Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???  (gelezen 6070 keer)

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #25 Gepost op: 2014/10/24, 23:00:25 »
Het is niet alleen de snelle opstartprocedure, het is ook dat systeemtaken veel makkelijker te beheren zijn met systemctl in de terminal. Ben wel geen ervaren terminaltijger, maar systemctl is wel fijn :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #26 Gepost op: 2014/10/24, 23:05:35 »
Waar is dat systemd voor, wat doet het?
Systemd is een vervanging voor het de init-deamon. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Systemd

Het breekt met vele hoekstenen van de filosofie hoe (l)unix systemen er uit moeten zien, zoals: 1 programma voor het juiste doel. Geen binaire blobs (log bestanden worden opgeslagen in binaire i.p.v. plain text).  De rest van de kritiek is te vinden op: http://boycottsystemd.org/. Ik hoop dat deze historische fout zo snel mogelijk terug getrokken wordt.  Ik kan begrijpen dat veel end-users de snelle startup procedure als zeer fijn ervaren, maar als de nering naast de tering wordt gezet is systemd een gedrocht.

Vriendelijk bedank voor deze informatie, als ik het goed begrijp heb je er voorlopig nog niet veel aan.
Ik heb het wel al geinstalleerd alleen merk ik er niets van dat het sneller word.

sudo apt-get install systemd-sysv


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #27 Gepost op: 2014/10/24, 23:40:42 »
Ik heb het net even geprobeerd. Het lijkt me hetzelfde werken als met gksudo, maar er zal best wat achter zitten
Een verschil wat ik opmerk is de werkmap (pwd) van de (root) beheerder.
cees@cees-desktop:~$ pkexec pwd
/root
cees@cees-desktop:~$
En niet van de gebruiker:
cees@cees-desktop:~$ gksudo pwd
/home/cees
cees@cees-desktop:~$
Wellicht om problemen te voorkomen met werkbestanden van root in de thuismap van een gebruiker?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #28 Gepost op: 2014/10/25, 13:32:43 »
Een domme vraag: kan je upgraden van 12.04 (.5) naar 14.10 in een keer ? Ik heb die vraag van iemand die ik vroeger op 12.04 gezet had, en die nu wenst op te waarderen. Ik wist echt niet wat ik moest antwoorden.

Edit: in *mijn* 12.04-installatie zie ik de upgrade-mogelijkheid voor 12.10 .

Maar is het technisch mogelijk om 12.04 in een ruk op te waarderen naar 14.10 ?
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 13:36:54 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #29 Gepost op: 2014/10/25, 13:41:25 »
Maar is het technisch mogelijk om 12.04 in een ruk op te waarderen naar 14.10 ?
Nee, wel mogelijk is een upgrade van 12.04 LTS naar 14.04 LTS en daarna een upgrade naar 14.10.

http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #30 Gepost op: 2014/10/25, 14:13:04 »
Maar is het technisch mogelijk om 12.04 in een ruk op te waarderen naar 14.10 ?
Nee, wel mogelijk is een upgrade van 12.04 LTS naar 14.04 LTS en daarna een upgrade naar 14.10.

http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie

Dank u voor het verhelderende antwoord.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #31 Gepost op: 2014/10/25, 14:37:04 »
Vuistregel:
Upgraden kan van iedere versie, naar de eerst volgende versie en
van een LTS versie naar de eerst volgende LTS versie.

Dit is echter theorie, in de praktijk zijn er vele redenen, waarom het toch fout kan gaan........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #32 Gepost op: 2014/10/25, 22:26:02 »
3 keer niks. Geen substantiële verbeteringen ten op zichte van 14.04 , enkel een nieuwere kernel en een paar Gnome pakketten hebben een upgrade gehad. Aangezien ik Ubuntu Gnome gebruik en er niet eens een volledige Gnome 3.12 wordt meegeleverd blijf ik op 14.04 hangen.

En systemd, dat is wel degelijk een substantiële verandering (feit).

Het is nog niet volledig geïmplementeerd en het is maar een tech demo die ze leveren. Ik draai er nu mee, maar het is af en toe wel gammel te noemen. Ik test het enkel in een VBOX omdat ik tegenwoordig enkel nog LTS draai op mijn computer.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #33 Gepost op: 2014/10/25, 22:41:14 »
3 keer niks. Geen substantiële verbeteringen ten op zichte van 14.04 , enkel een nieuwere kernel en een paar Gnome pakketten hebben een upgrade gehad. Aangezien ik Ubuntu Gnome gebruik en er niet eens een volledige Gnome 3.12 wordt meegeleverd blijf ik op 14.04 hangen.

En systemd, dat is wel degelijk een substantiële verandering (feit).

Het is nog niet volledig geïmplementeerd en het is maar een tech demo die ze leveren. Ik draai er nu mee, maar het is af en toe wel gammel te noemen. Ik test het enkel in een VBOX omdat ik tegenwoordig enkel nog LTS draai op mijn computer.

