Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!  (gelezen 5501 keer)

Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Gepost op: 2014/10/18, 23:49:23 »
Afgelopen week stuitte ik ineens op een hele handige app, en ook precies op tijd. Ik was weer eens met distro's aan het spelen en kreeg Vlocity niet bootable op een USB stick. Laptop liep steeds vast op t bootinst.sh script. Gelukkig bedacht ik me ineens dat ik DriveDroid met de kali NetHunter install had geinstalleerd dus heb die maar eens geprobeerd.

DriveDroid is veruit de meest bruikbare Android app die ik ken. Het is een emulatie app die een opstartbare iso of img kan aankoppelen aan je pc zodat je er van kan opstarten zonder deze eerst naar Cd/USB te moeten branden. Natuurlijk werkt hij ook met niet opstartbare images die je gewoon kan openen in elk OS zodat je bv ook gemakkelijk bestanden uit je backups en schijf klonen kan kopieren.

Nog een leuke functie is het aanmaken van nieuwe images, zo heb ik bv mijn Portable App Suite (handig voor het opschonen van windows pc's van vrienden) verhuisd van mijn USB stick naar mijn telefoon.

 Nou heb ik een Nexus 5 en werkt daar zowel de cd en usb emulatie op zonder problemen maar dat schijnt niet voor elke telefoon te gelden. Schijnbaar werkt vaak wel 1 van de 2 dus valt er wel omheen te werken als een van de protocollen niet word ondersteund op jouw telefoon.

Je kan DriveDroid installeren met Google Play
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/19, 06:21:38 »
Hier deze is ook goed.
Zalman ZM-VE300,  en je moet nog een hd kopen.

Hier kun je een heleboel iso's booten, zeker gemakkelijk gebruik van veel iso, of als je vaak je iso's update.
En natuurlijk als externe hd te gebruiken.

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/19, 09:04:54 »
Fraai idee! Voor wie meteen aan de slag wil is het wellicht goed te melden dat je telefoon ge-root moet zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/19, 09:23:51 »
Leg eens verder uit? Dit draait op je telefoon onder Androïd? Een hele CD/ISO? Bootable?



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/19, 09:58:22 »
Werkt prima!  Iso op tablet, tablet koppelen via USB aan PC, PC-booten via bios opstartmogelijkheden (bij mij m.b.v. F8-toets).

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/19, 15:36:34 »
Leg eens verder uit? Dit draait op je telefoon onder Androïd? Een hele CD/ISO? Bootable?



De iso's staan op je SD card, de telefoon met USB aan je computer en de software biedt dan de ISO als ware het een ingestoken cd aan. En hop je kunt er van booten.

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/19, 15:42:36 »
Hier deze is ook goed.
Zalman ZM-VE300,  en je moet nog een hd kopen.

Hier kun je een heleboel iso's booten, zeker gemakkelijk gebruik van veel iso, of als je vaak je iso's update.
En natuurlijk als externe hd te gebruiken.
Is ook zeker een handig speelgoedje.... moet ik onthouden voor wanneer ik een nieuwe exthdd nodig heb.

Fraai idee! Voor wie meteen aan de slag wil is het wellicht goed te melden dat je telefoon ge-root moet zijn.
Mijn telefoon is altijd al geroot voordat ik hem gebruik dus was me niet opgevallen.
De meeste moderne telefoons kunnen voortaan zeer gemakkelijk un-locked worden middels een simpel ADB commando of unlock/root app, zoek op XDA developers forum naar root howto voor jouw merk/model telefoon en volg de instructies.
Pas op met het rooten van oudere telefoons (2+ jaar) want vaak werken de howto's daarvoor niet meer en kan je je telefoon daarna soms zelfs weggooien!

Leg eens verder uit? Dit draait op je telefoon onder Androïd? Een hele CD/ISO? Bootable?
DriveDroid draait op Android en zoek naar iso en img bestanden op je sdcard (/sdcard/Download/images). Je kan reeds gedownloadde iso's naar de images map kopieren vanuit Android zelf en vanaf je PC maar je kan ook vanuit DriveDroid zelf de meest populaire iso's downloaden.
Verder is het een kwestie van op een iso/img klikken en kiezen of je deze als read-only USB, schrijfbare USB of CD drive wilt aankoppelen (mist jouw Android kernel deze allemaal ondersteund) en sluit je de telefoon met de USB kabel aan op je pc.
Het iso/USB bestand is toegankelijk vanaf je pc als externe schijf of USB CD-rom drive net alsof je de iso naar CD hebt gebrand en deze in een externe USB CD-Rom drive op je pc hebt aangesloten. USB emulatie word herkend als externe schijf net als je USB/SD/ExtHDD apparaten. Zo kan je de iso's zonder te branden direct opstarten op elke pc met ondersteuning voor opstarten van extCD/USB.

Het is dus vooral handig om tijd en CD/DVD's te besparen, de levensduur van je USB sticks te verlengen en in veel gevallen is het ook nog eens sneller in gebruik dan een echte CD/DVD wanneer je telefoon een snel geheugen heeft en USB3 ondersteuning.
Ook erg handig voor computers die niet kunnen opstarten van USB maar wel van een USB CD-rom drive zoals bv de oude PowerMacs (G4/G5).

