Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?  (gelezen 2805 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Gepost op: 2014/08/26, 18:27:08 »
Wat kies je Ubuntu of Linux Mint? En waarom?
Poll: Ubuntu of Linux Mint?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/26, 18:33:59 »
Anders, want allebei.  :)

Om precies te zijn:
Xubuntu, Linux Mint Xfce en Linux Mint Cinnamon.

Ze zijn even goed, maar Xubuntu is voor bepaalde doeleinden wat geschikter dan Linux Mint. En vice versa.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/26, 18:40:12 »
Pjotr, waar is naar jouw mening Mint beter geschikt voor dan Xubuntu? Gewoon nieuwsgierig hoor, geen kritische vraag.

Voor mijzelf, ook allemaal, geen keus dus. Op mijn werk PC Kubuntu. Op de desktop thuis nu mint XFCE, omdat ik geen onderhoud wilde en wel eens wat anders wilde dan (KXL)Ubuntu, misschien dat daar Bodhi 3 op komt als die uit is. Op mijn laptop Arch, vanwege de uitdaging, de educatieve waarde en omdat het een fantastische distro is.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/26, 18:49:01 »
Mij bevalt Xubuntu waarbij ik niet wil zeggen dat de andere distro´s slechter of beter zijn ,t´bevalt mij gewoon. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/26, 18:52:37 »
@MKe: Mint biedt wat fijnmaziger updatebeheer dan (X)ubuntu, wat vooral prettig is bij computers van anderen die ik beheer. Verder is Mint uit-de-doos wat completer dan (X)ubuntu, hetgeen tijd scheelt bij het afwerken na installatie.

Daarentegen heeft (X)ubuntu een bijzondere functie die in Mint ontbreekt: een gasten-account dat geheel in het RAM-geheugen wordt opgebouwd en dus elke keer weer volledig "schoon" opstart. Voor sommige computers is dat enorm handig.

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/26, 19:00:07 »
Anders, in hoofdzaak gebruik ik een aangepaste Ubuntu. Daarnaast installeer ik diverse distro's om uit te proberen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/26, 19:25:27 »
Kubuntu... :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/26, 19:41:30 »
Anders: Xubuntu.
Reden: Makkelijk aan te passen aan mijn manier van werken.
Er zitten bij mij stukjes in van Gnome, Unity, KDE en Mate.
Ook is er veel verwijderd van de "standaard" Xubuntu.

Mijn motto: Onderzoek alles en behoudt het goede.
e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van hardware, persoonlijke smaak en manier van werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/26, 19:53:18 »
@MKe: Mint biedt wat fijnmaziger updatebeheer dan (X)ubuntu, wat vooral prettig is bij computers van anderen die ik beheer. Verder is Mint uit-de-doos wat completer dan (X)ubuntu, hetgeen tijd scheelt bij het afwerken na installatie.

Daarentegen heeft (X)ubuntu een bijzondere functie die in Mint ontbreekt: een gasten-account dat geheel in het RAM-geheugen wordt opgebouwd en dus elke keer weer volledig "schoon" opstart. Voor sommige computers is dat enorm handig.
Ah, dat laatste wist ik niet. Ik werk nu al een paar maanden met Minx XFCE en er vielen mij geen grote verschillen op, behalve dan dat Mint iets meer gepolijst is. Het is een verbazingwekkend gemakkelijke distro om mee te werken, al vind ik Xubuntu e.d. daar niet veel achter liggen.

Ron, daarom gebruik ik Arch op mijn laptop, alleen datgene wat ik wil gebruiken :)

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/26, 20:10:12 »
Anders: Antergos en Bodhi.

Overigens, niet dat het een groot probleem is, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: wat wil de TS met mijn IP-adres?

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/26, 20:19:58 »
wat wil de TS met mijn IP-adres?

