Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?  (gelezen 6279 keer)

Offline daniel

  • Lid
Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Gepost op: 2014/05/16, 16:05:59 »
Weet iemand hoe je een live cd van Ubuntu kan maken waarin je gemaakte shell script mee word geinstalleerd in de installatie van de cd?
Dit vind ik handig voor nieuwe mensen die ik deze cd laat installeren waarin de pakkette samen gesteld worden zoals skype, qbittorrent, enz enz...
Dit vraag ik ook omdat linux opensources is en de bron code toegankelijk is voor iedereen.
Tips zijn welkom:

Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/20, 00:36:52 »
zelf gebruik ik altijd remastersys voor het maken van een live-dvd. je installeert alle software die je nodig denkt te hebben, zet alle instellingen goed, b.v. het uiterlijk van de livedvd en je kunt ook b.v. firefox voorzien van bookmarks en plugins. Een korte handleiding

Je kunt de GUI's 32 of 64 bit installeren, maar het script is al voldoende, je werkt dan vanuit de terminal. Het script is wat verouderd voor 14.04 Buntu's (inderdaad, werkt op alle varianten van Ubuntu), je moet zoeken (als remastersys geinstalleerd is) in /usr/bin/remastersys. Open dit met b.v. gedit als root.  gksudo gedit /usr/bin/remastersys. het gaat om dit stukje in het script:

# Check if they are using lightdm and if it is setup properly for the live default session
    [ "`grep lightdm /etc/X11/default-display-manager`" != "" ] && [ ! -f /etc/lightdm/users.conf ] && [ ! -f /usr/share/xsessions/ubuntu.desktop ] && echo "Lightdm not setup properly. You must set your default desktop with lightdm prior to remastering" &&  echo "Lightdm not setup properly. You must set your default desktop with lightdm prior to remastering" >> $WORKDIR/remastersys.log && exit 1

Standaard staat in de vetgedrukte tekst lightdm.conf, en dit moet dus zijn users.conf en dan gaat het goed. Zorg dus dat je desktop er naar je wens uitziet en alle aanvullende bestanden zijn geinstalleerd. verwijder als root alle bestanden in /etc/skel . Dan sudo remastersys-skelcopy username , de naam waarmee je bent ingelogt. daarna kopieer je eventueel de verborgen map .mozilla ook naar /etc/skel , een en ander werkt makkelijker als je midnight-commander (mc) gebruikt hiervoor. Start nu opnieuw op en doe sudo remastersys dist in de terminal. Het gehele proces wordt in de terminal weergegeven en je ziet waneer het klaar is. suc6.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 23:00:32 door cjmanschot »

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/25, 11:40:06 »
Dankjewel cjmanschot voor je reactie, ik zal het gaan uit proberen en dan laat ik je wel weten of het iets is..

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/25, 13:03:26 »
Dit is precies het geen ik zocht, bedankt voor de reactie..
Zie voor meer instructie op:
http://www.psychocats.net/ubuntu/remastersys
 =D

Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/27, 10:37:22 »
je kunt de GUI's 32 of 64 bit installeren, maar het script is al voldoende, je werkt dan vanuit de terminal. Het script is wat verouderd voor 14.04 Buntu's (inderdaad, werkt op alle varianten van Ubuntu), je moet zoeken (als remastersys geinstalleerd is) in /usr/bin/remastersys.

Mooi aangezien de maker van Remaster gestopt is heb ik er eigenlijk niet meer naar gekeken en de plan om mijn Ubuntu installatie (mini.iso + icewm) had ik in de ijskast gestopt. Maar als ik het goed begrijp is de software nog wel gewoon bruikbaar.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/28, 16:48:53 »
Hallo,

Ik had remastersys al een tijdje terzijde geschoven en was wat aan het spelen met de andere
mogelijkheden (oa. UCK) Binnenkort moesten er weer een zooi laptops voor Afrika geremastered
worden en ik gebruikte daar altijd remastersys voor. Maar dat stopte zo'n beetje bij 12.04 (ik
zet altijd LTS versies in voor Afrika)
Ik ben blij dat ik met de aanpassing die Cjmanschot beschreef, de zaak weer kan remasteren; het
scheelt zoveel tijd en alle gewenste aanpassingen via etc/skel draaien mooi mee, dus blij mee  :D
Ik ben net bezig om die 30 laptops in bananendozen te schuiven, kunnen ze volgende week nog in
de container.