Sjouw je normaal meestal een USB stick met je mee met Linux installers/LiveCD's etc. dan kan je die voortaan thuis laten en kopieer je het hele boeltje naar je telefoon want die heb je toch altijd al bij je.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/19, 15:43:52 »
maar dan vraag ik: waarom zou je in hemelsnaam een iso op je telefoon willen booten?
Daar kan ik genoeg redenen voor verzinnen hoor ;)

Maar in dit geval boot je de iso niet op je telefoon maar op je pc vanaf je telefoon.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/19, 18:06:14 »
Stel je hebt een setje cd's, een met kubuntu, een met ubuntu en 1 met mint. Misschien een cd met een bootable disc cloner en een cd met hacktools. Ipv van 5 cd's mee te slepen hoef je nu alleen je telefoon mee te nemen. Ik denk dat een groot percentage van systeembeheerders dit al een tijdje gebruikt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/19, 18:56:40 »
Sjouw je normaal meestal een USB stick met je mee met Linux installers/LiveCD's etc. dan kan je die voortaan thuis laten en kopieer je het hele boeltje naar je telefoon want die heb je toch altijd al bij je.

OK! Nu begin ik hem te snappen en het nut ervan in te zien. Dus in plaats van die vier USB sticks met mijn vaste keuze aan distro's (één per stick) laad ik die vier iso's op de 32 GB microSD kaart die ik in mijn telefoon heb zitten en daarmee heb ik dan dezelfde functionaliteit als dat bosje sticks? Dat is een optie.

En dat boot net zo vlot als een normale USB stick (of soms zelfs sneller als ik het goed begrijp? Jeeeh. Eens kijken hoe ik dat aanpak. Ik heb maar een opstap Huawei ... . en best heel blij mee ook trouwens.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/19, 18:57:51 »
Je hebt,
Hirens.BootCD
avg_arl_cdi_all_120_120823a5411.iso
BitDefenderRescueCD_v2.0.0_5_10_2010.iso
boot-repair-disk.iso
clonezilla-live-2.2.2-32-amd64.iso
dban-2.2.7_i586.iso
FreeBSD-9.0-RELEASE-amd64-dvd1.iso
gparted-live-0.15.0-1-amd64.iso
hddregenerator.iso
kav_rescue_10.iso
kubuntu-14.04-desktop-amd64.iso
Memtest86_4.0a.iso
mhdd32ver4.6.iso
mt420_memtest86+-4.20.iso
NAS4Free-x64-embedded-9.1.0.1.636.img
pmagic_2013_06_15.iso
rescatux_cdrom_usb_hybrid_i386_amd64-486_0.30.2_sg2d.iso
rescue_system-common-en.iso
super_grub2_disk_hybrid_2.00s1-beta1.iso
systemrescuecd-x86-3.3.0.iso
ubcd530.iso
ubuntu
xubuntu

En natuurlijk zijn er nog meer.







« Laatst bewerkt op: 2014/10/19, 19:01:26 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/19, 18:59:07 »
Op 1 grote usb stick kun je ook meerdere iso's gebruiken, daar is ook software voor, dan kun je op je usb kiezen, welke iso je wilt booten.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/19, 19:01:04 door jan11000 »

Offline Nero

  • Lid
Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/19, 19:12:46 »
Ik gebruik reeds enkele jaren een 32GB stick met daarop meerdere releases van (L|K|X)Ubuntu, Mint, Bodhi, SystemRecueCD, RIP (Recovery Is Possible) en andere diagnostic tools, alles met een GRUB menu. Zoek wel nog een manier om de ISOs automatisch in het menu te krijgen. Nu moet ik telkens grub.cfg aanpassen.

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/19, 20:25:10 »
Dus dan moet je eerst op XDA-developers door een wirwar aan technische topics heen gaan bladeren om vervolgens een how-to'tje te vinden voor het rooten van je telefoon... Lekker makkelijk begint dat al dan. Als je al een Androïde-foontje hebt. En dan zie ik persoonlijk het voordeel niet bovenop een USB-stick (naast dat ik geen Androïde-foontje heb), maar ieder zo zijn ding.

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/20, 06:52:22 »
ah okee..............maar dat gaat niet werken met een 4 gb. geheugenkaartje hahahahaha.
Meer heb ik niet!

maar usb sticks van 16 gb. heb ik wel, dus dat vind ik dan makkelijker, zoals jan11000 zegt.
Ik had voorheen ook altijd 4GB of 8GB SDcards in mijn telefoons waarvan ik een goede 70% niet gebruikte, daar had ik dus nog gemakkelijk iets van een sysrescue cd en Debian/Ubuntu netinstaller op kunnen zetten en mezelf heel wat gedoe kunnen besparen gezien ik mijn USB stick met RedoBackup en PortableApps altijd vergat mee te nemen wat me in het verleden al extreem veel moeite en vloeken heeft gekost.
Ook bv Slitaz, PuppyLinux of TinyCore zijn maar een paar MB groot en kunnen extreem handig zijn in geval van nood.

Dus dan moet je eerst op XDA-developers door een wirwar aan technische topics heen gaan bladeren om vervolgens een how-to'tje te vinden voor het rooten van je telefoon... Lekker makkelijk begint dat al dan. Als je al een Androïde-foontje hebt. En dan zie ik persoonlijk het voordeel niet bovenop een USB-stick (naast dat ik geen Androïde-foontje heb), maar ieder zo zijn ding.
Leuk is anders ja... XDA is zeker geen overzichtelijke site maar wel de meest betrouwbare bron. Het is vaak wel even zoeken maar je krijgt er veel vrijheid en extra mogelijkheden voor terug.
Ik wil bv echt niet alleen maar kunnen bellen en spelletjes spelen op een apparaat wat bijna 2x zo snel is als mijn laptop. Ook ga ik echt geen minuut gebruik maken van een telefoon vol reclame pop-ups die je halve scherm beslaan en altijd precies voor hetgene waarop je net wilde klikken omhoog poppen... niks voor mij!.. vooral niet omdat ik weet dat er een /etc/hosts bestand aanwezig is op het systeem wat ik als root wel kan aanpassen en zo alle reclames in 1 keer kan blokkeren.

Gelukkig beginnen veel bedrijven in te zien dat ze er weinig mee opschieten om zo'n groot deel van de mogelijkheden volledig te blokkeren. Natuurlijk is je apparaat met bootloader slot veiliger dan zonder (vandaar dat je het nu gemakkelijk aan/uit kan zetten) en kan er misbruik gemaakt worden van SuperUser en Busybox maar daar maken we ons op onze Linux laptopjes ook niet druk over en daarop gebruiken we vaak helemaal geen virus/rootkit/privacy scanners.

Rooten is dus voor veel telefoons niet meer zo moeilijk gezien de mogelijkheid om de bootloader te unlocken al standaard in Android (4.4.+) zit. In veel gevallen is het dus een kwestie van een bootloader unlock commando intikken via ADB, de unlock goedkeuren in een pop-up dialoog op je telefoon, custom recovery en/of SuperUser rom flashen via ADB en je tel is geroot. Soms kan dit zelfs binnen 1 minuut dmv een scriptje of gewoon met een Android app op je telefoon zelf.

Bij veel B merken tablets en telefoons hoef je zelfs alleen de SuperUser app (soms + Busybox) te installeren vanuit Google Play en op OK te klikken wanneer deze aangeeft dat de su binary nog geinstalleerd moet worden.

Dus begin er vooral niet aan als je voor jouw apparaat alleen dikke tutorials met bergen dikgedrukte waarschuwingen tegenkomt want de kans is groot dat er iets mis gaat. Let bij Android 4.3 en ouder ook goed op de datum waarop de tutorial is geschreven en lees zeker ook de laatste nieuwe commentaren. In sommige gevallen is eerst een downgrade van je Android OS vereist waarop de exploit om te rooten nog wel werkt.

Ben je bekend met Android partitionering + systeemherstel en weet je precies wat je aan het doen bent dan kan je natuurlijk wel een poging wagen maar wees wel voorzichtig. Begin dus altijd met het maken van een volledige backup van /system en /data, lees meerdere tutorials + commentaar van je voorgangers en download eerst alle benodigde bestanden voordat je begint te kopieren en plakken.

Ook kan het geen kwaad om naast je backup ook het officiele firmware pakket voor je telefoon naar je SDcard te downloaden, als er dan iets mis gaat is het slechts een kwestie van de juiste toetscombinatie ingedrukt te houden zodat je apparaat opstart in de bootloader die officiele firmware meteen herkend en automatisch voor je kan herstellen. (Er zwerven ook officiele roms incl root rond op het net die je net als een officiele upgrade kan installeren door op te starten in de bootloader met de rom in de root van je sdcard)

Heb je geen success met rooten en wil je toch persee een ge-rootte tel/tab kies dan bij je volgende aankoop voor een apparaat van een fabrikant die wat meer open staat voor open source lievende gebruikers zoals b.v; Google (Nexus ((ondersteund ook Ubuntu Touch)) of HTC. Die maken het je niet moeilijk om je vrijheid op te eisen en klagen ook niet over het laten vervallen van je garantie wanneer je iets aanpast. Ik kreeg mijn HTC telefoon na reparatie zelfs terug met officiele HTC devel firmware incl root omdat ik hem ook geroot had ingeleverd.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/06, 11:00:07 »
Bedankt voor de tip. Echt een super handige app. Heb gelijk de Pro versie aangeschafd.
En ja je kan ook meerdere distro's op een usb stick zetten, maar dit is veel gemakkelijker.

Take it or leave it.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Nooit meer iso/img's naar cd/usb branden!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/10, 13:55:21 »
Hoewel ik bij mijn eerdere standpunt blijf, wil ik nog even toevoegen dat er ook voor SailfishOS een soortgelijke app is genaamd ISODrive.