Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41645 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #75 Gepost op: 2014/11/22, 10:09:51 »
Maar de meest gestelde vraag die ik in al die jaren heb gehad: draait MS Office?

Ja, ik ken dat! Maar zo iemand wil dan wel verder praten met jou. Zo'n reactie heet in verkooptechnieken een "bezwaar". Daar zeg je dan geen "nee" op, maar zoiets als "Office is belangrijk voor je?". En dan ga je slim slijmen (nou praat ik even als het slachtoffer). Ik ga eens op zoek naar mijn oude aantekeningen, gewoon voor mijn plezier.

Nou loopt zo'n gesprek uiteindelijk toch uit op een fiasco in mijn ervaring. Mensen zijn bang voor het onbekende, denk ik dan soms. Een enkeling staat er wel voor open en het worden er heel langzaam ook steeds meer.

Ik praat meestal dan over de restricties dat MSOffice met zich meebrengt, en, vooral, het kostenplaatje om steeds bij te blijven met dat pakket. (restricties: je mag b.v. geen reclame-show maken met PowerPoint voor je winkeltje etc, maar met Impress is die restrictie er niet)

Het enige waar veel mensen op afknappen is het ruige beeld dat LO met zich meebrengt ("het lijkt wel XP-Office") en de niet erg intuïtieve lay-out van menu-structuren. Maar blijkbaar voor professionals maakt dat geen donder uit; get the job done.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #76 Gepost op: 2014/11/22, 11:12:22 »
Ook bij mij speelt de Office vraag in mijn hoofd, eerder in dit topic bevestigde een forum lid dat MS Office prima draait via WINE, alleen de nieuwste ms Office is lastiger aan de praat te krijgen. Mijn ene broer heb ik over op LibreOffice (nog onder Windows) bij mijn andere broer MS Office 2010. De kinderen van mijn beide broers zitten nog op de basisschool, ik denk dat op de middelbare school Libreoffice ook volstaat, echter lees ik soms dat dingen anders worden weergegeven in Libreoffice dan in MS Office, ik zelf heb er nooit last van gehad maar ik gebruik het niet zo veel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #77 Gepost op: 2014/11/22, 11:38:01 »
Microsoft Office..... Tja, als je er niet buiten kunt of wil: open een gratis OneDrive-account, met 15 GB opslagruimte. En met ingebouwde beperkte versies van Microsoft Word, Excel en Powerpoint, zowel voor documenten lezen als documenten maken.
https://onedrive.live.com/about/nl-nl/

Werkt prima in Linux, omdat het een wolkdienst is. Probleem opgelost....  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/11/22, 11:41:43 door Pjotr »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #78 Gepost op: 2014/11/22, 11:48:01 »
... .  zo iemand wil dan wel verder praten met jou. Zo'n reactie heet in verkooptechnieken een "bezwaar". Daar zeg je dan geen "nee" op, maar zoiets als "Office is belangrijk voor je?".    [...]       Een enkeling staat er wel voor open en het worden er heel langzaam ook steeds meer.

Ja, het volgende thema te pakken: Het uitventen van Linux!

Hier op het, nieuwe, werk is Xubuntu met luid applaus onthaalt en onze CEO opgelucht dat hij van alle licentie-perikelen vanaf is. Vorige week een controle gehad op onze computers, en de controleurs leken KWAAD (????) omdat we geen Microsoft en Office meer hebben. Bovendien konden ze met Xubuntu niet controleren wat op die PC's staat (lol) .

Ik wil maar zeggen: in informatica moet je niet vasthouden aan gewoontes, ook Microsoft 'innoveert' en pakketten kunnen met elke versie er weer anders uitzien.
Vandaar dat LInux dat zeer goed doet met het aanbieden van sterk afwijkende desktops in diverse soorten en gewichten.

Maar ook W7 kan je via betaalde software ook helemaal veranderen van opzet hoor. (Maar ik dacht dat dat niet mocht volgens de juridische tekst waar je akkoord mee moet gaan voor je ermee kan werken)


@JorisDonders: Ja, de succesverhalen,  ook je draadje gezien m.b.t. - XP http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84033.0

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #79 Gepost op: 2014/11/22, 11:56:30 »
Microsoft Office..... Tja, als je er niet buiten kunt of wil: open een gratis OneDrive-account, met 15 GB opslagruimte. En met ingebouwde beperkte versies van Microsoft Word, Excel en Powerpoint, zowel voor documenten lezen als documenten maken.
https://onedrive.live.com/about/nl-nl/

Werkt prima in Linux, omdat het een wolkdienst is. Probleem opgelost....  =D

Precies, daar ben ik het volledig mee eens! Gebruik Office Online via OneDrive al een aantal maanden nu en werkt perfect :) Op zowel Linux als AmigaOS 4.1 als overal :)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #80 Gepost op: 2014/11/22, 11:59:31 »
Maar de meest gestelde vraag die ik in al die jaren heb gehad: draait MS Office?

Maar daar gaat het niet om; ik reageerde op jou winkel-argument: jij had het over de doos in de winkel. Daar staat Linux niet bij. Logisch, want MS Office is er NATIVE alleen voor Windows en Mac. Dus dat is wat de doos aangeeft. Als een stuk software er alleen NATIVE voor Linux is, dan geeft de doos alleen Linux aan. Zo simpel is het. En of het dan wel of niet op een ander platform werkend te krijgen is, doet er niet toe (tenzij de fabrikant er support bij geeft, maar dat doet MS in dit geval niet dus die vlieger gaat niet op - die vlieger zou m.i. wel op moeten gaan in jou HP-printers-voorbeeld).

Zie verder Pjotr's en mijn reactie aangaande MS Office Online.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/22, 12:02:10 door Vistaus »

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #81 Gepost op: 2014/11/22, 15:30:27 »
Ik heb nog een vraagje voor mijn beeldvorming.....

Bedoel je nu met die laatste opmerking dat mensen het met windows wel zelf oplossen zonder je te bellen ?

Of heb je wel tijd voor windows problemen en geen tijd voor Linux problemen omdat je zelf nog niet alles weet van Linux ?

Goed even duidelijk maken, maar ik spreek uit mijn ervaring.

Wanneer ik ergens W7 op installeer met alles erop en eraan, dan komen er tijdens normaal gebruik weinig tot geen vragen/klachten.
Iedereen kan wel roepen dat Windows zo slecht is, maar dat is niet mijn ervaring.

Als ik een Linux versie zou installeren komen er toch vragen die ik niet maar zo kan beantwoorden, en de meeste mensen die ik ken zouden niet weten hoe bijvoorbeeld Teamviewer aan te zetten.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #82 Gepost op: 2014/11/22, 20:19:00 »
Maar dat komt alleen omdat ze iets gewend zijn. Als je mij nu Windows voor zou schotelen, zou ik met tig vragen bij je komen. En een gemiddelde OSX-gebruiker zal ook veel vragen hebben bij Windows of Linux. Om maar even een paar te noemen. Als je iets niet gewend bent, heb je altijd vragen. Maar eenmaal beantwoord, kun je wel goed je weg vinden. Of dat nu Windows, OSX, Linux, AmigaOS4, Haiku of KolibriOS (of vul maar een ander OS in!) is.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #83 Gepost op: 2014/11/22, 20:40:05 »
lol we komen langzaam tot de kern lijkt me zo.....

Gewenning is inderdaad de sleutelfactor en zolang de gemiddelde consument aan Windows "gewend" is, zal hij/zij/onzijdig (je ziet ik ben neutraal :angel:) gewoon blijven bij datgene wat bekend is.

Hoeveel beter een ander OS misschien ook is, wij zijn op het werk nog niet zolang geleden overgeschakeld op office 2010 denk ik, en als je hoort wat daar al over geroepen wordt omdat de meeste knoppen ergens anders zitten, dan is een heel ander OS voor de particulier echt een heikel punt.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #84 Gepost op: 2014/11/22, 20:54:10 »
Hoeveel beter een ander OS misschien ook is, wij zijn op het werk nog niet zolang geleden overgeschakeld op office 2010 denk ik, en als je hoort wat daar al over geroepen wordt omdat de meeste knoppen ergens anders zitten, dan is een heel ander OS voor de particulier echt een heikel punt.

