Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten  (gelezen 11071 keer)

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/20, 18:10:37 »
Het probleem nog ff op een rijtje misschien dat het probleem dan wel duidelijker wordt:
  • Zodra ik de pc opstart zonder HDMI kabel erin, start de laptop perfect op, met hdmi kabel erin stopt het opstarten op het moment dat er naar de hoogste resolutie van 1680x945 geschakeld wordt(het moment dat het Ubuntu logo in beeld zou moeten komen), het beeld blijft dan zwart, alleen de backlights branden dan nog, voor de rest is alles dood en alleen een keiharde reset(powerknop ingedrukt houden) resteert dan nog
  • Als de pc zonder hdmi kabel is opgestart, en de resolutie staat op zijn hoogt, dan crasht de pc op het moment dat ik de hdmi kabel erin prik. Zodra ik de resolutie omlaag zet en ik sluit dan de hdmi kabel aan, dan werkt het wel(maar niet altijd, zie volgende 2 punten). Zodra ik eenmaal beeld heb op beide schermen, dan kan ik de resolutie zonder problemen op 1680x945 zetten
  • Ook al zet ik de resolutie lager, op 1440x900, de ene keer start de pc wel goed op, de andere keer bevriest tie zodra ik de kabel aangesloten laat zitten.
  • Eenmaal zonder kabel aangesloten en opgestart in de resolutie 1440x900 en al ik dan de kabel erin stop, crasht de pc. Net ontdekt dat zodra als ik opstart in 1440x900 zonder kabel en ik vervolgens fn+f5 eenmaal indruk dat tie dan naar de hoogste resolutie springt en als ik dan de resolutie omlaag zet en de kabel aansluit levert het geen problemen op, daarna kan ik de resolutie ook zonder problemen hoger zetten op de ingebouwde monitor.
  • De beruchte 'Segmentation fault at addres 0x0' melding als ik volgens 'https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld', puntje 10 een xorg.conf bestand wil aanmaken.

De open source driver zelf lijkt zodra ik eenmaal beeld heb op beide schermen voor de rest prima te werken en kan ook gewoon alles doen, geluid via HDMI werkt ook gewoon probleemloos. Maar het probleem zit hem in het opstarten, aansluiten en het lijkt er erg op dat de computer vaak de neiging heeft om automatisch naar de hoogste resolutie te springen. Ook al zet ik de resolutie lager, een paar keer op fn+f5 en de resolutie staat weer in de hoogste stand. Als de computer is ingesteld op 1440x900 en ik geef dan een ctrl+alt+backspace, dan verspringt de resolutie weer naar de hoogste stand zodra het aanmeldscherm in beeld komt.

Dit lijkt mij een bug(die ik nog moet melden), wel vreemd dat ik dit exacte probleem nog nergens anders ben tegen gekomen en dus des te vervelender dat IK er weer op moet stuiten(nooit leuk om altijd maar de eerste te zijn)... zo van, zoek dat maar weer eens uit....  :|. Overigens is dit in de meer dan 25 jaar computerervaring zeker niet de eerste keer dat ik als eerste op een bepaalde bug stuit, tja, iemand moet de eerste zijn.... Het frustreert mij wel, des te meer dat vrijwel elk systeem bugs lijkt te bevatten waar ik op stuit, alsof het mij achtervolgt  :|. Misschien moet ik mijn beroep er maar van maken :P

Eigenlijk resteert mij voorlopig nog een vraag:
Hoe rapporteer ik de bug? en kan iemand mij eventueel helpen met vertalen naar het Engels daar ik lichtelijk dyslectisch ben, zo kan ik prima Engels lezen en het goed verstaan, maar spreken en vooral het opstellen is een rampenplan(met commando's heb ik weer geen probleem, het is vooral de grammatica) of kan ik deze bug ook gewoon in het Nederlands melden, daar ik met Nederlands minder problemen heb(hoewel ook niet perfect, maar goed genoeg)?
« Laatst bewerkt op: 2014/04/20, 18:14:47 door CB Interactive »

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/21, 15:50:51 »
Info over het melden van bugs is te vinden in deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

Beter gezegd, hoe kan ik forceren dat de resolutie van de monitor niet hoger gaat dan 1440x900?

