Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)  (gelezen 3309 keer)

Offline E_Officer

  • Lid
Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Gepost op: 2010/11/02, 21:35:52 »
Beste forum,

Ik ben een redelijk nieuwe ubuntu gebruiker.
Gisteren herinstalleerde ik de pc van mijn vrouwtje met ubuntu 10.10 (er stond een oudere versie op).
Ik vermoed dat ik dat deed terwijl er nog een externe harde schijf van 1Terrabite aan gekoppeld was. Ik heb de oude pc geformateerd (niet de externe schijf).

Enfin, 't resultaat is dat ik die externe schijf niet meer zie zoals het hoort:
1. In ubuntu krijg ik een totaal andere inhoud (zie bijlage schermafdruk.png) waarbij mijn vroegere mappen verdwenen zijn en nieuwe mappen zoals Bin, Boot, CDRom, ... Lost+Found zijn verschenen!?
2. In windows7 op een andere pc zie ik de schijf niet (tenzij ik diskmanagement open, waar de schijf staat zonder drive letter). Ik kan hier ook een  schermafdruk van windows7 maar vind dat op dit forum niet zo gepast.

Wat is er misgelopen en hoe kan ik dat oplossen? Hebben jullie raad? Kan ik dit in ubuntu rechtzetten?
Graag advies op geen al te hoog niveau...

Dank bij voorbaat!

Offline ptb

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/02, 22:28:06 »
ik ben bang dat je wel je terabyte schijf geformatteerd hebt.
Als je harde schijf bij installatie aangekoppelde was dan is hij waarschijnlijk als de te partitioneren schijf herkend en daarop je systeem geinstalleerd .Daarom wordt onder W7 je schijf niet herkend aangezien voor windows ext4 niet bestaat.
Voor het terughalen van verloren partities kun je bv testdisk gebruiken.Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft, misschien mogelijk vanuit een live-cd?

Offline E_Officer

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/02, 23:29:49 »
Hallo Ptb, ik hoop dat je ongelijk hebt... dit is wel een super linke manier om gegevens kwijt te raken... Delen andere forumleden je mening?
't Vreemde is inderdaad dat ik in mijn boomstructuur op die externe harde schijf bv twee gebruikers terugvind (zie schermafdruk2 - Hilde en Systeembeheerder) die ik aangemaakt heb. Die andere dingen zoals Bin, Boot, CDrom enz zeggen mij niet zo veel.

Los daarvan, als ik je goed begrijp maak ik wel kans om bestanden met bv testdisk terug te kunnen halen. Hoe gaat dat in zijn werk? Andere forumleden? Je spreekt van verloren partities terughalen, maw, ik moet die partities herstellen om aan de oude bestanden te raken?
Gebruik is testdisk dan onder ubuntu of in Win7?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/03, 05:24:13 »
Met gparted kun je zien waar je schijf zich gemount heeft?
Met disk utility kun je zien waar je schijf gemount is?

In de map media kun je ook kijken, ik weet alleen niet of externe hd's daar ook staan.

Offline E_Officer

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/03, 19:32:21 »
Met disk utility krijg ik inderdaad extra informatie. De externe schijf blijkt gekoppeld te zijn aan /media/968b... Die map vind ik in de boomstructuur terug onder bestandssyteem/media, dus niet onder de 988 GB bestandssysteem/media van de externe harde schijf.
Daar zie ik drie andere mappen met cijfer- en letterreeksen, maar die kan ik niet openen.
Ik maak van de eerste een printscreen, zo zie je wat ik zie.
Werpt dit een ander licht op de zaak of wordt het sowieso partities herstellen met Testdisk? Alvast bedankt!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/03, 21:33:17 »
Ga in de mappen kijken met, "gksudo nautilus" in de terminal ingeven.

Offline xena

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/03, 21:55:28 »
Hallo E_Officer,
Ik heb hetzelfde probleem gehad een drietal weken terug,en ik had ook dezelfde fout gemaakt als U,Ubuntu geinstalleerd terwijl de externe schijf nog aan de pc hing.Onze forumvrienden hebben mij op alle manieren proberen te helpen maar niets hielp,daarom heb ik uiteindelijk de externe schijf terug moeten formateren via "schijfgereedschap".Hierna kon ik mijn schijf terug mounten en gebruiken.
Ik hoop alleen maar dat je niet alle gegevens kwijt bent.

mvg,

xena
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Offline E_Officer

  • Lid
Re: Problemen met externe harde schijf (inhoud verdwenen)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/03, 22:32:56 »
Jan 11000, ik heb in de terminal de opdracht "gksudo nautilus" ingevoerd terwijl ik op de map van mijn externe harde schijf stond.
Voor 't resultaat, zie bijgaande printscreen. Zie ik terug licht in de duisternis???

Xena, ik begin ongerust te worden. En op de koop toe is er iemand onder de rubriek software die vreest dat ik niet meer aan de gegevens zal raken omdat ik waarschijnlijk het NTFS formaat van windows overschreven heb met de ext4 van Ubuntu.

Aiaiaiaiaia...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.