Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub krijg ik niet aan de praat.  (gelezen 500 keer)

Grub krijg ik niet aan de praat.
« Gepost op: 2014/11/23, 11:30:29 »
Beste mensen

Ik heb sinds 2 dagen een nieuw moederbord, processor en geheugen gehaald. Doordat ik nu een moederbord heb met uefi zit ik met Windows 8 al in mijn maag ipv Windows 7. Maar goed, het belangrijkste draait ook en dat is Linux Mint 17 Cinnamon.

Alleen nu krijg ik de Grub niet aan de gang. Via de site van Pjotr heb ik wel gevonden wat zou moeten werken. Maar ik krijg dus een fout melding. Om de Windows partitie te mounten, daar gaat het dus fout.

Ik zal dadelijk als ik in Linux zit even een screenshot maken van wat erbij mij het geval is.

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/23, 16:22:07 »
Dit is een afbeelding waarbij de foutmelding staat in de terminal

Na het herstarten van de pc start hij nu wel Grub eerst op, maar Windows 8 staat hier niet bij vermeld

« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 16:24:34 door DennisEhv76 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/23, 16:29:35 »
Zo te zien staat er überhaupt geen Windows (meer) op die harde schijf....

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/23, 16:34:49 »
Ik heb 2 ssd's er in zitten
1 voor linux en 1 voor windows 8

Als ik in GParted kijk bij mijn 2e schijf dan zie ik staan /dev/sdb  Maar geen cijfer zoals bij mijn Linux ssd. Gparted zegt ook dat de windows 8 ssd ongebruikt is, ik kan deze ook niet aanpassen ofzo hier in linux dus?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/23, 16:36:50 »
Kun je Windows nog wel opstarten door een eenmalige wijziging van de opstartvolgorde? Daar is in moderne UEFI's en BIOS'sen meestal een aparte toets voor; soms is dat F12.

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/23, 16:38:55 »
Geen enkel probleem. Die start gewoon op. als ik het programma Schijven open wat standaard meegeleverd zit dan zie ik dan de bestemming /dev/sdb2 is van Windows 8

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/23, 20:47:11 »
Nu is het helemaal ellende. Als ik nu de pc opstart dan krijg ik een scherm te zien met tekst en daaronder Alleen Grub>  ja en wat ik daar mee aan moet ik weet het niet. Ik word er een beetje chagrijnig er van. Lekker spul dat uefi. Je word daarmee al verplicht om windows 8 te gebruiken ipv windows 7, en nu dat grub gedoe er nog eens bovenop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/23, 21:13:59 »
Ik zou de installatie van Mint herhalen, en 'm dan naast Windows 8 zetten op dezelfde SSD. Gebruik de tweede SSD alleen voor opslag. Minder complex = grotere kans op goede werking.

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/24, 09:50:56 »
Nou, ik zou linux niet eens naast Windows kunnen plaatsen want de installatie van linux ziet Windows niet op die schijf staan. daar geeft ie aan dat die ssd met Windows leeg is. Volgens mij heb ik rotzooi gekocht. Het raam staat al open op 3 hoog. Ik word niet snel gek, maar nu ben ik in alle Staten.

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/24, 09:57:25 »
Probeer eens in in terminal (kan net zo goed vanaf een live cd/usb)sudo lsblk -fWat is het resultaat?

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/24, 10:24:57 »
Laat maar zitten. Uit boosheid pc gesloopt. Dus 400 euro zo de container in. Dat uefi is echt het slechtste wat ze kunnen bedenken.

Offline Nero

  • Lid
Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/24, 10:26:51 »
Zonde :'(

Re: Grub krijg ik niet aan de praat.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/24, 10:35:09 »
Moet ie maar precies doen wat ik wil en niet andersom. Binnenkort maar nieuwe componenten halen en opnieuw proberen tot het wel lukt.