Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Whatsapp compatible app voor ubuntu  (gelezen 13485 keer)

Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Gepost op: 2014/10/26, 14:37:07 »
Zoals jullie waarschijnlijk al weten komt er binnenkort de Ubuntu smartphone.
Op vrijwel iedere Android en iOS smartphone wordt de chatapplicatie 'whatsapp' gebruikt. Deze applicatie is er helaas niet voor Ubuntu.

Sailfish OS heeft wel een Whatsapp dienst, en misschien binnenkort ook voor Ubuntu! Als je dit indiegogo-project sponsort:
http://igg.me/at/whatsapp-ubuntu/x/4492068
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/26, 15:04:34 »
Alleen mag je wel even de tekst aanpassen want het is voor SailfishOS niet "pure Qt5/QML", de Silica-toolkit wordt gebruikt voor de interface. Niet "pure" dus.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/26, 22:59:37 »
Alleen mag je wel even de tekst aanpassen want het is voor SailfishOS niet "pure Qt5/QML", de Silica-toolkit wordt gebruikt voor de interface. Niet "pure" dus.
Hoe relevant is dat voor (de sponsoring en) het slagen van dit idiegogo-project?
Mitakuuluu is an app for Sailfish OS. This application is written in pure QT5/QML, the same code language is used in Ubuntu OS.
Whatsapp lijkt anno 2014 een “must have” (omdat je contacten het gebruiken en niet wil worden buitengesloten). Is er (van de kapitaalkrachtige eigenaar Facebook) geen officiële app voor Ubuntu Phone te verwachten?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/26, 23:09:16 »
"Hoe relevant is dat voor (de sponsoring en) het slagen van dit idiegogo-project? "

Vrij relevant. Of jij moet er geen probleem inzien bij Jolla de Silica-toolkit-broncode te stelen en vervolgens te porteren naar Ubuntu Phone. Als jij dat niet gaat doen, dan zit je toch met dat struikelblok want het maakt het porteren van Mitaakuuluu niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Nu is ontwikkelaar coderus wel een vriendelijke en programmeertaalkrachtige man maar dan nog is het niet de bedoeling donateurs een verkeerde spiegel voor te houden.

"Is er (van de kapitaalkrachtige eigenaar Facebook) geen officiële app voor Ubuntu Phone te verwachten? "

Als Canonical van plan is te gaan betalen zoals BlackBerry, dan wel, anders niet. Ze zijn niet geïnteresseerd in andere platformen omdat het teveel tijd kost om te porteren, om de hoofdontwikkelaar van WhatsApp te citeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 23:12:03 door Vistaus »

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/26, 23:20:51 »
Ik heb mij er niet in verdiept, maar kun je op Ubuntu Touch net als bij Sailfish en BB OS10 Android apps draaien?

Wanneer komt de Ubuntu phone trouwens uit?
En wanneer komt Ubuntu Touch voor tablets?
(iets dat ik zelf erg interessant vind omdat ik geen Android wil, Apple niet kan betalen, en BB en Jolla (nog?) geen tablets (meer) maken).

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/27, 00:36:45 »
Ik heb mij er niet in verdiept, maar kun je op Ubuntu Touch net als bij Sailfish en BB OS10 Android apps draaien?

Nee, dat kan niet.

Jolla is wel bezig met een tablet-versie van SailfishOS achter de schermen. BB is volgens mij niet meer van plan ooit nóg een tablet te gaan maken, als ik Crackberry zo peil (heb zelf een Jolla Phone maar mijn moeder heeft een BB Z30 dus ik houd ook het BB-nieuws een beetje in de gaten ;)).

Offline MKe

  • Lid
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/27, 06:50:15 »
Volgens mij is er een plugin voor Pidgin die het whatsapp compatible maakt. http://davidgf.net/page/39/whatsapp-on-your-computer:-pidgin-plugin

Bij mij werkte hij.

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/27, 17:55:20 »
Alleen mag je wel even de tekst aanpassen want het is voor SailfishOS niet "pure Qt5/QML", de Silica-toolkit wordt gebruikt voor de interface. Niet "pure" dus.

Hé Vistaus, het is mooi om te zien dat je actief bent op Ubuntu én Sailfish forums.
Mijn verwoording 'pure Qt5/QML' zijn ook de woorden van 'coderus'.  ;)
https://openrepos.net/content/coderus/mitakuuluu

Zoals je zelf al begrijpt is het zeer logisch dat er andere toolkits en de bijbehorende interface anders werkt. Het is immers een port naar een ander besturingsysteem.
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/27, 20:41:19 »
Alleen mag je wel even de tekst aanpassen want het is voor SailfishOS niet "pure Qt5/QML", de Silica-toolkit wordt gebruikt voor de interface. Niet "pure" dus.

