Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: win.dat bestand openen  (gelezen 4863 keer)

Offline dendikke

  • Lid
win.dat bestand openen
« Gepost op: 2014/08/21, 19:58:57 »
Hoe kan je een win.dat bestand openen? :(

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/21, 21:07:53 »
Kan je het openen met een teksteditor (gedit of notepad) of LibreOffice Writer (Word)? Of zo niet met een afbeeldingviewer?
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/21, 21:48:29 »
Een Win.dat bestand is een toevoeging van MS Outlook, heb je helemaal niks aan en als je het kon lezen wordt je er niet wijzer van: weggooien.

Re: win.dat bestand openen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/21, 22:06:26 »
Bedoel je winmail.dat? Als je dat in je e-mail hebt en je gebruikt Thunderbird, kun je de extensie LookOut installeren en dan verschijnt de inhoud gewoon als bijlage(n).
winmail.dat is een verzinsel van Microsoft dat zonodig moest afwijken van de standaardmanier van bijlagen versturen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/21, 23:42:13 »
Hoe kan je een win.dat bestand openen? :(
Dat doet Outlook als de verzender je in zijn adresboek heb staan dat je email moeten ontvangen als platte tekst. Zie dat de verzender dat omzet naar html en je bent er vanaf. Je hebt er idd een Thunderbird extensie voor.

Ohhh, we hebben er lang geleden op het werk zo mee zitten tobben. In deze bijlagen kan wel degelijk belangrijke informatie zitten!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/22, 09:33:15 »
Ik smijt ze altijd weg. Als je als afzender niet de moeite wilt of kunt nemen om niet outlook gebruikers tegemoet te komen: stik maar met je e-mail. Als deze houding je een brug te ver is:

Indien u email ontvangt met hierbij een bijlage genaamd winmail.dat is deze mail waarschijnlijk verzonden door iemand die gebruik maakt van Microsoft Outlook met Rich Text Format (afgekort RTF) als indeling van het bericht. Dit werkt zonder 'bijwerkingen' indien de ontvanger van het bericht ook gebruik maakt van Microsoft Outlook.

Echter, als deze email wordt verzonden aan iemand die geen gebruik maakt van Outlook, zal een winmail.dat bestand als bijlage aan het bericht worden toegevoegd (dit bestand bevat over het algemeen geen bruikbare informatie anders dan de RTF opmaak).

Om dit bericht correct te ontvangen zal de verzender van dit bericht de indeling van het bericht aan moeten passen naar `Plain text` of `html` indeling.

Offline vanadium

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/22, 11:12:24 »
De winmail.dat bijlagen nemen inderdaad weer toe, nu Outlook overal terug terrein aan het winnen is. Ik reageer daar altijd sterk op en vraag de mensen hun mail volgens algemene standaarden te versturen. De arme gebruikers hebben echter dikwijls geen enkel idee over het probleem en waar het over gaat.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/22, 11:56:50 »
De Addon LookOut voor Thunderbird.
https://addons.mozilla.org/nl/thunderbird/addon/lookout/

LookOut is a plugin which allows Thunderbird to interface with Microsoft's mail tools by decoding metadata and attachments encapsulated/embedded in a TNEF encoded attachment (aka winmail.dat). The TNEF decoding engine was inspired (with permission) by the tnef.sf.net project. LookOut has a full MAPI decoder and the ability to transcode some of those properties to iCalendar (ics) and vCard (vcf) formats. As an option all MAPI properties within a email can be viewed so other types of information can be deciphered.

Staat al jaren in mijn Thunderbird ;)
Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

JohPoe

  • Gast
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/22, 12:31:26 »
De winmail.dat bijlagen nemen inderdaad weer toe, nu Outlook overal terug terrein aan het winnen is. Ik reageer daar altijd sterk op en vraag de mensen hun mail volgens algemene standaarden te versturen. De arme gebruikers hebben echter dikwijls geen enkel idee over het probleem en waar het over gaat.

Wie betaalt, bepaalt!
Als ik van een bedrijf een winmail.dat krijg gaat er een mail retour of het aub in een normaal formaat kan.
Krijg je het van een klant dan zou ik als de donder een winmail.dat tool gaan gebruiken.

In de ogen van de windows gebruiker heb jij een mail probleem wanneer hij/zij van al die anderen geen winmail.dat opmerkingen krijgt  ;-)

Offline Henkp

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/22, 12:44:48 »
De Addon LookOut voor Thunderbird.
https://addons.mozilla.org/nl/thunderbird/addon/lookout/

Staat al jaren in mijn Thunderbird ;)
Groet,
Ed

Vriendelijk bedankt voor deze hyperlink.
Die heb ik dan ook tegelijk geïnstalleerd.

Henk

Offline dendikke

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/22, 13:47:32 »
Ik bedoel inderdaad winmail.dat maar ik gebruik hoofdzakelijk gmail omdat ik niet zo hou van mail op je pc zelf.
Is daar een oplossing voor?
Ik mail de afzender in elk geval terug, en zoals iemand hiervoor al opmerkte zijn veel win gebruikers er niet eens van op de hoogte welke extensies ze versturen, net zoals de meeste mensen nog steeds AAN versturen in plaats van BCC, dat is natuurlijk wel erg leuk voor spammers.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/22, 15:30:03 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Henkp

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/22, 19:58:06 »
Die plug-in staat wel degelijk onder de plug-ins bij Thunderbird, als je daar even weer op extra klikt en dan ad ons dan zie hem staan en dan moet je hem zelfs nog even bewerken maar dat wijst zich van zelf. Ik heb hem dus wel op de Ubuntu met Thunderbird geïnstalleerd op mijn werk pc.

ik zit nu op de laptop en kan nu niet op mijn wek pc om dat ik daar nu met Windows bezig ben om te defragmenteren, en dat duurt zeker een uur of 4 eer dat het kreng daar mee klaar is.

Offline Henkp

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/23, 12:50:50 »
Eh, hij staat niet bij plug-ins maar bij extensies. zie plaatje.

en wat heb je wel of niet aangevinkt bij het bewerken, als ik vragen mag?

Ja je heb gelijk, en hoe ik het heb ingesteld staat hier onder. Maar ik heb ook de Lightning 3.3 Agenda geïnstalleerd staan.


Offline Henkp

  • Lid
Re: win.dat bestand openen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/23, 12:59:23 »
zoals je ziet, heb ik die lightning ook. ;)

Tja weer eens niet goed gekeken.  =D =D