Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VRAAG&ANTWOORD  (gelezen 23540 keer)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #50 Gepost op: 2013/05/29, 17:56:41 »
Iets merkwaardigs ontdekt;

als je het woord véél typt in je antwoord op een vraag krijg je een heel bizarre weergave in je geposte antwoord. Is dit zo bedoeld ? Of is het gewoon niet mogelijk om dergelijke woorden te posten ?

Groet en 'vraag en antwoord' is echt een superaanpassing voor Ubuntu-NL
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #51 Gepost op: 2013/06/02, 14:16:41 »
Welke vragen horen in Vraag & Antwoord en welke dienen op het forum gesteld te worden?

voorbeeldvraag: Welke distro voor mijn laptop met XX specs? Waar plaats ik zoiets het beste?

Gr. Mischa

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #52 Gepost op: 2013/06/02, 15:14:54 »
Welke vragen horen in Vraag & Antwoord en welke dienen op het forum gesteld te worden?
voorbeeldvraag: Welke distro voor mijn laptop met XX specs? Waar plaats ik zoiets het beste?
Dat hoort op het forum, omdat er meerdere antwoorden en zienswijzen mogelijk zijn.
Juist dit soort vragen geven vaak aanleiding tot een discussie, dus forum.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #53 Gepost op: 2013/06/08, 10:29:07 »
Ja, maar je weet nooit van te voren of een vraag een discussie wordt, naar mijn mening is dit dus echt kolder.
Dan zal ik het met 2 voorbeelden proberen te verduidelijken:
===
Vraag 1. vraag, wat is de beste desktop.
Antw. 1. Kan niet, er zijn te veel desktops, dit kan/zal dus een lange discussie worden.
===
Vraag 2. Hoe moet ik Thunderbird instellen voor gmail.
Antw. 2. Hier is maar één antwoord mogelijk, met uitleg imap/pop/smtp, dus geen discussie.
===
Natuurlijk is er geen harde grens, de regels moeten nog "groeien".
Input van de gebruikers is dus belangrijk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #54 Gepost op: 2013/06/08, 10:31:57 »
Het hele gedoe op V&A, mag ik zeggen dat ik er niets van begrijp?

Ik geef netjes anwtoord op de vraag over die e-mail, zie deze http://vraag.ubuntu-nl.org/216/waar-blijft-mijn-email

en nu zie ik dat het als opmerking is verplaatst. Waarom in hemelsnaam?
En waarom mag iemand dan wel een antwoord geven wat niet als opmerking wordt aangemerkt?
Ik vind persoonlijk die verplaatsing best logisch:

- antwoorden zijn bedoeld om echt een definitief antwoord te geven. Dus in het geval van de vraag die je aanhaalt: 'de mails zijn er de volgende dag niet meer, want je mailprogramma doet ... en ...'
- opmerkingen zijn bedoeld voor vragen over de vraag mocht die niet duidelijk zijn, en aanvullingen op de antwoorden (hoewel je dan iig. op AskUbuntu ook gewoon het bericht kan updaten als je er zeker van bent.) De vraag welk mailprogramma gebruikt wordt past daar vind ik prima onder.

Zo zie ik het tenminste.

Het word echt en het is al , een zooitje naar mijn mening.
Tot zover zie ik niet waarom die vraag een zooitje is, er is gewoon nog geen definitief antwoord gegeven, maar er is wel alles gedaan om de vraagsteller zo goed mogelijk te helpen met de vraag verduidelijken.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #55 Gepost op: 2014/11/01, 13:40:42 »
Ik ben vrij nieuw op dit forum (in dit is een oud draadje),  wil ik een opmerking plaatsen m.b.t. de afdeling Vraag en Antwoord: Er zit weinig "gang" is de afdeling V&A.

Want is het onderscheidt tussen V&A en de normale forum-berichten? Ik zie wel dat je punten kan geven bij V&A. De normale forum berichten worden veel frequenter worden bezocht. Als gevolg daarvan is V&A een dood hoekje op  de site. En de vragenstelers worden heel traag van antwoorden voorzien.

Mijn suggestie is: voeg de twee onderdelen (Forum / V&A) samen en bied tevens de mogelijkheid om rich html toe te passen in de berichten.

