Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61065 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #200 Gepost op: 2014/07/16, 17:29:33 »
Nu kan ik me wel indenken dat in het geval de Tor makers iets zouden moeten kunnen inbouwen waarmee illegale praktijken kunnen worden opgespoord of worden voorkomen..
Waarom? Als alles wat je maar zou kunnen bedenken illegaal/crimineel gebruikt kan worden (wat niet dus eigenlijk), moet je dan maar in alles iets inbouwen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #201 Gepost op: 2014/07/16, 18:11:01 »
Nu kan ik me wel indenken dat in het geval de Tor makers iets zouden moeten kunnen inbouwen waarmee illegale praktijken kunnen worden opgespoord of worden voorkomen..
Waarom? Als alles wat je maar zou kunnen bedenken illegaal/crimineel gebruikt kan worden (wat niet dus eigenlijk), moet je dan maar in alles iets inbouwen?
non-discussie: Het zal lastig (lees: bijna onmogelijk) zijn hiervoor iets in te bouwen, het is immers opensource. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #202 Gepost op: 2014/07/16, 18:58:14 »
Nu kan ik me wel indenken dat in het geval de Tor makers iets zouden moeten kunnen inbouwen waarmee illegale praktijken kunnen worden opgespoord of worden voorkomen..
Waarom? Als alles wat je maar zou kunnen bedenken illegaal/crimineel gebruikt kan worden (wat niet dus eigenlijk), moet je dan maar in alles iets inbouwen?
non-discussie: Het zal lastig (lees: bijna onmogelijk) zijn hiervoor iets in te bouwen, het is immers opensource. :P
Ja, daar zeg je eens wat. Vandaar dat overheden dat open source-gebeuren maar vervelend vinden: je kunt er niet stiekem een achterdeur inbouwen door het met de maker op een accoordje te gooien....

Re: Internet & Privacy
« Reactie #203 Gepost op: 2014/07/16, 20:27:12 »
de controlevraag is voor iedere crimineel zo te raden
13 januari 1992 (bron: Facebook)

Bron: Facebook of Bron: "testcees kijkt naar Vistaus' geboortedatum op zijn profiel"???

Re: Internet & Privacy
« Reactie #204 Gepost op: 2014/07/16, 21:26:14 »

@Gandyman: 2 anderen in dit topic zagen het even groot als ik, vrij klein dus. Maar goed, nogmaals: als je een klacht hebt aangaande de grootte: leg deze bij het forumteam neer want zoals mijn handtekening nu is (en die van Pjotr en van markba) is ie compliant met de door het Forumteam aan mij gestelde afmetingen.

Beetje bizar als ik je fatsoenlijk aanspreek op je belachelijke grote handtekening dat je dit niet verkleind en ipv een normale volwassen dialoog ( die ik ook niet van jouw verwacht had) gewoon gaat zitten janken en de verantwoordelijkheid afschuift naar de andere teamleden ? .
Dit alles terwijl je volgens mij een voorbeeld functie zou moeten uitdragen als onderdeel van dit Ubuntu forum...

Citaat
Hiermee rond ik heel de discussie af want dit is wel heel erg offtopic; nogmaals: leg de klacht bij het Forumteam neer als je, of iemand anders, problemen hebt met de afmetingen.
Mja dus iemand de bel snoeren denk je dus wel te kennuh ?
Foutje dus want niemand op deze aardkloot snoert mij de bek.

effin, omdat het mag en iedereen het leuk vind heb ik me handschrift ook maar aangepast.....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Internet & Privacy
« Reactie #205 Gepost op: 2014/07/16, 22:42:04 »
Dit topic gaat dicht voor overleg.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #206 Gepost op: 2014/07/17, 10:18:26 »
Nou ja, en dan ben jij de volwassenen?
Gandyman, sorry , maar je gaat nu wel te ver denk ik.

Als Vistaus het moet veranderen van jou, dan met hem meerdere. Dus kalm aan aub.
Of is de zon in je bol geslagen?

Tis wel lekker warm idd.

Omdat tekst bij vistaus niet helemaal duidelijk overkomt probeer ik het voor hem te visualiseren wat andere zien en dus heb ik mijn handtekening ook maar vergroot.

