Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 353924 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #525 Gepost op: 2014/10/11, 15:19:45 »
Ik weet het Femke, maar bij onderzoek werken ze niet of zijn niet simpel in het gebruik.
Relinux is niet bruikbaar omdat de ISO uiteindelijk niet gemaakt wordt door het program.
Constructor is een reuze vervelend programma, tenzij je ontwikkelaar bent, om er maar een paar te noemen.
Mklivecd (ook niet al te simpel in het gebruik) kan ik niet geïnstalleerd krijgen.
Mint... backup of zoiets is teruggetrokken omdat er misbruik van werd gemaakt, begreep ik.

Kortom, een enorme setback voor 'de Ubuntu's' naar mijn idee....  Heel jammer. Vandaar dat ik veel een
andere distro gebruik, die het wel kan, schreef ik al. Ik hecht aan de live-xx van het eigen systeem.  ^-^

Ik ga er op wachten. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/11, 15:21:16 door rijnsma »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #526 Gepost op: 2014/10/24, 16:30:56 »
Is Rainlendar nog niet genoemd? Of is dat een no-no om een of andere reden? Ik vind het een heel handige kalender / agenda.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #527 Gepost op: 2014/10/24, 20:07:20 »
Is Rainlendar nog niet genoemd? Of is dat een no-no om een of andere reden? Ik vind het een heel handige kalender / agenda.

Waarom zou dat een no-no zijn?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #528 Gepost op: 2014/10/25, 18:20:27 »
Waarom zou dat een no-no zijn?

Oh ik dacht dat sommige / veel Linuxgebruikers (en -versies) iets tegen commerciële / gesloten software hebben. Of is het open? Heb ik me niet in verdiept. Tis in ieder geval gratis. En je wordt natuurlijk altijd gewaarschuwd tegen software die niet van de repositories komt.

(Ik vind  het een heerlijk agendaatje omdat het zo simpel is en precies kan wat ik wil.)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #529 Gepost op: 2014/10/25, 19:06:26 »
Waarom zou dat een no-no zijn?

Oh ik dacht dat sommige / veel Linuxgebruikers (en -versies) iets tegen commerciële / gesloten software hebben. Of is het open? Heb ik me niet in verdiept. Tis in ieder geval gratis. En je wordt natuurlijk altijd gewaarschuwd tegen software die niet van de repositories komt.

(Ik vind  het een heerlijk agendaatje omdat het zo simpel is en precies kan wat ik wil.)

Hoe kom je er bij dat dit een gratis programma voor Ubuntu is?.

Rainlendar: myDesktopCalendar free trial

Linux only, works with GNOME, LXDE, Xfce and can be also used with KDE. Supported languages: German, English and Spanish.

Free to use 30 days trial version.

You can get a licence for free, if you want to translate the program to a unsupported language.

Wat mij betreft mogen ze het in de Noordzee dumpen.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #530 Gepost op: 2014/10/25, 19:10:34 »
Ja, ik moet dat ook niet, al is het bekend, dat dit voorkomt.
Lang niet 100% van de software in Linuxland is gratis.
Denk ook aan enterprise Linuxen. ;)

Ik gebruik meestal Osmo. Niets bijzonders, maar het werkt hier o.k.. Gratis.

Pas op zakkenrollen. :lol:
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 19:14:58 door rijnsma »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #531 Gepost op: 2014/10/25, 19:18:28 »
Ja, ik moet dat ook niet, al is het bekend, dat dit voorkomt.
Lang niet 100% van de software in Linuxland is gratis.
Denk ook aan enterprise Linuxen. ;)

Pas op zakkenrollen. :lol:

Tja en de grootste rotstreek die ze nog uit halen is, dat er links staat Gratis en Rechts waar je normaal op installeren klikt staat er dan Aanschaffen.

Dus als per ongeluk op die knop druk dan ben je het slachtoffer. Daar zij er van uit gaan dat je er niet op let om dat de meeste wel gratis zijn.
Misselijk wordt ik van dat soort praktijken!!

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #532 Gepost op: 2014/10/25, 19:34:12 »
Ja.
Net de wereld van vandaag. Gelukkig niet overal.  ;) Maar... het begint soms penibel te worden...
Ik ga niet off-topic, maar ik heb al weer allerlei interessants gelezen.

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #533 Gepost op: 2014/10/25, 20:04:00 »
Waarom zou dat een no-no zijn?

Oh ik dacht dat sommige / veel Linuxgebruikers (en -versies) iets tegen commerciële / gesloten software hebben.

Sommige hebben daar iets tegen ja, maar een hoop waaronder ik hebben daar niks op tegen.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #534 Gepost op: 2014/10/26, 10:12:34 »
Hoe kom je er bij dat dit een gratis programma voor Ubuntu is?.

Wat mij betreft mogen ze het in de Noordzee dumpen.

http://www.rainlendar.net/cms/index.php?option=com_rny_download&Itemid=32 Geen trial, maar 'lite' versie. Ik gebruikte het al jaren onder Windows. Nooit iets gemerkt van trial periodes, zal wel voor de Pro versie gelden.

Ik zie niks van de tekst die je daar aanhaalt. Ik zie twee even grote buttons, bij de een staat duidelijk wat ie kost. Niks bijzonders, niks stiekems, niks verneukeratiefs. Wat een agressie...;)

Bij AVG ligt dat anders. Daar moet je naar een aparte site :) Enfin, dat is history nu.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 10:20:19 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #535 Gepost op: 2014/10/26, 10:17:06 »
Waarom zou dat een no-no zijn?

