Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /var/lib/dpkg/lock zit vast  (gelezen 736 keer)

/var/lib/dpkg/lock zit vast
« Gepost op: 2014/08/23, 15:18:32 »
/var/lib/dpkg/lock zit vast
error 11: Hulpbron tijdelijk onbeschikbaar
Herstart PC helpt niet
hoe krijg ik Synaptics weer op gang?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/23, 15:49:53 »
Probeer dit eens:

sudo rm /var/lib/dpkg/locksudo dpkg --configure -a
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/23, 16:18:01 »
De remove lock werkte.
De configure -a gaat weer Dropbox downloaden tot 100% en zit dan vast.
En ik wil Dropbox helemaal niet.
Ik heb vandaag Ubuntu 12.04.1 LTS opnieuw geïnstalleerd na een systeemfout "could not send bytes: broken pipe" tijdens de opstart.
Dat is nu over, maar allerlei software moet teruggezet worden.  Data staat gelukkig in the Cloud!

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/23, 17:05:00 »
Wellicht kan je hier http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=61468.0 nog wat uit halen en dan met name de  laatste 2 bijdragen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/23, 22:06:30 »
Naar mijn idee is hier van toepassing: alles wegdonderen en opnieuw beginnen.
En alleen maar  Synaptics gebruiken!
Alle andere methoden geven verschrikkelijke fouten zoals "could not send bytes: broken pipe"
Ik heb sommige pipes heb ik kunnen herstellen,  maar daar heb ik toch verder geen zin in!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/08, 19:16:30 »
Vandaag wederom volgens boven staand recept /var/lib/dpkg/lock verwijderd na een fout van Ubuntu Softwarecentrum
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/08, 19:47:14 »
Ubuntu softwarecentrum werkt nog steeds door met twee processoren op 100%
sudo rm /var/lib/dpkg/lock werkt wel
maar zodra ik Ubuntu softwarecentrum daarna start gaan de processoren op 100% en gebeurt er niets meer; alleen meldt het Softwacentrum dat hij aan het zoeken is...
PC herstart helpt ook niet

 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/09, 14:38:15 »
Ik heb al weer uren zitten zoeken naar de oplossing om een vastzittende Ubuntu softwarecentrum los te krijgen.
De bekende sudo rm /var/lib/dpkg/lock doet zijn werk.
Maar ik kan niets meer updaten: error 11 Hulpbron niet beschikbaar
Kan ik dat hele apt-get niet met een commando resetten??
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jolo

  • Lid
Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/09, 14:59:13 »
In deze onderstaande Engelstalige hyperlink staat, dat je behalve de al uitgevoerde
  sudo rm /var/lib/apt/lists/lock [Enter] ook nog onderstaande commando kunt uitvoeren.
sudo rm /var/cache/apt/archives/lock [Enter]

http://askubuntu.com/questions/15433/unable-to-lock-the-administration-directory-var-lib-dpkg-is-another-process

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/09, 15:33:23 »
In deze onderstaande Engelstalige hyperlink staat, dat je behalve de al uitgevoerde
  sudo rm /var/lib/apt/lists/lock [Enter] ook nog onderstaande commando kunt uitvoeren.
sudo rm /var/cache/apt/archives/lock [Enter]

http://askubuntu.com/questions/15433/unable-to-lock-the-administration-directory-var-lib-dpkg-is-another-process
Ik heb ook het achterliggende documentatie gelezen, maar de uitvoering daarvan gaat wel er ver boven mijn macht.
Tussentijds heb ik wel ontdekt wat er fout gaat: bij de installatie van DropBox op 93% mist de installatie een stukje Python. Op mijn Asus Eee werd dat keurig gemeld. DropBox nam de klus van Softwarecentrum gelijk over. Deed eigenhandig een andere download van DropBox, installeerde dat en poetste Softwarecentrum schoon.
Maar op de BioStar lukt dat niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/09, 20:20:45 »
In ieder geval is het zeker geen DPKG-bug want ik ervaar deze zelfde bug op Antergos en die gebruikt geen DPKG maar Pacman. Heel soms krijg ik daar ook door onverklaarbare reden de melding dat er een vergrendeling (lock) zit op de Pacman-database. Ongeveer gelijk aan jolo's instructies is dat te omzeilen.

Waar het hem dus in zit is mij een raadsel. Het is in ieder geval geen DKPG-probleem.

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/09, 21:02:25 »
In ieder geval is het zeker geen DPKG-bug want ik ervaar deze zelfde bug op Antergos en die gebruikt geen DPKG maar Pacman. Heel soms krijg ik daar ook door onverklaarbare reden de melding dat er een vergrendeling (lock) zit op de Pacman-database. Ongeveer gelijk aan jolo's instructies is dat te omzeilen.

Waar het hem dus in zit is mij een raadsel. Het is in ieder geval geen DKPG-probleem.
Nou ja, ik heb de BioStar weer een verse Ubuntu 12.04.5 gegeven dan kan ik weer verder. Even voorzichtig zijn met de DropBox die in Synaptic wordt aangeboden... Ik haal die .DEB nu rechtstreeks op bij DropBox.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: /var/lib/dpkg/lock zit vast
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/10, 11:21:56 »
Vanmorgen de BioStar met zijn nieuwe Ubuntu 12.04.5 LTS verder ingericht.
Eerst Synaptic erbij.
Toen DropBox 1.6 DEB; dezelfde situatie als op de Asus Eee; DropBox mist een stukje Python; download zichzelf in een nieuwe versie; installeert zichzelf; het softwarecentrum staat er stom bij te kijken hoe het werk uit handen wordt genomen...
Gelukkig is langs deze weg het vastlopen van de softwaremanager voorkomen!
Voor HPLIP de 3.14.10 erbij gezet want van Synaptic is 3.12 de beste...
De rest van de software ga ik nu trachten te installeren met
software_selection_dick-BioStar@2014-12-18-1526-package.list
dat is de lijst met software van Synaptic die ik vóór deze restauratie heb laten genereren.
Maar tot nu toe geen /var/lib/dpkg/lock !!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail