Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad  (gelezen 2783 keer)

Offline nwennink

  • Lid
Sinds 3 weken heb ik een laptop van het merk Novatech N1592 en werk ik voor het eerst met Linux Ubuntu 14.04. Het begon allemaal wel oké, maar ik wordt nu helemaal gek. Sinds het begin werkt de wifi al kwakkelend. Ik heb een trage, soms snelle en vaak geen verbinding. Vier keer in het uur valt de verbinding weg en moet ik opnieuw het wachtwoord bevestigen. Het ligt niet aan mijn router, want mijn voormalige laptop met Windows 7, mijn telefoon (Windows) en tablet (Android) werken er non-stop prima op. Sinds vandaag werkt mijn Touchpad daarbij opeens niet meer. Ik heb geen idee hoe het kan. Ik ben echter een fervent Touchpadgebruiker en het hoort daarnaast gewoon te werken.

Deze topic gaat over de Touchpad, dus laat ik de info over mijn wifi-frustraties nog maar even achterwege. Hier volgt alle informatie die ik denk dat nodig is om het probleem te kunnen achterhalen. Als er nog meer info nodig is uit de terminal, geef dan de code die ik in moet voeren, want ik heb geen idee.

Het probleem met de Touchpad is dat hij het niet meer doet, sinds vandaag (29/7/2014), en ook niet meer zichtbaar is in het menu Muis & Touchpad. De draadloze USB muis doet het echter wel.


nwennink@Novatech-N1592:~$ sudo apt-get install xserver-xorg-input-synaptics
[sudo] password for nwennink:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
xserver-xorg-input-synaptics is al de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 4 niet opgewaardeerd.
nwennink@Novatech-N1592:~$ synclient TouchpadOff=0
Couldn't find synaptics properties. No synaptics driver loaded?
nwennink@Novatech-N1592:~$

Op https://wiki.ubuntu.com/DebuggingTouchpadDetection stond het volgende:
In any case, attach as separate attachments to your bug report the results of the following commands:

cat /proc/bus/input/devices > ~/devices
xinput --list > ~/xinput
cat /var/log/Xorg.0.log > Xorg.0.log

Deze heb ik door de lengte in de bijlage gezet.


Ook heb ik last van dat ik in het systeem bij muis en touchpad instellingen geen tabblad o.i.d. voor touchpad meer zie staan, dit was voorheen wel zo.


Ik heb wel gewoon Synaptics geïnstalleerd staan, maar er zijn zoveel extra opties in het Ubuntu  softwarecentrum en ik heb geen idee of ik wel voldoende er op heb staan. Het gekke is dat de Touchpad tot vandaag nog werkte en nu opeens niet meer, dus het lijkt me dan eerder aan updates te liggen dan aan software dat er al drie weken op stond sinds ik de laptop heb. Ik kan geen afbeelding toevoegen omdat ik ze niet kleiner dan 100kb krijg, de pakketten die ik geïnstalleerd heb van synaptics zijn:

Synaptics TouchPad stuurprogramma voor X.Org-server (ontwikkelingsheaders) (xserver-xorg-input-synaptics-dev)
Synaptics TouchPad stuurprogramma voor de X.Org-server (xserver-xorg-input-synaptics)
Synaptics TouchPad stuurprogramma voor de X.Org-server (xserver-xorg-input-synaptics-dbg)


Wie kan mij helpen?


Offline nwennink

  • Lid
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/30, 14:36:09 »
In de bijlage de lijst van apparatuur

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/30, 15:40:27 »
Splinternieuw spul..... Mogelijk net wat te nieuw voor 14.04.1. Probeer het eens opnieuw bij 14.04.2 (verschijnt over een half jaar).

Offline nwennink

  • Lid
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/30, 15:51:22 »
Maar de Touchpad heeft het al wel gedaan, tot gisteren werkte hij nog gewoon prima. Kan het dan nog steeds aan de versie liggen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/30, 18:30:39 »
Dat aanraakveldprobleem kun je mogelijk oplossen door op te starten vanaf een oudere kernel: in het opstartmenu van Grub kies je dan eerst voor "Geavanceerde opties voor Ubuntu". Maar ja, het probleem met draadloos wordt daardoor niet aangepakt....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/30, 18:38:10 door Pjotr »

Offline nwennink

  • Lid
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/31, 16:21:21 »
Ik kom niet in het opstartmenu van grub en ik vind het allemaal te ingewikkeld. Ik heb nog nooit een grubmenu hoeven openen of zoveel uren op fora hoeven spenderen toen ik nog Windows gebruikte. Mijn vader heeft ook een beetje verstand van Linux, dus wanneer hij terug is van vakantie zal ik hem vragen te kijken naar de tips uit dit forum en ik hoop dat het hem lukt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Touchpad werkt niet meer en verschijnt ook niet in Muis & Touchpad
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/31, 21:01:38 »
Intussen zou je alvast kunnen checken in Ubuntu' Softwarecentrum > Geschiedenis of er wel onlangs een kernel update (linux-image) is geïnstalleerd. Bij mij was dat voor het laatst op 18 juli. Namelijk linux-image-3.13.0-32 in Ubuntu 14.04.1.

Wat Pjotr advies betreft. Check als aanvulling deze Engelstalige hyperlink  http://askubuntu.com/questions/216398/set-older-kernel-as-default-grub-entry


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM