Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tablets met Ubuntu  (gelezen 1378 keer)

Tablets met Ubuntu
« Gepost op: 2014/10/31, 10:11:48 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/31, 11:41:24 »
Jammer alleen dat het weer voor een select aantal mensen is. Ik bedoel: gemiddelde persoon zal Ubuntu niet installeren op zijn/haar computer volgens het artikel, dus waarom zou het op tablet dan ineens wel aanslaan? ;)

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/31, 13:27:02 »
Dat was zo, maar of dat zo zal blijven?
1. Er komt steeds meer privacy awareness; ik zie kansen voor software waar je weer de klant bent ipv het produkt.
2. Ik zie een verschuiving richting 'de hele keten': PC, laptop, tablet, phone (TV? auto? domotica? what else?); Ubuntu zou dat kunnen bieden.

JohPoe

  • Gast
Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/31, 14:46:00 »
Jammer alleen dat het weer voor een select aantal mensen is. Ik bedoel: gemiddelde persoon zal Ubuntu niet installeren op zijn/haar computer volgens het artikel, dus waarom zou het op tablet dan ineens wel aanslaan? ;)

@Vistaus
IK heb hiervoor een simpele verklaring :-) Al tijden bestaan er PC's en draagbare PC's en de mensen hebben hiermee leren werken en hun ervaringen mee opgedaan. Bij een nieuwe PC heeft men dan de verwachting iets soortgelijks te krijgen als wat men had en de eerder opgedane kennis en ervaringen te kunnen hergebruiken. Dit zou dan ook de reden kunnen zijn voor Win8 en Linux weerstanden op de PC.
De tablet is nog niet zolang in omloop en lijkt ook totaal niet op de oude vertrouwde PC. Er is geen ervaring en dus gaat de mens in de leermode en gaat op ontdekkingsreis om het apparaat te kunnen bedienen en dan is Linux of Win8 plots geen probleem meer.

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/31, 15:26:57 »
Blijkbaar heb je de knipoog op het einde van mijn post gemist; het was een insinuatie ;) Natuurlijk wist ik het antwoord zelf allang, anders zou ik ook niet al sinds 2008 hier rondhangen hè ;)

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/01, 14:50:27 »
Men spreekt reeds van 2012 van de Ubuntu phone. Ik was wel geïnteresseerd daar mijn gsm zijn beste tijd had gekend. Mijn gsm heeft het ondertussen begeven, heeft u al een Ubuntuphone gespot? Mijn relatie met Ubuntu lijkt op mijn opgedane ervaring in relaties met vrouwen: veel blabla en weinig boemboem.  ;)

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/01, 14:58:20 »
De eerste Ubuntu Phone komt binnenkort van Meizu. Dat het iets langer duurt zegt erg weinig: Android bestond al ruim 5 jaar voordat de eerste telefoon kwam en kijk eens naar de populariteit van nu. Mijn telefoon (Jolla Phone) duurde ook een tijd voor het op de markt kwam en eenmaal op de markt werkt ie heerlijk en neemt de populariteit langzaam steeds een beetje toe in de landen waar ze actief zijn. Zo zal dat ook wel met Ubuntu Phone gaan: duurt een tijdje voor het op de markt komt en eenmaal op de markt komt de boemboem vanzelf.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/01, 15:00:24 door Vistaus »

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/01, 15:07:27 »
Zal die Ubuntuphone een software center hebben om programma's bij te installeren? Want dat ontbrak bij Ubuntu Touch op de Nexus? Ik ben dan zeker nog altijd geïnteresseerd. Mijn huidige gsm is mijn ding niet. Maar het is een tweedehands die ik heb gekregen van iemand die er ook zijn meug niet in vond.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/01, 15:18:47 »
Ik persoonlijk zie Ubuntu graag komen op de tablets en de telefoons. De tablets gaan nog wel, maar mijn nieuwe Huawei telefoon zit vol met Google en andere programma's die ik niet wil hebben, maar ook niet kan verwijderen. Een van een ander software-product bekende situatie, lijkt mij. Als gevolg haalt die gebundelde software de prestaties van een op zich prima ding behoorlijk naar beneden. Ik begrijp dat wel, de makers van Androïd hebben natuurlijk  inkomsten nodig, maar wat mij betreft niet zo.

Dan zie ik graag een open source systeem ter vervanging.

Groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/01, 20:09:49 »
@jvecht: Die zijn er al. SailfishOS (wat draait op de Jolla Phone, die ook heb), FirefoxOS (wat draait op o.a. de Alcatel Fire)... geen troep. wel open source :)

@Pattattezak: Ja, een Softwarecentrum komt erbij op die Meizu. Alleen verwacht niet téveel apps aangezien Ubuntu Phone alleen maar native apps ondersteund en niet bijv. Android-apps (zoals SailfishOS en BlackBerry 10 wel doen). Ik zeg dat niet als kritiek op Ubuntu Phone, maar meer om evt. teleurstelling door te hoge app-verwachtingen te voorkomen ;)

Offline Suns

  • Lid
Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/02, 11:22:51 »
Ik hoop echt dat er snel een tablet komt met Ubuntu erop ,  ik zal dit  volgen  met zeer veel interesse......
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/02, 16:28:07 »
Ik persoonlijk zie Ubuntu graag komen op de tablets en de telefoons. De tablets gaan nog wel, maar mijn nieuwe Huawei telefoon zit vol met Google en andere programma's die ik niet wil hebben, maar ook niet kan verwijderen. Een van een ander software-product bekende situatie, lijkt mij. Als gevolg haalt die gebundelde software de prestaties van een op zich prima ding behoorlijk naar beneden. Ik begrijp dat wel, de makers van Androïd hebben natuurlijk  inkomsten nodig, maar wat mij betreft niet zo.

Dan zie ik graag een open source systeem ter vervanging.
Google maakt Android (vanzelfsprekend?) ook open source, Canonical heeft (natuurlijk) ook inkomsten nodig en de Ubuntuwinkel (Unity 8 softwarecentrum voor Ubuntu Phone) heeft ook Google apps.

Een (ander) open source systeem ter vervanging is CyanogenMod, een besturingssysteem gebaseerd op de Android open source en vrije software apps van F-Droid.

Ubuntu Phone is (alleen) Unity 8 met apps uit de Ubuntuwinkel.
Het aanbod van (vrije en gesloten) apps in de Ubuntuwinkel is (nog) beperkt en niet te vergelijken met het Ubuntu softwarecentrum.
Klik links bovenin op Documentatie


Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/02, 20:06:28 »
Bovendien zit er een behoorlijk verschil in de werkwijze. Ubuntu Phone, SailfishOS en FirefoxOS zijn transparant open source. Android is niet transparant open source volgens de open source-gedachte, maar de broncode wordt achteraf vrijgegeven. Verder VuurVosje +1, dat inderdaad ook.

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/03, 07:42:37 »
@Pattattezak: Ja, een Softwarecentrum komt erbij op die Meizu. Alleen verwacht niet téveel apps aangezien Ubuntu Phone alleen maar native apps ondersteund en niet bijv. Android-apps (zoals SailfishOS en BlackBerry 10 wel doen). Ik zeg dat niet als kritiek op Ubuntu Phone, maar meer om evt. teleurstelling door te hoge app-verwachtingen te voorkomen ;)
Ubuntu Phone is (alleen) Unity 8 met apps uit de Ubuntuwinkel.
Het aanbod van (vrije en gesloten) apps in de Ubuntuwinkel is (nog) beperkt en niet te vergelijken met het Ubuntu softwarecentrum.
Ergens spreken Vistaus en Testcees elkaar tegen? Een software centrum lijkt me interessant, overal waar ik een wifi-bereik heb, kan ik via de Qutecom software mijn vaste telefoon op mijn mobieltje ontvangen. En ik werk met een besturingssysteem dat ik ken. Onder W8, Androïd of Ios bestaat er inderdaad een app die hetzelfde verwezenlijkt. Dus toch beter een Androïd toestel kopen dan wachten op de Ubuntu phone?

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/03, 11:53:56 »
Waar spreken we elkaar tegen in die citaten? We zeggen allebei juist dat het aantal apps nog niet al teveel is. Voor de verandering zijn testcees en ik het dus juist een keer eens met elkaar over dat punt ;)

Ik weet niet of Qutecom al software heeft voor Ubuntu Phone, ken die dienst niet. Als je twijfelt, dan is een Android-toestel, Windows Phone-toestel of SailfishOS of BblackBerry 10 (daar laatstgenoemde 2 ook gemakkelijk Android-apps kunnen draaien) wellicht een beter alternatief, in ieder geval voor nu.

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/17, 10:00:37 »
Als u beiden hetzelfde verteld, dan komt de Ubuntuphone niet met het volledige softwarecentrum zoals ik het ken op mijn desktop?! Enkel met de apps die waarschijnlijk nu ook reeds beschikbaar zijn in het softwarecentrum? Apps die ik niet echt gebruik ...

Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/17, 11:46:03 »
Klopt. Maar dat is logisch. Je kunt toch niet verwachten dat je op een telefoonschermpje desktop-apps kunt draaien, laat staan kunt bedienen (want de schaling zou dan niet goed zijn)? Die apps moeten geporteerd worden en dat is aan de makers zelf. Het Softwarecentrum op Ubuntu Phone zal dus schaars zijn in het begin.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tablets met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/13, 20:06:56 »
http://tabletworld.nl/nieuws/tablets-met-ubuntu-op-komst/

Goeie ontwikkeling lijkt mij.
Update: Laat nog even op zicht wachten omdat Ubuntu Touch besturingssysteem nog niet klaar is.

http://tabletworld.nl/nieuws/ubuntu-tablet-vertraging-ut-one/
Klik links bovenin op Documentatie