Waarschijnlijk kun je voordat je een bugmelding probeert te doen, eerst even deze hyperlink checken https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/21, 16:33:38 »
Het is misschien oplosbaar:
Dit is overigens de output van xrandr op het moment dat de monitor op 1680x945 en de televisie op 1280x720 staat ingesteld.
Hier valt mij een regeltje op die niet lijkt te kloppen

cbi@cbi-P8614:~$ xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 2960 x 945, maximum 8192 x 8192
LVDS connected primary 1680x945+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 409mm x 230mm
   1680x945       60.0*+
   1440x900       59.9 
   1280x854       59.9 
   1280x800       59.8 
   1280x720       59.9 
   1152x768       59.8 
   1024x768       59.9 
   800x600        59.9 
   848x480        59.7 
   720x480        59.7 
   640x480        59.4 
VGA-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
HDMI-0 connected 1280x720+1680+0 (normal left inverted right x axis y axis) 735mm x 420mm
   1920x1080i     50.0 +   60.1     60.0 
   1280x720       60.0*    50.0     59.9 
   1440x576i      50.1 
   1440x480i      60.1     60.1 
   720x576        50.0 
   720x480        60.0     59.9 
   640x480        60.0     59.9 

Gaat om dit regeltje:
Screen 0: minimum 320 x 200, current 2960 x 945, maximum 8192 x 8192

Ik zoals ik het heb ingesteld, is mijn bureaublad verlengt naar het 2e scherm, dus dan krijg je 1680 + 1280 = 2960

Moet dat niet zijn?:
Screen 0: minimum 320 x 200, current 2960 x 945, maximum 2960 x 945

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/22, 08:40:45 »
Bij mijn HDMI/ATI had ik een vergelijkbaar probleem, alles zwart zolang de kabel erin zat met Ubuntu 12.04.
Ook met ATI drivers....
Aangezien ik zowieso al 2 schermen heb, bleek een derde scherm ingeschakeld het probleem te veroorzaken.
Nu doe ik het zo dat het derde (tv) scherm uitgeschakeld is, wanneer ik dat scherm wil gebruiken, schakel ik mijn 2e monitor uit en mijn derde scherm in.
Ik zet dan met ik dacht Arandr mijn tv scherm op mijn hoofdscherm, en kan dan gewoon films kijken.
Ik gebruik Arandr omdat het een simpele GUI heeft en dat voor een leek zoals ik het makkelijkst is.

Een hogere resolutie dan je hoofdscherm lijkt om onbekende redenen niet te werken, gelukkig heb ik maar een simpel hoofdscherm en een simpele tv met een lagere resolutie dan mijn hoofdscherm:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/22, 16:17:34 »
Mijn vorige post kun je wel vergeten, want dit regeltje: 'maximum 8192 x 8192' is de maximale virtuele resolutie, dus als je je bureaublad uitsmeert over meerdere schermen en is dus gewoon correct.

Ik heb momenteel alleen vermoedens wat het zou kunnen zijn, waarbij ik de automatische detectie van de schermen als hoofd boosdoener ziet.
Zo lijkt de toetscombi fn+f5 als er geen 2e scherm op staat aangesloten te functioneren als switch tussen lage en hoge resolutie.
Op het moment dat het 2e scherm staat aangesloten, iets wat ik het beste aan kan sluiten door als de desktop is geladen de toetscombi control+alt+f2 te gebruiken. Dan wordt er naar een terminal geswitcht en levert het aansluiten van de HDMI kabel het minste problemen op. Na het aansluiten weer control+alt+f7 en dan kan ik genieten van 2 schermen.
Zodra de desktop eenmaal met 2 schermen draait, kan ik ook zonder moeite switchen tussen verschillende resoluties op beide schermen zonder vastlopers. De toetscombi fn+f5 switcht dan in geval van 2 schermen tussen verschillende modes.

Het grote probleem zit hem met het aansluiten en met het opstarten zodra de HDMI kabel erin zit.

Als ik een xorg.conf wil aanmaken, dan krijg ik de foutmelding:
[   158.427] (EE)
[   158.428] (EE) Backtrace:
[   158.428] (EE) 0: Xorg (xorg_backtrace+0x4f) [0xb7711d9f]
[   158.428] (EE) 1: Xorg (0xb756a000+0x1abb84) [0xb7715b84]
[   158.428] (EE) 2: (vdso) (__kernel_rt_sigreturn+0x0) [0xb754740c]
[   158.428] (EE)
[   158.429] (EE) Segmentation fault at address 0x0
[   158.429] (EE)
Fatal server error:
[   158.429] (EE) Caught signal 11 (Segmentation fault). Server aborting
[   158.429] (EE)
[   158.429] (EE)
Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.x.org
 for help.
[   158.430] (EE) Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional information.
[   158.430] (EE)

Nu heb ik op een externe USB 3.0 schijf ook Xubuntu 13.11 draaien, hierbij probeerde ik hetzelfde en resulteerde in de volgende foutmelding als ik naar het log bestand kijk:
[   392.303] (EE) open /dev/fb0: No such file or directory
[   392.303] Number of created screens does not match number of detected devices.
  Configuration failed.

Wat ik ervan begrijp is dat onder Xubuntu er 3 schermen worden gedetecteerd terwijl er maar 2 aanwezig zijn.
Nu zal de chip wel 3 schermen kunnen ondersteunen, maar mijn laptop heeft maar 1 uitgang, een HDMI en geen VGA uitgang.

Weer terug in Ubuntu:
Nu wordt zowel de automatische (*) als de preferred(+) resolutie op de hoogt mogelijke stand gedetecteerd, de stand die problemen oplevert met het opstarten en met aansluiten.
Het is wel mogelijk om een preferred resolutie op te geven met xrandr en een automatische resolutie toevoegen lukt ook. Maar ik weet niet hoe je zowel het automatische (*) als het prefered (+) ongedaan kan maken.

De fout zit hem iig in de automatische detectie, maar aangezien het niet op de reguliere manier mogelijk is om een xorg.conf bestand te laten genereren is het probleem tot nu toe niet definitief op te lossen.

Nu zou ik graag via de terminal de open source Ati driver opnieuw willen proberen te installeren en eventueel ook de Xorg server, wie weet de juiste manier?

Het lukt mij iig om op beide schermen beeld te krijgen, maar om nou elke keer de kabel erin en eruit te moeten halen is niet goed voor zowel de kabel als de poort, eens gaat het kaduuk en daarom hoop ik dit probleem toch op te lossen.

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/23, 00:14:08 »
Net het geheel opnieuw geïnstalleerd waarbij mij opviel dat de installatie dvd ook niet wou doorstarten, zonder kabel werkt het prima.

Ik vermoed dat er hardware defect is aangezien ik werkelijk de enigste ben met dit probleem. (dus is het idd geen bug)
Het enigste wat ik nog kan doen is uit te zoeken welk apparaat defect is. De tv kan net zo goed een defect hebben, want het is een Sony LCD tv uit 2007, een oud beestje dus. Morgen overdag maar eens kijken of de computer nog steeds zo raar doet als ik hem op een veel nieuwere LG Full HD tv aansluit in de woonkamer. Doet alles het dan wel naar behoren, dan weet ik iig dat ik voor een nieuwe tv moet gaan sparen, maar als de computer ook op die andere tv dienst blijft weigeren, moet ik gaan sparen voor een nieuwe pc.

Mocht het de pc zijn, dan mag ik extra lang door gaan sparen aangezien ik een desktop pc wil en geen laptop meer(te beperkt, te snel out to date en te veel koppelverkoop). Maar hierboven heb ik weer geen randaarde, dus dat moet ik ook aan laten leggen, vaklui kosten ook het nodige  :(

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/23, 02:38:17 »
Bij mijn HDMI/ATI had ik een vergelijkbaar probleem, alles zwart zolang de kabel erin zat met Ubuntu 12.04.
Ook met ATI drivers....
Aangezien ik zowieso al 2 schermen heb, bleek een derde scherm ingeschakeld het probleem te veroorzaken.
Nu doe ik het zo dat het derde (tv) scherm uitgeschakeld is, wanneer ik dat scherm wil gebruiken, schakel ik mijn 2e monitor uit en mijn derde scherm in.
Ik zet dan met ik dacht Arandr mijn tv scherm op mijn hoofdscherm, en kan dan gewoon films kijken.
Ik gebruik Arandr omdat het een simpele GUI heeft en dat voor een leek zoals ik het makkelijkst is.

Een hogere resolutie dan je hoofdscherm lijkt om onbekende redenen niet te werken, gelukkig heb ik maar een simpel hoofdscherm en een simpele tv met een lagere resolutie dan mijn hoofdscherm:-)

Softwarematig uitzetten met xrandr wat in principe hetzelfde doet als Arandr had ik ook al geprobeerd net als het uitzetten via het standaard programma.

Als ik de kabel laat zitten verschijnt het grub menu, dan draait tie effe en dan wordt er normaal gesproken naar het splash screen overgeschakeld, maar in dit geval zie je hem naar een andere grafische mode schakelen en blijft op de backlight en het powerledje alles stil. Dit probleem treedt specifiek op op het moment dat plymouth geladen wordt. Start ik op zonder kabel, dan geeft het aansluiten weer een onvoorspelbaar gedrag wat het lastiger maakt, de ene keer sluit ik hem aan en draait alles en de andere keer crasht het. Wat ik ook geprobeerd heb, ik kan er geen regelmaat in vinden, net als met het opstarten, want de ene keer blijft tie hangen vlak voor het splashscreen(met het logo) en blijft het beeld zwart, de andere keer start tie gewoon vrolijk op en heb ik beeld op 2 schermen.

Begint me idd wat te dagen. Mijn standaard laptop resolutie is 1680 x 945 en standaard gooit de pc via de HDMI er 1920 x 1080i wat idd hoger ligt dan de laptop resolutie, maar aangezien ik maar een HD ready toestel heb is de door mij gewenste resolutie 1280 x 720p. Het is dus een kwestie van die hoogste resolutie ergens zien te verwijderen, want automatisch grijpt de pc naar de hoogste waarde.  Dat is dus de fout, alleen welk bestand en welk regeltje moet je aanpassen?

Opmerkelijk is wel dat als ik eenmaal beeld heb in de door mij gewenste resoluties dat zolang de pc aan staan het ook niet crasht.
Voor de rest is Ubuntu 14.04LTS een feest om mee te werken.

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/24, 02:17:04 »
Ik weet nu iig wat er steeds fout gaat:
Zowel het laptop scherm (LVDS) als de televisie (HDMI) zijn digitale systemen. Op het moment dat Plymouth geladen wordt, worden beide schermen uitgelezen en wordt er altijd voor de hoogst mogelijke resolutie gekozen.
Aangezien de hoogste resolutie van mijn tv hoger ligt als de maximale resolutie van het laptopscherm, levert dit een crash op in geval van een Radeon chip.

Het FN+F5 probleem idemdito, deze leest automatisch de hoogst mogelijke resoluties uit en zit niet voorgeprogrammeerd.

Als er een mogelijkheid was om de automatische detectie uit te schakelen en handmatig de resoluties op te geven voor het laden van Plymouth, dan is het opstart probleem iig verholpen.
En het FN+F5 probleem: Als het zou kunnen om deze toetscombi functie in zijn geheel te verwijderen dan zijn we al een heel eind.

Ik ben er de gehele dag mee zoet geweest en ook een xorg.conf bestand aangemaakt in eerste instantie in de map /etc/X11 en in tweede instantie 10-monitor.conf in /usr/share/X11/xorg.conf.d, maar dit heeft alleen betrekking tot het bureaublad en heeft totaal geen invloed op het laden van Plymouth. Op het moment dat tie wel een keer normaal opstart met kabel erin verspringt de tv als Plymouth geladen is doodleuk weer op 1080i, na het splashscreen schakelt tie weer naar 720p terwijl mijn laptopscherm op 1680x945 springt, dus het xorg.conf bestand doet kennelijk wel zijn werk, maar lijkt alleen op het bureaublad betrekking te hebben.

Voorlopig zal het wel behelpen blijven en lijkt het een NIET oplosbaar probleem waar ik voorlopig mee moet zien te leren leven.

Downgraden naar een lagere versie van Ubuntu heeft ook geen zin omdat die bug die weldegelijk in de open source radeon driver zit en ook in oudere versies van ubuntu zit.