Vroeg ik me toch ook af; je kan toch makkelijk een poll maken hier op het forum, rechtstreeks.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/27, 11:34:39 »
ff een vraagje tussendoor, ik heb voorheen Mint geïnstalleerd gehad op een dualcore pc.
nu bleef deze consequent hangen tussen deels Nl. en Gb. taal gebruik en ben ik verders gegaan met xubuntu.
maar welke versie werkt tegenwoordig wel vlekkeloos in NL?

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/27, 18:43:07 »
Anders, Ubuntu Gnome
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/27, 19:14:01 »
Anders, Ubuntu Cinnamon  =D

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/27, 19:36:33 »
Op het werk worden zowel ubuntu als linux mint gebruikt. De keuze is vooral persoonlijk getint. Geen probleem, daar is linux juist sterk sterk in, namelijk vrijheid van desktop-keuze. In het verleden hadden de linux-mint gebruikers meestal problemen om een distributie-upgrade goed te voleindigen. Bij ubuntu lukt dat wat beter, heb ik de indruk.

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/27, 20:41:51 »
op het werk zou ik nooit mint gebruiken in verband met het meeleveren van codecs die onder patenten vallen. Ubuntu levert deze niet standaard mee, Mint wel. Bij een inspectie van de BSA kan je dan nat gaan.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/27, 21:18:30 »
op het werk zou ik nooit mint gebruiken in verband met het meeleveren van codecs die onder patenten vallen. Ubuntu levert deze niet standaard mee, Mint wel. Bij een inspectie van de BSA kan je dan nat gaan.

Je kunt altijd nog Fluendo kopen via het Softwarecentrum, op zowel Ubuntu als Mint. Dan kun je niet 'nat' gaan want dan heb je voldaan aan de vereisten, namelijk een licentie afgenomen.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/27, 22:12:55 »
Kan er maar één kiezen en ik heb ze allebei  =D

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/28, 01:30:02 »
Kan er maar één kiezen en ik heb ze allebei  =D

Dan kun je nog 'Anders' kiezen ;)

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/28, 16:07:49 »
wat wil de TS met mijn IP-adres?

Vroeg ik me toch ook af; je kan toch makkelijk een poll maken hier op het forum, rechtstreeks.

En hoe dan wel, ik zie geen poll functie.

Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/28, 19:09:45 »
@jos34, Als je bv de sectie algemeen aanklikt heb je daar naast Nieuw topic staan Nieuwe poll.
Daar op klikken en de rest wijst zich vanzelf.

mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Michiel

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/28, 20:30:51 »
voor mij Lubuntu14.04.1 met Gnome Desktop Metacity

Lubuntu is voor deze laptop tot nu toe het enige OS in de Ubuntu familie die lekker stabiel is vanaf install en tot heden is gebleven ... :)
Verder is het prettig dat je minder meeinstalleerd.
Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik een kaal OS zelf kan opbouwen, en dan daadwerelijk alleen installeren wat ik nodig heb.
Maar dan zijn we wel even een tijdje verder :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/28, 21:53:20 »
Hoeft niet hoor. Het is relatief simpel en erg leerzaam. Ik heb er een blog over met debian en Arch en er is ook nog een prima draadje, zei het al wat ouder, hier op het forum.

Offline Michiel

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/28, 22:59:17 »
@ MKe

heb je linkjes naar je tips?

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kies je Ubuntu of Linux Mint?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/29, 06:28:29 »
Jazeker, het draadje wat ik bedoelde is http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=71983.0. Gemaakt door medegebruiker Bloom en het is een uitstekend beginers tutorial.

Dit is ook mijn leidraad geweest toen ik begon met blokkendozen. Mijn eigen blog vind je in de handtekening van mijn posts. Ik ben daarbij eerst begonnen zoals Bloom in dat draadje, met debian testing, en heb geprobeerd dingen nog iets uitgebreider uit te leggen en sinds enkele weken ben ik bezig met Arch linux. Arch is overigens zeer i teressant omdat hun documentatie vrijwel alles uitlegd wat je zou willen weten.