Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gksudo nautilus equivalent in debian?  (gelezen 1607 keer)

Offline John K

  • Lid
gksudo nautilus equivalent in debian?
« Gepost op: 2014/07/20, 13:41:16 »
Ik kon met gksudo nautilus schrijfrechten omzeilen en in alle disks van de computer kijken. In Debian mis ik dat, gksudo pluma laat alleen de /home map zien, is er een equivalent voor debian?

groet John

Offline Ed

  • Lid
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/20, 15:42:40 »
gksudo nemo misschien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/20, 15:48:12 »
Gebruik liever gnome-commander voor klussen met rootrecht.
sudo apt-get install gnome-commander

Offline vanadium

  • Lid
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/20, 16:12:16 »
Ik denk dat dit draadje behoort in "Andere distributies".

Debian werkt niet met sudo. Daar moet je inloggen als root ("su") en vandaar uit je systeembrede ingrepen doen.

Nog veiliger om rootklussen te doen is in de terminal blijven: Midnight Commander werkt zoals gnome-commander, maar eist geen grafische omgeving. Je kan het zelfs oproepen vanaf een recovery prompt. Handig, als de nood het hoogst is.

Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/20, 20:00:59 »
Ik denk dat dit draadje behoort in "Andere distributies".

Debian werkt niet met sudo. Daar moet je inloggen als root ("su") en vandaar uit je systeembrede ingrepen doen.

Nog veiliger om rootklussen te doen is in de terminal blijven: Midnight Commander werkt zoals gnome-commander, maar eist geen grafische omgeving. Je kan het zelfs oproepen vanaf een recovery prompt. Handig, als de nood het hoogst is.

Je kunt wel sudo instellen op zo'n beetje elk OS. Gewoon sudo installeren en jezelf toevoegen aan sudoers.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/21, 10:28:18 »
Dat kan natuurlijk, maar is niet de standaard werkwijze in de Debian distributie.

Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/21, 14:03:03 »
Ubuntu heeft gekozen om alleen met sudo te werken, dit is niet de linux default.

Niet alleen Ubuntu. Ook Antergos, gebaseerd op Arch Linux, werkt met alleen sudo. (en volgens mij Manjaro ook, maar dat weet ik niet zeker meer)
Maar goed, inderdaad in de meeste distro's is het wel su.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/21, 22:09:42 »
Nog veiliger om rootklussen te doen is in de terminal blijven: Midnight Commander werkt zoals gnome-commander, maar eist geen grafische omgeving. Je kan het zelfs oproepen vanaf een recovery prompt. Handig, als de nood het hoogst is.

Ja, de Midnight Commander! Daar ben ik een grote fan van. Foeilelijk, heel gemakkelijk, kan veel meer dan ik maar ten naaste bij weet en net wat je zegt, hoogst handig als de nood aan de man is. Het ding heet niet voor niets "Midnight" Commander.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/22, 05:02:17 »
Ik denk dat dit draadje behoort in "Andere distributies".

Debian werkt niet met sudo. Daar moet je inloggen als root ("su") en vandaar uit je systeembrede ingrepen doen.
Niet helemaal: als je bij de installatie geen rootwachtwoord instelt werkt het systeem met sudo, net als Ubuntu dus.
Stel je wel een rootwachtwoord in, dan zal sudo niet geïnstalleerd/gebruikt worden.

Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/24, 13:22:23 »
Nog veiliger om rootklussen te doen is in de terminal blijven: Midnight Commander werkt zoals gnome-commander, maar eist geen grafische omgeving. Je kan het zelfs oproepen vanaf een recovery prompt. Handig, als de nood het hoogst is.

Ja, de Midnight Commander! Daar ben ik een grote fan van. Foeilelijk, heel gemakkelijk, kan veel meer dan ik maar ten naaste bij weet en net wat je zegt, hoogst handig als de nood aan de man is. Het ding heet niet voor niets "Midnight" Commander.

Anders ik wel. Midnight Commander is inderdaad spuuglelijk, maar de mogelijkheden zijn ongekend. Een must-have voor eigenlijk iedereen. Ik zou niet meer zonder MC kunnen... :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline John K

  • Lid
Re: gksudo nautilus equivalent in debian?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/11, 10:43:41 »
waar ik tegenaan loop is dat ik sinds ik Debian geinstallleerd heb bij verschillende (al bestaande) gebruikers geen rechten meer heb schijven en partities te openen. Bij Ubuntu kon je even tetuggrijpen naar gksudo nautilus om rechten te omzeilen, maar bij Debian werkte dat dus niet (zie dit topic dus). Weet iemand hoe ik mijn gebruikersrechten onder Debian weer terugkrijg? Ik heb alle gebruikers ingesteld op administrator, maar dat helpt ook al niet. Wanneer ik een schijf wil openen krijg ik de melding geen rechten te hebben dit uit te voeren.

Groet John