Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem  (gelezen 18530 keer)

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #25 Gepost op: 2014/09/27, 13:00:25 »
Nog even dit, bij doorstart geeft het een melding even heel kort, daarna start ie door tot inlog scherm.
Melding staat dit:
Error connecting to socket .Aborting operation
Cifs_mount Failed w/returncode =101

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #26 Gepost op: 2014/09/27, 16:08:34 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/1312362
https://bugzilla.samba.org/show_bug.cgi?id=10584

Zoek eens op je nas model/merk of er meer gebruikers daar problemen mee hebben.

Misschien oplossing,
deel bestanden niet met samba maar met bijv ftp of andere protocol.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/27, 16:30:45 door jan11000 »

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #27 Gepost op: 2014/09/28, 18:44:45 »
Mount hij wel als je sudo mount -a in de terminal intyped?

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #28 Gepost op: 2014/09/29, 09:42:04 »
Mount hij wel als je sudo mount -a in de terminal intyped?
nee ik krijg deze melding:
mount error(5): Input/output error
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #29 Gepost op: 2014/09/29, 12:35:10 »
Dus je superuser mag niet mounten?
Bestaat je share wel in de samba server? Dit kun je testen door:

$ smbclient -L [ip van server] -U%het dollar-teken is natuurlijk gewoon de prompt. Die moet een lijst van shares laten zien. bij de optie -L geef je de ip van de NAS of de DNS naam als je die hebt.

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #30 Gepost op: 2014/09/29, 21:49:13 »
Dus je superuser mag niet mounten?
Bestaat je share wel in de samba server? Dit kun je testen door:

$ smbclient -L [ip van server] -U%het dollar-teken is natuurlijk gewoon de prompt. Die moet een lijst van shares laten zien. bij de optie -L geef je de ip van de NAS of de DNS naam als je die hebt.
dit is melding die ik krijg: failed (Error NT_STATUS_UNSUCCESSFUL)

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #31 Gepost op: 2014/09/30, 05:36:12 »
Zonder de fstab te gebruiken, werkt de de samba op de nas wel? Dus via je bestandsbeheer ernaar toe gaan.
Indien dit al niet werkt, dan hoef je volgens mij ook niet aan je fstab te beginnen.

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #32 Gepost op: 2014/09/30, 06:47:20 »
Dus je superuser mag niet mounten?
Bestaat je share wel in de samba server? Dit kun je testen door:

$ smbclient -L [ip van server] -U%het dollar-teken is natuurlijk gewoon de prompt. Die moet een lijst van shares laten zien. bij de optie -L geef je de ip van de NAS of de DNS naam als je die hebt.
dit is melding die ik krijg: failed (Error NT_STATUS_UNSUCCESSFUL)
Volgens mij betekent dit dat je samba server niet werkt.. Dit commando zou alle samba shares moeten laten zien. Heb je windows machines die contact maken met je NAS? Het zou raar zijn als  die wel de NAS kunnen mounten.
Misschien moet je eens proberen met nfs i.p.v. cifs. Maar je probleem lijkt echt op je NAS te liggen en niet op je pc.

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #33 Gepost op: 2014/09/30, 11:25:42 »
Okee, voor de derde keer:

Heb je de NAS al uit gedaan en weer opgestart? Dat wil nog weleens helpen!!

en dat zeg ik niet zomaar hoor 3x, dit is uit eigen ervaring.
Ja al een paar keer voor de zekerheid

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #34 Gepost op: 2014/09/30, 11:34:35 »
Dus je superuser mag niet mounten?
Bestaat je share wel in de samba server? Dit kun je testen door:

$ smbclient -L [ip van server] -U%het dollar-teken is natuurlijk gewoon de prompt. Die moet een lijst van shares laten zien. bij de optie -L geef je de ip van de NAS of de DNS naam als je die hebt.
dit is melding die ik krijg: failed (Error NT_STATUS_UNSUCCESSFUL)
Volgens mij betekent dit dat je samba server niet werkt.. Dit commando zou alle samba shares moeten laten zien. Heb je windows machines die contact maken met je NAS? Het zou raar zijn als  die wel de NAS kunnen mounten.
Misschien moet je eens proberen met nfs i.p.v. cifs. Maar je probleem lijkt echt op je NAS te liggen en niet op je pc.
Heb geen windows machines, zou weer eens windows moeten gaan draaien.
Ik heb ook nfs op NAS maar weet die niet in te stellen??
Ik heb Smb4K geïnstalleerd die ziet de NAS en betreffende mappen maar die kan dus ook niet mounten ?
Begin ook vaag vermoeden te krijgen dat aan mn NAS kan liggen, maar als ik die ga resetten ben ik alles kwijt heb wel al vele opties door gelopen.
Heb trouwens ook een mediacenter, om film en foto's op tv te bekijken en daar het gaat prima! zit op zelfde netwerk.

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #35 Gepost op: 2014/09/30, 14:30:38 »
in principe zou een windows machine ook niet moeten werken als mijn vermoeden juist is. Die kan namelijk alleen met samba overweg.
Voor streamen gebruik je een ander protocol, dus dat kan best dat die wel werkt. Het lijkt hem te zitten in je samba server instellingen. Als het goed is ben je niet alles kwijt na herstarten. De instellingen moeten gewoon opgeslagen zijn en worden dan opnieuw geladen.
nfs is een 'nix only netwerk protocol, in tegenstelling tot cifs/samba wat ook voor Windows werkt. Maar voor NFS moet je natuurlijk ook shares configureren.

Laten we eerst focussen op samba. Kun je met ssh inloggen op de NAS?
Zo ja, kun je dan met root-rechten de volgende commando uitvoeren?
testparm /etc/samba/smb.confDit zou je moeten vertellen of je samba configuratie klopt. Als er syntax fouten in deze file zitten, krijg je daarvan melding.

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #36 Gepost op: 2014/09/30, 22:03:26 »
in principe zou een windows machine ook niet moeten werken als mijn vermoeden juist is. Die kan namelijk alleen met samba overweg.
Voor streamen gebruik je een ander protocol, dus dat kan best dat die wel werkt. Het lijkt hem te zitten in je samba server instellingen. Als het goed is ben je niet alles kwijt na herstarten. De instellingen moeten gewoon opgeslagen zijn en worden dan opnieuw geladen.
nfs is een 'nix only netwerk protocol, in tegenstelling tot cifs/samba wat ook voor Windows werkt. Maar voor NFS moet je natuurlijk ook shares configureren.

Laten we eerst focussen op samba. Kun je met ssh inloggen op de NAS?
Zo ja, kun je dan met root-rechten de volgende commando uitvoeren?
testparm /etc/samba/smb.confDit zou je moeten vertellen of je samba configuratie klopt. Als er syntax fouten in deze file zitten, krijg je daarvan melding.
Hoe weet ik welke poort ik moet gebruiken?

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #37 Gepost op: 2014/09/30, 22:16:07 »
als het goed is poort 22. Moet je een firewall openzetten?
Welk merk NAS gebruik je eigelijk?

ikzelf heb een qnap en daar kun je alleen als admin gebruiker naar ssh'n. Ik gebruik daarvoor het commando:
ssh admin@xxx.xxx.x.x (x'jes staan natuurlijk voor het ip adres)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/30, 22:17:44 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #38 Gepost op: 2014/09/30, 22:22:56 »
als het goed is poort 22. Moet je een firewall openzetten?
Welk merk NAS gebruik je eigelijk?

ikzelf heb een qnap en daar kun je alleen als admin gebruiker naar ssh'n. Ik gebruik daarvoor het commando:
ssh admin@xxx.xxx.x.x (x'jes staan natuurlijk voor het ip adres)
Medion Life P89660 (MD 86979)    2TB
Firewall staat uit
als ik poort 22 gebruik zegt ie Verbinding geweigerd door server
nadat ik ssh admin@xxx.xx krijg ik deze melding o betreffende IP port 22: Connection refused
« Laatst bewerkt op: 2014/09/30, 22:33:17 door ton1304 »

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #39 Gepost op: 2014/10/01, 07:41:07 »
hmmm, ik weet niets over een medion en hoe in te stellen. Blijkbaar heb je geen ssh server runnen op de NAS? Dan wordt het wel lastig. Het kan ook zijn dat de user admin niet bestaat, dus misschien kun je met een andere usernaam proberen?