Dat is die Office versie met voor het eerst dat lint, niet? Met dat lint had ik altijd ruzie :D Ik kan met Unity overweg, Slackware, KDE, Gnome, XFCE en nog zo wat GUI varianten, Windows 1, 2, 3, 4, 5 en ga zomaar door, maar dat lint vond ik echt errug.

Maar nou terug naar het topic. Ik geef je gelijk. Maar waarom in hemelsnaam roepen al die mensen, waarvoor ik een PC op Xubuntu heb gezet, bijna in koor als eerste dat ze het vooral simpel vinden? En geen van die lieden kent elkaar! Dat spreekt elkaar tegen en het verbaast me enorm.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #85 Gepost op: 2014/11/22, 21:15:55 »
Ja het is de office versie met het beruchte lint:-(

Aangezien mijn directe familie of zelf installeert of mac gebruikt, zou ik het alleen bij vrienden aanraden d.w.z. Xubuntu omdat ik daar mee werk.
De meeste vrienden die ik heb zijn totale computernoobs en durven gewoon niet over te stappen.

Mijn vrienden zijn ook in staat om een ipad1 te kopen en dan naar mij te komen en te vragen zet er even netflix op...nu kan dat via een omweg toevallig wel, maar egenlijk werkt de standaard app niet.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat mijn kennissen en vrienden erop vertrouwen dat alles kan en dat alles ook nog eens probleemloos werkt:-)

Dus moet ik wat wildvreemden zoeken om een linux versie te installeren :laugh:

Even terug on topic: even vaststellen hier waarom Ubuntu wel of niet geschikt is voor de consumentenmarkt gaat natuurlijk niet lukken.
Dit forum heeft practisch gezien maar een paar leden die bijvoorbeeld deze discussie voeren.
Dat lijkt me niet genoeg om tot een verantwoord vergelijk te komen.
Iedereen zijn eigen voorkeuren zullen uiteindelijk altijd mee gaan spelen in dit soort discussies, dus erg objectief is het dan allemaal niet.

Uiteraard altijd leuk om te zien of er nieuwe inzichten spelen, maar uiteindelijk lijken de Linux mensen net zo vastgeroest te zijn in het heilige geloof in het OS, als dat de Windows voorstanders dat zijn in hun OS.

Aangezien ik nog niet zo lang meedraai in het Linux gebeuren heb ik misschien het "heilige" geloof nog niet, voornamelijk omdat ik vaak dingen niet terug kan vinden, en natuurlijk redelijk vastgeroest zit in het Windows gebeuren.

Ik ben naar Linux overgestapt omdat het gratis is, en omdat ik toch gestopt ben met online gamen.
Tot nu toe ben ik redelijk tevreden, maar het was een hele klus om drie computers min of meer hetzelfde te installeren, en twee daarvan probleemloos te laten werken, voor mijn eega.
Mijn eigen machine test ik gewoon alles mee en zie wel wanneer het ding stopt lol.
dat gezegd hebbende blijf ik erbij dat mijn persoonlijke mening nog steeds is dat Ubuntu (nog) niet geschikt is voor de consument....maar ja wie ben ik helemaal :angel:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #86 Gepost op: 2014/11/22, 21:40:02 »
Maar waarom in hemelsnaam roepen al die mensen, waarvoor ik een PC op Xubuntu heb gezet, bijna in koor als eerste dat ze het vooral simpel vinden?
Omdat het een versie is, die erg lijkt op Windows-98, maar dan moderner, meer doordacht en stukken stabieler.
Dat heb ik tenminste al een paar keer gehoord van "klanten".......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #87 Gepost op: 2014/11/22, 21:48:54 »
Dat klopt wel Xubuntu heeft wel wat weg van oude Windows versies, en is grafisch nog aardig netjes.
Lubuntu is wel erg simpel ook grafisch, maar het werkt goed op een oud ebookje waar ik het opgezet heb.

