Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server 12.04 upgraden naar 14.04  (gelezen 1011 keer)

Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Gepost op: 2014/07/26, 10:25:46 »
Hallo iedereen, ik heb nu op mijn server Ubuntu Server 12.04 draaien, maar ik zit te overdenken om als het mogelijk is te upgraden zonder schone installatie.
Ik heb niet veel kennis over het backuppen van de gegevens die al op de server staan zoals mijn website (LAMP server), MySQL, Owncloud (met al veel opgeslagen bestanden) en SMB server.
Is het mogelijk om te upgraden via update zonder dat mijn instellingen e.d. verwijderd worden?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/26, 13:25:40 »
Ik heb niet veel kennis over het backuppen van de gegevens die al op de server staan zoals mijn website (LAMP server), MySQL, Owncloud (met al veel opgeslagen bestanden) en SMB server.
Is het mogelijk om te upgraden via update zonder dat mijn instellingen e.d. verwijderd worden?
Mogelijk maar misschien kan je het beste eerst kennis op doen over back-uppen (en restoren) voordat je aan een upgrade (of nog erger: herinstallatie) begint...
Er kan altijd iets mis gaan, ook zonder upgrade.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/26, 21:14:07 »
Mustangman,

Lees eerst ook de man voor do-release-upgrade.
Mijn ervaringen:
Als van 12.04.x naar 14.04 is de optie -d noodzakelijk, anders moet je wachten tot versie 14.04.1 uit is.
Doe het liever niet via remote login, maar hangt er een scherm en toestenbord aan als het kan.
De klus was, bij mij = een print-server + samba, in een uurtje gedaan.

En voor de zekerheid neem een backup.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/27, 15:24:29 »
Mogelijk maar misschien kan je het beste eerst kennis op doen over back-uppen (en restoren) voordat je aan een upgrade (of nog erger: herinstallatie) begint...
Er kan altijd iets mis gaan, ook zonder upgrade.


Ik ben al bezig met een backup van de MySQL database te maken en ik ga binnenkort ook van de rest van de schijf een back up maken, maar ik ben nog niet diep in de stof gedoken met welk programma ik het beste kan gebruiken.

Lees eerst ook de man voor do-release-upgrade.
Mijn ervaringen:
Als van 12.04.x naar 14.04 is de optie -d noodzakelijk, anders moet je wachten tot versie 14.04.1 uit is.
Doe het liever niet via remote login, maar hangt er een scherm en toestenbord aan als het kan.
De klus was, bij mij = een print-server + samba, in een uurtje gedaan.


Ik vind remote login ook niet fijn, dus ik heb er standaard een scherm en toetsenbord aanhangen. Dat mijn server dan een uurtje down is, maakt mijn niet uit, als mijn gegevens maar niet verloren gaan, want ik heb met veel moeite en veel uren alles draaiend gekregen.
Wanneer komt er via de update app de mogelijkheid om te upgraden, of moet je eerste de oude versie na oude versie installeren?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/27, 17:33:18 »
...
Ik vind remote login ook niet fijn, dus ik heb er standaard een scherm en toetsenbord aanhangen. Dat mijn server dan een uurtje down is, maakt mijn niet uit, als mijn gegevens maar niet verloren gaan, want ik heb met veel moeite en veel uren alles draaiend gekregen.
Wanneer komt er via de update app de mogelijkheid om te upgraden, of moet je eerste de oude versie na oude versie installeren?
Mustangman,

Ik kan je niet helemaal volgen....
Werkt je Server ook grafisch?
De mijne dus niet. En ja, ik gebruik mijn print-server dus via een remote-login (ssh).
Heb alleen bij die upgrade een scherm en toestenbord aangehangen....
Omdat ik toen met de do-releade-upgrade een waarschuwing kreeg dat via een remote-login (ssh) bezig was.

Ondertussen is die versie 14.04.1
Dus ik vermoed dat je de -d optie bij do-releade-upgrade niet nodig zal zijn.
Ik heb toen niet gewacht.
Die keren als ik wat moet printen, maak ik ok gebruik om mijn print-server up-te-date via twee terminal opdrachten.
Melding dat er update's zijn krijg ik niet te zien als ik op mijn print-server inlog.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/28, 13:55:33 »
...
Ik vind remote login ook niet fijn, dus ik heb er standaard een scherm en toetsenbord aanhangen. Dat mijn server dan een uurtje down is, maakt mijn niet uit, als mijn gegevens maar niet verloren gaan, want ik heb met veel moeite en veel uren alles draaiend gekregen.
Wanneer komt er via de update app de mogelijkheid om te upgraden, of moet je eerste de oude versie na oude versie installeren?
Mustangman,

Ik kan je niet helemaal volgen....
Werkt je Server ook grafisch?
De mijne dus niet. En ja, ik gebruik mijn print-server dus via een remote-login (ssh).
Heb alleen bij die upgrade een scherm en toestenbord aangehangen....
Omdat ik toen met de do-releade-upgrade een waarschuwing kreeg dat via een remote-login (ssh) bezig was.

Ondertussen is die versie 14.04.1
Dus ik vermoed dat je de -d optie bij do-releade-upgrade niet nodig zal zijn.
Ik heb toen niet gewacht.
Die keren als ik wat moet printen, maak ik ok gebruik om mijn print-server up-te-date via twee terminal opdrachten.
Melding dat er update's zijn krijg ik niet te zien als ik op mijn print-server inlog.
Sorry, ik heb een grafische schil, omdat ik niet zo handig ben met de terminal (lees beginner).
Als ik iets doe via mijn pc, dan is het via Teamviewer.
Verder doe ik alles via toetsenbord+muis en scherm.
Ik heb zojuist wederom gekeken met update en met de terminal en do-release-upgrade, maar er is nog steeds niets, dus ik wacht wel af.
Ik heb gelezen dat Server 14.04 sneller zou zijn is dat ook zo?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/28, 19:58:46 »
Ik zou nog even wachten met de upgrade. Vanmiddag heb ik mijn eigen server gedaan, maar daar kwam ik toch nog de nodige bugjes tegen. Niets ernstigs, maar je moet wel wat meer van Linux afweten om ze op te lossen.

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/29, 06:32:26 »
Ik zou nog even wachten met de upgrade. Vanmiddag heb ik mijn eigen server gedaan, maar daar kwam ik toch nog de nodige bugjes tegen. Niets ernstigs, maar je moet wel wat meer van Linux afweten om ze op te lossen.

Thnx, dan blijf ik nog wel ff 12.04 draaien.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/04, 13:02:53 »
Ik zou nog even wachten met de upgrade. Vanmiddag heb ik mijn eigen server gedaan, maar daar kwam ik toch nog de nodige bugjes tegen. Niets ernstigs, maar je moet wel wat meer van Linux afweten om ze op te lossen.

Thnx, dan blijf ik nog wel ff 12.04 draaien.
@Johan laat ff weten als de bugjes zijn opgelost ;)

Ik maak nu een backup van van alle bestandsysteem mappen is dat verstandig om te doen en daarna op een later tijdstip opwaarderen?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server 12.04 upgraden naar 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/04, 20:15:09 »
Voor mij zijn ze al opgelost, al heb ik daarvoor wel zelf het één en andere moeten doen.
Als je zelf gaat beginnen kan je deze pagina in de gaten houden: https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes
Zodra daar een stuk bijkomt over de upgrade vanaf 12.04 (incl. de oplossingen voor bekende problemen) dan kan je ermee beginnen.