Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)  (gelezen 2551 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Gepost op: 2014/10/25, 19:27:46 »
Dit is niet belangrijk, meer uit nieuwsgierigheid / poging tot kennisverwerving. Dus niemand hoeft zich in te spannen, ik denk gewoon dat er mensen zijn die dit zo al weten en kunnen uitleggen.

Ik heb dus een oude Pentium 4, 1,5GB pc van 2003, custom in elkaar gezet door Paradigit, waarop ik Mint wilde installeren.

Sowieso levert Mint 13 bij mij problemen op, ook toen ik hem in Virtual Box op een moderne W7 lap wilde installeren.

In beide gevallen bevriest het beeld meestal al bij het Mint logo, en anders in het volgende keuzescherm. Mag 3 seconden met de cursor een menu-optie kiezen, dan bevriest ook dat scherm, en gebeurt er niets meer. Googelen leerde dat ik dan in compatibility-mode moet starten, en dat er ws. sprake is van een grafische kaart probleem (Nvidia, in mijn geval Geforce 440, moet nog kijken welke precies, je hebt geloof ik MX en GT).

Hoe dan ook, die installatie is uiteindelijk gelukt op die pc, en het draait als een zonnetje. Maar.

Hij start niet meer gewoon op, na bios krijg ik nu zwart scherm met cursor. Ik interpreteer dat als: hij kan geen OS vinden. Daarvóór startte hij wel eens op, kreeg ik meerdere foutmeldingen van X-server, waar ik ook na googelen niet veel van snapte. Uiteindelijk krijg ik altijd wel het terminalvenster. Ik begrijp dan dat de grafische omgeving niet opstartte maar het OS wel gewoon functioneerde. Klopt dat?

Ik heb alle mogelijke commando's die ik vond ingegeven, grub ingesteld met 'nomodeset', ongeveer alle denkbare drivers van Nvidia geïnstalleerd, allereerst diegene die met 'extra stuurprogramma's' worden getoond, in mijn geval: 96 [recommended], en 304 en een update van 304. Geen van beiden werkte. Plus dus een stuk of 10 van de Nvidia-site, die echter allemaal updates lijken te zijn voor specifieke problemen, geen standaarddrivers.

Het gekke is, ik kan wel opstarten met de installatie-USB (in mijn geval) ingeplugd.

Nu is mijn vraag, sorry voor de lange aanloop, hoe kan dat? Opstarten staat ingesteld op HDD-0. Is het dan zo dat bij problemen hij automatisch naar de USB kijkt (die staat ws. ingesteld als tweede opstartoptie, zou ik moeten checken) en dan alsnog verder van de harde schijf opstart? Want uiteindelijk kom ik in de 'gewone' installatie terecht, niet in de live-omgeving.

(Dit vraag ik alleen om meer van de gang van zaken te begrijpen, het is een experimentele installatie, en op mijn nieuwe lap staat Ubuntu 14.04 na een probleemloze installatie, en Mint 17 heb ik op een bijna identieke laptop geïnstalleerd, ook zonder problemen.)

Ik denk dat dat grafische kaartprobleem op zich moeilijk oplosbaar is, en ook niet de moeite. Tenslotte heb ik ook al Lubuntu probleemloos op een oude lap geïnstalleerd, dus dat is al mijn reserve-apparaat :).

Het gaat me dus even om die opstartprocedure: die lijkt te gaan van vastlopende HDD automatisch naar USB en dan terug naar HDD, eindigend in probleemloze start en werking Mint. Wel trager dan als ie normaal zou opstarten. Interpreteer ik dit goed?

Als ik dit duidelijk geformuleerd heb, ik doe mijn best.

(Ik had het gevraagd op een Mintforum, zou even moeten kijken welke haha, maar dat lijkt nogal dood en ik kreeg nog geen antwoord)

Het zou natuurlijk leuk zijn als die driver-kwestie werd opgelost, maar hey, het is een experimenteerbak, dus nut heeft het verder niet. Ik schat in dat 17 installeren probleemloos verloopt, al is het een bak van 2003.