Wat stabiliteit betreft, ik heb jaren met mijn W7 ultimate gedraaid zonder verse install, en zonder echte problemen, behalve die ikzelf veroorzaakte vooral door heavy gamen en wat daar bij komt kijken.
Mijn overstappen naar Linux werd eigenlijk veroorzaakt door wat later bleek een haperende HD.
Maar toen ik daar achter was had ik al tig keer Linux distros proberen te installeren.
Uiteindelijk was ik dermate nieuwschierig geworden dat ik besloot het op mijn machine te zetten, en van het 1 komt het ander lol.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #88 Gepost op: 2014/11/22, 22:02:50 »
Om terug te keren over het onderwerp van dit topic... ik vind dat ubuntu helemaal klaar is voor de consumentenmarkt, omdat ubuntu alle alternatieve software van windows in het bezit heeft. Voor de gamers is het duidelijk nog niet helemaal klaar. Ik schat dat linux/ubuntu ondertussen 45% klaar is voor gaming desktops. Voor games is er echt nog heel veel werk aan de winkel, ook al is steam naar linux uitgebracht, er is nog zoveel populaire games die worden gereleased die alleen op windows werkt en voor mij is dat een reden dat linux/ubuntu nog steeds faalt voor games. Naar mijn mening is het de schuld van linux/ubuntu, zij doen er namelijk niets aan om de game bedrijven te overtuigen. Waarschijnlijk omdat er geen geld in de kas zit, want daar draait het ook natuurlijk om.

Heb wel al gehoord van gamen via de cloud, misschien dat dit een goed alternatief wordt voor linux/ubuntu! Maar wanneer dat helemaal op punt is, dat zal nog wel paar jaartjes duren.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #89 Gepost op: 2014/11/22, 22:09:56 »
lol we komen langzaam tot de kern lijkt me zo.....

Gewenning is inderdaad de sleutelfactor en zolang de gemiddelde consument aan Windows "gewend" is, zal hij/zij/onzijdig (je ziet ik ben neutraal :angel:) gewoon blijven bij datgene wat bekend is.

Hoeveel beter een ander OS misschien ook is, wij zijn op het werk nog niet zolang geleden overgeschakeld op office 2010 denk ik, en als je hoort wat daar al over geroepen wordt omdat de meeste knoppen ergens anders zitten, dan is een heel ander OS voor de particulier echt een heikel punt.

Maar ook met Office is het niet helemaal hetzelfde in dit geval. Want een interface kan goed of slecht worden bevonden. Office 2010 bevalt kennelijk niet zo, maar dat wil niet zeggen dat de interface van bijv. Xubuntu dezelfde negatieve reacties oproept. (vervang Xubuntu door elke andere distro/DE)

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #90 Gepost op: 2014/11/22, 22:39:52 »
Toch blijft de kern van het probleem de gewenning.

De mensen die ik ken willen gewoon niet iets anders, ook al stop ik een live DVD erin en laat ze het e.e.a. zien.
Gezien mijn leeftijd is het best mogelijk dat de mensen die ik ken gewoon ouderwets zijn :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #91 Gepost op: 2014/11/23, 14:18:45 »
De kinderen van mijn beide broers zitten nog op de basisschool, ik denk dat op de middelbare school Libreoffice ook volstaat, echter lees ik soms dat dingen anders worden weergegeven in Libreoffice dan in MS Office, ik zelf heb er nooit last van gehad maar ik gebruik het niet zo veel.

Ik heb te maken met voortgezet onderwijs en lagere school.
De kids hier werken al langer met office-alternatieven. Ook op de win-pc stond al openoffice, en nu onder linux libre.
Op beide scholen is het voor de kids geen enkel probleem. Op school staat gewoon office, dus wat ze thuis gemaakt hebben kan op school nog simpelweg even visueel kloppend gemaakt worden.
Die kids zijn daar flexibeler mee dan je verwacht.

Om terug te keren over het onderwerp van dit topic... ik vind dat ubuntu helemaal klaar is voor de consumentenmarkt, omdat ubuntu alle alternatieve software van windows in het bezit heeft.