Ik las trouwens dat bij deze medion energiebeheer vaak roet in het eten gooit. Standaard schakelt hij de hd's na een kwartier uit, probleem is alleen dat hij blijkbaar niet kijkt of ze nu bezig zijn of niet. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar het loont allicht de moeite om die energiebeheer eens uit te zetten. Je weet maar nooit of het zo iets triviaals is :)
Het lijkt erop dat sommige mensen alleen met deze NAS kunnen communiceren via ftp.
Er is een heel draadje hier:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589788/0
« Laatst bewerkt op: 2014/10/01, 08:23:29 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #40 Gepost op: 2014/10/01, 11:09:41 »
De fstab gaat zowiezo niet werken, in ieder geval niet met cifs, aangezien er blijkbaar geen shares op de nas zijn. Volgens mij moeten we het probleem dus op de nas zoeken en niet op de client. Blijkbaar heeft de samba server op de nas eerst wel gewerkt en doet hij het nu niet meer. Je suggestie om opnieuw op te starten is een goede, misschien start de samba dan wel heel gemakkelijk weer op. We moeten daarna nog wel weer kijken waarom hij het oneens niet meer deed. Gezien wat ik via google over deze nas heb gelezen kan dit van alles zijn. De kwaliteit van dit apparaat laat blijkbaar zeer te wensen over en dus vermoed ik dat er in de toekomst wel meer problemen kunnen ontstaan.

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #41 Gepost op: 2014/10/01, 11:23:46 »
De fstab gaat zowiezo niet werken, in ieder geval niet met cifs, aangezien er blijkbaar geen shares op de nas zijn. Volgens mij moeten we het probleem dus op de nas zoeken en niet op de client. Blijkbaar heeft de samba server op de nas eerst wel gewerkt en doet hij het nu niet meer. Je suggestie om opnieuw op te starten is een goede, misschien start de samba dan wel heel gemakkelijk weer op. We moeten daarna nog wel weer kijken waarom hij het oneens niet meer deed. Gezien wat ik via google over deze nas heb gelezen kan dit van alles zijn. De kwaliteit van dit apparaat laat blijkbaar zeer te wensen over en dus vermoed ik dat er in de toekomst wel meer problemen kunnen ontstaan.
Je zou best weleens gelijk kunnen hebben ik had onder windows ook wel eens dat ik mn nas niet meer zag, ff uitgeschakeld en daarna werd ie weer gezien.
Ik heb de nas nu afgelopen keren al eens uit geschakeld, dat mocht helaas niet baten? (denk er over om nas leeg te halen en totaal reset uit te voeren???)
Wat wel weer frappant is, via FTP kan ik enigzins wel mounten of je dat zo ook kan zien bij ftp?, helaas werkt dan auto backup niet en geeft het dergelijk fouten als onder smb/cifs-fstab!
Heb op ander Linux pc Xunbuntu ook geprobeerd nas te mounten met fstab zelfde fout melding
Helaas geen windows om uit te proberen.
Tot zo ver ben ik erg blij dat jullie mij hier mee willen helpen ben beetje ten einde raad maar hou de moed er in wil namelijk weten wat er aan de hand is aangezien het zou moeten werken zo ver de hulp die ik aangeboden krijg, nogmaals heel erg bedankt!

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #42 Gepost op: 2014/10/01, 12:02:30 »
Hoe oud is die NAS, misschien is hij onderhand wel aan het overlijden.

Heb het zelf ooit bij de hand gehad bij mijn vorige NAS. Die zag ik wel en toen weer niet, enz. enz.
Tijd voor een nieuwe bedacht ik mij toen, en deze die ik nu heb werkt perfect.
NAS is niet zo oud, dec 2013.
Heb net mail naar service van Medion gestuurd ben benieuwd anders nieuwe of geld retour van Medion, heb 3 jaar garantie er op dus!!
Wat heb je voor een NAS? heb zelf al ff gekeken bij Alternate die heeft net aanbieding?

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #43 Gepost op: 2014/10/01, 12:22:06 »
Dat je met ftp er wel bij kan zou kunnen kloppen. Het zou mijn volgende vraag zijn. Om even duidelijk te maken. Voor het sharen heb je een programma nodig die continue draait op de Nas, dit heet een server of service. In dit geval gebruik je de samba server, die ervoor zorgt dat enkele mappen kunnen worden gedeeld over het netwerk. Samba is trouwens een windows protocol, zodat ook windows met deze shares overweg kunnen.  Deze service moet wel geconfigureerd worden. Hij moet weten welke mappen gedeeld kunnen worden ( shares) en welke gebruikers dit kunnen doen. We zouden dus kunnen kijken of je de samba server opnieuw kan configureren vie de webfrontend van het apparaat. Ik weet echter niet hoe dat moet, aangezien ikzelf een ander merk heb.

Het feit dat files via ftp onleesbaar zijn baart me zorgen. Deze nas is, zoals ik al zei, niet van de hoogste kwaliteit. Ik las dat verschillende gebruikers problemen hebben gehad met hoge temperaturen, vooral bij het gebruik van Seagate schijven. Door de hitte kunnen verbindingen blijkbaar stuk gaan, waardoor er allerlei zeer vervelende problemen kunnen ontstaan. Zeer kwalijk. Het zou kunnen zijn dat de connectie naar de harde schijven niet helemaal meer goed werkt. Maar dat is slechts speculatie van mijn kant. Ik hoop echter dat je de NAS ook goed hebt gebackupped naar een externe schijf zodat je geen belangrijke data kwijt bent.

Probeer inderdaad  de NAS weer terug te brengen naar de fabrieksinstellingen als dat kan en dan opnieuw configureren. Als dat niet werk kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het aan de configuratie ligt. Hopelijk is het geen hardware probleem.

Als ze het doen zou ik geld terug vragen en investeren in een betere NAS. Voor iets belangrijks als backup moet je niet bezuinigen en gewoon goed spul kopen. Iets van QNAP of Synology is over het algemeen zeer goed, al moet je waarschijnlijk wel rond de 400 euro of meer investeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/01, 12:25:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #44 Gepost op: 2014/10/01, 12:41:29 »
Dat je met ftp er wel bij kan zou kunnen kloppen. Het zou mijn volgende vraag zijn. Om even duidelijk te maken. Voor het sharen heb je een programma nodig die continue draait op de Nas, dit heet een server of service. In dit geval gebruik je de samba server, die ervoor zorgt dat enkele mappen kunnen worden gedeeld over het netwerk. Samba is trouwens een windows protocol, zodat ook windows met deze shares overweg kunnen.  Deze service moet wel geconfigureerd worden. Hij moet weten welke mappen gedeeld kunnen worden ( shares) en welke gebruikers dit kunnen doen. We zouden dus kunnen kijken of je de samba server opnieuw kan configureren vie de webfrontend van het apparaat. Ik weet echter niet hoe dat moet, aangezien ikzelf een ander merk heb.

Het feit dat files via ftp onleesbaar zijn baart me zorgen. Deze nas is, zoals ik al zei, niet van de hoogste kwaliteit. Ik las dat verschillende gebruikers problemen hebben gehad met hoge temperaturen, vooral bij het gebruik van Seagate schijven. Door de hitte kunnen verbindingen blijkbaar stuk gaan, waardoor er allerlei zeer vervelende problemen kunnen ontstaan. Zeer kwalijk. Het zou kunnen zijn dat de connectie naar de harde schijven niet helemaal meer goed werkt. Maar dat is slechts speculatie van mijn kant. Ik hoop echter dat je de NAS ook goed hebt gebackupped naar een externe schijf zodat je geen belangrijke data kwijt bent.

Probeer inderdaad  de NAS weer terug te brengen naar de fabrieksinstellingen als dat kan en dan opnieuw configureren. Als dat niet werk kunnen we in ieder geval uitsluiten dat het aan de configuratie ligt. Hopelijk is het geen hardware probleem.

Als ze het doen zou ik geld terug vragen en investeren in een betere NAS. Voor iets belangrijks als backup moet je niet bezuinigen en gewoon goed spul kopen. Iets van QNAP of Synology is over het algemeen zeer goed, al moet je waarschijnlijk wel rond de 400 euro of meer investeren.
via FTP down en upload gaat prima geen bestands-verlies, alleen auto backup, standaard in Ubunu geeft fout melding alhoewel het er wel op staat alleen denk ik corrupt?
Heb helaas geen backup weggezet naar externe schijf, heb externe schijf juist naar nas gekopieerd, die heb ik dus nog.
Alleen ben ik daarna de nas gaan gebruiken om bestanden weg te schrijven, heb nog 2x 320GB schijven liggen die al behoorlijk vol zijn vandaar de NAS erbij! zal daar naar gaan kijken wat weg kan en NAS naar externe schijf weg zetten, zal nog hoop werk en tijd in gaan zitten.
 Liefste heb ik geld terug en een goede nieuwe NAS aan schaffen, zal eens rond gaan kijken
bedankt voor je hulp en info hou hier voortgang en oplossing op de hoogte, (ga dus nas back-uppen en resetten kost wel tijd en werk!!)
zo hou ik mijzelf weer bezig  =D

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #45 Gepost op: 2014/10/01, 14:55:21 »
Probeer in de toekomst goed na te denken over je backup strategie. Ik heb een 4 tb qnap in Raid1, dus 2 tb effectief. Onze 3 linux  computers maken daar naar toe elke dag een backup via het programma back-in-time, net als bij jouw over een samba mount. Ik gebruik samba omdat we ook nog 1 win7 laptop hebben die ook zijn backup op de nas maakt met syncback. Ik heb een usb hd van 2 tb die ik 1 keer per week aan de usbpoort van mijn nas hang en waar ik deze backups naar synchroniseer. Deze usbschijf gaat dan mee naar mijn werk, zodat hij niet op dezelfde fysieke locatie is als mijn nas. Dus bij brand in huis heb ik in ieder geval alle data tot de vorige week nog.  Misschien wat paranoide, maar waarom zou je een backup maken als je backup net zo onveilig is als je gebruikers omgeving?

Een alternatief voor de usb schijven is synchroniseren naar de cloud. Ik heb het zelf niet zo op cloud, dus dat heb ik niet gedaan.  Maar misschien is dat, wel iets voor jou?

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #46 Gepost op: 2014/10/01, 18:32:24 »
als het goed is poort 22. Moet je een firewall openzetten?
Welk merk NAS gebruik je eigelijk?

ikzelf heb een qnap en daar kun je alleen als admin gebruiker naar ssh'n. Ik gebruik daarvoor het commando:
ssh admin@xxx.xxx.x.x (x'jes staan natuurlijk voor het ip adres)
Medion Life P89660 (MD 86979)    2TB
Firewall staat uit
als ik poort 22 gebruik zegt ie Verbinding geweigerd door server
nadat ik ssh admin@xxx.xx krijg ik deze melding o betreffende IP port 22: Connection refused

#ton1304
Ik heb dezelfde NAS en ik herken deze problemen niet.
Het is zeker geen snelheidsmonster maar verder staat ie bij mij dag en nacht aan.
Ik heb deze geïnstalleerd op de manier zoals het staat beschreven op de site van Femke.
Gebruik verder geen Samba maar Cifs.
Je kan beter niets doen in de map admin.
De 1e keer heb ik de NAS geconfigureerd onder Windows maar dat heb ik gedaan omdat er software bijgeleverd wordt die alleen draait onder Windows.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline MKe

  • Lid
Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #47 Gepost op: 2014/10/01, 19:10:47 »
cifs = samba ;)

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #48 Gepost op: 2014/10/01, 20:58:27 »
cifs = samba ;)

Foutje ik bedoelde NFS
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: NAS-SERVER/Verbinding is verbroken door lokaal probleem
« Reactie #49 Gepost op: 2014/10/02, 10:05:41 »
hmmm, ik weet niets over een medion en hoe in te stellen. Blijkbaar heb je geen ssh server runnen op de NAS? Dan wordt het wel lastig. Het kan ook zijn dat de user admin niet bestaat, dus misschien kun je met een andere usernaam proberen?

Ik las trouwens dat bij deze medion energiebeheer vaak roet in het eten gooit. Standaard schakelt hij de hd's na een kwartier uit, probleem is alleen dat hij blijkbaar niet kijkt of ze nu bezig zijn of niet. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar het loont allicht de moeite om die energiebeheer eens uit te zetten. Je weet maar nooit of het zo iets triviaals is :)
Het lijkt erop dat sommige mensen alleen met deze NAS kunnen communiceren via ftp.
Er is een heel draadje hier:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589788/0
Dat zijn heel wat probleempjes die men tegen komt, bedankt voor je draadje, zal nas nog eens nader bekijken  ;)