Oh oké dat zou kunnen. Ik gebruik systemd op Antergos dus ik wist niet het op Ubuntu nog niet goed geïmplementeerd was.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #34 Gepost op: 2014/10/26, 13:08:20 »
Systemd zal ergens in 15.04 of 15.10 de default worden,  maar de preview die er nu is werkt af en toe goed,  maar ik heb ook episch falen al meegemaakt.  Ik kan het niet aanbevelen buiten een virtuele machine.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #35 Gepost op: 2014/10/27, 07:24:48 »
Krijg het niet geinstalleerd in VB, en met de ISO op een DVD crasht hij wanneer ik op "probeer Xubuntu" druk.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #36 Gepost op: 2014/10/27, 07:31:16 »
Ik heb voor matig gekozen, omdat er een ontzettend irritante fout in de vertalingen van Unity zit. Dit schijnt overigens niet alleen bij de Nederlandse vertaling het geval te zijn. Deze "bug" is er bij Trusty ingeslopen en zit nog steeds in 14.10.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/unity-lens-applications/+bug/1378702
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #37 Gepost op: 2014/10/27, 11:19:24 »
voor developementredenen (compabiliteit testen van programma's) moet ik op mijn desktop wel upgraden (nog niet gedaan)
maar mijn productie-pc (laptop) blijft gewoon op de LTS draaien

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #38 Gepost op: 2014/11/26, 08:26:59 »
Op mijn Desktop draait een verse installatie van de Xubuntu LTS en op mijn laptop 14.10. Nu zit ik de laatste dagen vaak op de laptop. Het is toch een beetje een reserve PC, zo'n laptop.

Het spijt me tegen de algemene opinie in te moeten gaan, maar dat Xubuntu 14.10 op mijn laptop draait toch wel erg soepel. Het heeft dan wel geen bijzondere opwindende vernieuwingen, maar het draait echt heerlijk. Wat dat dan is en hoeveel het dan "lekkerder" draait valt natuurlijk niet te zeggen en het is maar op één oud laptopje, maar het valt me nu al een paar dagen op.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline avanca

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #39 Gepost op: 2014/11/26, 15:32:42 »
Werkt uitstekend...naast de 14.04 en Linux Mint 17!
Geen enkel probleem met de 3 versies dewelke ik regelmatig eens opstart.

Mvg

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #40 Gepost op: 2014/11/26, 17:20:58 »
Binnen een dag Xubuntu 14.10 weer teruggeherinstalleerd naar 14.04. Zag er idd. aardig uit maar de pauzestand werkte niet en die wil ik wel werkend hebben. In 13.04/13.10/14.04 werkte dat goed, op dezelfde pc, in 14.10 dus niet.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #41 Gepost op: 2014/11/26, 17:46:11 »
Binnen een dag Xubuntu 14.10 weer teruggeherinstalleerd naar 14.04. Zag er idd. aardig uit maar de pauzestand werkte niet en die wil ik wel werkend hebben. In 13.04/13.10/14.04 werkte dat goed, op dezelfde pc, in 14.10 dus niet.

Dat was voor mij ook de reden om van 14.04 terug te gaan naar 12.04.5 ; de pauzestand werkte maar gedeeltelijk: de netwerkmanager bleek na een tijd gewoon uit te vallen en soms ging de pauzestand niet actief. Met 12.04 was dat probleem van de baan.

Het lijkt wel of het steeds erger wordt met de pauzestand en nieuwere versies.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #42 Gepost op: 2014/11/26, 20:02:44 »
Pauzestand? Eh ja. Even voor mijn begrip: ik blokkeer normaal het scherm met xflock4 via een sneltoets in de toetsenbord instellingen. Dat gaat altijd goed.

Wat is het nut van de pauzestand, vergeleken met die actie? Slaat de PC dan alles op en sluit de PC om daarna desgewenst weer snel op te starten?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #43 Gepost op: 2014/11/26, 20:30:53 »
Ja, pauzestand is altijd een probleem in Linux. Ook op mijn laptophybride, MS Surface Pro 3, werkt de pauzestand niet. Niet op Ubuntu en niet op Antergos (gebaseerd op Arch). Maar voor zover ik begreep is in ieder geval voor mijn apparaat de bug wel bekend bij het Linux-team op de bugtracker van de kernel dus daar wordt als het goed is aan gewerkt.
Slaapstand werkt deels; hij gaat wel in slaap, maar na de slaap kan ie niet meer verbinden met WiFi. Normaal zit daar een kleine vertraging in, maar er zijn een paar uitprobeerders die hebben ruim een uur gewacht en niks, nada, noppes.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/26, 20:32:40 door Vistaus »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #44 Gepost op: 2014/11/26, 20:40:10 »
Ja, pauzestand is altijd een probleem in Linux. Ook op mijn laptophybride, MS Surface Pro 3, werkt de pauzestand niet. Niet op Ubuntu en niet op Antergos (gebaseerd op Arch). Maar voor zover ik begreep is in ieder geval voor mijn apparaat de bug wel bekend bij het Linux-team op de bugtracker van de kernel dus daar wordt als het goed is aan gewerkt.
Slaapstand werkt deels; hij gaat wel in slaap, maar na de slaap kan ie niet meer verbinden met WiFi. Normaal zit daar een kleine vertraging in, maar er zijn een paar uitprobeerders die hebben ruim een uur gewacht en niks, nada, noppes.