Mijns inziens nog niet helemaal. De beschikbare software onder linux is toch beperkt t.o.v. windows.
Ikzelf loop ook tegen het probleem aan dat ik een bepaald proggie niet kan missen wat alleen draait onder XP waar dus nog een xp-pc voor draait.  =D Ja inderdaad, xp, want dat proggie was net zo goed ook niet meer beschikbaar onder win-vista-7-8.

Toch blijft de kern van het probleem de gewenning.

Lees hierboven. Ik denk dat er toch ook nog sprake van wantrouwen is.
"Is het wel net zo makkelijk als windows?"
"Kan ik wel alles wat ik nu ook kan? Ga ik er niet op achteruit?"
"windows is al zo moeilijk. Linux is voor nerds. Daar ben ik toch niet technisch genoeg voor?"

En dat terwijl een simpele basic install redelijk te doen is, en dan meteen álle programma's beschikbaar zijn die de gemiddelde gebruiker gebruikt (surfen, email, tekstverwerking).

Wat mij ooit overhaalde?
Ik had van linux gehoord maar wist ook bijgod niet wat het nou was.
En "downloaden, zelf een cd maken, en dan nog opstarten is bij elkaar wel veel werk" waar van prikkelen dan geen sprak meer is. Daar haakt denk ik de gemiddelde consument af.

Tot ik een bootable cd bij een tijdschrift kreeg. Linux 6 destijds.
Dán is de stap om uit nieuwsgierigheid toch maar eens dat cd'tje erin te duwen niet groot meer, en kun je meteen ervaren of linux iets voor je is.
Mij heeft dat destijds meteen overtuigd. Dat moment toen was voor mij  die drempel.
En toch ging ik pas bij 11 over door de "angst voor het onbekende". :-(

Ik heb nu 12.4. Maar nog 2 bootable cd-tjes met 11.10. Ik denk dat ik die 2 maar eens afgeef aan die 2 personen die al interesse toonden. Kunnen zij ook eens simpel kijken of het hen écht aanspreekt.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 14:21:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #92 Gepost op: 2014/11/23, 14:49:19 »
"De beschikbare software onder linux is toch beperkt t.o.v. windows.
Ikzelf loop ook tegen het probleem aan dat ik een bepaald proggie niet kan missen wat alleen draait onder XP waar dus nog een xp-pc voor draait.  =D Ja inderdaad, xp, want dat proggie was net zo goed ook niet meer beschikbaar onder win-vista-7-8."

Maar dan klopt je argument niet als het ook onder Vista, 7 en 8 niet meer werkt. Want dan is Windows voor dat proggie dus net zo goed beperkt...

Als ik jou was zou ik trouwens die 2 11.10 CD's vervangen door 12.04 11.10 is lang geleden overleden, dus echt niet meer aan te raden die nog te gebruiken, zelfs niet voor het simpelweg uitproberen.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #93 Gepost op: 2014/11/23, 15:10:03 »
Maar dan klopt je argument niet als het ook onder Vista, 7 en 8 niet meer werkt. Want dan is Windows voor dat proggie dus net zo goed beperkt...

Wat denk je waarom ik vóór die zin al  =D zette?? 8-) Ikzelf zag die ironie al.

Maar dan nog is het zo dat apartere win-proggies regelmatig niet beschikbaar zijn.
Ik zoek nog een proggie wat alleen voor windows beschikbaar was. En inderdaad is de ondersteuning van dit proggie toevallig ook nog eens blijven hangen bij XP>
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #94 Gepost op: 2014/11/23, 15:14:05 »
Tot nu toe gebruik ik een VB W7 alleen nog voor mijn TomTom, en wat ipad/android dingen.

Voor de rest gebruik ik Xubuntu, ik wil perse geen Wine of aanverwante dingen gebruiken :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Allard

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #95 Gepost op: 2014/11/23, 15:18:40 »
Ik vind Debian een betere keus voor de consumentenmarkt aangezien dat een stuk stabieler is dan Ubuntu.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #96 Gepost op: 2014/11/23, 15:23:16 »
Maar dan klopt je argument niet als het ook onder Vista, 7 en 8 niet meer werkt. Want dan is Windows voor dat proggie dus net zo goed beperkt...

