefde Ubuntu Gnome maar goed functioneert. En anders leer ik mijzelf wel openSuse aan want dat werkt ook best fijn (buiten zypper dan voor mij), of ik stap over op Debian.

Maar voorlopig eerst maar eens kijken wat 15.04 gaat doen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/13, 22:08:29 »
Vandaag in een “Q&A Hangout” heeft Mark Shuttleworth het (4m40) over het nu al uitproberen van Ubuntu Next op een desktop.  De huidige code is vooral nog voor telefoons, dat was in dit topic al opgemerkt.   ^-^

De bedoeling is dat de desktop en mobiele omgevingen op termijn meer op elkaar gaan aansluiten en Ubuntu Next ook naar de desktop komt. Streven is (6m40) dat Ubuntu Next een optie wordt in 16.04 LTS (maar dus nog niet als standaard Ubuntu desktop).

http://news.softpedia.com/news/Canonical-to-Announce-Development-Partnership-with-Major-Telecom-Company-464841.shtml
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/04, 19:12:35 »
ok ik had hem dus per ongeluk wel op mijn desktop geinstalleerd. Maar goed voor smartphones dus...   is die dus te testen op iedere smartphone, of ook maar voor een beperkt aantal types. en zo ja, hoe installeer ik een .iso op mijn telefoon.


grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Re: Ubuntu Desktop Next Niet
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/04, 20:12:55 »
Is voor een beperkt aantal types en niet zo eenvoudig als de ISO erop loslaten. Daar komt heel wat meer bij kijken.