Na testen met Xubuntu 14.04 wel een eigenaardigheidje, in live modus verwacht hij een naam en een wachtwoord,
dat was nooit zo (nee ik heb/had hem niet op autologin en user custom leeg password werkt niet) dus live modus
werkt (nog) niet (als ik weer tijd heb, daar maar eens induiken)

Maar goed, het is weer te gebruiken, zolang als het duurt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/31, 11:11:58 »
Citaat
Na testen met Xubuntu 14.04 wel een eigenaardigheidje, in live modus verwacht hij een naam en een wachtwoord,
dat was nooit zo (nee ik heb/had hem niet op autologin en user custom leeg password werkt niet) dus live modus
werkt (nog) niet (als ik weer tijd heb, daar maar eens induiken)

Ja, heb ik ook gehad, verschillende keren. Het ligt nogal gevoelig bij dit script. ik had een keer geinstalleerd met autologin, later dacht ik: "nee, ik moet een remaster maken", dus autologin uitgezet. Desondanks moest ik met de nieuwe *.iso inloggen met "custom" zonder wachtwoord, dat lukte dan ook wel altijd. Maar mooi is anders... Ook was ik een keer aan het stoeien met een automatische shutdown op een bepaalde tijd op de dag, (met Gshutdown), dit werkte niet lekker i.v.m. rootrechten en bedacht later dat ik dit beter kon doen met een crontab. Gshutdown dus weer verwijderd, maar de eind-*iso was weer dat je moest inloggen. Die remasters gooi ik altijd weg.

Wat ik tegenwoordig wel doe is tussenbackups maken van de Virtualbox-bestanden, zodat ik telkens een stap terug kan, is minder werk dan weer helemaal opnieuw inrichten van de distro's. Mijn conclusie is dus dat zodra je gaat rommelen met het login gebeuren van je distro dat het dan fout gaat, ook als je de zaken weer ongedaan maakt voor het remasteren. Ik heb gisteren nog een Xubuntu 14.04 gemaakt met alles d'r op en d'r aan.

Een aantal dingen zijn in Menulibre standaard verborgen in het menu, maar wel in te schakelen. Ook  in de instellingen onder "sessie en opstart" kan je een aantal zaken in- en uitschakelen, b.v. conky en de rechtermuisknop aan- of uitzetten.

Wat er in verwerkt is, teveel op op te noemen, is dan ook bijna 1.8 GB groot.

(weet niet of het geschikt is voor jouw laptopjes, kan de specs niet. Maar het ziet er leuk uit, al zeg ik het zelf).
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 23:01:23 door cjmanschot »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/01, 23:19:50 »
Hallo,

Uit nieuwsgierigheid jouw remaster maar eens opgehaald (download nog, gaat best wel traag), eens zien wat voor nuttigs ik daar weer
uit kan halen. Voor Afrika verzamelen wij meer educatieve dingetjes en wat nuttige tools en staat de zaak in
minimaal 3 talen; Engels Frans en Arabisch. De distro iso is iets van 2,3 Gb groot.

