Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?  (gelezen 2782 keer)

Dag allemaal,

Om te beginnen wil ik melden dat ik sinds enkele jaren een uiterst tevreden Linux Xubuntu gebruiker ben.

Ik heb een hele reeks 'antieke xp-bakken en oude laptops' van de schroothoop kunnen redden dank zij installatie van  Xubuntu versies en die draaien daar allen op als een fluitje van een cent.
Installatie verliep (op de één laptop na...) telkens vlekkeloos zoals we dat van de meeste Linux versies gewent zijn  :)

Nu heb ik op twee 64 bits minigreens de upgrade gedaan van 12.04 naar 14.04 lst en ik kreeg meteen een hoop plagen van Egypte, die me even deden denken aan de frustererende Windows toestanden.
De upgrades heb ik wel gedaan met behoud van de instellingen van 12.04 lst.
Resultaat:
Alles gaat trager (ondanks een twee maal goed nagepluisde 'to do' lijst.
Bij het opstarten kreeg ik direct "sessie" vensters (die heb ik er al uit kunnen gooien).
Met een avondje experimenteer werk uit de to do lijst werken die 14.04 versies nu terug redelijk goed.

Op de oude laptops was het totaal een ramp.
Die liepen in het begin van de installatie al snel vast in een zwart scherm.
Terug de oude Xubuntu 12.04 lst geinstalleerd: Lopen terug probleemloos als een sneltrein.

Wat heeft men gewijzigd aan een goed lopende versie 12.04 dat die in 14.04 zulke frustrerende toestanden kan opleveren?
Het doet me terug denken aan de frusterende toestanden zoals bij M*cr*s*ft!

Ik heb de grootste bewondering en respect heb voor de inzet van duizende programmateurs om Linux en *Ubuntu verder uit te bouwen, maar als iets goed werkt moet men dan persé daar wijzigingen aan gaan aanbrengen om toch maar met een nieuwe versie uit te kunnen komen?
(Besmetting met "MS-tittis" noem ik dat).

Op het forum las ik dat de versie 12.04 nog loopt tot 2017.
Kan iemand dit bevestiging?

« Laatst bewerkt op: 2014/10/20, 21:55:03 door Rudy Martens »

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline aartje

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/20, 22:24:56 »

Nu heb ik op twee 64 bits minigreens de upgrade gedaan van 12.04 naar 14.04 lst en ik kreeg meteen een hoop plagen van Egypte, die me even deden denken aan de frustererende Windows toestanden.



Op het forum las ik dat de versie 12.04 nog loopt tot 2017.
Kan iemand dit bevestiging?
Begrijp ik hier uit dat je een upgrade hebt gedaan en niet een nieuwe install (van 14.04) ? Een clean install is
altijd beter.

Ik was ook niet kapot van 14.04, maar dat heeft meer te maken met dat ik een Gnome2 achtige
desktopgebruiker ben. Daarom heb ik maar besloten om op mint 17 (Mate) over te stappen en dat is me
tot nog toe veel beter bevallen.

Verder klopt het dat 14.04 tot 2017 doorloopt. Lubuntu ook, maar dan alleen niet het LXDE-gedeelte.

« Laatst bewerkt op: 2014/10/20, 22:27:07 door aartje »

Frederik

  • Gast
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/20, 22:25:27 »
Diezelfde ellende heb ik ook gehad door een upgrade te doen in plaats van een schone installatie. En ja, de 12 LTS wordt ondersteund tot 2017.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/21, 07:16:13 »
Als relatief nieuwe gebruiker, met drie Xubuntu computers kan ik zeggen dat het e.e.a. behoorlijk goed werkt.
ik heb wel bij alle drie een fresh install gedaan, en dat lijkt ook bij jou hetgene te zijn wat veel problemen veroorzaakt.
Aangezien ik begonnen ben met 12.04 en 1x een upgrade heb gedaan kan ik alleen maar daarvan zeggen dat de upgrade heel slecht werkt.

Dus daarna besloten tot 3 fresh installs en geen noemenswaardige problemen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/21, 07:47:00 »
Xubuntu 14.04 draait hier op mijn Desktop en op mijn laptop uit 2006 als een zonnetje. Ik spaar ze niet tot en met behoorlijk stevig videowerk aan toe. Ik heb ook het nodige op Xubuntu gezet. Nooit problemen mee gehad.

Ik doe altijd nieuwe installaties, geen upgrades.