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #56 Gepost op: 2014/11/01, 14:37:55 »
Rich HTML is een veiligheidsrisico dus dat lijkt me geen goed idee. Samenvoeging lijkt me een redelijk idee. Ben niet voor en niet tegen. Wel zouden we inderdaad V&A meer in de spotlight mogen zetten.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #57 Gepost op: 2014/11/03, 02:21:41 »
Samenvoeging lijkt me een redelijk idee. Ben niet voor en niet tegen. Wel zouden we inderdaad V&A meer in de spotlight mogen zetten.

Ja, ik begrijp wel het doel van de rubriek V&A. Aan het begin van dit draadje wordt ook gerefereerd aan de verschillen tussen de diverse officiële internationale websites. Maar de Ubuntu NL situatie moet het doen met veel minder vrijwilligers en dat vergt m.i. een iets sobere uitvoering van de site. Dus een overzichtelijker aantal manieren waarop mensen vragen kunnen stellen. 

Want neem eens de proef op de som en zie hoeveel V&A berichten nog geen antwoord hebben gehad en dat de meeste ouder zijn dan een maand. Niet echt reclame voor Ubuntu. Vergelijk dat eens met de levendigheid van het normale forum (dit forum dus).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #58 Gepost op: 2014/11/03, 08:27:56 »
Wat je beschrijft is iets wat al langer opvalt, maar waar we weinig aan kunnen doen. Te weinig vrijwilligers, te weinig belangstelling vanuit die vrijwilligers, en nog wel wat redenen zijn te bedenken als oorzaak hiervan.

Waarschijnlijk gaan we rond de kerst weer klussen aan de website en het forum, de server upgraden enz. dus rond die tijd zal v&a ook aangepakt worden. Of het onderdeel blijft en zo ja in welke vorm is nog niet besloten.
Het samenvoegen van forum en v&a is onmogelijk, het zijn twee systemen die teveel verschillen. Het toevoegen van een puntensysteem aan het forum is wel mogelijk, maar dit stuitte in het verleden op veel weerstand dus dat zal nu ook niet zomaar ingevoerd gaan worden.

HTML komt niet op het forum vanwege de eerder genoemde veiligheidsrisico's. Echt nodig lijkt het me ook niet, want voor normale opmaak heb je aan bbcode genoeg. Er is zelfs een WYSIWYG-editor al tijden ingebouwd (klik op het blauwe pijltje met de rode blokhaken in het rijtje knoppen boven de smilies).

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #59 Gepost op: 2014/11/03, 12:38:03 »
Dag Johan,
Ik hoop dat jullie een mooie update van de website kunnen bouwen. Maar eerlijk gezegd ontbreekt er niet veel aan hoor.

Mijn opmerking over html was niet terecht, excuses daarvoor.

Frederik

  • Gast
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #60 Gepost op: 2014/11/03, 18:22:17 »
Het is dat  V&A nu een actief topic is, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit op die knop geklikt en nooit gekeken en die daarnaast staat (Live Chat) en Mailinglijst ook niet.
Ik bezoek het forum, loop de onderwerpen door, kan ik ergens helpen dan doe ik dat of vraag ik zelf eens wat en surf dan weer verder.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #61 Gepost op: 2014/11/03, 21:39:14 »
Citaat
Wat je beschrijft is iets wat al langer opvalt, maar waar we weinig aan kunnen doen. Te weinig vrijwilligers, te weinig belangstelling vanuit die vrijwilligers, en nog wel wat redenen zijn te bedenken als oorzaak hiervan.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, omdat er in het verleden vaak hulp is aangeboden (met bijv. de opgelostknop!) maar dat sloeg men telkens af of reageerde er niet op.
Ideeën worden niet serieus genomen (kwestie steunpuntenlijst) en ja, dan op een gegeven moment houdt het op.

Wil je hulp krijgen, dan zul je toch wat meer opener moeten zijn en de touwtjes uit handen moeten geven. Vertrouwen hebben in je medemens of weten dat je niet alles zelf kan blijven doen.
Qua beheer en moderatie zijn er genoeg mensen, waar het aan schort zijn vrijwilligers die vragen beantwoorden. En dat laatste los je niet op door meer moderators en beheerders in het team op te nemen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #62 Gepost op: 2014/11/03, 22:18:04 »
Qua beheer en moderatie zijn er genoeg mensen, waar het aan schort zijn vrijwilligers die vragen beantwoorden. En dat laatste los je niet op door meer moderators en beheerders in het team op te nemen.