Hé Vistaus, het is mooi om te zien dat je actief bent op Ubuntu én Sailfish forums.
Mijn verwoording 'pure Qt5/QML' zijn ook de woorden van 'coderus'.  ;)
https://openrepos.net/content/coderus/mitakuuluu

Zoals je zelf al begrijpt is het zeer logisch dat er andere toolkits en de bijbehorende interface anders werkt. Het is immers een port naar een ander besturingsysteem.
Op zich is de broncode natuurlijk open source, dus de 'motor' is eenvoudig te nemen. Er vervolgens een schil omheen bouwen moet niet al te moeilijk zijn (voor iemand met Qt ervaring). De core van Mitäkuuluu wil echter nog best wat geheugen gebruiken (>150MB, zeker onder 'heavy load'), zo is mijn ervaring, dus op low-RAM setjes is het niet aan te raden. Aan de andere kant; Als er een zwik ontwikkelaars op zou worden gezet zou dat binnen no-time worden verholpen natuurlijk. ;)

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/27, 20:45:23 »
Vreemd Timo, ik gebruik Mitakuuluu al maanden op mijn Jolla Phone en ik heb nog nooit meegemaakt dat ie veel geheugen gebruikt. Nja, software blijft altijd een onbegrijpelijk iets ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/27, 20:50:38 »
Vreemd Timo, ik gebruik Mitakuuluu al maanden op mijn Jolla Phone en ik heb nog nooit meegemaakt dat ie veel geheugen gebruikt. Nja, software blijft altijd een onbegrijpelijk iets ;)
Het kan komen omdat ik de database al vanaf Persecute op de N9 gebruik, die zal flink gegroeid zijn in die jaren. In elk geval is alles een stuk vooruit gegaan sinds de eerste release. Ik kan me nog herinneren dat je daarmee alleen tekst kon sturen. Het had allemaal wel wat. Ik denk dat de ontwikkelaars van de Ubuntu-implementatie wellicht het best kunnen samenwerken met Mitakuuluu/Yappari. Anders vind je het wiel weer opnieuw uit, en dat zou verspilde moeite zijn.

Offline MKe

  • Lid
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/27, 22:23:23 »
Volgens mij is er een plugin voor Pidgin die het whatsapp compatible maakt. http://davidgf.net/page/39/whatsapp-on-your-computer:-pidgin-plugin

Bij mij werkte hij.
Mag ik vragen hoe je deze geinstalleerd hebt?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet meer. Het is maanden geleden dat ik dit geprobeerd heb. Het was idd niet makkelijk, maar er was wel een beschrijving. Volgens mij hangt het wel af van welke versie van pidgin je hebt. Ik heb dit toen gedaan op Ubuntu 12.04 en op Debian testing met een nieuwere Pidgin werkte het toen niet.

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/27, 23:42:51 »
Ik denk dat de ontwikkelaars van de Ubuntu-implementatie wellicht het best kunnen samenwerken met Mitakuuluu/Yappari. Anders vind je het wiel weer opnieuw uit, en dat zou verspilde moeite zijn.

Eh, dat is de bedoeling ook? coderus, de maker van Mitakuuluu, is degene die aangeboden heeft naar Ubuntu Phone te porteren mits ie een Ubuntu Phone-toestel krijgt. Daarom is die Kickstarter gelanceerd...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/28, 09:00:59 »
Ik denk dat de ontwikkelaars van de Ubuntu-implementatie wellicht het best kunnen samenwerken met Mitakuuluu/Yappari. Anders vind je het wiel weer opnieuw uit, en dat zou verspilde moeite zijn.

Eh, dat is de bedoeling ook? coderus, de maker van Mitakuuluu, is degene die aangeboden heeft naar Ubuntu Phone te porteren mits ie een Ubuntu Phone-toestel krijgt. Daarom is die Kickstarter gelanceerd...
En dan val je door de mand dat je niet alles hebt gelezen. :P

Dank voor de uitleg, het is me nu helder. :)

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/29, 01:10:19 »
Volgens mij is er een plugin voor Pidgin die het whatsapp compatible maakt. http://davidgf.net/page/39/whatsapp-on-your-computer:-pidgin-plugin

Bij mij werkte hij.
Mag ik vragen hoe je deze geinstalleerd hebt?

Waarschijnlijk ZO, Femke? ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline MKe

  • Lid
Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/29, 11:29:58 »
Die ppa kende ik idd niet. Ik heb het idd via compileren en installeren gedaan. Ik had toen nog wat problemen met het compileren, w.b. dependencies, dus het was toen niet iets voor beginners. Ik weet niet meer welke beschrijving ik gevolgd heb helaas. Wel handig zo'n ppa en gezien de datum van de laatste update verwacht ik dat hij het goed zal doen metde pidgin versie die in Ubuntu zit. Daar had ik namelijk problemen mee toen ik hetzelfde geintje wilde uithalen in Debian testing. De pidgin versie daar was niet compatible met de toenmalige versie van whatsap-purple.

Re: Whatsapp compatible app voor ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/29, 11:57:47 »
Mensen, zullen we weer ontopic gaan?