Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux alternatief voor TinyPic?  (gelezen 3566 keer)

Offline Frank47

  • Lid
Linux alternatief voor TinyPic?
« Gepost op: 2014/12/14, 19:12:32 »
Dag Forumleden

Ik probeer wat foto's te zetten bij een advertentie op een Duitse website (Audiomarkt). In het verleden leverde dat al wat problemen op omdat ze alleen afbeeldingen van max. 640 x 1080 pixels accepteren. In de Windows tijd verkleinde ik de foto's dan met PSE of TinyPic zoals de bewuste website adviseert.
Inmiddels een Linux fan probeer ik vandaag foto's te verkleinen met resp. Shotwell, Digikam en GIMP. Hoe klein ik ook de bestandsgrootte maak bij het exporteren resp. opslaan ik blijf blijkbaar boven de gewenste resoluties zitten.

Is er een Linux alternatief for TinyPic?

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/14, 19:18:12 »
Met Gimp zal het vast ook wel kunnen, maar zelf gebruik ik gThumb: daarmee kun je exact instellen hoveel pixels je wilt. En croppen gaat erg makkelijk.

Of Tinypic.com online? Dan maakt Win of Linux niet uit.

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/14, 20:19:18 »
Je kunt met Shotwell, GThumb of Pinta de resolutie verkleinen. Of anders online tinypic.com gebruiken of mijn favoriet de aloude Postimg http://postimg.org :)

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/14, 22:41:12 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad en ben toen overstapt op onderstaande:

https://dumpyourphoto.com/

Uploaden gaat super simpel en de bestanden mogen heel erg groot zijn. In ieder geval boven de 640 x 1080 pixels. 
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/15, 11:11:35 »
@Femke
Dank voor de heldere uiteenzetting! Daar heeft de mens wat aan!!  :) :-*
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/15, 17:07:03 »
Of voor de luiaards onder ons, kopieer de jpg's die je wilt verkleinen naar een mapje, open een terminal, cd naar dat mapje toe en roep dan for i in *.JPG; do echo $i; convert -resize 50% $i -quality 75 -set filename:f "%t_klein" '%[filename:f].jpg'; done
Toelichting hier: https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2014/12/15/fotos-in-batch-verkleinen/

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/15, 17:47:38 »
cd naar het mapje zal niet iedereen begrijpen, zeker de beginners niet.
Dus misschien even vertellen wat cd is, wat het commando daarbij hoort en wat het doet.  ;)
Daarom stond er onder die opdracht juist: "Toelichting hier". :-)

ps. Paul, ik ben je nog steeds dankbaar voor je bijdrage voor het watermerk. Mijn man is er ook erg blij mee.Foto's met watermerk, het is soms niet mooi, maar wij zijn er zeer tevreden mee.
Graag gedaan, het is het een of het ander: lelijk watermerk erin of je foto's gratis ter beschikking stellen van anderen die daar soms (zoals in jouw geval) foute dingen mee doen. Het is wel zo (zoals iemand in die betreffende draad terecht opmerkte) dat met een beetje poetswerk zo'n watermerk zo weer verdwenen is...

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/15, 18:46:08 »
Ga naar cd dat kan een cd speler zijn.  =D, maar in dit geval betekent het change directory of in het Nederlands verander van directory. Dus bijvoorbeeld
cd afbeelding, zo dat je naar de map afbeelding gaat. En eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.  =D =D

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/15, 20:15:04 »
Ga naar cd dat kan een cd speler zijn.  =D

Daarom staat er ook niet "ga naar cd" maar "cd naar mapje" ;)

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/15, 22:16:42 »
Voor een beginner is dit echt onduidelijk, cd naar.....wat cd.....waar moet dat....cd.....en dan.....?(snap je?)

Okay beginners, fasten seatbelts.

1. Koop een pc, uh, koop een persoonlijke computer (=pc). Liefst/Uitsluitend met Ubuntu erop, of Xubuntu.
2. Plaats dat ding bij een stopcontact.
3. Verbind de meegeleverde stroomkabel met dat stopcontact, op de goede manier.
4. Zorg ervoor dat er spanning op het stopcontact staat.
5. Druk op de Uit-knop van de pc, daarmee zet je hem aan.
6. Er gloeien nu wat lichtjes, de persoonlijke computer is bezig te starten, of op te starten.
7. Dan kom je terecht op wat men met een metafoor wel het Bureaublad noemt. Dat is helemaal geen Bureaublad, maar een metafoor, zoals net opgemerkt.
8. Daar zie je ergens een menu, zo'n ding dat uitklapt als je je muis erop plaatst. Muis is een metafoor voor een apparaatje rechts naast je, soms links, waarmee je de cursor/muisaanwijzer op de Bureaublad kunt verplaatsen naar links of naar recht of naar boven of naar onderen maar niet naar de buren.
9. Klik daarop, dan zie je ergens Terminalvenster staan.
10. Probeer dat te activeren, te starten. Door er op te klikken.
11. In dat terminalvenster kun je dingen typen, zoals Oehoe!, of ls, of hoe laat is het?
12. Soms geeft-ie antwoord.
13. Typ nu, achter de prompt, dat is dat dollarteken, of een ander teken:
14. cd
15. daar staat cédé, dat staat voor change directory
16. In het Nederlands betekent dat verander van map
17. cd naar de eerder aangemaakte map met de kopieën van de jpg's die je wilt verkleinen
18. Typ dan de eerder genoemde opdracht in.
19. Daarna druk je op de toets Enter, die zit op je toetsenbord (dat is dat ding dat vaak voor je op het bureau staat, niet het Bureaublad op je scherm maar voor je neus, zeg maar, iets naar beneden, waar je je vingers of je voeten op kunt leggen), even zoeken, vaak een wat grotere, soms in een L-vorm
20. Dat zou het moeten doen.
21. Indien niet, vraag hulp in het Ubuntu-forum, of in een ander forum, maar vraag hulp, want samen komen we er altijd uit, of bijna.
22. Lukt het dan nog niet, stuur dan een pm naar Femke98, die heeft een nog veel groter oplossend vermogen!

;-)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/15, 23:01:03 »
Kijk dat noem ik nu humor @Paul Matthijsse  =D =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/15, 23:03:25 »
Ik weet het wel ...... het gaat erom dat beginners dit helemaal niet kennen.
cd afbeelding, zo dat je naar de map afbeeldingen gaat.......

als men dit leest, snapt men het nog niet. ;)

Als ze dat niet begrijpen, dan kunnen ze maar beter niet met een computer gaan werken.  =D =D =D

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/15, 23:20:05 »
@Paul en Henk: Erg leuk =D Doet me denken aan een soortgelijke uitleg die SeySayux ooit gaf op het forum =D
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=73628.msg811834#msg811834

Offline Frank47

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/22, 19:38:58 »
Bedankt mensen

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van jullie opmerkingen. Het makkelijkst bleek te zijn gebruik te maken van TinyPic.com. Het tot op dit niveau verkleinen van foto's hoef ik maar een enkele keer per jaar te doen: dus fan zijn hele igewikkelde bewerkingen niet nodig.

En verder hou ik me buiten de discussie van het al dan niet uitgebreid antwoorden geven op dit forum. Nu nog even kijken hoe ik deze topic kan afsluiten met de groene vink. Ik zie het al.

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/22, 22:07:42 »
@Paul en Henk: Erg leuk =D Doet me denken aan een soortgelijke uitleg die SeySayux ooit gaf op het forum =D
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=73628.msg811834#msg811834
Da's ook een leuke ja.

Maaarrr. We kunnen wel gein maken, maar er zijn mensen, ik ken ze van heeeel dicht bij, die als ze een opdracht lezen op het scherm zoals bv. 'druk nu op de Y-toets', dat ze dan vragen, moet ik nu op de Y-toets drukken? Dan zeg ik ja, je moet op de Y-toets drukken ja.

Variant: wat moet ik nu doen om in het intranet van m'n werk in te loggen? Antwoord: alvorens op alles te gaan klikken zou je misschien even een paar seconden de tijd kunnen nemen om te lezen welke instructies dat intranet je geeft om in te loggen, hè?

Of. Kort geleden belde een vriendin op. Ik had haar Windows-pc gerepareerd, dat ding was verworden tot een bak stroop door allerlei Windows-troep en malware. Ik heb daar twee dagen naar zitten kijken en over nagedacht: hoe krijg ik hier een vinger tussen om de boel weer op orde te krijgen? Uiteindelijk gelukt mbv. Puppy Linux, Windows schoon gemaakt en opnieuw geïnstalleerd en de virustroep was weg. Madam tevreden. Belde ze net op: ik wil vlc installeren om video's te bekijken, maar moet ik nu de Linux- of de Windows-versie hebben? Ergo, er zijn dus waarschijnlijk zat mensen die geen enkel benul hebben welk besturingssysteem te hebben draaien. Ik heb daar geen enkele moeite mee, er zijn er velen die alleen maar een mailtje willen sturen of de krant op het web willen lezen of naar de webradio willen luisteren. En wat er verder onder die 'motorbak' speelt, zal ze worst zijn. Ik geef ze nog groot gelijk ook!

Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/23, 13:19:48 »
en GIMP. Hoe klein ik ook de bestandsgrootte maak bij het exporteren resp. opslaan ik blijf blijkbaar boven de gewenste resoluties zitten.
Ga naar tabblad Saving en daar zie je dat je de
kwaliteit kan aanpassen. Ik heb de kwaliteit op 70 gezet, dit is voor mij en mijn weblog nog
uitstekende kwaliteit.

+++
Dit is 'm.
Gimp is gewoon een prima werkend proggie wat PS ver evenaart.

Sla op als jpg, en verlaag de kwaliteit. Voor web gebruik ik ergens tussen 50 (voor bv hier) en 70 (voor bv website).
De te maken keuze ligt er ook aan of je een simpel bitmap-afbeeldinkje wilt weergeven of een prachtige foto met schitterende lichtval.
De kwaliteit blijft goed omdat je gebruik maakt van de jpeg-compressie. Ga je te laag dan zul je wel wat kwaliteitsverlies hebben.

Vergelijk de afbeeldingen hieronder maar eens.
afbeeldingsgrootte.jpg 11,4kb bij kwaliteit 50.
afbeeldingsgrootte2.jpg 51,5kb bij kwaliteit van 100.
Moet je nagaan hoe groot het bestand van een grotere afbeelding wordt.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/23, 13:24:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wim ster

  • Lid
Re: Linux alternatief voor TinyPic?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/06/27, 21:08:29 »
Of voor de luiaards onder ons, kopieer de jpg's die je wilt verkleinen naar een mapje, open een terminal, cd naar dat mapje toe en roep dan for i in *.JPG; do echo $i; convert -resize 50% $i -quality 75 -set filename:f "%t_klein" '%[filename:f].jpg'; done
Toelichting hier: https://allesgimpofbijna.wordpress.com/2014/12/15/fotos-in-batch-verkleinen/

Dank.