Wat is pauzestand? en waar kan ik dat vinden in Ubuntu of Xubuntu 14.04.1 En is dat ook in Mint 17 Chinnamon?

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #45 Gepost op: 2014/11/26, 20:46:56 »
Ik weet niet hoe je het kan vinden in Xubuntu en Mint 17, maar in Ubuntu kun je het vinden via Systeeminstellingen --> Energiebeheer - onderaan staat dan een kopje over de pauzestand (ook wel 'suspend' genaamd in het Engels).


Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #46 Gepost op: 2014/11/26, 21:16:55 »
Pauzestand? Eh ja. Even voor mijn begrip: ik blokkeer normaal het scherm met xflock4 via een sneltoets in de toetsenbord instellingen. Dat gaat altijd goed.

Wat is het nut van de pauzestand, vergeleken met die actie? Slaat de PC dan alles op en sluit de PC om daarna desgewenst weer snel op te starten?
De pauzestand zet de pc bijna uit; het stroomverbruik met mijn machine is ongeveer 1 watt meer dan wanneer ik het ding uitzet. Jij zet alleen je scherm/X uit zo te lezen, maar je kunt waarschijnlijk je harde schijven en ventilatoren nog horen draaien. De pauzestand zet dus ook de pc bijna uit.

Het voordeel van de pauzestand is niet zozeer sneller starten (mijn deels recente pc is na 11 seconden gebruiksklaar vanaf de uitstand), maar meer dat je vele documenten open kunt houden, zoals pdf'en en odt's en plaatjes, en dus meteen verder kunt werken zonder eerst van alles te moeten opstarten en naar de juiste pagina's binnen documenten moet manoeuvreren.

Ander belangrijk voordeel is het veel lagere energiegebruik als je je pc eens vergeet uit te zetten of dat je opeens wordt weggeroepen. Het ding gaat na x minuten in de slaapstand.

En ja, sinds Fedora 4 en verder en vanaf Ubuntu 7 is mijn ervaring: met elke nieuwe Linux-versie heb je twee mogelijkheden. Of de slaapstand werkt, of de slaapstand werkt niet. In het laatste geval is het niet de moeite om te proberen dat toch aan de gang te krijgen, want dat lukt je niet. Hier spreekt een jaar of acht Linux-ervaring...

O ja, de slaapstand in Xubuntu is te vinden door op het Uit/exit-icoon te klikken. Daar kun je je opnieuw aanmelden (= X herstarten), pc herstarten, pc uitzetten of in de slaapstand gaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/26, 21:20:47 door Paul Matthijsse »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #47 Gepost op: 2014/11/26, 21:38:58 »
Ik weet niet hoe je het kan vinden in Xubuntu en Mint 17, maar in Ubuntu kun je het vinden via Systeeminstellingen --> Energiebeheer - onderaan staat dan een kopje over de pauzestand (ook wel 'suspend' genaamd in het Engels).



Vriendelijk bedankt.
Weer wat geleerd.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #48 Gepost op: 2014/11/26, 21:43:02 »
De pauzestand zet de pc bijna uit; het stroomverbruik met mijn machine is ongeveer 1 watt meer dan wanneer ik het ding uitzet. Jij zet alleen je scherm/X uit zo te lezen, maar je kunt waarschijnlijk je harde schijven en ventilatoren nog horen draaien. De pauzestand zet dus ook de pc bijna uit.

Bedankt voor de uitleg! Ik snap het. Als ik even van de PC wegloop blokkeer ik het scherm. Dan denk ik aan de mogelijkheid dat bijvoorbeeld één van onze twee katten met zijn pootjes over MIJN toetsenbord durft te lopen. Ja, echt. Dat doen ze hier wel, de boeven :D.

Aan zo'n pauzestand begin ik niet. Als hier onverhoopt de stroom uitvalt wil ik geen problemen hebben door de pauzestand of een slaapstand. Ga ik wat langer weg en wil ik stroom besparen, dan zet ik hem gewoon uit. Het opstarten is zo gebeurd al haal ik die 11 seconden hier niet helemaal.

Voor mij is dit daarmee een non-probleem. Mooie kreet, niet? Maar nou snap ik jullie. Als je dat wel wilt gebruiken en het werkt niet goed dan is dat echt wel een ergernis.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 14.10 Utopic Unicorn???
« Reactie #49 Gepost op: 2014/11/26, 21:47:18 »
[stukje geknipt]

Slaapstand werkt deels; hij gaat wel in slaap, maar na de slaap kan ie niet meer verbinden met WiFi. Normaal zit daar een kleine vertraging in, maar er zijn een paar uitprobeerders die hebben ruim een uur gewacht en niks, nada, noppes.

Dat was de hoofdreden bij mij en mijn perikelen met 14.04 de WiFi bleef uit na pauzestand, en als ie dan toch verbinding maakte viel die pardoes uit na een tijdje te werken. Zeer vervelend probleem, en daarom terug naar 12.04 die perfect werkt op *mijn* hardware.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort