Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC kopen waar?  (gelezen 6664 keer)

Offline palm

  • Lid
Re: PC kopen waar?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/15, 13:25:15 »
Ik zelf kies voor sytem76 als hardware boer voor mijn nieuwe computers en notebooks. Scherpe prijzen, goede klantenservice en ook nog eens bereid om iets anders dan ubuntu op je pc te mikken indien gewenst (Ik weet dat ze Debian, OpenSuse, Mint, Xubuntu, Ubuntu Gnome en Kubuntu willen installeren indien gewenst, Gentoo weigeren ze)
System76 mag hier eigelijk niet verkocht worden: ze geven maar één jaar garantie ipv de verplichte twee jaar.
Goede klantenservice?Vanuit Amerika?


Apple geeft ook maar één jaar garantie i.p.v. de verplichte twee jaar. Maar ik zie Apple-winkels en Apple-spul overal in Nederland. Eigenlijk moeten die dan ook weg.
Maar System76 verkoopt niet in Nederland, ze versturen bestellingen die jij doet naar Nederland. Dat is niet helemaal hetzelfde.

System76 heeft inderdaad een goede klantenservice. Amazon USA heeft ook een goede klantenservice. Laten we hier geen klantenservice-bashtopic van maken, dit topic is al ver afgedreven van de oorspronkelijke vraag.
Dus als de system76 notebook een hardware probleem heeft moet je hem op eigen kosten terugsturen naar de USA.
Lijkt mij prima klantenservice.
Wie heeft eigelijk dit bedrijf in die lijst gezet? Zou me sterk verwonderen system76 zelf.

Offline palm

  • Lid
Re: PC kopen waar?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/15, 16:37:03 »
Citaat
Wie heeft eigelijk dit bedrijf in die lijst gezet? Zou me sterk verwonderen system76 zelf.
en hoe zouden ze dat moeten doen dan?

Het lijkt me dat iemand van hier dit erop gezet heeft.
Dan moet die van de lijst.Je kan de mensen daar niet naar toesturen voor een ubuntu pc te kopen.
Want meestal is er bij zo een aankoop ook een douane verrassing.


Offline palm

  • Lid
Re: PC kopen waar?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/15, 17:17:53 »

Dan moet die van de lijst.Je kan de mensen daar niet naar toesturen voor een ubuntu pc te kopen.
Want meestal is er bij zo een aankoop ook een douane verrassing.


Ik denk dat de mensen daar zelf de keuze in hebben en je kan dus niet de mensen verplichten om daar NIET te kopen.
Als ik als gebruiker van Ubuntu wil weten waar ik pc's met Linux kan kopen en daar staat System76 bij dan heb ik zelf de keus om daar iets te kopen of niet.
Nu zal ik dat niet doen, maar er zijn er die dat wel doen.
En jij mag niet voor hun beslissen. Hoe meer winkels er op komen te staan hoe beter; de gebruiker beslist zelf wat hij met deze info doet.
Ok, maar dan moet er wel bijstaan dat het een amerikaans bedrijf is en de goederen van daaruit  worden verzonden.
Nu lijkt het een lokaal bedrijf, zeker omdat het in nederlands beschreven is.

Offline palm

  • Lid
Re: PC kopen waar?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/15, 18:20:56 »
pppffff, als je klikt op system76 dan zie je toch vanzelf dat het buitenland is?

Mensen hoef je niets voor te kauwen, men kan ook zelf lezen!!

klik er maar eens op en vertel mij dan nog eens.....

Citaat
Ok, maar dan moet er wel bijstaan dat het een amerikaans bedrijf is en de goederen van daaruit  worden verzonden.
Nu lijkt het een lokaal bedrijf, zeker omdat het in nederlands beschreven is.
Tuurlijk, er staat er met grote letters op dat er nog Btw en invoertaksen moet betaald worden.

Re: PC kopen waar?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/15, 18:30:34 »
Kijk eens bij fit-pc.com voor een Mintbox of bij de NL collega's op fit-pc.net waar ze kleine (krachtige) Pc's verkopen die desgewenst ook met Linux worden geleverd.

Re: PC kopen waar?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/15, 20:26:33 »
Ok, maar dan moet er wel bijstaan dat het een amerikaans bedrijf is en de goederen van daaruit  worden verzonden.

Maar dat staat er toch ook in de beschrijving op die pagina? Er staat "is gevestigd in de VS" en "levert aan Nederland".

Tuurlijk, er staat er met grote letters op dat er nog Btw en invoertaksen moet betaald worden.

Ik heb al zo vaak dingen besteld in Amerika (vaak bij Amazon USA) en ik heb nog nooit "douane-verassingen" gehad, maar misschien heb ik totnutoe gewoon geluk gehad.

Telecomproducenten als Nokia en Jolla rekenen ook kosten voor het oplossen van hardwareproblemen onder garantie. Trouwens, als je een hardwareprobleem hebt, stuur je het niet naar System76 USA maar 9/10 keer naar System76 UK want ze hebben in de UK ook een vestiging van waaruit ze reparaties doen. En de verzendkosten zijn meestal niet op jou kosten, je krijgt gewoon een sticker van ze voor UPS die je afdrukt en op de doos plakt en dan komt UPS het bij je ophalen nadat je een afspraak hebt gemaakt. Zo doen veel bedrijven dat, ook Nokia en ook sommige Nederlandse bedrijven doen dat zo.
Vaak krijg je dit soort informatie pas te horen nadat je een reparatieverzoek indient. Ook bij veel Europese bedrijven is dat het geval (heb ervaring!).

Misschien moet je je eerst even verdiepen en/of vragen hoe het zit met garantie en terugsturen i.p.v. letterlijk naar wat woordjes op de website te kijken en dan een vernietigend oordeel in een topic te vellen zonder dat je weet hoe het in de praktijk in de steel zit...

Het lijkt me dat iemand van hier dit erop gezet heeft.

Het is een PARTNER van Ubuntu-NL. Daarom staat het ook onder de afdeling PARTNERS. Ik snap niet dat palm dat niet doorheeft?
Als ING een partner in Israël heeft, dan zetten ze die partner ook gewoon op hun website zonder al te veel woorden. Niks mis mee.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/16, 11:31:28 door Vistaus »

Re: PC kopen waar?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/15, 22:59:41 »
Btw, aangaande de Verkoop-pagina: ik heb een bericht terug gehad van Johan. Kennelijk is er iets met de instellingen van de rechten van die pagina waardoor het niet verstandig is om mij rechten te geven voor die pagina. Voor de rest van de website mag je me dus 'lastigvallen', maar voor deze pagina moet je Johan even een PB sturen :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PC kopen waar?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/16, 01:13:16 »
Bij deze is de pagina aangepast.


Re: PC kopen waar?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/16, 18:04:40 »
Ik vroeg aan CoolBlue het volgende : "Ik merk dat alle aangeboden computers met Windows uitgerust zijn. Is het eveneens mogelijk een pc zonder OS aan te schaffen. Het heeft geen zin extra
te betalen voor hetgeen men niet wenst. De bedoeling is om linux te installeren".

Antwoord : "Helaas worden al onze pc's op voorhand bij de fabrikant voorgeïnstalleerd met een besturingssysteem. U kan natuurlijk gewoon hierna het besturingssysteem zelf aanpassen aan uw wensen."


Re: PC kopen waar?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/16, 18:28:05 »
Ik vroeg aan CoolBlue het volgende : "Ik merk dat alle aangeboden computers met Windows uitgerust zijn. Is het eveneens mogelijk een pc zonder OS aan te schaffen. Het heeft geen zin extra
te betalen voor hetgeen men niet wenst. De bedoeling is om linux te installeren".

Antwoord : "Helaas worden al onze pc's op voorhand bij de fabrikant voorgeïnstalleerd met een besturingssysteem. U kan natuurlijk gewoon hierna het besturingssysteem zelf aanpassen aan uw wensen."

Dat betekent dus dat je of je pc naar de reparatie afdeling moet sturen, nieuwe schijf erin laten zetten zonder Windows, of de pc naar de fabrikant moet sturen om een windows licentie te laten verwijderen. Van beiden word ik niet vrolijk.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Frederik

  • Gast
Re: PC kopen waar?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/16, 21:31:22 »
Als je niet te ver van de Duitse grens woont, koop je er een bij de buren. Heel gebruikelijk om in een computerwinkel een computer zonder OS te kopen. Scheelt echt heel veel geld!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PC kopen waar?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/16, 22:04:40 »
Dat zijn ze in Nederland ook verplicht, koppelverkoop is strafbaar zelfs.
Alleen rekenen ze dan (vaak) de extra kosten door, waardoor je duurder uit bent.
Nu meen ik begrepen te hebben, dat MS ook een regeling had, wanneer je niet akkoord gaat met de voorwaarden.
Misschien loont het de moeite voor iemand (een jurist ?), om dat eens uit te zoeken?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PC kopen waar?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/17, 09:45:39 »
Bij deze is de pagina aangepast.

Aangepast? Er staat nog stee OSS computers op, die is er niet meer. Klik maar eens op de link........
Verder mis ik dus Computerstunt.nl die Linux Mint verkoopt maar ook lege computers hè, dus zonder OS. En dus waar ook Ubuntu op kan worden geïnstalleerd.

Het kan zijn dat ik met mijn ogen half dicht heb gezeten tijdens het bewerken, maar ik zie nu nergens OSS computers meer op de site.

Verdere toevoegingen zal ik binnenkort op de site toevoegen. Stuur maar suggesties via mail of PB.

Re: PC kopen waar?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/04/17, 11:55:16 »
Bij deze is de pagina aangepast.

Aangepast? Er staat nog stee OSS computers op, die is er niet meer. Klik maar eens op de link........
Verder mis ik dus Computerstunt.nl die Linux Mint verkoopt maar ook lege computers hè, dus zonder OS. En dus waar ook Ubuntu op kan worden geïnstalleerd.

Het kan zijn dat ik met mijn ogen half dicht heb gezeten tijdens het bewerken, maar ik zie nu nergens OSS computers meer op de site.

Nu is ie inderdaad verdwenen :)

Ik zelf kies voor sytem76 als hardware boer voor mijn nieuwe computers en notebooks. Scherpe prijzen, goede klantenservice en ook nog eens bereid om iets anders dan ubuntu op je pc te mikken indien gewenst (Ik weet dat ze Debian, OpenSuse, Mint, Xubuntu, Ubuntu Gnome en Kubuntu willen installeren indien gewenst, Gentoo weigeren ze)
System76 mag hier eigelijk niet verkocht worden: ze geven maar één jaar garantie ipv de verplichte twee jaar.

Trouwens, waar haal jij vandaan dat er verplicht 2 jaar garantie is? Dat staat er helemaal niet in onze wet. Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
"Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen."
« Laatst bewerkt op: 2014/06/15, 11:48:16 door Vistaus »