Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boekje "Werken met Xubuntu"  (gelezen 106931 keer)

Offline Nero

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #50 Gepost op: 2014/09/22, 20:47:09 »
Het magazine FullCircle http://fullcirclemagazine.org/ (IMO overigens een aanrader voor wie zich wat in de Ubuntu familie verdiept) wordt ook in landscape 3-koloms opgemaakt. Ik vind dit prettiger dan 2-koloms, maar ieder zijn mening natuurlijk.

@jvecht: naar aanleiding van dit draadje vroeg een vriend mij of het boek over Scribus ook in elektronisch formaat te koop is. Door zijn handicap kan hij nl moeilijk een papieren versie lezen, op een scherm is echter minder probleem.

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #51 Gepost op: 2014/09/22, 21:09:11 »
Ja, ik had ook al gevraagd in dat topic over dat boek of er een e-book-versie kwam. Ik geloof dat Kirstie toen zei dat de uitgever er mee bezig was. Ben benieuwd naar de huidige status want ik wil het boek wel kopen. Vanwege het milieu lees ik liever e-books dan papieren boeken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #52 Gepost op: 2014/09/22, 21:20:42 »
Ja, ik had ook al gevraagd in dat topic over dat boek of er een e-book-versie kwam. Ik geloof dat Kirstie toen zei dat de uitgever er mee bezig was. Ben benieuwd naar de huidige status want ik wil het boek wel kopen. Vanwege het milieu lees ik liever e-books dan papieren boeken.

Vanwege het milieu hoef je dat niet te laten daar computers en de stroom ook niet milieu vriendelijk zijn. Als je nu zegt vanwege de ontbossing ja daar heb je dan gelijk in.  =D

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #53 Gepost op: 2014/09/22, 21:24:51 »
Ja, ik had ook al gevraagd in dat topic over dat boek of er een e-book-versie kwam. Ik geloof dat Kirstie toen zei dat de uitgever er mee bezig was. Ben benieuwd naar de huidige status want ik wil het boek wel kopen. Vanwege het milieu lees ik liever e-books dan papieren boeken.

Vanwege het milieu hoef je dat niet te laten daar computers en de stroom ook niet milieu vriendelijk zijn. Als je nu zegt vanwege de ontbossing ja daar heb je dan gelijk in.  =D

Wij hebben groene stroom en mijn hybrid vreet niet veel stroom (en vreet ook niet veel accu), maar goed, wil je nu serieus een discussie gaan houden over één opmerking die ik maakte? Ik gaf een ontopic reden bij mijn ontopic post. Als je wilt discussiëren over mijn reden, dan hebben we daar PB en/of andere topics voor.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #54 Gepost op: 2014/09/22, 23:42:38 »
Ja, het ebook is inmiddels ook te krijgen: http://bit.ly/1paZyJa

Veel plezier ermee!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #55 Gepost op: 2014/09/23, 00:37:20 »
Oef, wel een prijskaartje voor een e-book. Meestal zijn e-books wat goedkoper :P Achja, het is geen ramp en ik koop het graag voor de kennis en om jullie inspanning te steunen, dus zie het niet als een klacht. Dank voor het melden, ik zal het e-book zeer binnenkort kopen :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #56 Gepost op: 2014/09/23, 08:33:14 »
Helaas geldt voor een E-book het hoog BTW tarief. 21% dus. Op een papieren boek geldt het BTW-laag tarief, welke zo uit mijn hoofd 6% bedraagt. Dat verklaart waarom het verschil in prijs vaak zo klein is. :)

Offline Nero

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #57 Gepost op: 2014/09/23, 08:34:57 »
Bedankt voor de info. Ik geef het door.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #58 Gepost op: 2014/09/23, 09:26:47 »
Oef, wel een prijskaartje voor een e-book.