Overigens vergiste ik me in het feit dat mijn pc geen vga aansluiting zou hebben, die zit er gelukkig wel op.
Een VGA uitgang kan ook een HD-Ready resolutie aan van 1280x720 wat voor die tv hier meer dan voldoende is en dan de hdmi simpelweg niet meer gebruiken, dan zou dit probleem in principe niet meer voor mogen komen.
Voor het geluid kan ik altijd nog een draad trekken van een line-out van mijn versterker naar de line-in van de tv, nadeel is wel dat dan altijd mijn hifi set aan moet staan voor geluid op de tv, shit happens en kan ik prima mee leven. De line-out van mijn laptop is een gecombineerde uitgang die tevens ook een toslink uitgang is en is dus al bezet.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/24, 02:22:15 door CB Interactive »

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/24, 08:19:20 »
Ik heb met CCC (catalyst) de resolutie en de refresh rate vastgezet van mijn hoofdscherm, ik gebruik dud ATI/AMD drivers.
ik gebruik al jaren het geluid van mijn zelfbouw 5.1 setje op de computer en dat werkt naar tevredenheid.
Alleen in Windows kon ik in CCC gewoon een voorkeuze maken waardoor ik gemakkelijk naar de TV kon overschakelen.
In Ubuntu maar ook in Mint dus waarschijnlijk in de meeste Linux distro's geeft het meer dan twee schermen gebruiken veel problemen.
Mijn TV wordt door Linux gezien als een 7" Samsung....nu is mijn TV weliswaar niet supergroot maar wel iets groter dan 7" :laugh:

Dus ik denk dat ik er maar mee leer leven....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/24, 12:56:27 »
Ik heb met CCC (catalyst) de resolutie en de refresh rate vastgezet van mijn hoofdscherm, ik gebruik dud ATI/AMD drivers.
ik gebruik al jaren het geluid van mijn zelfbouw 5.1 setje op de computer en dat werkt naar tevredenheid.
Alleen in Windows kon ik in CCC gewoon een voorkeuze maken waardoor ik gemakkelijk naar de TV kon overschakelen.
In Ubuntu maar ook in Mint dus waarschijnlijk in de meeste Linux distro's geeft het meer dan twee schermen gebruiken veel problemen.
Mijn TV wordt door Linux gezien als een 7" Samsung....nu is mijn TV weliswaar niet supergroot maar wel iets groter dan 7" :laugh:

Dus ik denk dat ik er maar mee leer leven....
Ik ga zo een sub-d male-male kabel halen en dan wat experimenteren.
Naar wat ik er van begrepen heb zit de VGA-0 naast het LVDS paneel in de X.org server en pas naast de VGA komt de HDMI-0 en wat ik ook begreep is dat de HDMI-0 uitgang probleemloos schijnt te werken als ook een VGA kabel is aangesloten.
Dit omreden dat VGA wat in principe de laagste resolutie heeft naast de eerste LVDS device zit.

Mocht HDMI alsnog dan niet goed werken, maar VGA wel..., dan heb ik iig een HDMI kabel over die ik op mijn HDD recorder met HD-upscaling aan kan sluiten, wordt die functie ook eens benut.

Onder Windows 7 werkte de hdmi ook niet perfect ;)
Daar bleef de resolutie steeds weer op 1080i springen, maar ik wil 720p wat op dit 32" hd-ready toestel ruim voldoende is, maar wel een rustiger beeld geeft.
Windows kent echter veel meer nukken, het trage opstarten en update geweld maken het een inefficiënt systeem en wat dat betreft is Ubuntu ruimschoots in het voordeel, alleen die HDMI bug is het probleem eigenlijk, voor de rest lijkt alles perfect en vooral snel te draaien.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/24, 13:02:33 door CB Interactive »

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/26, 21:12:27 »
Weinig nieuws behalve dat ik een fout heb gevonden:
$ dmesg | egrep 'drm|radeon'
[   16.279108] [drm] Initialized drm 1.1.0 20060810
[   16.400659] [drm] radeon kernel modesetting enabled.
[   16.400736] fb: conflicting fb hw usage radeondrmfb vs VESA VGA - removing generic driver
[   16.426311] [drm] initializing kernel modesetting (RV730 0x1002:0x9480 0x1071:0x9270).
[   16.426342] [drm] register mmio base: 0xCFEF0000
[   16.426344] [drm] register mmio size: 65536
[   16.426496] radeon 0000:02:00.0: VRAM: 1024M 0x0000000000000000 - 0x000000003FFFFFFF (1024M used)
[   16.426500] radeon 0000:02:00.0: GTT: 1024M 0x0000000040000000 - 0x000000007FFFFFFF
[   16.426503] [drm] Detected VRAM RAM=1024M, BAR=256M
[   16.426504] [drm] RAM width 128bits DDR
[   16.435749] [drm] radeon: 1024M of VRAM memory ready
[   16.435751] [drm] radeon: 1024M of GTT memory ready.
[   16.435776] [drm] Loading RV730 Microcode
[   16.892329] [drm] GART: num cpu pages 262144, num gpu pages 262144
[   16.906697] [drm] PCIE GART of 1024M enabled (table at 0x000000000025D000).
[   16.906767] radeon 0000:02:00.0: WB enabled
[   16.906771] radeon 0000:02:00.0: fence driver on ring 0 use gpu addr 0x0000000040000c00 and cpu addr 0xffd3fc00
[   16.906773] radeon 0000:02:00.0: fence driver on ring 3 use gpu addr 0x0000000040000c0c and cpu addr 0xffd3fc0c
[   16.907547] radeon 0000:02:00.0: fence driver on ring 5 use gpu addr 0x000000000005c598 and cpu addr 0xf909c598
[   16.907551] [drm] Supports vblank timestamp caching Rev 2 (21.10.2013).
[   16.907553] [drm] Driver supports precise vblank timestamp query.
[   16.907584] radeon 0000:02:00.0: irq 44 for MSI/MSI-X
[   16.907601] radeon 0000:02:00.0: radeon: using MSI.
[   16.907634] [drm] radeon: irq initialized.
[   16.954538] [drm] ring test on 0 succeeded in 0 usecs
[   16.954599] [drm] ring test on 3 succeeded in 1 usecs
[   17.139344] [drm] ring test on 5 succeeded in 1 usecs
[   17.139352] [drm] UVD initialized successfully.
[   17.139493] [drm] Enabling audio 0 support
[   17.139517] [drm] ib test on ring 0 succeeded in 0 usecs
[   17.139539] [drm] ib test on ring 3 succeeded in 0 usecs
[   17.296489] [drm] ib test on ring 5 succeeded
[   17.296833] [drm] Radeon Display Connectors
[   17.296835] [drm] Connector 0:
[   17.296836] [drm]   LVDS-1
[   17.296838] [drm]   DDC: 0x7f68 0x7f68 0x7f6c 0x7f6c 0x7f70 0x7f70 0x7f74 0x7f74
[   17.296839] [drm]   Encoders:
[   17.296841] [drm]     LCD1: INTERNAL_UNIPHY2
[   17.296842] [drm] Connector 1:
[   17.296843] [drm]   VGA-1
[   17.296845] [drm]   DDC: 0x7e40 0x7e40 0x7e44 0x7e44 0x7e48 0x7e48 0x7e4c 0x7e4c
[   17.296846] [drm]   Encoders:
[   17.296847] [drm]     CRT1: INTERNAL_KLDSCP_DAC1
[   17.296848] [drm] Connector 2:
[   17.296849] [drm]   HDMI-A-1
[   17.296850] [drm]   HPD1
[   17.296852] [drm]   DDC: 0x7e50 0x7e50 0x7e54 0x7e54 0x7e58 0x7e58 0x7e5c 0x7e5c
[   17.296853] [drm]   Encoders:
[   17.296854] [drm]     DFP1: INTERNAL_UNIPHY
[   17.308286] [drm] radeon: dpm initialized
[   17.733073] [drm] fb mappable at 0xD045E000
[   17.733076] [drm] vram apper at 0xD0000000
[   17.733078] [drm] size 6582272
[   17.733079] [drm] fb depth is 24
[   17.733080] [drm]    pitch is 6912
[   17.733194] fbcon: radeondrmfb (fb0) is primary device
[   17.853678] radeon 0000:02:00.0: fb0: radeondrmfb frame buffer device
[   17.853680] radeon 0000:02:00.0: registered panic notifier
[   17.853842] [drm] Initialized radeon 2.36.0 20080528 for 0000:02:00.0 on minor 0

En lijkt heel erg op de volgende bug:
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=71891

Maar hoe haal je deze bug eruit in Ubuntu 14.04 LTS???

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/27, 12:11:16 »
Aangezien de hoogste resolutie van mijn tv hoger ligt als de maximale resolutie van het laptopscherm, levert dit een crash op in geval van een Radeon chip.
Met die HD 4650/5165 dus. Want zelf heb ik in de hoofd pc uit mijn onderschrift, deze videokaart Sapphire RADEON HD 6950. Hier crashen de radeon en de fglrx drivers niet, met een DVI monitor en een smart tv via een tien meter lange HDMI kabel. 
En lijkt heel erg op de volgende bug:
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=71891
Hoe bedoel je? Ik zag niets raars in je dmesg output.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/27, 15:32:49 »
Het gaat om deze regel:
[   16.400736] fb: conflicting fb hw usage radeondrmfb vs VESA VGA - removing generic driver

Wat ik ervan begrepen had wordt het crashen met opstarten/aansluiten hdmi veroorzaakt door een foutieve clockfrequentie van de videochip.

Verklaard wel het onwillekeurige gedrag met zowel het opstarten als met het aansluiten van de hdmi kabel als het systeem draait.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/27, 15:42:37 door CB Interactive »

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/28, 20:45:08 »
Ik heb het even nagezocht. Het zou inderdaad een bug kunnen zijn.

Had je de clockfrequentie van de videochip dan al gecheckt?  Zoals in deze hyperlink Over/underclock 5870 on linux without limits. Is videokaart dan ooit overclockt geweest?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #39 Gepost op: 2014/04/28, 23:21:08 »
Mijn kaart is niet overklockt geweest.

Alleen het 'aticonfig --odgc' commando werkt alleen als de fglrx driver geïnstalleerd is.
Ik weet ff het juiste commando niet voor de open source drivers.

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #40 Gepost op: 2014/04/29, 00:15:45 »
De xorg.conf is wel uit de tijd. Het lijkt mij eerst zaak om de juiste driver te installeren.
Op deze wijze zou dat moeten lukken, in de terminal :
Controleer of de kernel headers zijn geinstalleerd:
sudo apt-get install linux-headers-generic en dan:
sudo apt-get install fglrx
Van http://askubuntu.com/questions/455224/installing-amd-hd-4xxx-propriety-drivers-on-ubuntu-14-04

Vervolgens de computer opnieuw opstarten en alleen via de hdmi.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #41 Gepost op: 2014/04/29, 01:08:42 »
De fglrx driver ondersteund nou juist mijn kaart niet, vandaar dat ik op de  open source driver ben aangewezen.
Dit resulteerde in een zwart scherm, want had ik al geprobeerd, ik kreeg nog wel de tty terminal aan de praat met ctrl+alt+f2 en vanuit daaruit kon ik de boel  ongedaan maken zodat tie weer opstartte... Paar dagen daarna een herinstallatie gedaan.

Edit/aanvulling:
Memtest86 geeft iig geen fouten aan, wat zeggen wil dat het iig niet aan het werkgeheugen kan liggen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/29, 01:48:49 door CB Interactive »

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #42 Gepost op: 2014/04/29, 02:08:08 »
Zou dit experiment kunnen slagen?
Ik heb logischer wijs, ondanks dat mijn CPU 64 bits ondersteund de 32 bits versie geïnstalleerd. Want het betreft een Core i3 van Intel.
Maar baat het niet, dan schaadt het niet: Als ik nou eens de 64 bits versie van Ubuntu op een usbstick zet en dan proberen om een livesessie op te starten, eerst zonder HDMI kabel aangesloten(als tie dan opstart kan ik een stap verder), daarna proberen met aangesloten HDMI kabel op te starten.
Gaan deze tests goed, zou ik kunnen overwegen om de 64 bits versie eens te proberen, misschien dat die fout daar niet in zit.
Het is maar een probeersel.

De bug zit zeer waarschijnlijk in de open source radeon kernel driver.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #43 Gepost op: 2014/04/29, 08:39:45 »
Ach niet geschoten is altijd mis moet je maar denken, ik heb nu al diverse nieuwe installs achter de rug, en mijn HDMI kabel uitgeleend, dus misschien kom ik hier nog op terug :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #44 Gepost op: 2014/04/29, 13:53:22 »
Ik hoop het probleem nog op te kunnen lossen, kan een paar dagen duren, maar ook een paar maanden ;)
Ondertussen spaar ik wel voor een nieuwe pc, wordt het zo langzamerhand wel een beetje tijd voor denk ik.

De fout zit hem in de kerneldriver. Deze moet aangepast worden, dit gaat niet bij een reeds gecompileerde driver.
Dus dan moet ik de bronbestanden downloaden, aanpassen en daarna opnieuw compileren. Best ingewikkeld voor iemand die pas sinds 4 maanden actief met Linux werkt, maar dat zal denk ik wel de weg zijn die ik moet bewandelen.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #45 Gepost op: 2014/04/29, 13:59:47 »
Ik ben je al kwijt bij "kerneldriver" :-*

Maar goed ik doe nu 3 weken ofzo Linux.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #46 Gepost op: 2014/04/29, 14:41:56 »
Ik ben je al kwijt bij "kerneldriver" :-*

Maar goed ik doe nu 3 weken ofzo Linux.
Ik heb nog wel iets meer ervaring met Linux hoor dan 4 maanden.
Paar jaar terug, voordat ik een burnout kreeg was ik er ook al mee bezig, Redhat was de allereerste distro, toen kwam Suse, Knoppix. Ook had ik nog een dreambox gehad.
4 maanden geleden de draad weer opgepakt en ben ik met de Ubuntu familie begonnen.

Zo, ik ga zometeen wat experimenten doen:
Als eerste maak ik een backup van wat bestanden van mijn externe usb 3.0  schijf waar Xubuntu 13.11 op staat(die eraf mag), daarna partioneer ik de schijf opnieuw en dan installeer ik eerst Ubuntu 13.10. Daarna checken of deze opstart zonder en met HDMI kabel(immers Xubuntu startte ook gewoon op, maar had geen geluid via HDMI(dit is zo opgelost), daarna kijken of ik hem kan upgraden naar 14.04 LTS, daarna kijken of de problemen er nog steeds inzitten. Als er geen problemen zijn, dan is dat voor deze machine de manier van installeren.

Lukt dit niet, dan kijken hoe de 64 bits versie reageert vanaf een usb stick.

Door te experimenteren op een USB 3.0 schijf, blijft de standaard installatie bespaard en kan ik altijd nog normaal opstarten vanaf de interne schijf ;).
Stel dat de bovengenoemde methodiek werkt, dan kan ik dat altijd nog op de interne schijf herhalen.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #47 Gepost op: 2014/04/29, 14:56:59 »
Bedankt voor de uitleg....en het houd je van de straat :laugh:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #48 Gepost op: 2014/04/29, 21:54:24 »
Proef 1: 32 of 64 bits maakt niet uit, ze lopen beide vast en dan heb ik het over 14.04 LTS.

Proef 2 32 bits versie van Ubuntu 13.10 geïnstalleerd: gaf op het geluid na geen hdmi problemen.
Geupgrade naar 14.04 en het gesodemieter is weer terug.

Conclusie: Mijn pc is ongeschikt voor 14.04 LTS.

Oplossing: Downgraden naar 12.04 LTS, tis niet anders en maar hard gaan sparen voor een nieuwe computer, balen...  :(.


Re: Ubuntu 14.04 LTS, pc start niet op met hdmi kabel aangesloten
« Reactie #49 Gepost op: 2014/04/29, 22:29:49 »
Ik heb hem op het andere forum iig toegevoegd aan de 'Laptop INCOMPATIBILITY List':
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1543009&page=38&p=13007705#post13007705

Dit is een serieus geval van een niet-compatibelle laptop, het laatste wat ik nog kon doen is dit ding aan dat lijstje toevoegen.

Probleem wordt in de toekomst simpelweg opgelost dmv een nieuwe pc, de enigste oplossing in dit geval
 
Wonderen bestaan niet, dus geloof ik daar ook niet in, dus leg ik me er maar bij neer.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/30, 01:39:39 door CB Interactive »