Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: belastingdienst-downloader  (gelezen 2791 keer)

Tip: belastingdienst-downloader
« Gepost op: 2014/04/14, 23:19:39 »
Het flink verouderde programma van de Belastingdienst wil nogal eens problemen opleveren, of op z'n minst instructies die niet al te eenvoudig zijn voor een beginneling.

Hiervoor heb ik de belastingdienst-downloader geschreven. Wat het doet:
- Het downloadt het aangifteprogramma en pakt het uit
- Het maakt een starter ('snelkoppeling') aan
- Het installatiepakket heeft alle benodigde pakketten, zoals de xfonts, als afhankelijkheden. Dat houdt in dat ze automatisch worden meegeïnstalleerd.
- Oudere versies van hetzelfde programma (bijvoorbeeld 2013 v1.09 vs. 2013 v.1.10) worden automatisch overgeschreven
- De vraag om een lettertype te selecteren wordt overgeslagen

Het pakket is hier te downloaden: http://drpil.nl/org/belastingdienst-downloader-1.0.2.deb (Rechtsklikken > Koppeling opslaan als...)

Vergeet niet na de installatie van de downloader eenmalig uit te loggen. Dit in verband met de installatie van de lettertypen.

Het is mogelijk dat er nog fouten in zitten. Suggesties voor verbetering zijn altijd welkom :).

Veranderingen v1.0.2 t.o.v. 1.0.1:
- Zenity in lijst afhankelijkheden opgenomen

Veranderingen v1.0.1 t.o.v. 1.0.0:
- Johans suggesties verwerkt in het script
- Script vrijgegeven onder een MIT-licentie

Ideeën voor volgende versies:
- Geschikt maken voor meer belastingdienstprogramma's
- Categorieën toevoegen aan starters
- Pictogrammen voor starters
- GTK1-thema meeleveren, zodat het aangifteprogramma er iets minder 20e-eeuws uitziet.
- Jaarbereiken berekenen, niet hardcoden
- PPA maken

edit: linkje gefixt
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 18:44:24 door Johan van Dijk »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/14, 23:27:40 »
Klinkt heel goed! Bedankt voor je inspanning en voor het delen. :)

Heb je ook een apart broncodepakketje dat we ergens kunnen binnenhalen?

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/14, 23:40:21 »
De broncode kan ik nog vrijgeven onder een open source-licentie en apart beschikbaar maken. Inkijken kan alvast door in het script /usr/bin/belastingdienst-downloader te kijken, al moet worden opgemerkt dat een deel van het gemak - de afhankelijkheden en de starter voor belastingdienst-downloader zelf - zit in het aanbieden als deb.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/14, 23:50:23 »
De broncode kan ik nog vrijgeven onder een open source-licentie en apart beschikbaar maken.
Dat zou erg prettig zijn.  :)

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/15, 00:19:09 »
Het flink verouderde programma van de Belastingdienst wil nogal eens problemen opleveren, of op z'n minst instructies die niet al te eenvoudig zijn voor een beginneling.

1 Ga naar de downloadpagina op de Belastingdienst-site
2 Download de deb van het programma
3 Dubbelklik op de deb en installeer de deb middels de knop Installeren het nu geopende Softwarecentrum

Ja, erg moeilijk uit te leggen/te snappen voor een beginneling!!!

Niet om je werk teniet te doen, maar ik zie niet in waarom jouw deb makkelijker is dan de deb van de Belastingdienst zelf... Zoals je ziet zijn het maar 3 simpele stappen die je hoeft te doorlopen, net als bij jou deb.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 00:21:16 door Vistaus »

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/15, 08:52:28 »
Het flink verouderde programma van de Belastingdienst wil nogal eens problemen opleveren, of op z'n minst instructies die niet al te eenvoudig zijn voor een beginneling.

1 Ga naar de downloadpagina op de Belastingdienst-site
2 Download de deb van het programma
3 Dubbelklik op de deb en installeer de deb middels de knop Installeren het nu geopende Softwarecentrum

Ja, erg moeilijk uit te leggen/te snappen voor een beginneling!!!

Niet om je werk teniet te doen, maar ik zie niet in waarom jouw deb makkelijker is dan de deb van de Belastingdienst zelf... Zoals je ziet zijn het maar 3 simpele stappen die je hoeft te doorlopen, net als bij jou deb.
4. Installeer de xfonts.
5. Kies een lettertype bij het starten.

De DEBs op de Belastingdienstsite lossen een aantal problemen op, maar niet allemaal. Bovendien downloaden ze alleen bij rechtsklikken > Opslaan als. (Deze doet dat ook, maar je kunt dit 1x van tevoren installeren en dat ben je van het gedoe af. Bovendien kun je er aangifteprogramma's van meerdere jaren mee downloaden.)

Als je het overbodig vindt is daar een prima oplossing voor: gebruik het niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 09:00:57 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/15, 11:58:13 »
Niet om je werk teniet te doen, maar ik zie niet in waarom jouw deb makkelijker is dan de deb van de Belastingdienst zelf...
Bovendien komt het .deb pakket van de Belastingdienst uit een betrouwbare bron.
Software uit andere bronnen kan malware installeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/15, 12:02:14 »
Mensen, een beetje positiever graag over iemand die z'n best heeft gedaan om iets met ons te delen wat hij zelf heeft gemaakt. Pffff, lekker motiverend allemaal....

Als hij straks 't broncodepakketje erbij geeft, dan kun je immers zelf nakijken of 't koosjer is.

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/15, 12:24:00 »
Het enige uitvoerbare bestand, namelijk /usr/bin/belastingdienst-downloader is een Bash-script is, dat eenvoudig te controleren is op kwaadaardige code. Je kunt dus zelf nagaan of het veilig is of niet. Doe dat alsjeblieft ook voordat je een oordeel velt.

Edit: reactie genuanceerd.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 12:53:57 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/15, 12:47:12 »
Het flink verouderde programma van de Belastingdienst wil nogal eens problemen opleveren, of op z'n minst instructies die niet al te eenvoudig zijn voor een beginneling.

1 Ga naar de downloadpagina op de Belastingdienst-site
2 Download de deb van het programma
3 Dubbelklik op de deb en installeer de deb middels de knop Installeren het nu geopende Softwarecentrum

Ja, erg moeilijk uit te leggen/te snappen voor een beginneling!!!

Niet om je werk teniet te doen, maar ik zie niet in waarom jouw deb makkelijker is dan de deb van de Belastingdienst zelf... Zoals je ziet zijn het maar 3 simpele stappen die je hoeft te doorlopen, net als bij jou deb.
4. Installeer de xfonts.
5. Kies een lettertype bij het starten.

De DEBs op de Belastingdienstsite lossen een aantal problemen op, maar niet allemaal. Bovendien downloaden ze alleen bij rechtsklikken > Opslaan als. (Deze doet dat ook, maar je kunt dit 1x van tevoren installeren en dat ben je van het gedoe af. Bovendien kun je er aangifteprogramma's van meerdere jaren mee downloaden.)

Als je het overbodig vindt is daar een prima oplossing voor: gebruik het niet.

4 is overbodig, zie ook femke's reactie.

Overigens wist ik niet dat je ook oudere versies kon downloaden met jou programma, dat stond er helemaal niet bij. In dat geval voegt het zeker wel wat toe, want oudere versies op de belastingdienst-site zoeken is een crime :)

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/15, 12:57:52 »
4 is overbodig, zie ook femke's reactie.

Overigens wist ik niet dat je ook oudere versies kon downloaden met jou programma, dat stond er helemaal niet bij. In dat geval voegt het zeker wel wat toe, want oudere versies op de belastingdienst-site zoeken is een crime :)
Ik had het idee dat het bij de DEB ook nodig was. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik dat dacht omdat het programma uit de DEB vraagt een lettertype te kiezen.

Je kunt er versies vanaf 2010 mee downloaden, inderdaad, en het is de bedoeling dat je er op termijn ook andere programma's van de Belastingdienst (bijvoorbeeld loonbelasting) mee kunt downloaden. Dat had ik er inderdaad niet bijgezegd. Aan de kant heeft blijkbaar niemand het programma ook geprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 12:59:39 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/15, 14:45:13 »
Je kunt dus zelf nagaan of het veilig is of niet. Doe dat alsjeblieft ook voordat je een oordeel velt.
Sorry, maar niet iedereen kan programmacode controleren en beoordelen of iets veilig is. Vandaar de verwijzing naar de tekst op de wiki over het risico van software uit andere bronnen (in het algemeen, geen oordeel over dit .deb-pakket).
Ben je van plan hiervoor een PPA te maken?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/15, 15:22:55 »
Dan even wat inhoudelijke vragen over het script:

Op regel 15 verwijder je een downloadlink via rm -Rf? Die snap ik niet helemaal. Dat is een url, geen bestand op je schijf. Hoe zou dat bestand daar terecht gekomen moeten zijn als dit wel het geval was geweest?
Ik zou hier eerder iets als rm /tmp/ib"$jaar"_linux.tar.gz verwacht hebben o.i.d.

Waarom doe je op regel 26 van belastingdienst-downloader een rm -Rf terwijl je alleen een bestand verwijdert en geen directory?
Sowieso zou ik oppassen met onnodige rm -rf commando's, om het risico op bugs als deze te voorkomen.



Regel 27 bevat nog debugcode? Een echo van wat je in het desktop bestand gaat zetten doet toch niet zoveel nuttigs?

En nog een aanrader:
Ik zou na regel 12 nog een check doen of de gebruiker niet op annuleren heeft geklikt in het Zenity-venster.
Want dan is $jaar leeg maar gaat het script wel gewoon door wat ongewenste resultaten oplevert.


Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/15, 18:29:03 »
Ben je van plan hiervoor een PPA te maken?
Ja, als daar belangstelling voor is.

Dan even wat inhoudelijke vragen over het script:

Op regel 15 verwijder je een downloadlink via rm -Rf? Die snap ik niet helemaal. Dat is een url, geen bestand op je schijf. Hoe zou dat bestand daar terecht gekomen moeten zijn als dit wel het geval was geweest?
Ik zou hier eerder iets als rm /tmp/ib"$jaar"_linux.tar.gz verwacht hebben o.i.d.

Waarom doe je op regel 26 van belastingdienst-downloader een rm -Rf terwijl je alleen een bestand verwijdert en geen directory?
Sowieso zou ik oppassen met onnodige rm -rf commando's, om het risico op bugs als deze te voorkomen.

Regel 27 bevat nog debugcode? Een echo van wat je in het desktop bestand gaat zetten doet toch niet zoveel nuttigs?

En nog een aanrader:
Ik zou na regel 12 nog een check doen of de gebruiker niet op annuleren heeft geklikt in het Zenity-venster.
Want dan is $jaar leeg maar gaat het script wel gewoon door wat ongewenste resultaten oplevert.
Ik heb al deze opmerkingen verwerkt in versie 1.0.2. De openingspost is ervoor aangepast.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/15, 19:06:25 »
Nog weer wat suggesties :)

Als je iets weghaalt via rm, zet de variable dan in quotes:
rm -Rf "$dir"
rm "$starterfile"

Als er dan iets niet helemaal goed gaat met het toewijzen van de variabele, er spaties in zitten, enz. dan vang je dat deels op.
Het quoten bij andere commando's is ook wel handig om te doen.

Verder is een check of het script wel met sudo (of als root) uitgevoerd wordt ook wel handig. Zonder die rechten kan je niet in /opt schrijven. Iets als dit bijv.:
if [[ $(/usr/bin/id -ru) -ne 0 ]]; then
    echo "Je moet dit script met sudo uitvoeren: sudo $(basename $0)"
    exit 1
fi

Een handige site om je code te checken op bekende valkuilen: http://www.shellcheck.net/
« Laatst bewerkt op: 2014/04/15, 19:11:03 door Johan van Dijk »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/16, 18:08:29 »
Hmm ? heb ik iets gemist? Op een 13.04 64-bit installatie:

Pakket: belastingdienst-downloader
Status:   Fout: Kan 'gksu:i386 niet installeren

E: belastingdienst-downloader: changelog-file-missing-in-native-package
E: belastingdienst-downloader: no-copyright-file
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:i386
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:i386
W: belastingdienst-downloader: binary-without-manpage usr/bin/belastingdienst-downloader
W: belastingdienst-downloader: desktop-command-not-in-package usr/share/applications/belastingdienst-downloader.desktop gksudo

Lintian finished with exit status 1
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/16, 20:00:36 »
Hmm ? heb ik iets gemist? Op een 13.04 64-bit installatie:

Pakket: belastingdienst-downloader
Status:   Fout: Kan 'gksu:i386 niet installeren

E: belastingdienst-downloader: changelog-file-missing-in-native-package
E: belastingdienst-downloader: no-copyright-file
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:i386
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:i386
W: belastingdienst-downloader: binary-without-manpage usr/bin/belastingdienst-downloader
W: belastingdienst-downloader: desktop-command-not-in-package usr/share/applications/belastingdienst-downloader.desktop gksudo

Lintian finished with exit status 1
Staat de universe-pakketbron aan? (Op cd- en usb-installatiemedia staan ze uit, op installaties standaard aan). Anders heb ik nog wel een 13.04 64-bit om mee te testen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/16, 21:42:22 »
Ik zal morgen eerst eens een gezonde 14.04 installeren...
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/16, 21:44:48 »
Hmm ? heb ik iets gemist? Op een 13.04 64-bit installatie:

Pakket: belastingdienst-downloader
Status:   Fout: Kan 'gksu:i386 niet installeren

E: belastingdienst-downloader: changelog-file-missing-in-native-package
E: belastingdienst-downloader: no-copyright-file
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:i386
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:i386
W: belastingdienst-downloader: binary-without-manpage usr/bin/belastingdienst-downloader
W: belastingdienst-downloader: desktop-command-not-in-package usr/share/applications/belastingdienst-downloader.desktop gksudo

Lintian finished with exit status 1

Logisch dat ie gksu:i386 niet kan downloaden op 13.04 want 13.04 is allang overleden...

Re: Tip: belastingdienst-downloader
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/17, 10:53:17 »
Hmm ? heb ik iets gemist? Op een 13.04 64-bit installatie:

Pakket: belastingdienst-downloader
Status:   Fout: Kan 'gksu:i386 niet installeren

E: belastingdienst-downloader: changelog-file-missing-in-native-package
E: belastingdienst-downloader: no-copyright-file
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-75dpi:i386
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:amd64
E: belastingdienst-downloader: package-depends-on-an-x-font-package depends: xfonts-100dpi:i386
W: belastingdienst-downloader: binary-without-manpage usr/bin/belastingdienst-downloader
W: belastingdienst-downloader: desktop-command-not-in-package usr/share/applications/belastingdienst-downloader.desktop gksudo

Lintian finished with exit status 1

Logisch dat ie gksu:i386 niet kan downloaden op 13.04 want 13.04 is allang overleden...
Inderdaad ja! Ik was even vergeten dat de repositories dan ook worden afgesloten.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!