Ik heb al eerder gezegd dat iedereen bij mij gelijk is en dus gelijk behandelt moet worden.
Tis echter raar wanneer iemand vriendelijk word aangesproken op zijn nogal nadrukkelijk aanwezige handtekening (en dit is niet de 1e keer, in het verleden is dit ook al gebeurt) hij op allerhande manieren eronderuit probeert te komen met excuses enz enz.
Daarnaast nog onvriendelijk zijn tegen mij en de mond probeert te snoeren is wel een  stap te ver...
En waarom hij het op de spits wil drijven door mij een klacht te laten indienen bij de moderators is helemaal triest....

BTW
Ik vind het plaatje van Markba niets te groot, tenminste in FF neemt het niet meer ruimte in dan 2 normale tekst regels en de kleur is ook zeker niet storend.
De tekst bij Pjotr valt ook nog reuze mee, mochten meer mensen hier over vallen kan het misschien 1 tandje kleiner maar wat mij betreft valt dit nog binnen de grenzen..

enyway.....
laatste wat ik hierover gezegd hebt.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/17, 10:20:27 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #207 Gepost op: 2014/07/20, 23:06:33 »
bedrijven en websites die nog steeds HTTP gebruiken inlichtingendiensten helpen om het internet als wapen in te kunnen zetten.
Deze Ubuntu-NL site dus...

HTTPS vereist wel een (“gegarandeerd”) veilig certificaat en dat kost (helaas) geld (en dat heeft Ubuntu-NL niet). Er zijn wel vrije cacert certificaten maar Ubuntu vertrouwt deze niet (meer). (CAcert should not be trusted by default). Helaas (niet inloggen via openbare wifi)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #208 Gepost op: 2014/07/20, 23:56:27 »
Dan gaan we toch over spdy? :P

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #209 Gepost op: 2014/07/21, 14:35:09 »
Citaat
HTTPS vereist wel een (“gegarandeerd”) veilig certificaat en dat kost (helaas) geld (en dat heeft Ubuntu-NL niet)
Hoe zou dat nou komen?   :-X
Het kan ook een keuze zijn. Waarom geld uitgeven voor iets wat je niet (echt) nodig hebt? Dan hoef je je ook niet af te vragen waarom je dat (geld) niet hebt.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #210 Gepost op: 2014/07/21, 17:44:06 »
Is HTTP voor Ubuntu-NL per definitie een nadeel ? En waarom geld over de balk gooien om op HTTPS over te gaan ?

Het is voor mij goed zoals het nu is in ieder geval.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Internet & Privacy
« Reactie #211 Gepost op: 2014/07/21, 20:12:42 »
Nogmaals mijn vraag: waarom gaan we dan niet over op Spdy?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #212 Gepost op: 2014/07/21, 22:33:40 »
Is HTTP voor Ubuntu-NL per definitie een nadeel ?
Andersom wordt gesteld dat er geen goede reden is om HTTP te blijven gebruiken en niet over te gaan op HTTPS. (HTTP Must Die). Aanleiding is onderwerp in dit topic, mogelijke inbreuk op je privacy.

Feit is dat HTTP de webpagina en wat je op een pagina intoetst in leesbare tekst over internet verstuurd en kan worden "afgeluisterd". Bij gebruik van HTTPS wordt het versleuteld (onleesbaar voor anderen). Misschien geen probleem voor een onschuldige site van Ubuntu-NL, “we hebben niets te verbergen” (zelf ons wachtwoord of inlog-cookie niet).
Misschien wel iets om bij andere sites over na te denken?
En waarom geld over de balk gooien om op HTTPS over te gaan ?
Niet om jouw inlog-cookie te beschermen, je kiest er zelf voor in te loggen via een andere wifi, kan zelf uitloggen en (regelmatig) een nieuw wachtwoord instellen (en er zijn geen problemen gemeld). Zo bekeken is het weggegooid geld... :P
Nogmaals mijn vraag: waarom gaan we dan niet over op Spdy?
Geen idee, omdat het (nog?) niet in de Ubuntu pakketbron zit of (nog?) niet door alle browsers wordt ondersteund, iets anders of
The SPDY protocol uses HTTPS, so your site needs to serve content over HTTPS in order to benefit from mod_spdy.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #213 Gepost op: 2014/07/21, 22:34:59 »
@testcees: SPDY is onderdeel van HTTP2.0

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Internet & Privacy
« Reactie #214 Gepost op: 2014/07/22, 07:30:02 »
Vast, maar 1 van de vereisten is dat je gebruik maakt van HTTPS. En daarvoor heb je dus een certificaat nodig.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Internet & Privacy
« Reactie #215 Gepost op: 2014/07/23, 14:52:00 »
Het afluisteren van vijandelijke militairen die een oorlog tegen jou voeren lijkt me een hele andere zaak dan wat de westerse veiligheidsdiensten nu doen. Die laatsten spioneren namelijk op hun eigen onschuldige burgers en dat met miljoenen tegelijk.

In het eerste geval is het vrij duidelijk: je mag je op allerlei manieren verdedigen tegen een vijand die militair geweld gebruikt tegen je eigen bevolking. Spionage hoort daar dus ook bij.

Het tweede geval is al genoeg besproken hier in dit topic ;)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #216 Gepost op: 2014/07/23, 14:52:36 »
@ citaat van Femke:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dan opeens die afluistertechniek okee wordt bevonden, en ik zelf zou het ook niet zo erg vinden in dit geval.

Wat is jullie mening?

a. het zijn (technische) mogelijkheden.
b. er zijn mensen met goede bedoelingen en mensen met minder goede bedoelingen.

De mogelijkheden (in dit geval technisch van aard) kunnen dus op 2 manieren ingezet worden.

Welke beslissingen er worden genomen hangt dus af van WIE beslist...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #217 Gepost op: 2014/07/23, 22:07:35 »
Ik begrijp dat iemand wat leuks in zijn handtekening wil zetten, of reclame wil maken voor iets, maar de grote mag wat mij betreft rustig aan banden gelegd worden....
Alleen tekstgrootte of ook afbeeldingen aan banden leggen? Gerelateerd aan dit "internet & privacy" topic, de eigenaar van deVRIJEpc (markba? niets persoonlijks) weet dankzij de handtekening mijn ipadres, wanneer ik pagina's bezoek, met welke besturingssysteem, browser enz. Waarschijnlijk weet hij niet welk ipadres bij wie hoort maar is dat slechts een (1) detail?



Oplossing is niet zo moeilijk, afbeeldingen blokkeren met Adblock_Plus. :P

Flauw voorbeeld want wie is er nu (behalve Canonical misschien) commercieel geïnteresseerd in Ubuntu gebruikers? De afbeelding wordt ongetwijfeld met goede bedoelingen gebruikt en niets mis mee. Google weet mijn voorkeur voor besturingssystemen enzo wel (misschien dat ik daarom zoveel reclame krijg voor een ander besturingssysteem dan ik nu gebruik...).
Toch is het een (heel) klein stukje gegeven wat de kans een (heel) klein beetje groter maakt te weten “wat ik wil” en daar draait het toch om? Net iets meer (verwachten te) weten van een internetter dan de concurrentie om mogelijk net iets succesvoller reclame te kunnen tonen (op de volgende website).
Om koppelingen tussen websites (afbeeldingen, trackers en cookies) grafisch te zien zag ik een addon voor Firefox Lightbeam. Na een tijdje surfen (zonder Adblock en Ghostery) had ik al snel een wirwar van onderlinge verbindingen. :)

Voor de duidelijkheid: ik heb geen probleem met afbeeldingen in handtekeningen hoor (ik blokkeer ze toch :P) zolang het (uiteraard) geen "trackers" zijn (als de forumsoftware dit zou toestaan).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #218 Gepost op: 2014/07/23, 23:15:48 »
Gerelateerd aan dit "internet & privacy" topic, de eigenaar van deVRIJEpc (markba? niets persoonlijks) weet dankzij de handtekening mijn ipadres, wanneer ik pagina's bezoek, met welke besturingssysteem, browser enz. Waarschijnlijk weet hij niet welk ipadres bij wie hoort maar is dat slechts een (1)
Je hebt gelijk: ik als eigenaar van devrijepc.nl heb zo, onbedoeld en eigenlijk ook ongewild, een schat aan data tot mijn beschikking. De oplossing (naast geen plaatjes in de handtekening gebruiken), zou kunnen liggen om alleen maar bestanden van de forum-server toe te staan (via een upload); dus een beetje zoals bijlages aan een bericht toegevoegd kunnen worden (met een maximum van 100 KB dacht ik).

Re: Internet & Privacy
« Reactie #219 Gepost op: 2014/07/24, 13:19:58 »
« Laatst bewerkt op: 2014/07/25, 00:16:31 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #220 Gepost op: 2014/07/24, 15:00:17 »
Het afluisteren van vijandelijke militairen die een oorlog tegen jou voeren
Dit lijkt me nog redelijk (alhoewel ik tegen iedere oorlog ben, die worden nl. altijd om de 'verkeerde' redenen gevoerd zoals kapitaal, grondgebied, grondstoffen, etc.).

Citaat
....... lijkt me een hele andere zaak dan wat de westerse veiligheidsdiensten nu doen. Die laatsten spioneren namelijk op hun eigen onschuldige burgers en dat met miljoenen tegelijk.
Dit is een rechtstreeks gevolg van de Patriot Act (direct ingvoerd na 911): iedereen kán namelijk een terrorist zijn  (= vijandelijk militair) die een oorlog tegen jou voert en daarom wórdt iedereen afgeluisterd. Daarom is deze zogenoemde War on Terror ideaal om a) altijd een oorlogsdreiging te hebben (dat houdt de burger angstig) en b) iedere burger als verdacht te kenmerken (en dus afgeluisterd mag worden).

Re: Internet & Privacy
« Reactie #221 Gepost op: 2014/07/26, 15:22:48 »
Blijkbaar gebruikt(e) Snowden zelf ook een OS (of beter gezegd: distro) met een groot veiligheidsgat :rolleyes: http://www.engadget.com/2014/07/22/tails-vulnerability/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #222 Gepost op: 2014/07/26, 23:50:38 »
Ongeveer de helft van de Nederlanders zou bereid zijn om verzekeraars extra persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie voor zijn schadeverzekering te krijgen

Verklaart ook waarom de helft (of meer?) Google veel persoonlijke gegevens verschaft in ruil voor gratis Gmail en (“betere”) zoekresultaten. En waarom niet iedereen het een probleem vindt vond (vanaf 14.10 opt-in?) dat Canonical weet wat je zoekt in Ubuntu Dash voor “Meer Suggesties” en een “gratis” besturingssysteem.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet & Privacy
« Reactie #223 Gepost op: 2014/07/27, 00:25:42 »
Ongeveer de helft van de Nederlanders zou bereid zijn om verzekeraars extra persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie voor zijn schadeverzekering te krijgen

Verklaart ook waarom (....) niet iedereen het een probleem vindt vond (vanaf 14.10 opt-in?) dat Canonical weet wat je zoekt in Ubuntu Dash voor “Meer Suggesties” en een “gratis” besturingssysteem.
Ga eens ergens anders lopen vervelen met je afkraken van Ubuntu? Ubuntu is gratis *zonder* aanhalingstekens, en blijft gratis, ook als je de privacy van de zoekfunctie herstelt.

Canonical heeft het nota bene zeer eenvoudig gemaakt om die privacy in Ubuntu te herstellen, zoals je donders goed weet. Wat doe je eigenlijk nog hier, als je Ubuntu telkens zo loopt zwart te maken? Dergelijke lasterpraat vind ik buitengewoon ergerlijk. Negatief en irritant.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #224 Gepost op: 2014/07/27, 10:05:09 »
Ongeveer de helft van de Nederlanders zou bereid zijn om verzekeraars extra persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie voor zijn schadeverzekering te krijgen

Verklaart ook waarom de helft (of meer?) Google veel persoonlijke gegevens verschaft in ruil voor gratis Gmail en (“betere”) zoekresultaten. En waarom niet iedereen het een probleem vindt vond (vanaf 14.10 opt-in?) dat Canonical weet wat je zoekt in Ubuntu Dash voor “Meer Suggesties” en een “gratis” besturingssysteem.

Daar is veel over te zeggen: men zou alles doen om veel gratis en veel goedkoper af te zijn mits vrijgave van persoonlijke gegevens. Men durft al eens redeneren "ze weten toch al alles", maar beseffen niet dat bundelen van je persoonlijke data een gevaarlijke issue is (ook op FB durven mensen véél te veel persoonlijke data vrij te geven).

Over Ubuntu beste testcees ga je toch wel erg kort door de bocht; de privacy-settings zijn gewoon goed te noemen, en het besturingssysteem is en blijft effectief gratis. Mocht dat anders geweest zijn, zouden vele, héél vele, mensen dit platform verlaten voor iets als Mint, Fedora, OpenSuse, enzovoort. Maar ik begrijp de kritiek naar Ubuntu dat wel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort