Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: retoucheren foto  (gelezen 6470 keer)

Offline miel

  • Lid
retoucheren foto
« Gepost op: 2014/11/28, 18:21:59 »
Een ergerlijk probleem. In Portugal waar ik veel opnamen maakte hangen electriciteitsdraden en telefoonkabels boven de grond. Soms is het onvermijdelijk om deze ontsierende dikke lijnen mee te fotograferen. Een goede tip voor het verwijderen van die ontsierende lijnen stel ik op prijs. Iemand ervaring met weg-retoucheren van donkere lijnen?
Miel   

Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/29, 11:37:01 »
Met Lightzone gaat het makkelijk en snel (Lightzone zit niet in de repo, maar is vrij te downloaden, zie ander draadje in dit forum)

http://lightzoneproject.org/

Re: retoucheren foto
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/29, 12:43:07 »
Met Lightzone gaat het makkelijk en snel (Lightzone zit niet in de repo, maar is vrij te downloaden, zie ander draadje in dit forum)

http://lightzoneproject.org/
Er staat LIGHT in de naam en dat betekend licht in het nederlands. Als ik dan ook op de screenshots ga kijken is het programma alleen goed om met de belichting van foto's te spelen. Dit is echt geen retoucheer programma die Miel naar opzoek is. Tenzij er verborgen instellingen zitten in lightzone?

Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/29, 13:24:13 »
Betekend? :)

Lightzone kan aanzienlijk meer dan alleen met de belichting spelen. Het werkt met zone's waar je van alles mee kunt doen o.a. klonen. Deze functie is ideaal om b.v. die elektriciteitsdraden weg te werken. De Gimp is krachtiger als editor, maar voor het bewerken van foto's, inclusief retoucheren vind ik lightzone perfect.  Zone' s zijn te vergelijken met selecties in de Gimp, maar veel eenvoudiger en dus sneller.   

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/29, 16:16:39 »
Ramana heeft gelijk, Lightzone is handig en uitgebreid programma. Maar om objecten uit foto's te verwijderen is Photoshop vanaf versie 5 onovertroffen, binnen enkele seconden kan je (grote)voorwerpen onzichbaar verwijderen. Om je uit te leggen hoe je gebruik kan maken van photoshop 5 of 6  in Ubuntu is illegaal, ik mag je hier op dit forum hier helaas niet mee helpen.

Re: retoucheren foto
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/29, 18:19:00 »
Ramana heeft gelijk, Lightzone is handig en uitgebreid programma. Maar om objecten uit foto's te verwijderen is Photoshop vanaf versie 5 onovertroffen, binnen enkele seconden kan je (grote)voorwerpen onzichbaar verwijderen. Om je uit te leggen hoe je gebruik kan maken van photoshop 5 of 6  in Ubuntu is illegaal, ik mag je hier op dit forum hier helaas niet mee helpen.
Binnen enkele seconden kan ik moeilijk geloven dat je daarmee grote voorwerpen kunt verwijderen, je ziet namelijk wel blur en lijnen als je het zo snel zou doen, dus het is soms best nog wel een gedoe.

Ik raad ook gimp aan, die is bijna te vergelijken als photoshop 5 en 6 , maar dan toch wat minder goed, want photoshop is uiteraard onovertroffen.
En miel, het is voor mij een uitdaging als ik jouw foto mag retoucheren in gimp! Mag ik die foto voor je retoucheren? :D

(tip: http://www.elementarynow.com/gimp2photoshop/)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/29, 18:33:37 door ubuntunoob »

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/29, 19:14:53 »
Opnieuw een discussie Gimp vs. Photoshop is niet zinvol en hebben we al veel vaker gehad. De topicstarter wil een een paar lijnen uit een foto verwijderen, dat kan met elke prog met een clone tool. Maar Photoshop is hier een meester in qua snelheid en resultaat. Binnen een paar tellen:
Een voorbeeld die ik nu even gemaakt heb,100% view  1:1



Begrijp me goed, ik wil met m'n voorbeeld beslist niet Gimp bekritiseren!! Gimp is een geweldige tool...en als je daar tevreden mee bent dan is toch alles prima?

Offline softbart

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/30, 10:06:53 »
Opnieuw een discussie Gimp vs. Photoshop is niet zinvol en hebben we al veel vaker gehad. De topicstarter wil een een paar lijnen uit een foto verwijderen, dat kan met elke prog met een clone tool. Maar Photoshop is hier een meester in qua snelheid en resultaat. Binnen een paar tellen:
Een voorbeeld die ik nu even gemaakt heb,100% view  1:1



Begrijp me goed, ik wil met m'n voorbeeld beslist niet Gimp bekritiseren!! Gimp is een geweldige tool...en als je daar tevreden mee bent dan is toch alles prima?
Wanneer ik scheef op mijn monitor kijk kan ik precies de vorm zien waar de bloem stond.

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/30, 11:18:28 »
Terug naar de oorspronkelijke vraag met een echt voorbeeld hoe je dat doet in Gimp!

Ik had nergens een paar hoogspanningslijnen in een foto. Dus werd het een foto van lijnbestuurd modelvliegen. Het vliegtuigje raakt net het nagebootste dek van een vliegkampschip. Het motortje is al uit en de bekende haak hangt net mooi in een vangkabel. Dat gaat goed komen met de landing!

Maar goed, lijntje wegklonen doe je zo:



Als voorbeeld moet dat rood-witte afzet lint weg. Pak het Kloon gereedschap in de gereedschapskist en doe een muisklik met Ctrl ingedrukt op een mooie plek ergens bij je lint.
Gimp pakt daar de pixels vandaan en mikt ze op de plek van je cursor, waarbij het met de bron meebeweegt met de richting van je muis. Zie de pijl "Actie". Pak verder ongeveer de instellingen uit de gereedschapopties. Qua grootte kan het bij jou heel best anders uitpakken! Ook met de bronlocatie moet je soms heel creatief zijn zoals vermoedelijk bij die witte pilaren links en rechts van onze actie.
Niet schrikken! Als je het één keer gedaan hebt is het een eitje, echt waar. Alleen die Ctrl-klik moet je even weten!

Ik hoop dat je hier wat bruikbaars aan hebt!

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/30, 12:10:06 »
@jvecht, weer bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd met Gimp.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/30, 12:41:35 »
@jvecht, weer bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd met Gimp.  =D

Graag gedaan, Henkp! Mooi ding, dat Kloon gereedschap.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/30, 12:58:05 »
@jvecht, je hebt hele duidelijke handleiding gemaakt voor miel, mooi gedaan!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/30, 13:06:28 »
@jvecht, je hebt hele duidelijke handleiding gemaakt voor miel, mooi gedaan!

Dank je wel, RikRik!

Ik zit zelf met spanning te wachten op de Blog van Paul Matthijsse met een goede handleiding voor Gimp! Hij is bijna klaar, begreep ik. Er is echt behoefte aan zoiets en als er iemand is die dat heel goed kan, dan is dat Paul. Maar ja, dat soort klussen kost een hele boel tijd, hè?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: retoucheren foto
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/30, 13:17:23 »
Hier is resultaat, kijk in mijn bijlage.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/30, 14:39:08 »
Hier is resultaat, kijk in mijn bijlage.

Ja, perfect gedaan hoor, Ubuntunoob!

Leuk om te zien dat mijn uitleg ook echt werkt. Want daar gaat het me om en niks anders. Dan heb ik er ook plezier in. De schermafbeelding met de pijlen en tekst heb ik gemaakt met Shutter. Dat programma werkt heel prima, vind ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/30, 14:57:39 »
Hier is resultaat, kijk in mijn bijlage.

Ja, perfect gedaan hoor, Ubuntunoob!

Leuk om te zien dat mijn uitleg ook echt werkt. Want daar gaat het me om en niks anders. Dan heb ik er ook plezier in. De schermafbeelding met de pijlen en tekst heb ik gemaakt met Shutter. Dat programma werkt heel prima, vind ik.

Dat Shutter vind ik ook een goed programma en ook om er tegelijk je copyright  in te zetten, vanwege de letter type en de kleur instelling en dat je het overal kan plaatsen waar je maar wil.

Offline vanadium

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/30, 16:23:28 »
Offtopic (toch niet denk ik), maar een aanvulling is op zijn plaats. Ook dit werd in twee minuten gedaan, maar dan met gimp. Filter: Enhance - heal selection. Mogelijk alleen beschikbaar als je gimp-plugin-registry hebt geïnstalleerd.

Niet zo offtopic, want je kan er ook een hoospanningsliijn mee weghalen. Vaak zal dergelijke filter niet overal perfect werken. De workflow wordt dan: filter gebruiken, onvolmaaktheden verder handmatig retoucheren met de clone tool.

Offline vanadium

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/30, 16:44:16 »
Een andere vlugge test: wegwerken van kabels. Ja, gimp!


« Laatst bewerkt op: 2014/11/30, 16:47:06 door vanadium »

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/30, 16:53:05 »
@vanadium, Super tip!!!! en een zeer interessante topic; gimp-plugin-registry hoe moet je die installeren en gebruiken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/30, 18:26:07 »
gimp-plugin-registry installer je via softwarecentrum. Misschien wel jammer is dat dat een verzameling van zeer veel filters en plugings, sommige zeer interessant, andere dan weer niet, en veel overlap. Gevolg is dat je Gimp na installatie van dat pakket vol zit met nog veel extra effecten en filters in plaats dan alleen de Heal Selection plugin. Het alternatief is de plugin apart te installeren.

Na installatie vindt je Heal Selection  gemakkelijkst als je Unity gebruikt met de HUD: Alt intypen, dan "Heal Selection". Het blijkt dan te zitten onder "Filters - Enhance".

Zeer inspirerend leesvoer over "Resynthesizer" en "heal selection" hier
« Laatst bewerkt op: 2014/11/30, 18:28:18 door vanadium »

Re: retoucheren foto
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/30, 22:09:56 »
Ook dit werd in twee minuten gedaan, maar dan met gimp.
Mooi gedaan! Ik deed het gister in ongeveer 1,7 seconden, met het kloongereedschap van Gimp! ;-)

Re: retoucheren foto
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/30, 22:16:13 »
Ik zit zelf met spanning te wachten op de Blog van Paul Matthijsse met een goede handleiding voor Gimp! Hij is bijna klaar, begreep ik.
Hoho, ben er net mee begonnen! Ik heb bijna voldoende startmateriaal om de link te publiceren, nog twee basisstukjes af te maken. Daarna ga ik een heleboel onderwerpen aan bod laten komen, waaronder meerdere verhalen over gmic/gimp-plugin-registry en alle filters die je daar kunt vinden, over Gimp zelf, over imagemagick om een beetje vlot te kunnen batchen en nog een paar honderd onderwerpen! ;-)

Is dus zeker niet bijna af, maar wel bijna begonnen. Komende week live schat ik.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/30, 22:33:57 »
Is dus zeker niet bijna af, maar wel bijna begonnen. Komende week live schat ik.

Het wachten is bijna ondragelijk, Paul  :D . Ik ben heel benieuwd!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/01, 10:00:18 »
@vanadium, de tool  Heal Selection werkt perfect en het zou eigenlijk een standaard tool moeten zijn in Gimp. De werkwijze is anders, en iets omslachtiger als in Photoshop, maar Heal Selectionis is een echte aanrader, het resultaat is meestal mooier dan retoucheren  met de clone-tool.
Gimp heeft ongekende mogelijkheden!
Ben benieuwd of Miel (de topicstarter) hier iets mee kan.

Re: retoucheren foto
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/01, 17:26:49 »
gimp-plugin-registry installer je via softwarecentrum. Misschien wel jammer is dat dat een verzameling van zeer veel filters en plugings, sommige zeer interessant, andere dan weer niet, en veel overlap. Gevolg is dat je Gimp na installatie van dat pakket vol zit met nog veel extra effecten en filters in plaats dan alleen de Heal Selection plugin. Het alternatief is de plugin apart te installeren.

Na installatie vindt je Heal Selection  gemakkelijkst als je Unity gebruikt met de HUD: Alt intypen, dan "Heal Selection". Het blijkt dan te zitten onder "Filters - Enhance".

Zeer inspirerend leesvoer over "Resynthesizer" en "heal selection" hier
Hij zit niet in de gimp-plugin-registry hoor? Ik kan hem nergens vinden in de unity. Het zu misschien beter zijn om te zeggen waar die optie staat in gimp na installeren van gimp-plugin-registry.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/01, 17:30:22 door ubuntunoob »