Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Data partities overschreven  (gelezen 758 keer)

Offline martemp

  • Lid
Data partities overschreven
« Gepost op: 2014/09/30, 13:42:29 »
Ik heb bij vorige DUAL-boot installaties nare ervaringen gehad met de bootsector, daarom heb ik met het aanbrengen van een SSD de gewoonte aangenomen om een afwijkende OS te starten via de F11-bootvolgorde in de BIOS. Daarbij werd de oorspronkelijke 'C-schijf' de partitie om afwijkende OS-en te starten, als laatste bijvoorbeeld een oude Win7 versie om een oud USB apparaat aan de  gang te krijgen. De SSD start (zonder F11) win 8.1 op en maakt zoveel mogelijk gebruik van de Data partities op de harde schijf.

Gisteren bij het installeren van UBUNTU 14.04.1 de basisfout gemaakt om niet zelf de partitie te kiezen en ik merk nu dat de hele schijf toegeëigend is. Ik heb zo weinig mogelijk met die PC gewerkt, probeer nu dingen uit op een oude P4 met Mint, maar geen van mogelijkheden geeft mij voldoende vertrouwen dat ik de NTFS datapartities 'in één keer goed' kan herstellen. Bijvoorbeeld Testdisk en Photorec van een oude Parted Magic stick vergen een hoop kennis en ervaring. En de meeste datarecovery progjes zijn  gericht op een Windows omgeving; die vertrouw ik dus geen herstel-actie vanuit een Linux format toe.

Enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Martenp

Offline Moob

  • Lid
Re: Data partities overschreven
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/30, 21:34:28 »
Ik vrees dat dit zeer lastig wordt. Je had namelijk een windows omgeving met NTFS partities waarop je per ongeluk Ubuntu op hebt geinstalleerd met een EXT4 file systeem. Niet alleen zijn dan je partities opnieuw gemaakt, in een ander file systeem, maar ook zijn er nog eens tal van bestanden op gezet door de installatie van Ubuntu. Waarbij dus sectoren, al dan niet gebruikt, op je schijf opnieuw zijn beschreven. Daarnaast formateert de installatie van ubuntu ook nog eens je disk/partities.

Het verwijderen van een partitie valt nog wel te herstellen, mist je de juiste parameters van de indeling nog kan achterhalen en zolang je de partitie niet gebruikt.

Je zou nog een image kunnen maken van de schijf in kwestie zodat je bijvoorbeeld in een virtuele machine nog dingen kan proberen om data eraf te halen. Maar ik vrees dat je data weg is.

Je zou misschien je vraag kunnen stellen aan een data recovery bedrijf of het uberhaupt mogelijk is om data te redden van voorheen een NTFS disk en nu een EXT4 disk. Even daargelaten wat de kosten daarvan zijn, en of je data daarvoor belangrijk genoeg is. Als hun al zeggen dat dit niet kan of zeer moeilijk wordt... Je kan altijd proberen om te informeren.

Offline martemp

  • Lid
Re: Data partities overschreven
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/01, 10:13:40 »
Klopt allemaal. De informatie is uiteindelijk een betaalde oplossing waard, zo'n 15 jaar persoonlijke geschiedenis. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er binnen de Ubuntu omgeving wel eerder met dat bijltje gehakt is, vandaar mijn vraag.

De eerste partitie op de schijf kon zonder probleem overschreven worden, maar verderop zitten blokken van 0,5 terabite waarvan ik hoop dat er geen info op geschreven is. Ik hoop maar dat ook Ubuntu bij het begin begint....

Ik zoek liefst een grafische oplossing. Ik heb ooit (SUSE 6.n?) bij een defecte laptop via de command-line een extern beeldscherm aan de praat gekregen en dat was een kunstwerk waarvan ik mij inhoudelijk korte tijd daarna niets meer wist te herinneren. Ik heb mij sindsdien tot visueel enigszins begrijpelijke interfaces beperkt. Ik voel mij dus niet veilig met de lijst van sectoren die bijvoorbeeld vanuit Parted magic te zien werd.

Overigens: Is op een image ook die onderliggende NTFS informatie te vinden?

Offline Moob

  • Lid
Re: Data partities overschreven
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/01, 19:29:22 »
Citaat
Overigens: Is op een image ook die onderliggende NTFS informatie te vinden?
Dat ligt eraan met welke software je het image maakt. Sommige imageing software is intelligent in dat als die sectoren zien waarop geen data staat deze niet met het image worden meegenomen. Je zult dus een image moeten maken inclusief de delen waarop, volgens het OS, geen data op staat. Met onder andere DD (disk duplicate) kan dat maar er zullen ook wel forensische tools zijn die dit ook kunnen. Alleen heb ik zo even geen namen paraat van zulke tools. Je zult hiervoor even moeten googlen.

Een dd image kan je vervolgens wel converteren naar bijvoorbeeld een vmdk file
VBoxManage convertfromraw imagefile.dd vmdkname.vmdk --format VMDK
Mijn kennis van deze materie is verder beperkt. Ik heb op een blauwe maandag wel eens meegedaan met de Tweakers THTC challenge, maar helaas niet voltooid, kwam tot aan level 7. Ik heb toen wel een aantal links verzamelt waar onder deze
http://www.dedoimedo.com/computers/linux-data-recovery.html
Geen idee of die nuttig is voor jou.

Zoals je zelf al aangeeft mis je 15 jaar geschiedenis. Dan zou ik eerst proberen of een datarecovery bedrijf er iets mee kan en wat dat ongeveer gaat kosten. Over het algemeen betaal je per recovered bestand en/of hoeveelheid aan GBytes.

Zorg er in iedergeval voor dat je een kopie maakt van je huidige situatie voordat je zelf met tools aan de slag gaat.

Re: Data partities overschreven
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/01, 20:47:54 »
Je zou een poging kunnen maken met "magicrescue".
Deze zit gewoon in het software center.

Dit programma is speciaal bedoeld om data te proberen te redden van schijven onafhankelijk van de partitie indeling.

Ik geloof wel dat het alleen via de terminal werkt.

Offline martemp

  • Lid
Re: Data partities overschreven
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/03, 10:11:00 »
Nieuwe schijf besteld. Ga op een image via Win bekijken wat ik nog kan vinden.