Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Pavilion ze5600 ombouwen naar "Lubuntu 'mame' spelcomputer", mogelijk?  (gelezen 5556 keer)

Een paar lastige vragen, maar misschien niet onmogelijk:

Ik heb hier een oud xp laptopje van HP, model pavilion ze5600 van een vriend van mij die dit oude opa'tje al bijna naar het crematorium had gebracht  >:( :D.
Tis dat ik zei: 'misschien kan ik er nog wel iets van maken, misschien kan ik er nog wel wat oudere spelletjes op zetten voor de kids of er misschien zelfs een bruikbaar computertje van maken.' en zodoende staat dat ding nu hier.

Eerst wat achtergronden:

Het betreft een Pentium 4 2,4 mhz cpu met 512 mb intern waarvan nog wat videogeheugen wordt afgesnoept

Nou, de bestaande Windows XP installatie was er zwaar belabberd aan toe, zo erg belabberd dat zelfs het geluid bij het opstart riedeltje haperde en ook al had ik alle software praktisch verwijderd, ding startte retetraag op en reageerde ook langzaam. Beter gezegd: Je kon er simpelweg amper nog een briefje mee tikken. Oorzaak:  Een mislukte malware bestrijding in het verleden met Hitman Pro welke de Windows installatie zwaar heeft verziekt.

Technisch gezien is er niks mis met dat systeem, behalve de sterk verouderde wifi-kaart die GEEN WPA/WPA2 ondersteund(deed tie ook niet onder XP). Nu is voor het doel waar ik deze oude computer voor wil gaan gebruiken wifi en internet NIET van toepassing en behoefd dan ook geen nieuw wifi adaptertje.

Inmiddels ben ik zelf zo ver dat het mij gelukt is om succesvol Lubuntu 14.04 te installeren, jawel, het werkt zowaar!!!
En na het aanpassen van de swapneiging naar 5 draait tie nog lekker soepel ook voor zo'n oud bakje. Updates binnen halen en installeren, ging best redelijk goed allemaal.
Het leuke is dat het geluid het ook weer prima doet zonder dat het geluid gaat hakken zoals dit bakje onder xp deed.

Wat ik wil proberen te realiseren.
Al een geruime tijd spelen die kinderen van mijn maat(die op het speciale onderwijs zitten) met de arcade emulator Mame en dan metname de eenvoudigere 8 en 16 bits spelletjes. Op de Windows 7 pc van hun vader staat  het programma MameUI64 (omdat die pc een 64 bits Windows pc is).
Uiteraard gelden voor Mame natuurlijk helemaal niet zulke hoge systeemeisen.... Het draait op een oude 486 met 16 mb ram ook nog in principe, dus waarom zou het niet draaien op een Pentium 4 2,4 mhz met 512mb geheugen en een zeer slank besturingssysteem zoals Lubuntu icm een joypad was de gedachte. Maar is dit mogelijk?

Maar als dit zou werken ben ik er nog niet, want als extra handicap heb ik te maken met kinderen die wat zwakker begaafd zijn en praktisch niks van Computers begrijpen behalve spelletjes, wat ik ze natuurlijk niet kwalijk neem.
Dit vraagt wel om een  extra aanpassing in de vorm van een front-end voor Mame welke je eenvoudig met een joypad zou moeten kunnen bedienen.

Nu is het de bedoeling dat zodra je de powerknop indrukt, dat de computer opstart en automatisch de front-end laadt zodat die kinderen zelfstandig een spelletje op kunnen starten zonder dat pappa er bij hoeft te komen.

Ook wil ik het gedrag van de powerknop veranderen, het aanzetten is al ok, maar als je tijdens een draaiend systeem op dat knoppie drukt, kom je in een afsluit menu terecht. Ik wil dit veranderen in dat een druk op de powerknop voldoende is om het systeem af te sluiten zonder dat je in een keuze menu komt, maar dat de pc gewoon afsluit.

Zoals gezegd vind ik het draadloze internet niet nodig(momenteel hangt tie aan een netwerkkabel tbv installatie), eventuele nieuwe spelletjes kun je altijd nog op een andere pc downloaden en dmv een usb stick/SD Kaart of een cd/dvd rommetje ook op dat ding zetten ;).

Is dit realiseerbaar en wie heeft er tips? Het gaat mij vooral om een geschikt front-end en hoe ik dat installeer.

Klopt deze bewering: Als je een Linux computer zonder internet als mame spelletjes bak gebruikt dat systeem updates niet van toepassing zijn(en dus de updatefunctie uitgeschakeld kan worden)?

Nog een vraagje: Nu heeft dit laptopje een sterk verouderde WIFI module die allang bij de kringloop had moeten liggen naar mijn mening. Is het verstandig om dit kaartje fysiek te verwijderen uit die computer? of moet ik dat ongebruikte stuk hardware gewoon laten zitten?

Alle tips zijn welkom en zeg nou zelf: Toch zonde om weg te gooien terwijl je er misschien nog wel toepassingen voor kunt bedenken. (de afval stapel is al zo groot, we leven al zo wat in een wegwerp samenleving).

naar wat onderzoek, kwam ik de volgende links tegen

http://www.upubuntu.com/2012/10/how-to-install-mame-multiple-arcade.html
http://mamedev.org/devwiki/index.php?title=FAQ:About#What_do_I_need_to_run_MAME.3F

Op de 2de link wordt zelfs aan gegeven dat mame zou draaien op een windows 98 versie  in die tijd was 128 mb standaard, dus ik zou zeggen waarom zou de linux versie niet draaien met lubuntu 512 mb? ik zeg probeer het gewoon de kans is vrij groot dat het gewoon prima, zal functioneren. sterker nog ik ga het waarschijnlijk zelf proberen :P .

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Niet helemaal wat je zoekt, maar je verhaal deed me denken aan de de Sugar on a Stick aanpak. Misschien leuk om erbij te installeren voor die kinderen?

http://www.sugarlabs.org/

Er zijn versies die je kon installeren op verschillende Linux systemen.

http://wiki.sugarlabs.org/go/Supported_systems

Gisteren volop zitten experimenteren met dat bakkie.
Ondanks de 2,4 mhz Pentium 4 CPU, merk je bij dit bakkie wel dat er maar 512 mb geheugen in zit en een relatief trage HDD (80 gig) met een toerental van slechts 5400rpm.

Zou ik er een usb WIFI adaptertje(zo'n plugje weetje jonguh :D) bij aanschaffen of gewoon aan een netwerkkabel hangt, dan kun je er al op een redelijk normale manier mee surfen op internet, dit mits je het gebruik van meerdere tabbladen vermijdt.
Een MP3'tje er bij afspelen gaat ook nog prima. Ook het opstarten van het systeem gaat nog enig zins vlot(iig een heel stuk vlotter als het toenmalige Windows XP wat er op stond. Ik heb nooit begrepen waarom hardwarefabrikanten op machinetjes met slechts 512mb geheugen windows XP zetten, xp en zeker met sp3 draait namelijk pas redelijk met 1,5 gig ram is mijn ervaring en zeker geldt dit voor een laptop waarvan de HDD een behoorlijke vertrager is, maar dit ff ter zijde)
Uiteraard heb ik wel de swapneiging op 5 gezet.

Mame heb ik getest en heb een cd rom met gameroms en samples en de resultaten zijn redelijk te noemen.
Opmerkelijk is dat een hoop Sega arcade spellen(outrun, afterburner etc) problemen hebben met het geluid, dat stottert behoorlijk. Ook zit er een lelijke bug in de Sega bios icm deze configuratie, zodra je de tab in drukt om naar het instellingen menu te gaan, sluit Mame zonder enige foutmelding in een keer af. Zelf denk ik dat dit door een gebrek aan geheugen komt, temeer zodra ik het draait in een venster ipv full screen het spel beter gaat draaien en het geluid minder stottert zodra ik het venster verkleind.
Het grappige is dat sommige Capcom spellen probleemloos draaien evenals de meeste 8-bit spellen.

Persoonlijk vind ik het ietwat vreemd dat sommige spellen al moeite hebben met draaien.
Ik weet me nog te herinneren dat ik vele jaren geleden op een Pentium III 800mhz met 128mb ram en Windows 98 se als besturingssysteem, dat bijvoorbeeld Outrun al perfect draaide, terwijl zowel de CPU als het interne geheugen van dit laptopje meer zijn als toen.
Misschien dat een oudere distro minder geheugen in neemt, in principe hoeft een distro niet meer ondersteund te worden aangezien het toch een machinetje wordt zonder internet. Iemand nog wat aanbevelingen?

Ook heb ik geëxperimenteerd met de frontend Wah!cade en Mah!cade, maar daar zitten mij al iets te veel bugs in en is in principe onbruikbaar of ik doe het nodige niet goed. Zelf denk ik dat ik een te nieuwe Lubuntu distro voor deze software heb geïnstalleerd, wellicht dat het op een oudere versie minder problemen met zich mee brengt, zo ver heb ik het nog niet getest.

Ook heb ik gemerkt dat de prestaties iets verbeteren met het inschakelen van zram, alhoewel ik daar in principe geen fan van ben.

Dit ontdekte ik gisteravond weer:
Puppy Arcade 11
Het nadeel is dat deze distro bedoeld is om te runnen vanaf een USB-sticky, volgens mij moet dat ook draaien vanaf een harde schijf, al moet ik deze wel anders formateren denk ik(fat32 of NTFS, een USB stick is ook meestal FAT32 geformatteerd)

Tot zo ver de huidige stand van zaken :D

Puppy Arcade 11 doet het zowaar, maar ik loop wel tegen wat breinbrekers op.

Wat is nou het probleem. PA11 is bedoeld als opstartbare cd/usb stick.
PA11 is een programma dat voor de fun bedoelt is en in principe niet als besturingssysteem.
Overigens vind ik Puppy onlogisch in elkaar zitten en het bevalt mij absoluut niet dat je alleen roottoegang hebt, een kwalijke zaak!!

Zo is  PA11 wel op een hdd te installeren icm ext2 of ext3, maar dan als een soort superfloppy.
Zo moet je bij het opstarten telkens weer de land, video, internet instellingen opgeven en gaat het opslaan van je sessie op een ongebruikelijke manier... Maar als je hem weer opstart wordt de vorige sessie logischerwijs niet ingeladen, want is geen volledige installatie, maar feitelijk een cd-image op een hdd. Dat het geen volledige distro is bewijst de opstartlader. grub4dos :D

Ergens jammer, want het is een mooi project voor de rest.

Ik vrees dat ik toch zelf wat moet gaan bouwen. (distro'tje installeren en handmatig de programma's erop zetten.)
Het mooist zou zijn als ik een bij voorkeur oudere Lubuntu distro kan gebruiken(oude hardware en daarbij is internet geeneens van toepassing, geen gezeik met veiligheidsupdates) en het liefst een kaalgestripte versie zonder toeters en bellen zoals een officie pakket en andere meegeleverde meuk die in dit geval toch niet van toepassing zij. Hoe minder programma's, hoe lichter het besturingssysteem ;).

Er moet toch ergens een kale versie te downloaden zijn? Ik bedoel, de boot-repair live cd is ook op basis van Lubuntu en bevat dus alleen de programma's die van toepassing zijn.

Als je een computer hebt met voldoende intern geheugen, dan zal een (x)Ubuntu niet vertragen als je er programma's op installeer, maar als je een niet al te snelle computer met een karige hoeveelheid aan geheugen hebt, dan is elk programma'tje wat je niet gebruikt er al een teveel. En levert elk overbodig programma'tje wat je eraf haalt een beetje prestatiewinst op.

Met een dergelijke oude config merk je dus wel het verschil ook al is het geen Windows die met het 'trager worden naarmate er meer programma's op geïnstalleerd worden'- probleem te kampen heeft en daar bekend om staat. Met het grote verschil dat Windows altijd vertraagd, ook op moderne hardware en (x)Ubuntu alleen met verouderde hardware met dergelijke vertragingen te kampen heeft.

Toch ben ik nog enig zins hoopvol gestemd, want kijk ik naar de hoeveelheid aan toeters en bellen die in het pakket Puppy Arcade 11 zitten, dan is dat gigantisch terwijl het systeem er vlotjes onder blijft. Dus waarom zou het met een gestripte Lubuntu versie niet werken ;).
Het mooie van PA11 is dat ik daarvan wel de namen van de emulators kan overpennen, dan weet ik iig naar welke programma's ik moet uitkijken
« Laatst bewerkt op: 2014/06/26, 16:14:52 door CB Interactive »


Die heb ik al geprobeerd.
+ Praktisch alle emulators
- Te veel overige toeters en bellen
- Afsluiten lukt alleen in terminal
- Geen mogelijkheid voor volledige install
- Onveilig en ongeschikt voor kinderen wegens het feit dat je in PA altijd als root ingelogd bent.

Maar ik heb nieuws voor je:
Ik citeer ff een eigen schrijfsel van mij op Facebook:
Citaat
Yeaahhh FP is still alive, maar ondertussen ;) :

Project "Stevia-LX 1404 v1.0. experimental (experimental/a/b/final)', codenaam: Obese Killer" :)
Ultralight Lubuntu based retrogaming operating system for old computers made by dhr. Chris de Boden ;) :)

Zo heb ik hier een oud laptopje, een HP Pavilion ze5600 waar uiteraard Windows niX Play op stond met slechts 512mb geheugen wat ultra weinig is natuurlijk en waar je nog maar amper een briefje op kon typen. Het opstarten duurde haast 10 minuten... wat een droevenis.

Ondanks het karige geheugen kun je er natuurlijk ook Linux opzetten ;)
Na enkele succesvolle tests met o.a. Linux Mint 13 XFCE, Lubuntu, Puppy Linux en Puppy Arcade viel mij een ding op:
Al deze distro's lijken wel een kerstpakket, de een nog rijkelijker gevuld dan de ander en wat gebruik je er uiteindelijk van.... nog niet eens de helft.

Geïnspireerd door de op Lubuntu gebaseerde live cd : Boot rescue cd en Puppy Arcade kwam ik op het idee om Lubuntu eens op dieet te zetten(vandaar ook de naam Stevia, een natuurlijk suiker alternatief) en hem puur in te richten als retro gaming machine ala Puppy Arcade, alleen met de meest gebruikte emulatoren (sega megadrive, nes, snes, atari 2600, playstation 1, mame en natuurlijk de commodore 64 en misschien nog een amiga emulator(al denk ik dat dit iets te zwaar is voor dat arme beesie). Van het geheel wordt een installatie dvd gemaakt(mbv speciale software), inclusief de software en uniek een aantal game roms

De huidige stand van zaken:
Het is mij al gelukt om een stabiel kaal basissysteem op te bouwen.
Hiervoor heb ik de Ubuntu 14.04 basis geïnstaleerd(command line) en een kale LXDE grafische omgeving.
Ook heeft de desktop een OSX achtige dock gekregen, echter wel een eenvoudigere versie ivm weinig systeem geheugen, dus heb ik voor het pakketje 'Plank' gekozen.
Het is mij tevens gelukt om een aantal emulators te laten draaien, sterker nog, heb er al lekker mee zitten gamen :)

Momenteel ben ik dus bezig van het installeren van de software en wat bekende retro game klassiekers.
Daarna wordt het geheel grafisch wat opgepimpt: Zo komt er een andere Menuknop, andere achtergrond, maar ook wordt de bootspash aangepast(bij het opstarten staat er nu nog Lubuntu en dat gaat veranderen in Stevia-LX voorzien van een nieuw logo met daarin het Lubuntu logotje erin verwerkt), ook wordt het Grub opstartmenu wat opgeleukt.
Als dit klaar is, wordt het geheel netjes opgeruimd en wordt de installatie dvd gemaakt en is Stevia-LX 1404 v1.0.a een feit.
Uiteraard wordt het een en ander nog getuned en verder verbeterd en zullen versie 1404 v1.0.b en in een later stadium 1404 v1.0.final volgen.

Rest mij nog wat screenshots van de huidige stand van zaken.





Rest mij nog een opmerking:
Net als alle andere Ubuntu varianten is de Commodore 64 emulator Vice een ramp om te installeren en werkend te krijgen.
En net als in alle andere Ubuntu varianten draait de Windows versie van Vice genaamd Winvice icm Wine zonder problemen, al moest ik wel directx uitschakelen in Winvice, is voor een Commodore 64 emulatie toch niet nodig(c64 had maar een 1mhz cpu'tje en 64KB ram :P).