Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Release Party 14.04 / meeting  (gelezen 115331 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Release Party 14.04 / meeting
« Gepost op: 2013/12/17, 21:37:33 »
De komende versie van Ubuntu, 14.04 met de naam Trusty Tahr is weer een LTS versie, dus een belangrijke versie met lange termijn ondersteuning.
Het is de bedoeling, dat hier (weer) een install party voor komt, waar mensen het op hun computer kunnen laten installeren, maar ook kunnen aankloppen voor hulp.
Omdat de ondersteuning voor Windows XP in dezelfde periode stopt, kan het (hopelijk) zijn, dat veel mensen eens kennis willen maken met Ubuntu, of een variant.
De vraag is, wie wil de kar trekken, wie heeft er ideeën en wie wil er mee helpen?

Ook is het de bedoeling, om deze dag te benutten, om de diverse teams binnen Ubuntu-nl rond de tafel te krijgen.
Een ontmoeting IRL zegt tenslotte veel meer dan een virtuele ontmoeting en op deze manier kunnen er meerdere vliegen in één klap geraakt worden.
Ook hiervoor wordt om input gevraagd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/17, 23:06:45 »
Zoals altijd wil ik natuurlijk wel weer helpen! Hoewel ik mezelf niet zie als iemand die de kar gaat trekken maar net als vorige keren wil ik best weer helpen met promotie vooraf (afgezien van onze Facebook en Twitter) en de installaties aldaar.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/23, 11:25:21 »
Het promotie team wil hier wel de kar gaan trekken. De vraag is ook al geweest. We zijn aan het kijken naar een zaal in Apeldoorn vlak aan het spoor. Als thema willen we het wegvallen van support voor Windows XP gaan gebruiken. Als datum denken we aan 10 of 17 mei.
Zoals Ron al aangaf vrijwilligers kunnen zich al melden. We zijn ook op zoek naar mensen die presentaties kunnen geven. Heb je een leuk idee voor een presentatie meldt dat dan, ook als je iemand kent die misschien wel een presentatie kan geven.
Als de zaal lukt is het weer in een wijkgebouw waarvoor we zaalhuur betaald moet worden. Dit willen we net als de andere keren met sponsoring door bedrijven proberen te regelen. Hiervoor moeten de contacten nog gelegd worden, ook hier geldt weer: mocht je iets weten meldt het ons.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/24, 17:16:43 »
@Ron waar kan ik mij aanmelden als vrijwilliger. (als het tenminste Apeldoorn of omgeving word). Verder wil ik in deze kerstvakantie een
presentatie / promotie-filmpje maken voor collega's op het werk, (vooral om ze er op te wijzen dat Windows XP echt een aflopende zaak is) maar dit kan natuurlijk ook worden gebruikt binnen de release-party (vanaf mijn laptop met eventueel een scherm vanaf een beamer).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/24, 17:38:01 »
@Ron waar kan ik mij aanmelden als vrijwilliger.
Dat kan het beste (denk ik) bij het promotie team, bij TonH.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/24, 20:39:37 »
Ik denk eerder dat we weer een wiki-pagina gaan krijgen waar je je in kunt schrijven als vrijwilliger... zo ging het bij de vorige parties.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/09, 20:49:19 »
De lokatie en datum van de release party zijn bekend. Deze zal gehouden worden in wijkcentrum Het Bolwerk in Apeldoorn op 10 mei van 13.00 tot 17.00 uur. Het adres Ravelijn 55 Apeldoorn. Dit gebouw ligt vlak langs het spoor Apeldoorn-Deventer en station Apeldoorn-Osseveld. Hiermee moet ook het grootste bezwaar van de laatste party wegvallen, de bereikbaarheid met openbaar vervoer.

Het thema van de release party is XP vervangen door Ubuntu. Wat aardig aktueel is met het stopzetten van de ondersteuning van XP.
We zijn nu op zoek naar presentaties. Hierbij denken we aan korte presentaties van een half uur die vooral beginnende gebruikers moeten aanspreken. Onderwerpen hiervoor:

De verschillende Ubuntu desktops (Ubuntu,Kubuntu,Xubuntu ..) met hun kenmerkende eigenschappen
Office applicaties onder linux (bv LibreOffice)
Foto/video bewerking
...

We zijn nu op zoek naar mensen die iets over deze onderwerpen weten en hier een presentatie over kunnen geven. Wil je zelf een presentatie geven of weet je iemand, meld het dan. Hier of in een bericht aan mij.

De organisatie ligt bij het promotie team. Dat zijn Rob Snelders en ik. Op een later moment zullen er nog vrijwilligers gevraagd worden voor installatie hulp, inrichten zaal, opruimen, bar ondersteuning. Dit willen we op dezelfde manier doen als de laatste release party 2 jaar geleden.

Mocht je nog vragen hebben, opmerkingen, aanvullingen meld het dan hier. Hopenlijk wordt het weer net zo'n gezellige party als 2 jaar geleden.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/01, 13:02:30 »
Zoals altijd wil ik natuurlijk wel weer helpen! Hoewel ik mezelf niet zie als iemand die de kar gaat trekken maar net als vorige keren wil ik best weer helpen met promotie vooraf (afgezien van onze Facebook en Twitter) en de installaties aldaar.

Ik trek me terug als installatiehulp-vrijwilliger.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/04, 08:08:05 »
Dan neem ik Vistaus zijn plaats in. =D
Ik ben van plan weer te komen. Hopelijk wordt het idd net zo gezellig als de vorige keer. ^-^

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/04, 22:08:53 »
Het thema van de release party is XP vervangen door Ubuntu. Wat aardig aktueel is met het stopzetten van de ondersteuning van XP.
Prima thema!   :)

Maar ik zou als XP-vervanger uitsluitend Xubuntu aanprijzen. Met Lubuntu achter de hand voor de zwakste machines (niet als primaire keuze, omdat Lubuntu daar wat te kaal en Spartaans voor is). Hou de boodschap simpel....

Op die ouwe XP-bakken moet je geen Ubuntu willen zetten: veel te zwaar, dat geeft maar een slechte indruk als de boel vervolgens sloom draait. Ubuntu is voor computers waar nu Windows 7 of Windows 8 op draait. Niet voor XP-computers.

Hou het voor de "buitenwacht" simpel, begrijpelijk en overzichtelijk. Heb je XP op je machine? Installeer dan Xubuntu. Heb je je computer gekocht met Windows 7 of 8 erop? Installeer dan hoofdversie Ubuntu.

Het is maar een tip....  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/04, 23:48:38 door Pjotr »

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/07, 22:15:25 »
Ik ben benieuwd of mensen zitten te wachten op een besturingssysteem met reclame.........
De 8.04 en de 10.04 die waren voor mij Windows XP waardig en dat maakte ik ook bekend in mijn omgeving.
Ik heb hier een Intel P 4 @3 ghz met 2.5 gig intern geheugen en een videokaart met 512 mb aan boord.
Het systeem draait regelmatig als dikke str### met unity shell-2 ver boven de 130Mb (!) geheugen gebruik.
Voor dit systeem is het behoorlijk zwaar daarin moet ik Pjotr gelijkgeven........
Ik had foto's gezien van de 14.04 met gnome 2 en desktops zonder unity en werd totaly happy.
Nu draai ik op de Live-cd van 14.04 en heb weer die ### unity erin staan, daarnaast gebruik ik de shell en zie allemaal reclame.
Ik dacht dat Linux een veilig betrouwbaar systeem zonder spam was ????
Xubuntu vind ik "gammel" door die xfce en Lubuntu is te "leeg".
Dus om Windows XP te vervangen met Ubuntu zal er toch eerst wat moeten veranderen (en dan heb ik het nog niet eens over flash en java).............
« Laatst bewerkt op: 2014/02/07, 22:17:33 door Manno »
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/07, 22:40:01 »
Xubuntu is wel degelijk een betere vervanger voor XP dan Ubuntu. Dat is gewoon een feit door de systeemvereisten en simpele opzet. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je het fijn vindt om er mee te werken, dat is een heel ander verhaal. Ik ben ook niet zo van de Xfce. Maar om eerder genoemde redenen zouden we Xubuntu best goed kunnen promoten op de party. Het gaat er niet om of wij het fijn vinden maar om de mensen die we gaan "overzetten" het fijn vinden :)

(ik zie hier trouwens geen reclame in GNOME Shell, dat zou ook tegen de principes van het GNOME-team ingaan; Unity is de enige met reclames)

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/08, 01:54:37 »
Excuses Vistaus,

"Nu draai ik op de Live-cd van 14.04 en heb weer die ### unity erin staan, daarnaast gebruik ik de shell en zie allemaal reclame."
Met shell bedoelde ik de Dash-home.  :rolleyes:
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/08, 10:57:33 »
Juist Femke98 ,
Dit bedoel ik dus, mensen moeten weer extra handelingen verichten om dit weg te krijgen....................

Ik zeg ook niet dat Ubuntu niets is, ik gebruik het al sinds de 7.04 ik zeg alleen maar dat er een aantal dingen verandert zouden kunnen worden om Ubuntu echt windows waardig te laten zijn.
En om een afgeleiden te gaan presenteren zou zoiets zijn als een slager die aan zijn klanten voorverpakt vlees zou aanbevelen, ok het is vlees............

Maar goed dit wilde ik even kwijt, ik ga proberen om ook op de releaseparty te komen.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 11:11:21 door Manno »
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/08, 11:16:16 »
Die vergelijking met die slager... wat? Dat is behoorlijk appels met peren vergelijken... Xubuntu is trouwens niet zomaar een afgeleide, het krijgt ondersteuning van Canonical net zoals Ubuntu. Het is dus net zo "officieel", alleen krijgt het wat minder aandacht op de site. Maarja, Windows 7 Starter krijgt ook erg weinig aandacht op de Microsoft-site ondanks dat ie wel beschikbaar is dusja...
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 11:17:53 door Vistaus »

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/08, 11:58:28 »
Trouwens klopt dit wel ?
 volgens Google staat er op de Ravenlijn 55 te apeldoorn een openbare basisschool : openbare basisschool Het Woudhuis  ???
Het bolwerk is niet bekent in Apeldoorn ??
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 12:02:50 door Manno »
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/08, 12:00:47 »
Die vergelijking met die slager... wat? Dat is behoorlijk appels met peren vergelijken... Xubuntu is trouwens niet zomaar een afgeleide, het krijgt ondersteuning van Canonical net zoals Ubuntu. Het is dus net zo "officieel", alleen krijgt het wat minder aandacht op de site. Maarja, Windows 7 Starter krijgt ook erg weinig aandacht op de Microsoft-site ondanks dat ie wel beschikbaar is dusja...
Klopt. Zie hier:
http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/derivatives

Kerncitaat:
Citaat
Recognised Ubuntu flavours

These are derivatives that use Ubuntu as their foundation and contribute significantly towards the project.

Xubuntu is dus volledig serieus te nemen als alternatief; het is geen eendagsvlieg die door een brugklasser in elkaar is gefietst voor een spreekbeurt, of zo. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 12:04:57 door Pjotr »

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/08, 13:03:38 »
Trouwens klopt dit wel ?
 volgens Google staat er op de Ravenlijn 55 te apeldoorn een openbare basisschool : openbare basisschool Het Woudhuis  ???
Het bolwerk is niet bekent in Apeldoorn ??


Misschien zit het buurthuis in het schoolgebouw? Volgens de bedrijvengids klopt het adres in ieder geval wel: http://apeldoorn.cylex-bedrijvengids.nl/bedrijf/wijkcentrum-het-bolwerk-10865188.html

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/08, 19:05:16 »
Trouwens klopt dit wel ?
 volgens Google staat er op de Ravenlijn 55 te apeldoorn een openbare basisschool : openbare basisschool Het Woudhuis  ???
Het bolwerk is niet bekent in Apeldoorn ??

Het klopt wel. Er zit een basisschool en wijkcentrum. De party is in het wijkcentrum.

http://ontmoeten.accres.nl/wijkcentra/wijkcentrum-het-bolwerk/


Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/08, 19:07:59 »
Als ik de reacties zo zie moet er toch een presentatie xubuntu inzitten ;).
Wie meld zich ervoor?
Daarnaast mogen anderen zich ook melden als ze een presentatie willen geven.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/05, 14:48:53 »
Hello everyone,

Let me first introduce myself. I am Nekhelesh Ramananthan, one of the core application developers for Ubuntu Touch. I am not sure if you all have seen the email by Jono Bacon to the loco-contacts mailing list regarding the App Dev School for Ubuntu Touch. You can find the email at https://lists.ubuntu.com/archives/loco-contacts/2014-January/006610.html. Basically it is about an initiative to introduce app developers to what Ubuntu can do in the mobile space (and on the desktop soon).

I would like to host a event consisting of a presentation and a workshop. More details about the event are provided below,
  • A Presentation to introduce Ubuntu Touch - Duration 1-2 hours (flexible)
  • A workshop to demonstrate and help app developers with setting up their laptops to create applications for Ubuntu Touch

This request was sent as an email to Ron Bakker and Marten De Vries. Marten suggested that I post this in this forum post to get the opinion of everyone. So here I am  :) Marten also suggested that perhaps having this event during the 14.04 release party would be a good idea since if one were to organize a separate day for the App Dev School event, that would include,

  •   find a venue, find date, clarify date+time with venue folks
  • announce on ubuntu-nl@ list and other places (LUG lists, etc.)
  • add to loco.u.c as well
  • review course material, download everything, put on 2-3 USB sticks
  • give session, answer questions
  • (optional) have a drink with happy app developers afterwards

I would like to hear your thoughts on what can be done. Feel free to reply in dutch, I can always resort to google translate to figure out what's been said.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/09, 11:41:45 »
Een reactie in het Nederlands naar alle forum leden.
Het voorstel is een presentatie/workshop voor voor Ubuntu Touch. Het eerste gedeelte is een introductie die voor iedereen interessant kan zijn, het tweede is echt voor mensen die apps voor Ubuntu Touch willen gaan ontwikkelen.
Nu kan ik hem eenvoudig hiervoor uitnodigen, het eerste deel lijkt me toch al wel leuk om aan deel te nemen. Voor het tweede deel moeten er echt mensen zijn die willen gaan ontwikkelen maar is er hier op het forum voldoende belangstelling voor?
En als het dan niet voor de release party is, zijn en er mensen die hem wel verder kunnen helpen? Misschien is de FOSDEM oid dan een betere optie?
Kortom laat even je mening weten.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/09, 20:05:11 »
De presentatie zou ik graag willen volgen. Ik wil er graag meer over leren.
App's gaan ontwikkelen zou ik ook wel willen, maar aangezien ik (nog) niet zo goed ben in programmeren ben ik bang dat dat wat te veel is.
Wel kan het contact interessant zijn voor diverse discussies.

Een ander evenement die interessant kan zijn voor een presentatie en workshop is de t-dose.

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/11, 14:11:08 »
@Erik Krom, Nice to know that you are interested in the presentation! The presentation will provide a nice introduction to Ubuntu Touch and basically explain its current state, why should one use ubuntu touch and so on.. I think many people will find this interesting. As for the workshop, it is not an issue if you are familiar with the programming languages used. I will be trying to target developers who want to get started as well. So the entry level will be quite low and I can always help :)

@TonH, I have never been to a release party. So I am not exactly sure of what kind of audience would be present in the release party 14.04. Is this something you can provide me more information about? My gut feeling here is a presentation alone would be best for the release party since it would be targeted at everyone and not just application developers. We can always provide the workshop as part of another event. FOSDEM would have been a nice event indeed, however it only happens once a year. So until then it would be nice to organise the workshop on another day (perhaps a month after the release party?)

Thoughts?

Re: Release Party 14.04 / meeting
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/13, 09:34:27 »
Sounds very interesting!
May I reguest a comparison with Sailfish, Firefox OS, BBOS10, CM, etc to be part of your presentation?
Since there slowly seems te grow more awareness of privacy and more and more people want to move away from Android.

And the integration of smartphone & desktop (= desktop will be replaced by smartphone with docking station).
I guess that's the future (and USP of Ubuntu Touch)?

Update:
Since I'm a user and not a developer; my main interest is the users point of view.
 

A Presentation to introduce Ubuntu Touch - Duration 1-2 hours (flexible)

I would like to hear your thoughts on what can be done. Feel free to reply in dutch, I can always resort to google translate to figure out what's been said.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/13, 10:25:43 door VuurVosje »