Ik had al wel gezien dat de vbox user; vboxadd (heeft te maken met de guestadditions) een id van 999 innam, dat zit een gebruik
van een live user ook in de weg (is te veranderen met  ---sudo usermod -u 998 vboxadd )

Helaas loste dat ook nog even niets op, gelukkig maakt dat niets uit voor installatie en zitten de laptops nu allemaal al
ingepakt in de dozen. De laptops variëren van dual core tot core i5, voor xubuntu is gekozen, omdat unity en gnome3 helemaal
niet aansluiten, bij wat de gebruikers daar verwachten en gewend zijn. Zo is bijv. meerdere desktops, standaard uitgeschakeld, bij
(per ongeluk) wisselen van bureaublad, heeft men al snel het gevoel dat ze hun gestarte toepassingen kwijt zijn.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/08, 13:31:39 »
Ik heb remastersys uitgeprobeerd op ubuntu 14.04 LTS en mijn Ubuntu zo geinstalleerd met alles erop en eraan zoals ik wilde en toen een iso gemaakt.
Ik ben er erg tevrede mee maar toch kom je weer regelmatig nieuwe programmas tegen waarbij je toch daarnaast weer gaat werken ben een shell script.
Maar mijn vraag is beantwoord, bedankt hiervoor en ook voor het delen van jullie ervaringen ermee.

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/08, 13:35:40 »
Hoe zet ik deze forum als opgelost?



Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/08, 14:06:53 »
Dit vind ik handig voor nieuwe mensen die ik deze cd laat installeren waarin de pakkette samen gesteld worden zoals skype, qbittorrent, enz enz...
Dit vraag ik ook omdat linux opensources is en de bron code toegankelijk is voor iedereen.
Detail: Skype is geen opensource maar een "gratis" programma van Microsoft. Skype gebruikt een eigen gesloten protocol waardoor het niet mogelijk is een ander programma te gebruiken (beide gesprekspartners moeten dus Microsoft Skype gebruiken).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/09, 15:23:51 »
klopt skype is niet open sources maar dat was mijn vraag ook niet..
Ik wilde oa skype en andere software toevoegen aan de zelf gemaakte cd.
Gezien windows close sources is en je daar geen live cd van kunt samen stellen en linux wel.


Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/09, 15:34:19 »

Je kunt wel een eigen spin van Windows maken met je eigen software, maar Live is het dan niet nee.
Niet alles van Windows is trouwens closed source; MS is bezig meer en meer technologiëen te open sourcen.


Dit vind ik handig voor nieuwe mensen die ik deze cd laat installeren waarin de pakkette samen gesteld worden zoals skype, qbittorrent, enz enz...
Dit vraag ik ook omdat linux opensources is en de bron code toegankelijk is voor iedereen.
Detail: Skype is geen opensource maar een "gratis" programma van Microsoft. Skype gebruikt een eigen gesloten protocol waardoor het niet mogelijk is een ander programma te gebruiken (beide gesprekspartners moeten dus Microsoft Skype gebruiken).

Offtopic: Skype's protocol is deels gesloten. De codec die ze gebruiken is open source: http://tools.ietf.org/html/draft-vos-silk-02 en hun API is open (daarom kun je bijv. met Pidgin ook Skype-gesprekken voeren als je Skype geïnstalleerd hebt staan op je systeem of plugins toevoegen, zoals Skype Integration voor GNOME Shell)

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/09, 15:42:00 »
Ik heb nu ook een cd samen gesteld met ubuntu 14.04 en daarin Cinnamon 2.2 in verwerkt.
Ik vind het fijn om beide te kunnen gebruiken dus niet allen Unity of cinnamon alleen.

Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/09, 18:46:35 »
Ik heb remastersys uitgeprobeerd op ubuntu 14.04 LTS en mijn Ubuntu zo geinstalleerd met alles erop en eraan zoals ik wilde en toen een iso gemaakt.
Ik ben er erg tevrede mee maar toch kom je weer regelmatig nieuwe programmas tegen waarbij je toch daarnaast weer gaat werken ben een shell script.
Maar mijn vraag is beantwoord, bedankt hiervoor en ook voor het delen van jullie ervaringen ermee.

Hier haal je een goed punt aan. Ik heb er nog eens over na gedacht, zelf gooi ik standaard die remasters vol met wat ik denk nodig te hebben (of wat ik denk dat anderen nodig hebben, maar dit is nog maar de vraag)... Maar een hibride oplossing is misschien wel beter: remastering i.s.w.m
een software-install-script!

Wat ik hiermee bedoel is dit: Wat lastiger te installeren software en ppa's, losse deb's e.d mee- remasteren. (wel even opletten uit welke bronnen je deze gaat integreren, i.v.m. veiligheid). Ook wat handig klein spul waar men misschien snel overheen kijkt, b.v. midnight-commander, pzip-full
leafpad, guvcview (webcam) en bijvoorbeeld het uiterlijk van de desktop.

De grote pakketten, daarin zou men een keuze moeten kunnen maken via het install-script. Het voorwerk is dan immers al gedaan en men kan dan zelf gemakkelijk de software installeren die men nodig denkt te hebben. Het meest ideale lijkt mij dan een script per desktop-omgeving, i.v.m. de afhankelijkheden. Mijn bezwaar tegen de software-centers van de diverse distributies is het meesleuren van de dependencies.

Zo'n software verzamelplek ziet er leuk uit en gemakkelijk voor beginners, maar als je een lekker licht systeem hebt, zoals in Lubuntu en je ziet dan in het software-center de gelikte K3B staan als brandsoftware, compleet met alle lovende recenties van gebruikers, is het al snel geinstalleerd...

b.t.w, wat is het voor een script wat je gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 18:50:50 door cjmanschot »

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/11, 15:57:54 »
Ik gebruik een bash script die ik inmiddels in remastersys verwerkt heb.
Die zie ziet er vervolgens zo uit:

#!/bin/bash
# Dit is een shell script voor initialisatie van iptables.
# Flush chains en delete non-standaard chains
sudo iptables -F
sudo iptables -X
# Instellen policies standaard chains
iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT
# SYN-flood aanvallen
sudo iptables -A INPUT -p tcp ! --syn -m state --state NEW -j DROP
sudo iptables -A INPUT -f -j DROP
sudo iptables -A INPUT -p tcp --tcp-flags ALL ALL -j DROP
sudo iptables -A INPUT -p tcp --tcp-flags ALL NONE -j DROP
# Standaard regels
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 53 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 80 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 443 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 25 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 465 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 110 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 995 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 143 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 993 -j ACCEPT
sudo iptables -A INPUT -p tcp -m tcp --dport 22 -j ACCEPT
# Handmatige ipadres blocking
sudo iptables -A INPUT -s 5.199.162.80-89 -j DROP
sudo iptables -A INPUT -s 195.191.17.92 -j DROP
sudo iptables -A INPUT -s 83.83.243.28 -j DROP
# De iptables activeren
sudo apt-get autoremove iptables-persistent -y
sudo apt-get install iptables-persistent -y
# Taal instellen op Nederlands en timezone
sudo apt-get install language-pack-nl -y
sudo apt-get autoremove language-pack-en -y
sudo apt-get install language-pack-gnome-nl-base -y
sudo apt-get autoremove language-pack-gnome-en-base -y
sudo update-locale LANG=nl_NL.UTF-8
# Standaard pakkette installeren
sudo apt-get remove samba -y
sudo apt-get autoremove wine -y
sudo apt-get autoremove transmission-gtk -y
sudo apt-get update -y
sudo apt-get upgrade -y
sudo apt-get dist-upgrade -y
sudo apt-get install gedit -y
sudo apt-get install vlc -y
sudo apt-get install devede -y
sudo apt-get install firefox -y
sudo apt-get install ogmrip -y
sudo apt-get install k3b -y
sudo apt-get install soundconverter -y
sudo apt-get install unetbootin -y
sudo apt-get install thunderbird -y
sudo apt-get install wireshark -y
sudo apt-get install nmap -y
sudo apt-get install kismet -y
sudo apt-get install minitube -y
sudo apt-get install macchanger -y
sudo apt-get install whois -y
sudo apt-get install traceroute -y
sudo apt-get install qbittorrent  -y
sudo apt-get install bleachbit -y
sudo apt-get install nautilus-clamscan -y
sudo apt-get install gparted -y
sudo apt-get install build-essential -y
sudo apt-get install gdb -y
sudo apt-get install denyhosts -y
sudo apt-get install gnome-games -y
sudo apt-get install gwenview -y
sudo apt-get install osmo -y
sudo apt-get install kazam -y
sudo apt-get install flashplugin-installer -y
sudo apt-get install youtube-dl -y
sudo apt-get install mc -y
sudo apt-get install ark -y
sudo apt-get install gufw -y
sudo apt-get install avidemux -y
sudo apt-get install openshot -y
sudo apt-get install transmageddon -y
sudo apt-get install homebank -y
sudo apt-get install privoxy -y
sudo apt-get install wallch -y
sudo apt-get install gisomount -y
sudo apt-get install ogmrip -y
sudo apt-get install traceroute -y
sudo apt-get install libreoffice -y
sudo apt-get install rkhunter -y
sudo apt-get install gnome-commander -y
sudo apt-get install gnome-tweak-tool -y
sudo apt-get install cairo-dock -y
sudo apt-get install gnome-session-properties -y
sudo apt-get download Gnome-tweak-tool -y
sudo sh -c "echo 'deb http://ppa.launchpad.net/ingalex/super-boot-manager/ubuntu/ raring main' >> /etc/apt/sources.list"
sudo apt-get update -y
sudo apt-get install super-boot-manager -y
# Skype installer
#sudo sh -c "echo 'deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise partner' >> /etc/apt/sources.list.d/canonical_partner.list"
#sudo apt-get update -y
sudo apt-get install skype -y
sudo rkhunter --propupd
sudo apt-get autoremove -y
clear