Kortom, een hoop gezever van een geïnteresseerde enthousiasteling over een onbelangrijk iets.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/25, 20:32:09 »
Moet er nog bij zeggen dat het probleem 'theoretisch' is in de zin dat de software / pc er een probleem van maakt.

In werkelijkheid heb ik altijd prima beeld als Mint opstart, ongeacht welke driver er al of niet geïnstalleerd is. Het enige is dat het beeld wel es 3mm teveel naar rechts staat :) Dan mis je net het x-je om het scherm dicht te gooien / toepassing af te sluiten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/25, 21:00:25 »
Het enige is dat het beeld wel es 3mm teveel naar rechts staat :) Dan mis je net het x-je om het scherm dicht te gooien / toepassing af te sluiten.
In dat geval moet je het beeldscherm zichzelf even automatisch laten instellen. Via de knop op het beeldscherm zelf.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/26, 10:34:03 »
Het enige is dat het beeld wel es 3mm teveel naar rechts staat :) Dan mis je net het x-je om het scherm dicht te gooien / toepassing af te sluiten.
In dat geval moet je het beeldscherm zichzelf even automatisch laten instellen. Via de knop op het beeldscherm zelf.

Ja dat doe ik dan ook. Maar weet u / jij hoe dat gekke opstarten bij mij in zijn werk gaat? Het verbaast me niet dat de pc overschakelt van opstarten van harde schijf naar opstarten van USB, maar wel dat ie uiteindelijk toch weer van de HDD opstart. Ik vind het mysterieus.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/27, 12:45:11 »
Heb je de grub niet op die stick gezet ipv op de HD?

aangezien je dit schrijft:
Citaat
Het gekke is, ik kan wel opstarten met de installatie-USB (in mijn geval) ingeplugd.

Dat is een heel logische verklaring. Maar als dat al gebeurd is heb ik dat niet bewust gedaan. Alleen al wegens gebrek aan kennis :) Kan ik dat op de een of andere manier controleren? Moet ik dan kijken of er een bestand /boot/grub/grub.cfg op de harde schijf staat? Misschien een domme vraag, maar daar ben ik beginner voor...

Ik ga in ieder geval op zoek naar alles wat 'grub' heet. Bedankt alvast voor de suggestie.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/28, 01:13:09 »
Toen ie zelfs niet meer met USB wilde opstarten was ik het zat. Ben nu 17 aan het installeren, in compatibiliteitsmode, dus dat duurt al een uur om te beginnen. Dat wil zeggen, dat wil ik, maar terwijl ik dit type zie ik dat de pc is vastgelopen op

[   33.340379] via-ircc 0000:00:11.0: device not available (can't reserve [io 0x4000-0x407f]), een opmerking na de regel

*Starting configure network device [OK]

Als dat op internettoegang slaat: de kabel zit erin, zoals geadviseerd.

Ik ben nu van mening dat er een fundamentele fout in (de installatiesoftware van) Mint zit, aangezien ik dit gedonder elke keer had, op een pc en een laptop. Terwijl ik X/L/Ubuntu op diverse apparaten, ook veel te oude en trage, heb geïnstalleerd zonder enige hickup. Je vraagt je af wat het verschil precies is, want Mint is toch gebaseerd op Ubuntu?

Mint komt niet met een generiek grafisch stuurprogramma? Want dat lijkt me hier / nog steeds het probleem.

Dus. Ik ben van de Ubuntu, das wel duidelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 01:15:29 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/28, 08:28:06 »
Je opstart probleem met usb erin is gewoon omdat je grub op je usb hebt geinstalleerd.
Dus grub herinstalleren,
https://sites.google.com/site/computertip/grub
of
http://www.supergrubdisk.org/
Hier zijn 2 cd's, bewaar deze goed zijn soms handig,
supergrub is om op te starten zonder grub,
Rescatux is om grub te herinstalleren.

Je linux cd, met opstarten vanaf de cd , daar kun je de cd vaak checken, dus of er geen fouten op zitten.(bij ubuntu zie je een vierkantje druk op spatie dan kun je vlgens mij de cd testen).
Of kontroleer met de checksum bij het downloaden de iso file.
Bij branden met cd/dvd doe dit langzaam branden.
Of installeer via dvd.
Of probeer eens een andere usb stick of andere usb poort.

De videokaart driver is 304 of nieuwer, de 96 kan niet want dit is voor oudere kaarten.

Opstarten livecd, dan met schijfbeheer je hd eens kontroleren, dus smart kontroleren, op harde schijf fouten.
Met livecd memtest86, je geheugen eens checken, dit 12 uur laten lopen.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 08:35:08 door jan11000 »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/31, 01:51:06 »
Dank u beiden voor de adviezen, maar hier een update:

Ik had dus opeens de beschikking over 3 oude pc's. Ik dacht, ik neem mijn eigen oude, waar het hier over ging. als uitgangspunt want snelste processor, en stop er nog wat geheugen bij, er was nog een derde slot over. Dat was niet zo simpel want hij klikte er niet lekker in. En toen deed die pc niks meer toen ik hem weer aanzette, behalve 2 lichtjes en 3 ventilatoren die aansloegen. Plus een rood lampje op het moederbord. Of dat een foutmelding is kon ik ook na gegoogel niet vinden. Geen post, geen bios, geen piep, zelfs geen cursor. Ik heb van alles geprobeerd, maar heb het ding, en een andere, uiteindelijk naar de recycling gebracht :)

De derde, een compacte Fujitsu Siemens met 2GB en onduidelijke processor, bleef toen over. Bij het topic van Timm http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86561.0 kan je lezen hoe dat afliep. Ik heb het even helemaal gehad met Mint.

Maar ik ben heel blij met jullie tips; ik heb geen idee hoe je je grub op een usb krijgt, want daar heb ik niet voor gekozen, maar de kennis die jullie aandragen wil ik wel hebben.

Uiteindelijk heb ik dus nu die pc op mijn tv aangesloten, Xubuntu geïnstalleerd, dat ging prima, geen enkel probleem. Als 'training' zelf zitten knoeien met partities, in plaats van het door de installatiedvd te laten oplossen (itt die andere 2 start deze pc niet van USB op).

Ik ben duidelijk een *buntu type :)

Nogmaals bedankt voor de moeite.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/31, 01:53:37 »
Zoals ik het al opperde dat je de grub op je usb hebt geinstalleerd.

Jan11000 heeft dus gelijk. Sorry dat ik je niet eerder een antwoord heb gegeven (meer te doen ;) )

Maak nu niet dezelfde fout bij Mint 17 want dan heb je het weer. Goed opletten bij schijfbeheer, daar wordt het wel aangegeven en er staat ook al een optie waar te installeren, maar mijn ervaring met Mint is dat deze nog weleens de verkeerde aanwijst. Dus moet je dat zelf goed bekijken!

Ja, het kan alleen zijn dat ik de verkeerde schijf heb gekozen bij installatie. Bizar, maar met mijn ogen best mogelijk, hahaha. Toch snap ik niet hoe je alleen grub op een stick installeert, notabene de installatiestick ook nog, maar niet het OS zelf. Afijn, water under the bridge.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/31, 02:06:35 »
Je opstart probleem met usb erin is gewoon omdat je grub op je usb hebt geinstalleerd.
Dus grub herinstalleren,
https://sites.google.com/site/computertip/grub
of
http://www.supergrubdisk.org/
Hier zijn 2 cd's, bewaar deze goed zijn soms handig,
supergrub is om op te starten zonder grub,
Rescatux is om grub te herinstalleren.

Je linux cd, met opstarten vanaf de cd , daar kun je de cd vaak checken, dus of er geen fouten op zitten.(bij ubuntu zie je een vierkantje druk op spatie dan kun je vlgens mij de cd testen).
Of kontroleer met de checksum bij het downloaden de iso file.
Bij branden met cd/dvd doe dit langzaam branden.
Of installeer via dvd.
Of probeer eens een andere usb stick of andere usb poort.

De videokaart driver is 304 of nieuwer, de 96 kan niet want dit is voor oudere kaarten.

Opstarten livecd, dan met schijfbeheer je hd eens kontroleren, dus smart kontroleren, op harde schijf fouten.
Met livecd memtest86, je geheugen eens checken, dit 12 uur laten lopen.

Hoe installeer je in vredesnaam per ongeluk grub op je installatiestick, maar het OS op je harde schijf?

Heel handige CD's!

Ik installeerde altijd met USB, gaat prima, niet eens zo langzaam. Vandaag pas kwam ik een pc tegen die dat niet deed (ik dacht nog, FDD, maar die F blijkt voor floppy te staan, niet Flash :) ). Dus toen heb ik voor het eerst een DVD gemaakt met ImgBurn. Dat geeft aan of het branden geslaagd is. Ondanks een schrijfsnelheid van 1x ging het 2 van de 5 keer fout. De 'foute' Bodhi dvd deed het overigens prima.

Andere poorten heb ik ook altijd geprobeerd, dat maakte nooit wat uit. Om even mijn ervaringen op te sommen.

Bedankt in ieder geval!
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/31, 12:11:21 »
In de computer wererld(hardware) is afgesproken dat alle specificaties van hardware hetzelfde zijn.
Jammer dat dit niet in de praktijk niet klopt.
Dus het kan zijn dat je usb stick, als hd gezien wordt door bepaalde hardware(biossen), daarom kun je soms wel booten en soms niet van een usb stick, ligt volgens mij gewoon aan een update van je bios.(of het niet updaten door firma's).

Natuurlijk maakt de installer programma  misschien ook een fout.
Maar mbr(grub) en waar je echte ubuntu hoeft natuurlijk niet op dezelfde schijf te komen, is niet echt nodig, alleen met een usb stick is dit lastig.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/31, 12:12:56 door jan11000 »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/01, 11:51:24 »
Dat is niet zo moeilijk hoor.
Bij Mint in de schijfindeler staat standaard de schijf waar de grub op moet komen. Maar heel soms is dit de verkeerde schijf (sda is het meestal, maar als je een usb stick hebt waarmee je dus installeert kan het zijn dat er wel sda staat maar dat je systeem deze ziet als zijnde je usb stick. Of er staat sdb maar je let er niet op, alles id us mogelijk) en dan gaat het dus mis.

Aha. Ik zal de volgende keer wat beter opletten.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Opstartprobleem mint 13 xfce ('frivolous' vraag)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/01, 11:57:52 »
In de computer wererld(hardware) is afgesproken dat alle specificaties van hardware hetzelfde zijn.
Jammer dat dit niet in de praktijk niet klopt.
Dus het kan zijn dat je usb stick, als hd gezien wordt door bepaalde hardware(biossen), daarom kun je soms wel booten en soms niet van een usb stick, ligt volgens mij gewoon aan een update van je bios.(of het niet updaten door firma's).

Natuurlijk maakt de installer programma  misschien ook een fout.
Maar mbr(grub) en waar je echte ubuntu hoeft natuurlijk niet op dezelfde schijf te komen, is niet echt nodig, alleen met een usb stick is dit lastig.

Dank je wel voor nadere uitleg! In ieder geval ben ik nu een tevreden *buntu-gebruiker, met Ubuntu op mijn dagelijkse 'hoofd'laptop, Lubuntu op een antieke 'reservelaptop' en Xubuntu op een oude pc die nu als 'mediacentrum' fungeert. Vanaf de bank lekker films kijken of YT-video's draaien, over de stereo :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21