Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Flash Player 13  (gelezen 521 keer)

Offline livino

  • Lid
Ubuntu en Flash Player 13
« Gepost op: 2014/10/30, 16:16:35 »
Op de website van Stadion (voor de niet-voetballiefhebbers en de Nederlanders: het sportprogramma op het commerciële kanaal in Vlaanderen) zijn de filmpjes niet meer te bekijken onder Ubuntu 14.04 - Firefox.

Ik krijg de boodschap dat ik minstens Flash Player 13 nodig heb. Ik heb, na een 'clean install' echter de meest recente ubuntu-versie geïnstalleerd en dat is 11.2. Op de website  van Adobe lees ik ook "Adobe Flash Player 11.2 is de laatste versie die het Linux-platform ondersteunt".

Verder opzoekingswerk bracht me onder andere bij dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86372.msg928423#msg928423.

Conclusie is daar dat het alleen nog onder Google Chrome zou werken. Is er echt geen alternatief? Ander speurwerk via internet brengt me doorgaans bij artikelen die een jaar of ouder zijn, toen er nog geen sprake was van Ubuntu 14.04.

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2014/10/31, 19:13:54 door livino »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Flash Player 13
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/30, 17:09:56 »
Alleen Chrome. Och, extra browsertje erbij is nooit weg, toch?  =D

Chromium kan ook, maar dan moet je nog dit doen:
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu en Flash Player 13
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/31, 08:01:32 »
Alleen Chrome. Och, extra browsertje erbij is nooit weg, toch?  =D

Chromium kan ook, maar dan moet je nog dit doen:
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree

Bedankt voor de reactie. Ik probeer het morgen.

'k Stel me er wel vragen bij dat sommige sites je verplichten een bepaalde browerser te gebruiken. Microsoft terug van weggeweest, maar dan Google. Zoiets.

En ik zag Chrome noch in Synaptic Pakketbeheer, noch in het softwarecentrum. Ik neem aan dat ik het dan van de site van Goegel zou moeten afhalen? Of bestaat er een lijntje dat ik kan typen in de terminal?

(Maar eerst dus via Chromium proberen)

Lieven

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Flash Player 13
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/31, 11:02:25 »
Chrome kun je alleen zo installeren:
https://www.google.nl/intl/nl/chrome/browser/

Je krijgt er bij installatie gelijk een pakketbron bij, dus ook veiligheids-updates.

Re: Ubuntu en Flash Player 13
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/31, 11:37:00 »
@livino: Eh, niks terug van weggeweest. In dit geval is het Adobe's "schuld". Als Adobe niet gestopt was met Flash Player voor Linux, zouden we nu op Flash Player 15 voor Linux zitten. Google heeft *zelf* besloten alsnog door te gaan met het verschepen van nieuwere Flash Player-versies (die achterwaarts ook weer compatibel is met Chromium en als Mozilla zou meewerken zou ie ook in FF kunnen werken).

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu en Flash Player 13
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/31, 19:06:19 »
Bedankt voor de achtergrondinformatie.

Hoe dan ook, met het lijntje van Pjotr is het me gelukt :-)

Lieven