 Johan, Dat ben ik helemaal met je eens.
AskUbuntu (het grote voorbeeld) wordt bediend vanuit de hele wereld. Nederland is veel te klein voor zo'n pool van vrijwilligers.

Huiswerk voor allen: Ga eens buurten op de Ubuntu sites in.
 1)  Portugal, Duitsland of UK    en vergelijk dat eens met
 2)  Frankrijk of Polen.

Ze doen het allemaal naar "vermogen". Die eerste groep heeft minimale inspanning geleverd (en voor de UK is het een thuiswedstrijd, de moedertaal is engels en sluit naadloos aan op de internatioanle sites). De tweede groep  .fr  & .pl presteren boven gemiddeld. Wil je in Nederland er dan nog een schepje bovenop doen ?

Voor de vaste bezoekers van onze Ubuntu site is het niet zo'n probleem, maar voor de nieuwe enthousiastelingen moet je overzicht geven.  Dat is toch de doelgroep? Het is dan niet verstandig om de grote broer te kopieren met V&A. Vooral als blijkt dat je achterloopt met beantwoorden van vragen.

Het zou interessant zijn om te weten of die vragenstellers Ubuntu nog gebruiken. Natuurlijk is voor veel beginnelingen linux en kwestie van volhouden en een leergierige instelling. Voor Ubuntu Nederland is het de taak (?) dit te stimuleren.

/edit door EZ-man: tekst verwijderd, is bedoeld voor een ander topic./
« Laatst bewerkt op: 2014/11/04, 12:35:18 door EZ-man »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #63 Gepost op: 2014/11/04, 13:52:12 »
@EZ-man: we willen graag hulp bieden aan Ubuntu-gebruikers in hun moedertaal, dus verwijzen we liever niet iedereen door naar de grote Engelse sites. Dat daar meer informatie te vinden is en er meer mensen die kunnen helpen zijn is wel waar, maar niet iedereen spreekt Engels.

Gezien de populariteit van askubuntu en andere vragensites als stackoverflow/exchange dachten we dat onder Nederlandse gebruikers ook populair zou kunnen worden. Dit platform is prima geschikt voor korte vragen, de ingewikkeldere zaken en discussies zouden dan op het forum kunnen blijven. Maar iedereen bleef hier op het forum en de vragensite wordt weinig gebruikt...

Dan vraag ik mij af, als je al van te voren wist dat er niet genoeg vrijwilligers zijn om de vragen te beantwoorden, je dan toch zo'n vraag een antwoord gaat maken.
Dat wisten we dus niet van tevoren. Als het een grote hit zou zijn geweest en iedereen heel actief zou zijn geweest dan had het er heel anders uit kunnen zien. Je moet toch met nieuwe dingen komen om meer mensen te trekken en het forum spreekt niet iedereen aan.
 
Citaat
Trouwens, de mensen hier die de vragen proberen op te lossen, zijn ook vrijwilligers en die hebben zelf ook naast dit nog heel veel anders te doen.

Dus ja, wat wil je dan?!
Dat geldt voor iedereen hier, dus ik snap je punt niet helemaal. Verder verplichten we geen inspanningen op een specifieke plek dus je mag zelf weten of je wat bijdraagt en zo ja of je dat op de mailinglijst doet, de wiki, IRC of bij de vertalingen.

Citaat
En btw, volgens missen we toch echt nog wat meer mensen hoger in de groep hoor!
Hoe bedoel je? Als er moderatorwerk te doen is, dan is dat binnen enkele uren of nog sneller gedaan. Meerdere mods aanstellen zou die tijd maar marginaal verkorten terwijl die tijd al vrij kort is. Het kost alleen wel meer inspanning van die vrijwilligers die dan niet bezig zijn met de ondersteuning. Je haalt dan mensen weg op de plek waar ze nodig zijn en stopt ze op een plek die al goed gevuld is...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #64 Gepost op: 2014/11/04, 16:29:29 »
Citaat
Als er moderatorwerk te doen is, dan is dat binnen enkele uren of nog sneller gedaan. Meerdere mods aanstellen zou die tijd maar marginaal verkorten

Tja, als je wilt dat uitspraken zoals die nu gedaan worden in deze topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86391.0
ondanks een melding nog uren blijven staan, dan klopt er in mijn ogen toch iets niet hoor.

Je wilt als organisatie dit toch niet willen dat men zo spreekt over andere leden. En al helemaal niet als er een verkiezing aanstaande is.




Het bericht is om 15.01 gerapporteerd, en om 16.21 aangepast. Dat is één uur en twintig minuten.

Verder commentaar graag via de e-mail afhandelen om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Dank! :)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #65 Gepost op: 2014/11/04, 20:03:32 »
@Timo: 15:03 gerapporteerd, zul je bedoelen ;) Maar goed, ik zal maar niet mierenneuken over die twee minuutjes :P Het is wat mij betreft vlot gemodereerd :)

@EZ-man: Heb jij een idee hoe we V&A kunnen verbeteren? Of anders misschien dat femke98 nog iets weet? :)

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #66 Gepost op: 2014/11/04, 20:10:01 »
Voor iets gewoons kan het ja, maar iemand kleineren en andere uitspraken doen over iemand, dat kan echt niet en moet gelijk verwijderd worden.
De melding is gelijk gedaan gedaan maar dan mag het nog anderhalf uur blijven staan.
En iedereen heeft het gelezen en dat mag allemaal!  :o

Ja klopt, ik heb het direct gemeld om 15:03 en ik neem aan jij ook toen ik je om 15:07 online zag komen. Maar dan nog, ik vind dat voor een dinsdagmiddag toch vrij vlot. We zijn geen groot forum met tig moderators die elkaars shifts al dan niet onbewust afwisselen dus wat mij betreft was dit wel vrij snel afgehandeld.

Maar goed, laten we het hierbij laten en weer ontopic gaan. Zou je de vraag die ik je stelde nog willen beantwoorden? :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #67 Gepost op: 2014/11/04, 22:37:24 »
De vraag was: Heb jij een idee hoe we V&A kunnen verbeteren?

http://vraag.ubuntu-nl.org/

@EZ-man: we willen graag hulp bieden aan Ubuntu-gebruikers in hun moedertaal, dus verwijzen we liever niet iedereen door naar de grote Engelse sites. Dat daar meer informatie te vinden is en er meer mensen die kunnen helpen zijn is wel waar, maar niet iedereen spreekt Engels.

Gezien de populariteit van askubuntu en andere vragensites als stackoverflow/exchange dachten we dat onder Nederlandse gebruikers ook populair zou kunnen worden. Dit platform is prima geschikt voor korte vragen, de ingewikkeldere zaken en discussies zouden dan op het forum kunnen blijven. Maar iedereen bleef hier op het forum en de vragensite wordt weinig gebruikt...
Omdat er minder Nederlands sprekende (aspirant) gebruikers (noch experts) zijn zullen er minder deelnemers (vragen en antwoorden) zijn.

Voor beheer is het (neem ik aan) een koud kunstje de site op zwart te zetten. Maar zijn Nederlandstalige gebruikers daarmee (meer) geholpen? Of kan het gebruik van de site nog verbeteren?

De V&A site kan alleen een succes worden als andere gebruikers de moeite willen nemen op vragen een antwoord te geven.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #68 Gepost op: 2014/11/04, 22:50:02 »
Ik denk dat het al zou helpen als ergens op een leesbare plek van dit forum (dus niet dit subforum, want hier komt bijna niemand) aandacht zou worden besteed aan V&A en belangrijker nog: erbij uitgelegd worden wat precies het verschil/voordeel/etc. is t.o.v. het forum. Want iedereen is gewend aan het forum en via de zoekmachine kom je ook op dit forum normaal gezien en niet op V&A. Dusja...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #69 Gepost op: 2014/11/05, 01:43:07 »
@EZ-man: Heb jij een idee hoe we V&A kunnen verbeteren?

Er zijn een aantal dingen  die ik nu onvoldoende ken :
 - Wat moet de Ubuntu_NL "statutair" uitdragen volgens de internationale organisatie ? (Taken)
 - Wat wil/kan Ubuntu_NL (mensen,  tijd,  geld) ?
 - Welke doelgroep heeft men op het oog : keuvelaar / hobbist / newbee / zakelijk geinteresseerde ?

eh, ... 
... grote ICT-professionals behoren waarschijnlijk niet tot de doelgroep, maar een CAD-tekenaar die overstapt op linux toch wel hè ?


Voor de website zijn de vragen :
 - Wat faciliteert Ubuntu_NL  (documentatie,  techniek, beheer ,  ontwerp, chat, mods etc.)
 - Wie zijn de bezoekers (en hoeveel: historie & prognose)
 - Wat zijn de hotspots van de site.
 - Wat willen/verwachten de bezoekers
 - Welke bezoekers waarderen zichzelf op als vrijwilliger (en spring daar vooral zuinig mee om)

Bespreek dan hoe je verder wil met de site :
 - Regels + Taal: hoe strikt ben je met Nederlands als voertaal (is het een doodzonde als je naar een engelstalige website verwijst).
 - Zucht - kijk ook eens naar buitenlandse Ubuntu's 
 - Wens : ik zou het wenselijk vinden als we de zaken iets bescheidener doen.

en dus niet .....
Citaat
.... als ergens op een leesbare plek van dit forum aandacht zou worden besteed aan V&A en belangrijker nog: erbij uitgelegd worden wat precies het verschil/voordeel/etc. is t.o.v. het forum. - Vistaus -post #84 
     .... reclame maken.

Reklame maken voor een onzorgvuldig uitgevoerd  idee is geen reclame. En dat heeft alles te maken met [edit: onderdeel van ] de site.

Hoop dat jullie mijn 'hard op denken' kunt waarderen.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/05, 11:03:14 door EZ-man »

Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #70 Gepost op: 2014/11/05, 02:02:18 »
Dat van de website doet niet helemaal terzake in dit topic, maar als Webteam-lid zijnde zal ik dat morgen beantwoorden. Eerst maar eens proberen te slapen nu :P

Offline EZ-man

  • Lid
Re: VRAAG&ANTWOORD
« Reactie #71 Gepost op: 2014/11/05, 11:00:24 »
Mijn vorige post ging in op het aspect draagkracht. Omdat ik te weinig weet van wat zich binnen Ubuntu_NL allemaal afspeelt, stelde ik vele vragen. Dit keer wil ik me meer richten de functie van AskUbuntu in de Ubuntu gemeenschap.

AskUbuntu is een platform om te komen tot best-practices: zoeken naar oplossingen voor onvoorziene problemen van de software/hardware. Daarvoor is de input nodig van heel veel mensen.

Als voorbeeld de problemen m.b.t. dual-boot van Windows-Linux. Omdat de omvang en diversiteit van onderwerp niet bekend waren zie je veel vragen verschijnen die hier betrekking op hebben. Dat leidt tot twee dingen:
  •   Aanpassing van de software: Updates worden uitgerold.
  •   De oficieële documentatie beschrijft het (nog) niet afdoende. AskUbuntu is m.i. een heel erg belangrijke input voor verbeteringen (naast testen), omdat het een wisselwerking is tussen kennisgeven en -nemen. Bottom-up is de kenmerkende eigenschap van deze massa.

Vervolgens is er officiële documentatie (best-practices) en die wordt zo zoetjes aan vertaald (top-down). En ik keek gisteren op  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Documentatieteam/ en zie dat Ubuntu_NL het onderwerp dual-booting nu op de rol heeft staan   Dat is een erg goed bericht.

Mijn vragen :
- Hoeveel onderwerpen die op het Nederlandse forum staan heeft Ubuntu_NL doorgezet naar AskUbuntu (bottom-up).
- Welke onderwerpen had men in aanmerking willen laten komen.
- Kent men Nederlandse ontwikkelaars die items indienen op AskUbuntu en wat is hun ervaring.
- Zijn er Nederlandse hobbisten die items op AskUbuntu zetten, wat is hun ervaring.

AskUbuntu is een mooi instrument, maar heb je ook gezien dat er een hele strakke organisatie (terecht) onder zit? Lees de toelichtingen eens :
  http://askubuntu.com/tour
  http://meta.askubuntu.com/

En is het dan nog steeds een wijs besluit de Nederlandse variant van AskUbuntu op te tuigen, of gaat men beter de koninklijke weg (indienen op de echte AskUbuntu)?

« Laatst bewerkt op: 2014/11/05, 11:05:02 door EZ-man »