Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .  (gelezen 1712 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Gepost op: 2014/12/21, 15:09:19 »
Iets beter kan ik niet verzinnen. Vlc telkens een snapshot laten maken een paar fragmenten verder.
HD is wat anders denk ik .
Xubuntu 12.04 Lts

Offline RikRik

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/21, 16:41:11 »
Daar hebben we Gimp voor  ;)

http://computertotaal.nl/apps-software/zo-doe-je-dat-een-gif-animatie-maken-62681

Of zoek je alleen maar plaatjes? Je topic is niet helemaal duidelijk voor mij

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/21, 17:14:52 »
Bij de uitleg staat dupliceer de foto. Bij eenvoudige figuren zou dat gaan ,iets vertekenen bij de kopie.
Bij mensen een houding ,een grimas veranderen gaat zomaar niet.
Daarbij moet je je foto steeds opslaan als .png voor een doorzichtige achtergrond. En het werkt als een soort banner.
Zou Morphing niet beter zijn?
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/21, 19:55:24 »
Probeer iWarp eens in GIMP: via het menu Filters > Vervormingen - iWarp.

Laad je foto, maak eerst een selectie van het gedeelte wat je wilt vervormen en speel dan met de verschillende instellingen. Mondhoek omhoog trekken, wenkbrauw fronsen, ogen verkleinen / vergroten. Het kan allemaal.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/21, 21:17:49 »
Met Pixclr Editor ben ik bezig zwellen/kneep aan het doen. Wat een geduldig werk is dat.
Al vlug heb je iets onnatuurlijks.
Zou men van een stuk Morphing geen .gif kunnen maken  ?
« Laatst bewerkt op: 2014/12/21, 21:20:41 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/21, 21:26:48 »
Het hangt er allemaal van af wat je wilt bereiken, Sjarel. En zoals RikRik al zei, dat is ons niet helemaal helder. Met Morphing kan je heel veel, maar dat is een nogal heftig gebeuren. Met iWarp van GIMP heb je het beter in de hand. Heb je dat al geprobeerd?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/21, 22:00:24 »
Dank ,'k ben nog beginneling met de gratis programma's .Gimp komt later als leerstof in de klas. Ik doe het via YT https://www.youtube.com/watch?v=msZuW-MgEl4
Iwarp heb ik gevonden,'t stond bij Filters. En het is dan de bedoeling dat je elk geselecteerd beeld opslaat voor je .gif te maken,snap ik 'n beetje.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/21, 23:05:37 »
Ja, dat is een goede video. Ik heb hem even snel bekeken. Speel eens met de maat voor de ronding, de radius.

Die GIF zal een animated GIF zijn, die jij wil maken. Die bestaat inderdaad uit afzonderlijke plaatjes. Je kan wel verschillende soorten overgangen instellen. Het is namelijk de bedoeling dat je werkt met weinig plaatjes, anders wordt het totale bestand gauw groter.

Lukt het nu?

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/22, 11:07:47 »
Picasion ( http://picasion.com/ ) en nog andere maken een .gif voor je
Is maar 3 foto's,En zou toch dezelfde figuur moeten zijn anders lijkt het op een multipagina bestand van Faststone.
Dus  foto's  met telkens dezelfde persoon/figuur ietwat bewogen moet je zelf aanmaken.Ik zie er geen bij Google
Xubuntu 12.04 Lts

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/22, 11:29:34 »
Voor zover ik de oorspronkelijke post heb begrepen, die inderdaad niet duidelijk is, het volgende.

Je kan in Gimp meerdere lagen maken. Als je zo begint met een figuur en deze dan telkens naar een hogere laag kopieert en daar een ietsiepietsie aanpast, om vervolgens ook die laag weer te kopiƫren, beetje aanpassen enzovoort. Je kan dan op het einde heel dat "pakket" lagen opslaan als en dan kiezen voor "animated gif". Zo heb ik overigens mijn (schi-t-t-eren-de) avatar voor dit forum gemaakt.

Ander voorbeeld: neem met een fototoestel op hoge snelheid -- bv. 3 beelden per seconde -- een reeks foto's van een dansende persoon die rond draait. Lees deze vervolgens als lagen in in Gimp -- da's een standaard mogelijkheid bij het openen van bestanden: lees in als lagen -- en bewaar de reeks als een animated gif.

Als je het wat trager wil laten gaan is er maar 1 optie: een aantal lagen een aantal keer kopiƫren.

Let wel: animated gifs zijn een beetje beperkt in grootte.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto's/figuurtjes voor .gif maken .
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/22, 21:03:59 »
Leuke tips.Met VLC maak ik wat snapshots.Cartoon lukt het best.Met mijn multipagina bestand (Faststone)kan ik onderling tijd instellen.
Spijtig dat een HD video in VLC  geen goede resolutie snapshots aanmaakt.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/22, 22:35:05 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts