Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geformateerde usb stick is alleen Root  (gelezen 776 keer)

geformateerde usb stick is alleen Root
« Gepost op: 2014/09/20, 13:02:34 »
Ik heb een usb geformateerd alleen zijn nu alle rechten Root.
Hoe verander ik dit zodat ik iets op de stick kan zetten ?
B.v.d.
You gotta be hungry !

Offline vanadium

  • Lid
Re: geformateerde usb stick is alleen Root
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/20, 13:17:57 »
Hoe is die geformatteerd? Als hij in fat of ntfs geformatteerd is, dan zou de gebruiker die hem inplugt er alle rechten moeten op hebben. Probeer eerst eens of je de rechten niet verwerft door de computer af te zetten, USB uit te pluggen, computer aan te steken en dan de USB weer aan te koppelen. Blijven de rechten enkel voor root, verander dan de rechten van het koppelpunt. Het koppelpunt bevindt zich onder /media/<jelogin>/ en is er enkel als de USB ingeplugd is. De rechten die je op het koppelpunt instellen, worden "onhouden".

Rechten aanpassen als beheerder kan grafisch door bestandsbeheer als beheerder op te starten: "sudo -H nautilus". Via rechts-klik - eigenschappen kunnen rechten aangepast worden.

Indien ext4, dan ook kan je de rechten van het koppelpunt aanpassen, of eventueel de rechten van de folders op de USB.

Offline jan11000

  • Lid
Re: geformateerde usb stick is alleen Root
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/20, 13:32:50 »
Met gksudo nautilus of gksudo thunar, in de terminal openen.
Welke je moet hebben ligt aan welke  linux  je hebt, daarom altijd welke linux je hebt vermelden.
Dan de stick openen en op de stick gaan staan, rechtertoets met muis, daar de eigenschappen wijzigen naar je gebruiker.

Re: geformateerde usb stick is alleen Root
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/20, 14:26:31 »
bedankt jan11000 ! :)
You gotta be hungry !

Re: geformateerde usb stick is alleen Root
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/21, 00:36:37 »
bedankt jan11000 ! :)
Vergeet ook vanadium niet te bedanken. Je geeft summiere info die lastig te analyseren is. VA doet een dappere poging en daarna zeg je alleen maar iemand anders dank je wel. Dat kan beter hè?