Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: web-browser geschiedenis  (gelezen 1356 keer)

web-browser geschiedenis
« Gepost op: 2014/08/22, 15:43:23 »
Hallo Forum,

Ik wil op mijn desktop de geschiedenis van de web-browser controleren via het "terminal" scherm.

Wat zijn de "toverspreuken" hiervoor?

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: web-browser geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/22, 17:10:57 »
@ Femke98,

Dit wil weten om wat meer met linux te spelen.

Jouw tip vind ik ook goed
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: web-browser geschiedenis
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/22, 18:24:20 »
Leuke vraag. Bedankt want daardoor ben ik het zelf even gaan uitzoeken en vond het wel geinig. Het is wel een omslachtige manier om via de terminal in je Firefox-geschiedenis te komen. Hiervoor heb je het programma sqlite3 nodig een klein beetje SQL-kennis. Maar goed je wilde wat leren over de terminal stond er ;)

Zo installeer je sqlite (of gebruik je favoriete pakketbeheerder of softwarecentrum)
sudo apt-get install sqlite3
Dit is een terminalprogramma om sqlite-databases mee te kunnen lezen. sqlite3 is eigenlijk een terminal binnen de terminal.

Firefox slaat bezochte URLs niet op in een 'plat' textformaat waardoor je deze niet zomaar kunt bekijken. Ze staan in een bestand genaamd places.sqlite. Op mijn systeem staan ze in het pad ~/.mozilla/firefox/blablacode.default blablacode is een willekeurige reeks letters die bij iedere gebruiker anders is. In die map zit dus het bestand places.sqlite

Ga in de terminal naar deze map toe. Als je in de Firefoxprofielmap zit kun je de database openen
sqlite3 places.sqlite
Nu kom je, als het goed is ;) ,in de prompt van sqlite3 terecht en zie je iets als dit
SQLite version 3.8.2 2013-12-06 14:53:30
Enter ".help" for instructions
Enter SQL statements terminated with a ";"
sqlite>

Hier kun je sqlite3 commando's of SQL-queries invoeren. Je kunt altijd weer terug naar de Linux shell met het commando .quit gevolgd door een enter.

De geschiedenis staat in een tabel genaamd moz_places. Met een SQL-query (zoekopdracht) kun je de URLs uit de geschiedenis vissen. Je typt een SQL-statement gevolgd door een puntkomma en enter. Als je geen puntkomma gebruikt dan denkt sqlite3 dat je nog een regel wil toevoegen aan de query. Een voorbeeld, het aantal opgeslagen bezochte URLs :

SELECT COUNT(*) FROM moz_places;
Een ander voorbeeld, alle URLs met "youtube" in de naam. Geeft naast de URL ook het aantal keren terug dat je de pagina hebt bezocht.

SELECT url,visit_count FROM moz_places WHERE url LIKE "%youtube%";
Voorzichtigheid is wel geboden want met een destructief SQL-commando kun je ook je hele Firefoxgeschiedenis wissen. Je kunt een backup maken van je Firefoxgeschiedenis voor de zekerheid, voordat je met sqlite aan de slag gaat.
cp places.sqlite places.sqlite_bak
edit: overbodige witregels weggehaald.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/30, 12:21:32 door erik1984 »

Re: web-browser geschiedenis
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/22, 19:32:17 »
O, kan dat ook ;) Simpel is het inderdaad niet, maar je kunt zo wel leuke overzichten genereren.

Gelukkig hoef je ook niet per se de sqlite3-console te openen. Het SQL-commando kan ook direct worden meegegeven aan sqlite3. Je kunt zo bijvoorbeeld met één commando leuke lijstjes genereren, zoals YouTube-filmpjes die je het meest hebt bekeken :
sqlite3 -line places.sqlite 'SELECT url,title,visit_count FROM moz_places WHERE url LIKE "%youtube.com/watch%" ORDER BY visit_count DESC LIMIT 10' Hier kun je dan ook weer een BASH-alias van maken zodat je bijvoorbeeld in de terminal youtube10 kunt typen voor dit overzicht.

Re: web-browser geschiedenis
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/23, 19:49:47 »
@ Erik1984 en Femke98,

Bedankt, ik ga het uitvoeren.

CU

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy