Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart  (gelezen 1624 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Gepost op: 2014/12/20, 20:18:38 »
Mijn grafische kaart,geforce-g100, van 8 jaar oud heeft een kleine ventilator die tegenwoordig niet meer stil z'n werk doet.
Schoonmaken heeft niets geholpen, slijtage zal de oorzaak zijn.

1: kan ik de ventilator zelf vervangen en welke type moet ik dan kopen? ik denk dat dit de slechtste optie is.
2: welke vervangende grafische kaart kan ik kopen? De kaarten die ik zag in de plaatselijke winkel zijn veel te groot voor mijn mini pc.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-g100/specifications

Ik hoop dat hier een oplossing voor is...  ik ben verder zeer tevreden met de geforce-g100

Offline RikRik

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/20, 20:41:05 »
Femke bedankt!!  De term low profile kaart kende ik nog niet.
Ik had zelf deze gevonden http://www.vergelijk.nl/video_tv_kaart/msi/geforce_gt_720_1gb/specs.rhtml
Zijn de kaarten vergelijkbaar met de geforce-g100, en passen de genoemde kaarten op mijn moederbord?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/20, 21:32:38 »

G100 ,de lengte aan de linkerkant waar de aansluitingen zitten is ongeveer 6 cm

 Gt610 van 2 GB

En de PCI aansluiting van de kaarten zijn toch niet gelijk ?

Edit: ik heb dus een kaart nodig met een low-profile-bracket
« Laatst bewerkt op: 2014/12/20, 21:50:02 door RikRik »

Offline PKing

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/20, 21:56:37 »
Je kunt er gewoon wat WD40 inspuiten hoor, dat heb ik tot nu toe 1x bij mijn 5 jaar oude ATI 5700 gedaan.
Die kaart heeft tot begin dit jaar 80% van de tijd op vol vermogen gedraaid, dan slijt het e.e.a. wat harder.
Even kijken of je kan zien waar het asje van de ventilator zit, en daar voorzichtig wat inspuiten.

Lawaai maakt hij toch al, dus kwaad kan het niet, ik zou hem er wel even uitpakken.
Ik vind 8 jaar voor een low profile kaart best wel goed, de koeling is zowieso wat problematisch in die kleine kasten.
Mijn 5700 gebruikt bijvoorbeeld een dubbel uitgangsslot, zodat hij zijn lucht goed kwijt kan.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/21, 10:30:31 »
@PKing
WD40 heb ik, voor duizend en één toepassingen thuis. Ik heb wel vaker oude (versleten)ventilatoren proberen te repareren met olie, maar het helpt meestal maar tijdelijk, het lawaai kan zelfs veel erger worden omdat de fan sneller gaat draaien, de speling in het asje kan door het verhogen van de snelheid, nog meer geluid produceren.
Ik heb naast Linux Mint 17.1, Ubuntu 14.10 geïnstalleerd, Ubuntu heeft weken goed gedraaid, maar op een gegeven moment niet meer, alweer de gewoonlijke programma crashes met Ubuntu.   Ik heb altijd het al het idee gehad dat Ubuntu meer van de grafische kaart vraagt dan Linux Mint, de geforce-g100 is, weet ik nu, omdat ik nu opzoek ben naar een een vervangende kaart, en gezien de benchmarks, bepaald geen snelheid monster.

Ik wil je wel bedanken voor je reactie!

« Laatst bewerkt op: 2014/12/21, 10:39:32 door RikRik »

Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/21, 10:56:09 »
Rik,

Het is niet duidelijk welke poort de tweede is, HDMI of Display.
Anders even die 'Bracket' overzetten. De VGA poort vervalt dan, dat is ook op de bovenste foto.
De hoogte van die poorten, uit ervaring weet ik dat die voor 99 op 100 overeen komen.
En wat betreft die PCIe koper-banen, het slot is het zelfde, dat er op bepaalde punten geen contact is daar hebben ze dan ook geen koper-baan voorzien.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline RikRik

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/21, 11:17:35 »
Rik,

Het is niet duidelijk welke poort de tweede is, HDMI of Display.
Anders even die 'Bracket' overzetten. De VGA poort vervalt dan, dat is ook op de bovenste foto.
Kan ik met elke lp kaart de bracket overzetten? Je hebt gelijk, mijn  geforce-g100 heeft geen VGA poort, ik gebruik een verloopstekker, VGA naar DVI

En ik zag low profile kaarten met passieve koeling, is dit een verstandige keus in een mini kast?

Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/21, 11:48:49 »
Rik,

Het is niet duidelijk welke poort de tweede is, HDMI of Display.
Anders even die 'Bracket' overzetten. De VGA poort vervalt dan, dat is ook op de bovenste foto.
Kan ik met elke lp kaart de bracket overzetten? Je hebt gelijk, mijn  geforce-g100 heeft geen VGA poort, ik gebruik een verloopstekker, VGA naar DVI

En ik zag low profile kaarten met passieve koeling, is dit een verstandige keus in een mini kast?
Rik,

Als er voldoende lucht doorstroming in je PC mini kast is en ruimte voor die passieve koel-element er  is, misschien wel.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Klojum

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/21, 12:24:41 »
Passieve Nvidia GT520/610 kaarten werken prima prima, ook met wat minder koeling. Voorwaarde is wel dat de kaarten niet continue tot het uiterste gepushed worden, want voldoende koeling door andere fans is toch een voorwaarde. Enige nadeel wellicht, de brede koellichamen willen soms de ruimte van een tweede slot innemen.

Offline Klojum

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/21, 12:27:38 »
Passieve Nvidia GT520/610 kaarten werken prima hier, ook met wat minder koeling. Voorwaarde is wel dat de kaarten niet continue tot het uiterste gepushed worden, want voldoende koeling door andere fans is toch een voorwaarde. Enige nadeel wellicht, de brede koellichamen willen soms de ruimte van een tweede slot innemen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Advies gevraagd: NVIDIA's grafische kaart
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/21, 12:47:12 »

Ik heb ondertussen, dankzij jullie bijdrage, genoeg informatie gekregen om een nieuwe kaart te kopen, bedankt allemaal!
Zoals ik al schreef, de geforce-g100 bevalt me prima, dus,  ik heb de fan maar helemaal uit elkaar gehaald, er zat nog veel meer stof onder en in de fan dan  ik dacht. De boel goed schoon geblazen en een heel klein drupje WD40 gebruikt, zoals PKing al had beschreven. Wat een gepriegel met die kleine schroefjes.

Wat me opviel, de koelpasta( de locatie, zie de pijlen op de foto) was vrijwel verdwenen er zaten nog wat korreltjes, dus de koeling van de chip was bepaald niet optimaal meer! Misschien was oververhitting wel de oorzaak van de vele crashes met Ubuntu..
Ik heb nu, tijdelijk, een beetje tandpasta als koelmiddel gebruikt, ik ga vandaag nog naar een vriend die nog ergens koelpasta heeft liggen..
Tot nu toe is de fan redelijk stil!
Bedankt voor jullie hulp... deze topic is voorlopig opgelost  :D