Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers  (gelezen 1104 keer)

Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Gepost op: 2014/07/29, 12:16:11 »
Gisteren installeerde ik op een kleine Lubuntu-computer Wine. En daarna in Wine het programma Koploper, een Windows-applicatie voor modeltrein-hobbyisten.
Dat ging allemaal zo simpel dat ik besloot op mijn Acer-Aspire ook Wine te installeren om zo enkele van mijn onmisbare Windows-applicaties te kunnen draaien zonder VirtualBox en installatie van Windows binnen Virtual Box.
En het bracht me ook op het idee dit topic te openen met de volgende vraag aan iedereen die Windows-programma's onder Wine  draait:
Meld hier je succesvolle Wine/Windows-toepassing
Dit vanuit de gedachte dat er altijd Windows-programma's blijven waarvoor geen passend Linuxalternatief is. En ook is dat er wel, dan is men toch vaak gewend/gehecht aan dat Windows-programma.
Windows-programma's die ook in Linux bestaan (bijvoorbeeld Audacity) hoeven hier niet te worden genoemd.
Wel lijkt het me goed ook de programma's te noemen die Wine wel weet te installeren maar die (nog) niet werken.
Mijn aftrap:
Forte een programma voor het schrijven van muziek: werkt.
PaintShop Shop Pro voor het bewerken van foto's: werkt.
PhotoRenamer wel geïnstalleerd;  werkt niet.
Koploper kan ik hier nog niet noemen opdat het wel is geinstalleerd maar nog niet is bewezen dat het werkt.

Ik hoop dat dit topic veel Windows-toepassingen gaat noemen. De overgang naar Linux wordt dan minder griezelig; men blijft op "bekend terrein"
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/29, 12:33:39 »
Hier bestaat al een hele uitgebreide website voor van Wine zelf: http://appdb.winehq.org/
Hier zal je de meeste grote en populaire programma's wel terug kunnen vinden, incl. of het werkt of niet en wat je aan moet passen om het te laten werken.

Voor onbekende of Nederlandstalige programma's kan dit topic wel handig zijn :)

Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/29, 16:44:29 »
Hier bestaat al een hele uitgebreide website voor van Wine zelf: http://appdb.winehq.org/
Wat ik hier zie zijn voornamelijk computerspellen.

@femke98
Dat er alternatieven zijn is bekend. Maar daar gaat dit topic niet over.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/29, 17:06:57 »
Er staan niet alleen computerspellen op, andere populaire programma's als Photoshop, Office, mediaspelers enz. staan er ook tussen.
De reden dat je veel spellen tegenkomt is dat er daarvoor niet altijd goede alternatieven zijn die in Linux werken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/29, 17:22:31 »
En voor je veiligheid kun je dit beter niet doen, maar naar linux programma's zoeken.
Je weet toch door installeren van software van verschillende website's, haal je rotzooi op je pc, daar hebben windows gebruikers veel ervaring mee, dacht ik.
Indien je echt geen vervangings software vind, dan is het ok, maar beter van niet.
Want nu blijft je linux lekker goed lopen.

Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/29, 20:25:27 »
Op Wine's AppDB staan inderdaad naast spellen ook heel veel programma's.

Zelf gebruik ik onder Wine maar één programma: BAHN. De maker garandeert ook dat het compatibel is met Wine (dat wil ie graag, omdat ie dan geen speciale Mac OSX- en Linux-versie hoeft te maken aangezien het programma nogal complex is geworden door de jaren heen) en inderdaad werkt het al vele jaren en vele versies lang (elk jaar 2-3 updates) perfect, maar dan ook echt perfect in Wine :)

In dit geval is er echt geen alternatief voor in Linux. Ben het echter wel eens met jan11000.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/30, 14:06:00 »
De Windows versie van het aangifteprogramma van de Nederlandse belastingdienst.  :)

Maar aan het gedoe met aangifteprogramma's downloaden komt mogelijk een einde: http://nos.nl/artikel/660053-online-belastingaangifte-doen.html
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/30, 14:35:26 »
De Windows versie van het aangifteprogramma van de Nederlandse belastingdienst.  :)

Maar aan het gedoe met aangifteprogramma's downloaden komt mogelijk een einde: http://nos.nl/artikel/660053-online-belastingaangifte-doen.html

Inderdaad, "mogelijk". Je weet maar nooit wat voor restrictie er straks op zit. Bijv. een propretiair iets benodigd (zoals Flash Player ofzo) of een systeemcheck ("Sorry, wij zien dat u besturingssysteem xyz gebruikt en dat ondersteunen wij niet dus u kunt de tool niet gebruiken") waar je zelfs een andere UA niet omheen kunt. Om maar even een paar voorbeelden te noemen van dingen die ze zouden kunnen doen...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/30, 16:29:52 »
Let er ook op dat iets wel goed lijkt te werken onder Wine (installeren, opstarten en zo), maar dat er altijd toch wel iets is wat niet werkt. En dan is natuurlijk de vraag hoe erg dat het is....

Heb in het verleden wel wat dingetjes met Wine gedaan (zoals Dreamweaver), maar 100% werd het eigenlijk nooit....

Offline PKing

  • Lid
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/31, 08:44:22 »
Ik heb het idee dat hoe complexer de software, hoe problematischer het draaien onder Wine wordt.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/31, 14:58:57 »
Let er ook op dat iets wel goed lijkt te werken onder Wine (installeren, opstarten en zo), maar dat er altijd toch wel iets is wat niet werkt. En dan is natuurlijk de vraag hoe erg dat het is....

Heb in het verleden wel wat dingetjes met Wine gedaan (zoals Dreamweaver), maar 100% werd het eigenlijk nooit....

Bij dat programma wat ik gebruik werken 100% van de features.

Ik heb het idee dat hoe complexer de software, hoe problematischer het draaien onder Wine wordt.

Dat is dus niet altijd het geval. Dat programma wat ik draai, wat ik hierboven al zei, is vrij complex en werkt 100%.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wine: een handreiking naar Windows-gebruikers
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/06, 12:12:27 »
Ik gebruik wine om websites te testen voor Internet Explorer. Handig dat ik dan niet in windows hoef te booten.