Oh ik dacht dat sommige / veel Linuxgebruikers (en -versies) iets tegen commerciële / gesloten software hebben.

Sommige hebben daar iets tegen ja, maar een hoop waaronder ik hebben daar niks op tegen.

OK, ik dus ook niet.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #536 Gepost op: 2014/10/26, 10:18:20 »
Hoe kom je er bij dat dit een gratis programma voor Ubuntu is?.

Wat mij betreft mogen ze het in de Noordzee dumpen.

http://www.rainlendar.net/cms/index.php?option=com_rny_download&Itemid=32 Geen trial, maar 'lite' versie. Ik gebruikte het al jaren onder Windows. Nooit iets gemerkt van trial periodes, zal wel voor de Pro versie gelden.

Ik snap die ophef van Henkp ook niet helemaal.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #537 Gepost op: 2014/10/26, 11:38:05 »
@maasnet: Ik ook niet. Inderdaad heeft Rainlendar gewoon een Lite-versie (zo te zien) die je oneindig mag blijven gebruiken. De Pro-versie heeft zo te zien een trial en die is voor Windows.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #538 Gepost op: 2014/10/26, 12:04:02 »
@maasnet: Ik ook niet. Inderdaad heeft Rainlendar gewoon een Lite-versie (zo te zien) die je oneindig mag blijven gebruiken. De Pro-versie heeft zo te zien een trial en die is voor Windows.

Nou even dat misverstand dan uit de weg helpen. Toen ik op Rainlendar zocht in het softwarecentrum kwam ik een soortgelijk programma tegen wat er op leek en toen ik dat aan klikte, kwam ik het voorgaande tegen wat ik hier eerder vermelde. En dat standpunt daar blijf ik bij.

Maar nu @nieuwbie dus naderhand hier een link plaatste naar die Rainlendar toe wat buiten het Softwaremenu om gaat ja dat veranderd heel de situatie, daar er met dat programma er inderdaad niet mis mee is.

Vriendelijke groet,
Henk


Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #540 Gepost op: 2014/10/27, 12:29:42 »
Precies, dus toen heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en gekeken of a) rainlendar een Linuxversie heeft en b) of ik op het internet iets kon vinden over negatieve gevolgen / risico's. Toen ik niks kon vinden was dat dus mijn eerste 'externe' download. Meteen weer een leermomentje, al bleek installeren een fluitje van een cent.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Cme

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #541 Gepost op: 2014/11/05, 12:48:19 »
3 Als zoekmachine  Iquick.
Prettig om te weten dat er een zoekmachine bestaat die niet constant gegevens opslaat/enz.
Filmpje kijken:
https://ixquick.com/proxy/ned/help.html?

Toch begrijp ik bepaalde instellingen niet voor Noscripts: https://ixquick.com/ned/disable-scripts-instructions.html
Hoe de volgende instellingen instellen?
3. Voor het juiste gebruik, configureer NoScript om:
  A. Scripts Algemeen toe te staan, en
  B. Scripts te blokkeren voor ixquick-proxy.com en voor haar subdomeinen.

A en B lijken mij tegenstrijdig, ik begrijp  het niet.
Wie kan voorbeelden laten zien?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #542 Gepost op: 2014/11/07, 14:44:58 »
Programma's die ik momenteel gebruik:
BURG
Ha! Je gebruikt BURG, daar ben ik op zoek naar. Het is een soort GRUB? Het startmenu van Linux? Kan je me vertellen waar ik het programma kan vinden?
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Cme

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #544 Gepost op: 2014/11/22, 13:47:17 »
http://www.ubuntugeek.com/nautilus-terminal-an-integrated-terminal-for-nautilus.html

Na installeren kom ik erachter dat ik het niet prettig in gebruik vind, kan bv. niet Backspacen en ieder pad zien bevalt me eigenlijk ook niet. Hoe kan de Terminal weer uit Nautilus gehaald worden?
(ik voel me ondankbaar, maar helaas)
Het is wel grappig dat de terminal (in Nautilus) omhoog getrokken kan worden, dus uit het zicht. Toch wil ik graag weten hoe/of de installatie ongedaan gemaakt kan worden?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #545 Gepost op: 2014/11/22, 14:12:05 »
Geen ervaring mee maar lijkt me vrij standaard:
sudo apt-get remove nautilus-terminalVervolgens Nautilus sluiten en opnieuw starten?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #546 Gepost op: 2014/11/22, 14:33:56 »
Geen ervaring mee maar lijkt me vrij standaard:
sudo apt-get remove nautilus-terminalVervolgens Nautilus sluiten en opnieuw starten?

Toch niet zo standaard? Want dat pakket bestaat niet: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=nautilus-terminal&searchon=names&suite=trusty&section=all


Offline Cme

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #548 Gepost op: 2014/11/22, 15:45:47 »
sudo apt-get remove nautilus-terminalVervolgens Nautilus sluiten en opnieuw starten?
Uitstekende code!  Remove werkte perfect! Bedankt!
... @Vistaus
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Software must have: welke programma's raad jij aan voor Ubuntu?
« Reactie #549 Gepost op: 2014/11/22, 16:22:50 »
http://askubuntu.com/questions/456587/how-do-i-replace-grub-with-burg
burg - Zeer mooie vervanger voor grub
Wat ik zeer zeker niet gebruik zijn PPA packages en Ubuntu Tweak.
Maakt Burg gebruik van PPA's? Lijkt van wel... sudo add-apt-repository ppa:n-muench/burg
Is dit een PPA pakket dat consequentieloos gebruikt kan worden?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)