Hoo?  Even puur uit interesse: 15 in plaats van 23 euro (afgerond) is toch wel een stuk goedkoper? Of zie ik nu iets over het hoofd?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #59 Gepost op: 2014/09/23, 11:36:19 »
Helaas geldt voor een E-book het hoog BTW tarief. 21% dus. Op een papieren boek geldt het BTW-laag tarief, welke zo uit mijn hoofd 6% bedraagt. Dat verklaart waarom het verschil in prijs vaak zo klein is. :)

Oh zo. Ja, dat is natuurlijk mijn eigen domme fout :P Ik koop mijn e-books bijna uitsluitend via Amazon Kindle en daar zit geen (hoog) BTW-tarief op waardoor de e-books erg goedkoop zijn (soms zelfs belachelijk goedkoop, haha!).

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #60 Gepost op: 2014/09/23, 11:37:55 »
Oef, wel een prijskaartje voor een e-book.

Hoo?  Even puur uit interesse: 15 in plaats van 23 euro (afgerond) is toch wel een stuk goedkoper? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik vind het helemaal niet duur. Wat dacht je van al het werk wat er in zit?
15 euro is echt peanuts!!

Ja, jullie hebben gelijk, ik heb zelf verkeerd gedacht: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86092.msg926408#msg926408
15 euro is op zich niet duur gezien al het werk, maar ik beredeneerde verkeerd t.o.v. andere e-books door bovenstaande (zie link in de zin hierboven). Mijn excuses.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #61 Gepost op: 2014/09/23, 11:57:09 »
Ok, ook weer opgelost.

De informatie over dat Basiscursus boek qua auteurs is inderdaad nogal rommelig. Maar eerlijk gezegd zitten we daar niet zo heel erg mee. We zijn blij met dat boek!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #62 Gepost op: 2014/09/23, 15:49:26 »
Wat ik wel jammer vind is dat dit er staat: door Paul Matthijsse.
Inderdaad ergerlijk ja. Kirsten en Just hebben een even groot aandeel in de totstandkoming van dat boek gehad.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #63 Gepost op: 2014/09/24, 15:52:06 »
[mededeling van huishoudelijke aard]
Het gepraat over GIMP mag hier verder.
[/mededeling van huishoudelijke aard]

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #64 Gepost op: 2014/09/25, 20:14:49 »
Terzijde: laat je vooral niet ontmoedigen door kritiek, ook niet als die op muggezifterij lijkt.
Om te muggeziften zal ik ingaan op het hoofdstuk over wachtwoorden en computervirussen.
Citaat van: ”Werken met Xubuntu”
Zodra je een wijziging wilt doorvoeren vraagt het systeem om het wachtwoord. Dat betekent tegelijkertijd ook dat elk programma dat ongewenste veranderingen wil aanbrengen tegen deze beveiliging aanloopt. Ook computervirussen!
Het is muggeziften omdat computervirussen voor Xubuntu nu geen probleem zijn.

Toch klopt het verhaal niet helemaal. Met het aparte (sudo/root) wachtwoord kan de systeembeheerder (normaal gesproken) voorkomen dat een gebruikersactie een wijziging op systeemniveau veroorzaakt. Maar computervirussen e.d. maken bij voorkeur misbruik van zwakheden om de beveiliging te omzeilen. Dat kan een zwakheid zijn in de software (zie security-updates). Omdat de Xubuntu gebruiker meestal ook het sudo wachtwoord weet kan het ook een "zwakheid" in het bewustzijn van de beheerder/gebruiker zijn (die kan worden verleid het sudo wachtwoord in te typen als gedownloade software betrouwbaar lijkt).

Bovendien kan een programma ook ongewenste acties uitvoeren zonder sudo wachtwoord (bijvoorbeeld bestanden in de persoonlijke map wissen, persoonlijke of systeem-bestanden doormailen, browserinstellingen wijzigen, enz.). Het blijft dus oppassen geblazen met software uit onbekende bron ook als deze niet om het beheer-wachtwoord vraagt.

In plaats van de Xubuntu gebruiker te laten vertrouwen op het aparte beheer wachtwoord is het wellicht beter het belang van softwareupdates, ondersteunde uitgaven en software uit betrouwbare pakketbronnen te noemen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #65 Gepost op: 2014/10/10, 09:14:40 »
Zo, hè hè, ik ben een tijdje niet op dit forum geweest en moest me weer even inlezen. Maar het is gelukt!
Just, je boekje is voor mij - ik ben nog een beginner-  een handig naslagwerkje. Bedankt voor de tijd die je erin hebt gestoken.

Hoever staat de download teller nu?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #66 Gepost op: 2014/10/10, 09:49:10 »
Het aantal downloads is nu een heel eind over de 200 stuks. Dat is dan exclusief de verspreiding tussen mensen onderling of downloads vanaf eigen websites. Die kan ik niet volgen :D . Elke dag komen er wel een paar downloads bij. Over een jaar komt dat dan neer op 500 stuks.

In ieder geval ben ik onder de indruk van de belangstelling. Het aantal downloads wordt natuurlijk positief beïnvloed omdat het boekje vrij verkrijgbaar is, maar het is helemaal in lijn met de verkoopcijfers van "echte" boeken in dit genre.
(Marketingtechnisch is een veel te lage prijs trouwens een behoorlijk minpunt qua verkoopaantallen)

Ik ben begonnen met een tweede boekje. Daarbij ga ik het commentaar op het eerste boekje qua opzet en layout gebruiken. Ik heb ook vragen gesteld op het Scribus forum en erg veel goede informatie terug gekregen, waar ik wel wat mee kan. Allemaal in het Engels en nogal diepgaand ook. Goed om die taal bij te houden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #67 Gepost op: 2014/10/10, 10:19:32 »
Waar haal je de tijd vandaan *maakt buiging* ik zou echt niet weten wanneer ik zoiets zou moeten doen :-*

Wel een vraag, laat jij de eerste opzet ook door iemand anders reviewen, of doe je het helemaal zelf?

Gedachte achter de review is dat iemand anders dingen ziet die jij niet meer ziet, plus dat er een extra bewaking is voor je Lay-out en aanverwante zaken.
Mits je daar natuurlijk van tevoren goede afspraken over maakt.
Wat wij vaak doen is reviewen in een vroeg stadium per topic/hoofdstuk en dan vooral kijken of de gemaakte afspraken gevolgd worden.
Wij werken met XML en zelfs daar gaat het op het eerste nivo vaak fout, dus wanneer je volledig open werkt is die kans nog groter.

Op het gevaar af om veel te professioneel te willen zijn en veel tijd kwijt te zijn wil ik toch wel aanbieden om op dat vlak te helpen.......

PS

Alleen kritiek hebben helpt niet lol....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #68 Gepost op: 2014/10/10, 11:03:34 »
Wel een vraag, laat jij de eerste opzet ook door iemand anders reviewen, of doe je het helemaal zelf?

Gedachte achter de review is dat iemand anders dingen ziet die jij niet meer ziet, plus dat er een extra bewaking is voor je Lay-out en aanverwante zaken.
Mits je daar natuurlijk van tevoren goede afspraken over maakt.
Wat wij vaak doen is reviewen in een vroeg stadium per topic/hoofdstuk en dan vooral kijken of de gemaakte afspraken gevolgd worden.
Wij werken met XML en zelfs daar gaat het op het eerste nivo vaak fout, dus wanneer je volledig open werkt is die kans nog groter.

Op het gevaar af om veel te professioneel te willen zijn en veel tijd kwijt te zijn wil ik toch wel aanbieden om op dat vlak te helpen.......

PS

Alleen kritiek hebben helpt niet lol....

Dat vind ik een geweldig gebaar. Ik vraag altijd een paar mensen het eens na te lezen en daar komt het nodige uit. Je gaat het na een tijdje over het hoofd zien, daar heb je helemaal gelijk in.

Zodra het zover is schiet ik je wel aan per PB als het mag. De eerste stap is de fouten uit het eerste boekje halen voor een verbeterd ontwerp. Dat is een goed moment om er eens naar te kijken, al staat er dan hooguit opvultekst in (Lorem Ipsum e.d.)

Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #69 Gepost op: 2014/10/10, 11:07:44 »
Doe maar een PB en dan moeten we even kijken hoe het e.e.a. het beste vorm kan krijgen, laten we wel duidelijk zijn het is jouw werk dus jij bent ten alle tijde leidend :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #70 Gepost op: 2014/10/11, 10:40:27 »
Hee Just,

Meer dan 200 downloads, dat gaat lekker. Wanneer je Linux Mint onder de loep neemt in een boekvorm, houd ik me weer aanbevolen. De links in je boekje naar extra informatie vond ik ook heel geschikt, zoals dat stukje over supercomputers.
Dat kan ook makkelijker met die links, omdat je het boek op de computer leest, dat zou ik er zeker in houden voor je volgende boekjes.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline PKing

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #71 Gepost op: 2014/10/11, 12:56:46 »
@Femke

Het echte leven gaat altijd voor en dit is voor mij ook de eerste keer dat ik wat hulp aanbied.
In de komende winter heb ik toch wat tijd over, dus dacht ik laat ik eens zien of ik iemand kan helpen.
Dat het toevallig mijn vakgebied is, wil niet zeggen dat ik alles weet, want wij schrijven in XML wat je nauwelijks meer schrijven kunt noemen :evil:

Maar als iemand zoveel moeite doet om uiteindelijk meerdere documenten te maken, ben ik een beetje aan mezelf verplicht, als beginnend Linux gebruiker om mijn hulp aan te bieden.
Dat is volgens mij ook een beetje waar het in dit OS om draait.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PKing

  • Lid
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #72 Gepost op: 2014/10/11, 15:21:35 »
Alhoewel off-topic, mijn eega heeft min of meer hetzelfde (reuma en nog wat andere dingen) en heel langzaam krijg ik haar zover tevreden te zijn met wat ze nog wel kan :D
Een bi-polaire stoornis maakt het e.e.a. niet makkelijker, maar steeds ergens aan beginnen en erachter komen dat het niet lukt is veel teleurstellender dan eerst uitvinden wat je WEL kan.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #73 Gepost op: 2014/10/11, 16:16:54 »
Meer dan 200 downloads, dat gaat lekker. Wanneer je Linux Mint onder de loep neemt in een boekvorm, houd ik me weer aanbevolen. De links in je boekje naar extra informatie vond ik ook heel geschikt, zoals dat stukje over supercomputers.
Dat kan ook makkelijker met die links, omdat je het boek op de computer leest, dat zou ik er zeker in houden voor je volgende boekjes.

Ja, die links vind ik zelf ook leuk. Belangrijker is nog wat de lezers ervan vinden. Ik had een goede collega, die me grinnikend kwam vertellen dat die links wel héél erg verleidelijk waren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: boekje "Werken met Xubuntu"
« Reactie #74 Gepost op: 2014/10/11, 16:29:42 »
Dat is volgens mij ook een beetje waar het in dit OS om draait.....

Inderdaad. De gemeenschapsgedachte. Dat was ook een reden waarom ik het niet via een uitgever wilde doen. Als die al geïnteresseerd zouden zijn, trouwens! Als je dat leuk zou vinden hier is het verhaal van J.K. Rowling, de schrijfster van de Harry Potter serie. Voor haar ongelofelijke problemen met uitgevers, schuif maar gelijk door naar het einde. En het prachtige happy end ... .

Ik heb het boek gelezen. Nederlands en Engels. De oorspronkelijke versie vond ik veel mooier dan de (overigens voortreffelijke) vertaling. Tien pagina's en je leest beslist door. Er zijn wel mensen die aan dit genre een hekel hebben, maar dat terzijde. Dan snap je die uitgevers echt niet meer.

Enne, eventuele scholieren hier: lees altijd de oorspronkelijke versie van een mooi boek. Ook nadat je hebt genoten van een Nederlandse vertaling. Het wordt natuurlijk wat anders als je de taal niet machtig bent, maar anders moet je het beslist proberen. Het zal een heel positieve verrassing zijn, maar ook gaat je kennis van de vreemde taal er met enorme sprongen op vooruit.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 11:48:43 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021