Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: encryptie theorie vs praktijk  (gelezen 552 keer)

encryptie theorie vs praktijk
« Gepost op: 2014/12/17, 18:35:42 »
Sinds enkele weken heb ik mij verdiept in de wereld van de encryptie (Enigmail/OpenPGP). Pittig, interessant en loeiveilig. Echter slechts ca. 1% van de computergebruikers maakt er ook daadwerkelijk gebruik, zo las ik. Dat is natuurlijk zonde. Een prachtig systeem dat je privacy perfect beschermt tegen alle 'NSA-achtigen' op deze aardbol.
Het is denk ik de theorie vs de praktijk. Voor de doorsnee computergebruiker is het encryptie-systeem in z'n huidige vorm gewoon te moeilijk en dan haakt het merendeel gewoon af omdat ze geen zin hebben om zich ook maar een beetje in de materie te verdiepen of omdat eenvoudigweg de cognitieve capaciteiten hiervoor ontbreken.
Uitgaande van het huidige systeem blijf je altijd afhankelijk van een andere partij. Zegt die : 'nee, te moeilijk, ik doe het niet', dan is het goodbye encryptie.
Rest de vraag hoe dan? Hoe kan dit systeem zo verder ontwikkeld worden dat het wel aanslaat bij het grote publiek en we op grote schaal versleutelde email (of ander soortgelijk dataverkeer) naar elkaar kunnen sturen waarbij de NSA-achtigen het nakijken hebben?
Ik weet zelf absoluut niet hoe de achterliggende processen van encryptie werken. Ik vind het waanzinnig knap dat mensen dit hebben bedacht. Maar het is op deze manier zo ontzettend zonde. Denk niet dat ik de eerste ben die dit topic aanzwengelt, maar kan er niet zo snel wat zinnigs over vinden.
Ik ben benieuwd naar hoe anderen hiertegen aankijken.
Een boek doet het altijd...

Re: encryptie theorie vs praktijk
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/18, 16:28:10 »
Niet allemaal tegelijk graag ;)
Een boek doet het altijd...

Re: encryptie theorie vs praktijk
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/22, 12:59:01 »
Er bestaat sinds kort een 'onbreekbare' encryptie/decryptie, die door mij is ontwikkeld.
Het gaat om een programmaatje en de bijbehorende sleutels.
Van deze sleutels is het maximale aantal van 1.09e2466 (een 1 met 2466 nullen)
De te verzenden boodschap bevat tevens de sleutel waarmee het is versleuteld op 3 plaatsen.
Deze plaatsen kunnen worden afgeleid uit de eerste 6 bytes van het verzonden bestand.
Ondanks dat is de code onkraakbaar, omdat er afspraken tussen zender en ontvanger aan ten grondslag liggen, die alleen zij beiden kennen.
Om de code te kraken is een (gemiddelde) tijd nodig van 5.05e2465 seconden, indien de computer de code in 1 seconde zou kunnen verwerken.
Gezien het feit dat de code geschreven is op het binaire karakter van de computer moet dit met de gemiddelde laptop voor een bestand van 16Kb (16384 tekens, waarvan min 13312 boodschap-tekens) alleszins mogelijk zijn.
Het ontcijferen zou dus 5.05e2465 seconden bedragen voor willekeurig welke andere ontvanger van de code.
Aangezien een dag uit 86400 seconden bestaat (afgerond op 100.000) zou het kraken dus neerkomen op 5.05e2460 dagen ofwel (ONGUNSTIG afgerond) op 1.01e2455 jaar.
Het programma en de afspraakmogelijkheden komen binnenkort op het internet als onderdeel van een nieuwe website.
Zodra dit het geval is zal ik dat hier op het forum melden.
mvg
Antoine
« Laatst bewerkt op: 2014/12/22, 13:01:30 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: encryptie theorie vs praktijk
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/27, 10:57:01 »
 =D ROFL  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D