Het moet gewoon wel kunnen, Rudy. Het is een geweldig mooi systeem! Zet hem op.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/21, 10:34:55 »
14.04 is een uitstekende LTS-versie van hoge kwaliteit. Mits schoon geïnstalleerd.

Die opwaardeerknop kunnen ze er beter uit slopen, vind ik.... Gaat te vaak mis; ik schat bij 10 tot 20 % van de gevallen. Enfin, dat wordt pas weer actueel in 2016, als je de onbelangrijke tussenversies niet meerekent.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/21, 10:36:47 door Pjotr »

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/21, 10:40:17 »
Bedankt allemaal,

Ja, je mag gerust zeggen dat het mijn eigen schuld is want ik had een upgrade gedaan.
Die heeft tussen de 3 en 4 uren geduurd. Dus véél meer dan de tijd die nodig is om backup's terug te plaatsen.
Ik ga dus een goede backup maken en op de twee minigreens een "propere" installatie doen.

De HP-laptop ga ik wel even laten op 12.04 omdat hij nu terug naadloos draait.
Daar had ik dus wel getracht om een propere installatie uit te voeren.
Mogelijk doe ik nog eens een test met Linux Mint om toch naar een hogere versie over te kunnen gaan.

Overigens moet ik zeggen dat ik reuze tevreden ben van Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/21, 10:43:25 door Rudy Martens »

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/21, 11:43:38 »

Ik heb de grootste bewondering en respect heb voor de inzet van duizende programmateurs om Linux en *Ubuntu verder uit te bouwen, maar als iets goed werkt moet men dan persé daar wijzigingen aan gaan aanbrengen om toch maar met een nieuwe versie uit te kunnen komen?
(Besmetting met "MS-tittis" noem ik dat).

Elk van de huidige ondersteunde besturingssytemen (Linux-gebaseerd of niet) blijft constant evolueren en dus wijzigingen aanbrengen. Heeft dus niks met MS te maken.

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/21, 13:52:24 »
Dit doet me denken aan een artikel wat ik eens ben tegengekomen...

"Once upon a time, a friend of mine accidentally took over thousands of computers. He had found a vulnerability in a piece of software and started playing with it. In the process, he figured out how to get total administration access over a network. He put it in a script, and ran it to see what would happen, then went to bed for about four hours. Next morning on the way to work he checked on it, and discovered he was now lord and master of about 50,000 computers. After nearly vomiting in fear he killed the whole thing and deleted all the files associated with it. In the end he said he threw the hard drive into a bonfire. I can’t tell you who he is because he doesn’t want to go to Federal prison, which is what could have happened if he’d told anyone that could do anything about the bug he’d found. Did that bug get fixed? Probably eventually, but not by my friend. This story isn’t extraordinary at all. Spend much time in the hacker and security scene, you’ll hear stories like this and worse.

It’s hard to explain to regular people how much technology barely works, how much the infrastructure of our lives is held together by the IT equivalent of baling wire.

Computers, and computing, are broken."

Bron: https://medium.com/message/everything-is-broken-81e5f33a24e1

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/21, 14:22:03 »
Dit doet me denken aan een artikel wat ik eens ben tegengekomen...

"Once upon a time, a friend of mine accidentally took over thousands of computers. He had found a vulnerability in a piece of software and started playing with it. In the process, he figured out how to get total administration access over a network. He put it in a script, and ran it to see what would happen, then went to bed for about four hours. Next morning on the way to work he checked on it, and discovered he was now lord and master of about 50,000 computers. After nearly vomiting in fear he killed the whole thing and deleted all the files associated with it. In the end he said he threw the hard drive into a bonfire. I can’t tell you who he is because he doesn’t want to go to Federal prison, which is what could have happened if he’d told anyone that could do anything about the bug he’d found. Did that bug get fixed? Probably eventually, but not by my friend. This story isn’t extraordinary at all. Spend much time in the hacker and security scene, you’ll hear stories like this and worse.

It’s hard to explain to regular people how much technology barely works, how much the infrastructure of our lives is held together by the IT equivalent of baling wire.

Computers, and computing, are broken."

Bron: https://medium.com/message/everything-is-broken-81e5f33a24e1

Ja, ok, maar dit is een beetje 'doemdenken' over alles wat met computers te maken heeft (en het heeft niets te maken met de openingspost). Dus offtopic verder hierover gaan lijkt me vrij zinloos.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/21, 15:43:16 »
Wie zegt dat ik hier verder over ga dan?

Dit was slechts een korte reactie op de post hierboven...over bugfixing.

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/21, 20:28:29 »
Ja, ok, maar dit is een beetje 'doemdenken' over alles wat met computers te maken heeft (en het heeft niets te maken met de openingspost).

Hier ben ik het mee eens.

Offline Suns

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/23, 08:08:25 »
Ik zelf bent zeer tevreden met Ubuntu 14.04 alles werkt hier super goed en word alleen nog maar beter , ik snap alleen niet waarom mensen Ubuntu opwaarderen via de upgrade ,  schoon installeren duurt nog geen 10 minuten en met de back-ups die ik elke week opnieuw maakt is alles snel weer terug gezet.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Frederik

  • Gast
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/23, 14:10:05 »
....ik snap alleen niet waarom mensen Ubuntu opwaarderen via de upgrade.....

Omdat die knop midden in beeld komt als er updates aangeboden worden. Je kunt dan kiezen voor Upgrade of update en die Upgrade is prominenter in beeld. Daarom!
Dat dit problemen veroorzaakt kun je als beginner niet weten. Bij Windows doet dezelfde ellende zich voort als je een upgrade doet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/23, 15:11:30 »
....ik snap alleen niet waarom mensen Ubuntu opwaarderen via de upgrade.....

Omdat die knop midden in beeld komt als er updates aangeboden worden. Je kunt dan kiezen voor Upgrade of update en die Upgrade is prominenter in beeld. Daarom!
Dat dit problemen veroorzaakt kan veroorzaken, kun je als beginner niet weten. Bij Windows doet dezelfde ellende zich voor als je een upgrade doet.
Die knop vind ik ook vervelend.... ik hoor te vaak van mensen dat ze 'm in een onbewaakt moment hebben ingedrukt, zonder goed te beseffen wat ze aanrichtten.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/23, 15:14:26 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/23, 19:53:04 »
Tja, het zou wel handig zijn als je veel custom build dingen hebt geinstalleerd en je zou dan gewoon een upgrade kunnen doen ipv fresh install. Maar helaas werkt die upgrade juist dan niet naar behoren. Bij mij ben ik altijd wel ff bezig de boel weer zo te krijgen als ik het wil hebben. Aan de andere kant is het ook wel fijn om af en toe een beetje opruiming te houden :)

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/24, 15:08:25 »
Als totale beginner wil ik hier nog aan toevoegen dat ik Ubuntu installeren een makkie vond, vergeleken bij bijv. Mint 13 Xfce. Ik heb zelfs 12.04 geïnstalleerd op een laptop die daar totaal niet geschikt voor is, een HP NC6120 uit 2005, Pentium M, 512MB. Dankzij o.a. de voortreffelijke instructies van Computertip (bent u dat niet, Pjotr?) heb ik hem weten te tweaken tot hij alleszins acceptabel liep. Teruggeschakeld naar 2D en natuurlijk swapneiging verkleinen. Het enige bezwaar is dat FF, Thunderbird en LibreOffice duidelijk een maatje te groot zijn voor zo'n bakje.

En verder is mij gebleken dat je distro in overeenstemming moet zijn met de ouderdom van je hardware. Dat geeft ws. antwoord op de vraag van topicstarter waarom goedlopende OSen upgegrade (moeten) worden. Want inderdaad, aanvankelijk dacht ik, waarom doet de Linuxgemeenschap mee aan dat commerciële, hijgerige nooitgenoeg-nieuwe versies-uitbrengen van Microsoft? Nou ja, omdat de hardware voortdurend verandert, is denk ik het antwoord. Al ben ik me ervan bewust dat een deel van de Linuxers vooral de lol inziet van oude pc's een nieuw leven geven. Dat vind ik zelf ook leuk. Alleen heb ik nou teveel computers (2 laptops, 3 pc's :) ) Van die drie dan maar proberen één goede te maken. Es kijken hoeveel geheugen ik kan bijprikken in degene met de snelste processor.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/24, 15:15:51 »
Ik mag blijkbaar (nog) niet citeren, zie althans geen knopje, maar tegen Frederik zou ik willen zeggen: dat kan een verstandige beginner wel weten. Ik heb eerst uitgebreid online zitten lezen voor ik aan het avontuur begon. Dat voorkwam een hoop ellende, zoals upgraden.

Ik heb net voor een vriend experimenteel Mint 13 Xfce geïnstalleeerd (ja ja, dat hoort niet op dit forum thuis, ik weet :) ), en toen dat niet lekker bleek te draaien (donker beeldscherm, Bluetooth in de stress) besloot ik 17 eroverheen te zetten. Dat was wel even spannend, want als nieuweling wist ik niet zeker of ik de goede partitie had uitgekozen. Dus waar geen Windows op staat, en waar 13 op staat. Dat komt geloof ik wel in beeld in het Gparted-scherm, maar ik ben nogal een bangerik :) Of was. Sinds het gelukt is voel ik me wel stoer haha.

EDIT: beetje blind, sorry.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/24, 15:18:27 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/25, 18:26:07 »
En waarom niet?
Er is hier een afdeling dat heet: andere distributies.

En verder kan je wel quoten hoor, er staat toch Citaat?

Dat zag ik later pas, sorry.

Ook dat zag ik later pas, vandaar dat ik mijn post meteen had aangepast :) Ik zag het ikoontje wel maar concludeerde niet dat dat 'citaat' was. Ondanks de aanhalingstekens. Ik ben dan dus ook een beetje kippig. Als ik een hoe heet dat, tip had moeten zien, die zie ik niet.

Dus het is helemaal goed.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 18:28:31 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/28, 18:45:56 »
Ik vind het wel goed dat er toch nieuwe mogelijkheden inkomen in elke versie, maar dat ze dingen eruit slopen vind ik super jammer! Ook in 14.04 lst zijn er dingen eruit gesloopt, maar gelukkig hebben we toch een paar nieuwigheden in de plaats gekregen :) Toch zal ik ze missen, RIP!

Daarnaast vind ik ook wel dat ze de upgrade functie moeten verbeteren. Want het is altijd wel fijn om alle instellingen en programma's te behouden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/28, 23:21:18 »
het is altijd wel fijn om alle instellingen en programma's te behouden.
Tip: bewaar je /home map en zet die terug in de nieuwe installatie, je behoud dan veel van je configuratie.
De software installeren kan je simpel via een scriptje doen, zo werk ik al jaren .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/30, 20:47:02 »
Ik heb ondertussen een test gedaan en op de HP laptop een full installatie van Linux Mint 17 xfce 32 bit gedaan.
(En tegelijkertijd ook om Mint 17 xfce eens ervaren).
De "te doen lijst" na de installatie is reeds voor 2/3 gedaan.
Deze laptop loopt nu als een trein. Alles werkt super snel.
Reeds een test gedaan met WINE en daar Aldfaer (Windows stamboom software) onder laten draaien: Perfect, en eveneens probleemloos snel.

Sta dus nu in twijfel of ik op de Mini green PC (64 bit) een full installatie van Xubuntu 14.04 LST ga doen of Mint 17 xfce 64 bit.

En ja jullie hebben gelijk, een full installatie was op circa 1 uur gedaan. De vermelde upgrade tussen 3 en  4 uren.
Mij zie je dus nooit meer upgraden  :evil:

Ubuntunoob en/of  Rob:
De home map zal ik de volgende keer ook zeker terugzetten.
Kan je soms een voorbeeld geven van zo'n script (als het niet te groot is om hier te publiceren hé  =D) ?
Dan heb ik en andere forumleden reeds een idee wat je in zo'n script voor dit doel allemaal in plaatst.

« Laatst bewerkt op: 2014/10/30, 20:50:53 door Rudy Martens »

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/30, 20:56:11 »
.......................................
De home map zal ik de volgende keer ook zeker terugzetten.
Kan je soms een voorbeeld geven van zo'n script (als het niet te groot is om hier te publiceren hé  =D) ?
Dan heb ik en andere forumleden reeds een idee wat je in zo'n script voor dit doel allemaal in plaatst.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85855.msg923858#msg923858

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85239.msg918064#msg918064

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82337.msg892948#msg892948


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ik ben helemaal niet tevreden van de nieuwe versie 14.04 lst, en u?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/30, 21:04:17 »
Eerlijk gezegd, ik snap het probleem niet zo goed. Met Ubuntu 14.04 had ik niet meer of minder issues dan welke andere versie dan ook.  En ik ben inmiddels helemaal over op Ubuntu 14.10, de Ubuntu Mate versie. Super ouderwets gnome menu en als je de google tips instructies van Pjotr volgt draait het super stabiel : https://ubuntu-mate.org/



www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum