Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost ) Thunderbird mails op USB opslaan  (gelezen 18221 keer)

( opgelost ) Thunderbird mails op USB opslaan
« Gepost op: 2009/06/17, 19:48:29 »
Hallo,

Ik schat in dat dit de beste categorie is waar mijn vraag past, anders hoor ik het graag!

Inleiding: Een beetje noodgedwonen ga ik binnenkort van Windows over op Ubuntu. Ik wou dit al langer, de aanleiding is nu dat ik een mail krijg van mijn internetprovider dat mijn computer een ernstig beveiligingsprobleem heeft, hoogstwaarschijnlijk een bot. Ik ga nu de schrijf defragmenteren en wil dan wel eerst back-ups maken van de bestanden (die back-ups ga ik dan ook laten controleren op virus/bot e.d.).

Dan nu mijn vraag: ik wil ook back-ups maken van mijn mails (ik gebruik Mozilla Thunderbird) zodat ik die in Ubuntu weer kan gebruiken/inzien etc. Ik weet echter niet hoe ik de mails (uit diverse mailadressen en inboxen) op kan slaan op de USB stick, waar staan ze in de Verkenner of hoe kan ik ze anders naar USB krijgen?

Vriendelijke bedankt,
Sanne
« Laatst bewerkt op: 2009/07/22, 10:18:53 door Wanda Rooze »

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/17, 19:50:59 »
Hallo Sanne, welkom :)

Thunderbird heeft een exporteerfunctie. Zelf gebruik ik Thunderbird niet, maar waarschijnlijk kun je die optie ergens vinden bij Bestand -> Exporteren of iets soortgelijks. Exporteer je mail in het "mbox"-formaat. Vervolgens kun je op je Linux-bak Thunderbird installeren via menu-optie "Toepassingen -> Installeren/verwijderen". Vervolgens kun je weer importeren via Bestand -> Importeren.

Ubuntu heeft overigens het programma Evolution aan boord, dat vergelijkbaar is met Outlook. Mail, kalender, notities, enz zit er allemaal in ;) Ook Evolution kan mbox importeren.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/17, 19:56:29 »
in thunderbird je berichten op de server laten staan verlengen ....onder accountinstellingen>>serverinstellingen
als het goed is en je maakt onder Ubuntu email account weer aan met dezelfde account gegevens staan ze nog op de server.........en de emails die niet verwijderd zijn onder thunderbird worden naar mijn idee meegenomen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/17, 19:57:06 »
in thunderbird je berichten op de server laten staan verlengen ....onder accountinstellingen>>serverinstellingen
als het goed is en je maakt onder Ubuntu email account weer aan met dezelfde account gegevens staan ze nog op de server.........en de emails die niet verwijderd zijn onder thunderbird worden naar mijn idee meegenomen
Dat doe ik zelf ook altijd. Zo heb je namelijk overal en altijd je mail bij de hand. Bij GMail gaat dit vanzelf, die houdt altijd een kopie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/17, 19:58:58 »
Je kan ook je hele profiel backuppen. Dan heb je alles in 1 keer.
Dit kan je doen met mozbackup: http://mozbackup.jasnapaka.com/

Offline Drummies

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/17, 20:49:19 »
Je kan ook je hele profiel backuppen. Dan heb je alles in 1 keer.
Dit kan je doen met mozbackup: http://mozbackup.jasnapaka.com/

niet slecht die tip @Johan:,met dit soort tips herken je direct de meester  =D
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/17, 22:00:26 »
mijn hele profiel back uppen vind ik wat eng, ben bang dat ik de bot dan mee kopieer

de instellingen zo zetten dat de mails op de server blijven staan. Oke, maar als ik dat nu doe, staan niet alle mails uit alle mappen en mailadressen weer op de server (neem ik aan).

De exporteer-functie kan ik niet vinden, de importeer-functie wel, vreemd eigenlijk...

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/17, 23:16:29 »
Zit er standaard niet in, je kan wel de Add-on Import/ExportTools installeren, dan lukt het wel.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/18, 10:47:30 »
Als de vorige tips niet werken kan je op een hele relaxe manier al je mails backuppen.

Gewoon het profiel wat in windows staat backuppen.
Je vind dit in:
Documents and Settings ->(je gebruikersnaam)-> Application Data -> Thunderbird -> Profiles -> (bijv.) vc06nwts.default Deze laatste kan bij jouw een ander nummer hebben maar eindigt altijd op default.

In dit voorbeeld is de de map vc06nwts.default het enigste wat je zou moeten backuppen.

EA vind je bij de Wiki hoe je mails exporteerd naar Ubuntu
https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline sakke

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/18, 16:24:41 »
ik heb mozbackup al meerdere malen gebruikt, werkt perfect!

je kan toch geen bot van windows in ubuntu overnemen? dacht ik...

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/18, 16:29:27 »
Over die bot hoef je je geen zorgen te maken, die doet toch niks in Linux.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/18, 18:33:10 »
Mozbackup is alleen voor Windows, hoe zet je mails dan weer terug zodra Ubuntu er op staat?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/18, 18:37:28 »
Mozbackup maakt een zip bestand met je hele profiel er in.
Die kan je in Ubuntu gewoon uitpakken in de juiste map (/home/gebruiker/.mozilla-thunderbird)

Daarna pas je de profiles.ini aan (ook in de verborgen .mozilla-thunderbird map)
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/home/gebruiker/.mozilla-thunderbird/mapnaam

En klaar is Kees.

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/20, 23:16:46 »
Hallo Johan en anderen,

Dus alle bestanden kan ik gewoon in de thunderbird map zetten, oke, dat is simpel! Nu staat daar echter 1 map (ksrrbd3k.default) en 1 bestand (profiles.ini), moet ik die map verwijderen? Of plaats ik alle uitgepakte bestanden in die map? He, nu ik die .ini goed bekijk, begrijp ik ook waarom ik die dan aan moet passen! daar staat nu de naam van bovengenoemde map. Toch leuk, zo elke keer iets nieuws ontdekken :-)
Ik heb 3 binnenkomende mailadressen via thunderbird, ik neem aan dat dat verder allemaal goed gaat...

Ik zie trouwens geen firefox map bij home/gebruiker. Waar staat die?

Alvast bedankt voor het lezen en de evt. reacties!

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/20, 23:34:40 »
Als je in de home staat even op ctrl H drukken, dan verschijnen de verborgen mappen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/21, 09:29:39 »
de verborgen mappen zag ik al :-)
ik zie nu dat ik voor de map firefox eerst mozilla aan moet klikken!
De andere vragen staan nog open, dus nog graag reacties (of is iedereen op vakantie?!)
Groet,
Sanne

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/21, 11:28:00 »
Nog niet op vakantie, wel bijna. Je bedoelt deze bestanden(zie plaatje)?
Deze kan je in de map .mozzila-thunderbird zetten. Heb je daar al post in staan zet deze even in een ander mapje en plaats deze later terug. de mbox bestandjes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/21, 12:13:20 »
Hoi Gijsbert,

Ja zo ziet het er in mijn mozilla_thunderbird map ook uit. Moet ik de uitgepakte backup bestanden nu in die .default map plaatsen? Of moet ik een nieuwe map maken?
Ik heb daar nog geen post in staan omdat ik thunderbird nog niet heb gebruikt.

Fijne vakantie alvast!
Sanne

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/21, 12:24:38 »
Dan kan je de map en het bestand verwijderen en je backup map en bestand erin zetten.
Ik gebruik zelf altijd het import en export tooltje.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/21, 13:44:37 »
Voor thunderbird is het gelukt! Dat is een rare gewaarwording, heb het programma een flink aantal weken niet gebruikt of gezien!
De bestanden en mappen van de uitgepakte backup heb ik in de .default map gezet die al in thunderbird stond. (ctrl-c en ctrl v zijn mijn trucjes ;-))

Voor firefox werkt het niet om de uitgepakte back-up bestanden in de default map onder firefox te plaatsen. Als ik firefox dan opstart, wordt er een nieuwe default map gemaakt, en staat in het profiles.ini bestandje onderaan de naam van die nieuwe default map.
Hoe kan ik dat nu oplossen?

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/21, 13:48:01 »
Voor firefox heb ik zelf de extensie FEBE gebruikt.
Zo maak je een backup van al je instellingen op een usb stokje en zet je hem in firefox in ubuntu weer terug.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/21, 18:09:37 »
Voor Firefox gebruik ik de add-on Xmarks, dan staan je bookmarks op een server en kan je deze ook gebruiken op een andere computer. Voor de rest heb ik geen backup nodig voor Firefox. De instellingen zijn zo gedaan.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/21, 18:20:28 »
Xmarks gebruik ik ook wel, maar als ik het goed begrijp wil ze niet alleen de bladwijzers importeren, maar het hele profiel.

Dus ook gebruikersnamen, wachtwoorden, add-ons....
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/21, 18:27:21 »
Kan ook, alleen heb ik dat niet ingeschakeld. Alleen de add-ons niet, maar deze zijn toch zo gedownload?
 
Als je Firefox op meer dan een computer gebruikt, dan wil je Xmarks. Installeer Xmarks op elke computer en het zal op de achtergrond je bladwijzers en (optioneel) je wachtwoorden gesynchroniseerd houden. Foxmarks zal je data ook gebackupt houden, veilig voor computerstoringen. Als je niet bij je cmoputer bent kan je met Foxmarks toch bij je bladwijzers door naar my.foxmarks.com te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 18:31:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Thunderbird mails op USB opslaan
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/21, 18:32:35 »
Dan nog alleen maar bookmarks en wachtwoorden (die ik niet aan xmarks geef overigens)

Maar de rest van het profiel moet toch anders.

(Hee, niet stiekem aanpassen, hè  ;))
« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 18:34:43 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