Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk  (gelezen 3747 keer)

Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Gepost op: 2014/09/19, 21:49:24 »
Beste mensen,
Graag zou ik willen weten hoe ik in Xubuntu 14-04 mappen kan delen binnen in het thuisnetwerk.

Normaal dacht ik, zoals ook in Linux Mint 17 kan dat je naar je file manager gaat, en dan kies voor Bladeren door netwerk. Dan krijg ik vervolgens de optie te zien Windows-netwerk. Alleen als ik dit vervolgens aanklik in Xubuntu dan geeft hij een foutmelding: Kon 'Windows-netwerk' niet openen. en daar onder staat dan: Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen: Bestand of map bestaat niet.

Wat moet ik doen om beide pc's met elkaar te laten delen. Ik wil namelijk de map oa afbeeldingen kunnen delen ivm dat de fotoĊ› op de kantoor pc staan.

mvg Dennis Louwers

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/20, 08:29:41 »
Zoeken op "samba" instellen met linux. Samba is hetzetfde als windows delen.

Zoek op mijn user naam en samba dan zie je hoe ik het instel in xubuntu, dus een map delen in linux.

Om windows mappen in te kijken dan moet je zorgen dat je in hetzelfde netwerk(dit zit ook in mijn beschrijving boven) zit als je windows pc, en ja je moet in linux dit gelijk aan windows maken.(voor windows naar windows geld hetzelfde).

Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/20, 23:00:24 »
Windows??? Wat is dat?? :-P..... Maar alle gekheid op een stokje. Het is mij gelukt. Heb Samba aan het draaien gekregen. Het start nu ook automatisch op.

Nu nog uitzoeken dat de ene pc de mappen ziet van de andere pc haha. Ze zien elkaar nu wel dus, alleen de enigste gedeelde map die ze van elkaar zien is de print$ map.

Maar met goede hulp leer ik elke dag weer een beetje bij, en raak ik steeds meer in het leuke spiraaltje van Linux :-D

Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/20, 23:49:07 »
Nu snap ik ook hoe ik via de grafische laag van Samba mappen kan delen. En beide pc's zien nu ook elkaars bestanden. En openen gaat ook wel, maar dan zie je niet de foto.

Foto van wat ik dan krijg te zien:


Offline Moob

  • Lid
Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/21, 16:28:57 »
Gaat het alleen bij het openen van foto's fout of ook bij andere bestanden, zoals muziek of documenten ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/21, 16:34:24 »
Controleer of je alle rechten hebt.
Maak bijv een nieuwe text file aan op de gedeelde map.

Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 17:36:09 »
Ik ga het eens allemaal proberen.  Maar tot heden gaat het fout bij de map afbeeldingen doordat ik daar mee begin om dat in orde te krijgen. Dus ik download een foto van internet naar de map afbeeldingen, en ga vervolgens naar de andere pc om deze te openen (als test)... maar te vergeefs. Vervolgens ga ik dus wederom naar de andere pc waar de foto op staat, en klik daar op eigen schappen dan moet ik steeds bij de onderste "anderen" de optie aangeven dat er gelezen en gebruik van mag gemaakt worden. En dan kan ik wel weer op de andere pc de foto openenen.

Ik zou dit niet willen zien als een standaard keuze die ik steeds zelf moet maken per foto.


Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/22, 20:37:24 »
Dat heb ik dus ook al geprobeert :)

Ik zal het gewoon eens even alles op de beginstand terug zetten en dan stapsgewijs opnieuw beginnen :)

Misschien dat het dan beter uitpakt :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/22, 21:12:22 »
Ik ga het eens allemaal proberen.  Maar tot heden gaat het fout bij de map afbeeldingen doordat ik daar mee begin om dat in orde te krijgen. Dus ik download een foto van internet naar de map afbeeldingen, en ga vervolgens naar de andere pc om deze te openen (als test)... maar te vergeefs. Vervolgens ga ik dus wederom naar de andere pc waar de foto op staat, en klik daar op eigen schappen dan moet ik steeds bij de onderste "anderen" de optie aangeven dat er gelezen en gebruik van mag gemaakt worden. En dan kan ik wel weer op de andere pc de foto openenen.

Ik zou dit niet willen zien als een standaard keuze die ik steeds zelf moet maken per foto.

Vergeet je dan niet per ongeluk, om die verandering dan ook op te slaan? anders moet je dat inderdaad blijven veranderen.

Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/22, 22:12:01 »
Haha, natuurlijk sla ik dat op ;)

En als ik dadelijk alles weer op de standaard instellingen terugzet dan zal ik het ook weer opslaan hoor ;)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/22, 22:55:36 »
Haha, natuurlijk sla ik dat op ;)

En als ik dadelijk alles weer op de standaard instellingen terugzet dan zal ik het ook weer opslaan hoor ;)

Goed zo, grote jongen.  =D =D

Re: Xubuntu en verbinding maken met thuis netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/22, 23:12:58 »
Nu ga ik het nog spannender vertellen. Als ik een foto op internet aanklik en verplaats naar de afbeeldingen map, dan kan ik deze openen op de andere pc. MAAR als ik de zelfde foto met rechter muisknop en kies voor afbeelding opslaan als...  En dan naar de andere pc ga, dan ik deze foto niet openen, dan krijg ik een zwarte icoontje met daarin een vraagteken zoals bij andere.