Ik heb je even codetags gegeven
« Laatst bewerkt op: 2014/09/11, 21:50:43 door TopGear »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/24, 09:57:00 »
Mij te bewerkelijk. :D maar verder heel mooi!

Remastersys:
Prachtig programma (of prachtig script). Ik heb het buitengewoon veel gebruikt en doe dat nog in PCLOS
met Mylivecd. Essentieel voor een distributie van Linux dus... hoewel ik ook Clonezilla gebruik, maar zo'n image kan je niet op elke schijf/partitie/machine installeren.

Ik had nog wat oude Remastersysen, maar volgens mij werken die nu niet meer.
Dat wordt dus elke keer een fresh install (daar waar Clonezilla ons wat beperkt), wat onzin is natuurlijk.

Is er zoiets simpels ter vervanging? Want nu wordt na het maken met Remastersys en branden op dvd
en/of maken van een USB-sleutel na opstart hier de internet-connectie niet meer gemaakt en ik krijg die
dan ook niet terug. Ook niet als ik zo'n medium installeer. Relinux heb ik geprobeerd, maar dat werkt hier ook
niet juist...
« Laatst bewerkt op: 2014/08/24, 10:00:38 door rijnsma »

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/05, 14:23:25 »
Rijnsma,

Bedoel je dat je internet verbindingssleutel mee gebrand word op de rymastersys?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Hoe maak ik een livecd met een shellscript?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/05, 15:08:04 »
Dat zal dan wel?? Ik heb er na al die herinstalls over de jaren nooit naar hoeven kijken. Gewoon: werken was het.
Dat was een kenmerk van Remastersys: het ging vrijwel vanzelf allemaal.
Mylivecd in PCLOS is ook zoiets. Maar ook daar heb ik al last mee... heel vreemd.
Iets met ISO's? Iets met UEFI? Geen idee...
« Laatst bewerkt op: 2014/09/05, 15:10:40 door rijnsma »