Wat denk je waarom ik vóór die zin al  =D zette?? 8-) Ikzelf zag die ironie al.

Maar dan nog is het zo dat apartere win-proggies regelmatig niet beschikbaar zijn.
Ik zoek nog een proggie wat alleen voor windows beschikbaar was. En inderdaad is de ondersteuning van dit proggie toevallig ook nog eens blijven hangen bij XP>

Dat klopt. Hoewel sommige dingen ook goed onder Wine werken. Zo gebruik ik bijv. al jarenlang één programma onder Wine wat toch een vrij complex programma is en het werkt uitstekend :) Al vele Linux-, Wine- en programmaversies lang :)
En ik hoef er niks 'technisch' voor te doen: gewoon Wine installeren middels Softwarecentrum/terminal/whatever, installatie van de site van het programma downloaden (ook bij nieuwe versies) en gewoon installeren door te dubbelklikken op de .exe en de wizard te volgen. Meer niet.

Offline MKe

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #97 Gepost op: 2014/11/23, 16:37:38 »
Ik vind Debian een betere keus voor de consumentenmarkt aangezien dat een stuk stabieler is dan Ubuntu.
Hmm, ja, maar ook weer een stuk lastiger in gebruik. Ik geloof niet dat Ubuntu minder stabiel is dan de grote spelers op consumenten-OS gebied.

Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts is dat Ubuntu wel klaar is voor de consumenten markt, maar dat software producenten (met name tomtom etc.) dat nog niet altijd zijn.

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #98 Gepost op: 2014/11/23, 16:48:59 »
Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts is dat Ubuntu wel klaar is voor de consumenten markt, maar dat software producenten (met name tomtom etc.) dat nog niet altijd zijn.

Nu (momentopname) denk ik niet. Gebruik wel, maar installeren niet dan.
Ik denk dat ik nog "consument" te noemen ben, al ben ik wel al enigszins thuis in linux.
Ben nu bezig met een "schone installatie" en ik loop meteen aan tegen een zwart scherm met knippercursor waarop de pc blijft hangen. Nu 12.04 van usb, maar dat had ik bij 11.10 van cd ook al.
Dan haakt de consument snel af. (ik zet door. ik wil toch echt geen windows meer).

BTW, wie inhoudelijk wil reageren op het zwarte scherm. Gelieve niet hier!!! (off-topic).
Ik wordt daar al hard geholpen, maar wie zich geroepen voelt.... http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86873.msg933123#msg933123
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Allard

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #99 Gepost op: 2014/11/23, 16:55:51 »
Ik vind Debian een betere keus voor de consumentenmarkt aangezien dat een stuk stabieler is dan Ubuntu.
Hmm, ja, maar ook weer een stuk lastiger in gebruik. Ik geloof niet dat Ubuntu minder stabiel is dan de grote spelers op consumenten-OS gebied.

Ik denk dat het antwoord op de vraag van de ts is dat Ubuntu wel klaar is voor de consumenten markt, maar dat software producenten (met name tomtom etc.) dat nog niet altijd zijn.
Ik denk persoonlijk dat wanneer iemand enige ervaring heeft met Ubuntu deze ook prima in staat is om Debian te kunnen gebruiken, Debian vormt immers de basis van Ubuntu. Al zal de installatie misschien wat meer technische aspecten vereisen. Natuurlijk kan het zijn dat door de vele verouderde software in Debian een aantal dingen niet direct werken.

Dat verhaal over stabiliteit is meer een persoonlijk iets, naar mijn mening is Ubuntu in de loop der tijd minder stabiel geworden als voorheen. Ik gebruik nu ongeveer 3 jaar Ubuntu en heb ook ervaring met wat andere Linux distro's zoals Debian en Fedora maar met Ubuntu heb ik helaas meer gedoe gehad als met andere besturingssystemen.

Maar daarom kan Ubuntu natuurlijk best geschikt zijn voor de consumentenmarkt.  =D