Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bang om Ubuntu te installeren !  (gelezen 3360 keer)

Bang om Ubuntu te installeren !
« Gepost op: 2009/01/16, 11:45:47 »
Hallo allemaal.

Ik heb op dit moment een pc en een laptop naar tevredenheid draaien op Ubuntu 8.04. Werkt prima en snel.

Maar nu heb ik gisteren eindelijk mijn (nieuwe hobby project) HTPC binnen. Ik heb daar gisteren Windows Vista erop gezet omdat ik er toch eens mee wil werken. Alles ging prima met installeren etc. Er zat een cd bij van de behuizing met veel software erop (uiteraard alleen Windows).
Na het installeren van deze cd kreeg ik mijn prachtige display te zien. Hier kun je helemaal op afstuderen qua mogelijkheden (lettertype veranderen, nieuws koppen etc). Ook zit er een prachtig media center software bij. Dit is natuurlijk allemaal afgestemd op Windows.

Maar nu ben ik dus bang als ik Ubuntu gaat installeren (het display) van ze levenslang niet aan de praat krijg natuurlijk (wat erg jammer zou zijn natuurlijk). En ga ik de nieuwe Ubuntu 8.10 erop zetten ? Ik heb gelezen dat het veel problemen heeft. Nu kan ik wel de live cd uitproberen, maar uit eigen ervaring weet ik dat Ubuntu het beste werkt na installatie en updates.

Misschien ben ik te voorbarig maar ik wilde gewoon even brainstormen met jullie.

Ik ga het wel proberen omdat ik gehecht ben aan Ubuntu. Maar het zou vervelend zijn als ik mijn prachtige display niet aan de praat zou krijgen.


Hier even mijn HTPC:

Behuizing: Antec fusion black with remote control.
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H AM2+ uATX GA-MA78GM-S2H
CPU: AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ AM2 3.0GHz FSB1000 Box ADV6000DOBOX
Geheugen: Kingston HyperX DDR2 2GB 800MHZ KHX6400D2LLK2/2GN
Harddisk: Western Digital WD10EACS?1PK HD Caviar GP/1TB SATAIII 16MB 1pk bulk


Groetjes van Karel,



Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 11:59:29 »
Kijk eens bij dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,14599.0.html

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 12:04:17 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 12:01:23 »
Hallo, met display bedoel je het beeldscherm neem ik aan? Ik zie geen enkele reden waarom dat met Ubuntu opeens niet meer zou werken, tenzij je een of andere heftige videokaart hebt die alleen via Windows is aan te sturen (als die al bestaan). Gewoon zien wat er gebeurt met een live-cd lijkt me het beste advies.

Groet, Paul.

Offline thieuke

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 12:22:56 »
@Paul:

Veel HTPC kasten hebben een Display zoals je hifi-set dat heeft.

Ik ben naar deze informatie ook op zoek, omdat overal natuurlijk Windows nog steeds de gevestigde orde is.
Ik wil het proberen met Linux, maar het moet wel compleet werken.

Dus ook het diplay op het aparaat

Ik snap alleen de link van Gijsbert niet zo. Er staat niet zo veel in dat topic......
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 12:25:35 door thieuke »
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/16, 12:32:08 »
Ik zou gewoon eens Linux-MCE gaan proberen.

Dit is speciaal bedoeld voor HTCP gebeuren en voor home-automation.

Nadeel op dit moment is dat je voor Linux-MCE 2 netwerk kaarten erin moet hebben tijdens de installatie.
Want behalve een frontend is het ook een backend over een 2e netwerk waarmee ja alle thinclients thuis kan laten werken.
Dit heeft bijv. te maken met de "Follow-me" functie en dat je door het hele huis tv en films kan kijken, of muziek kan beluisteren.

Handig is dat je vanuit het multimedia kan overschakelen naar de desktop en dan ff kan surfen of pc zaken kan doen, cq spelletje spelen.

Weet het niet zeker, maar denk dat indien je Kubuntu installeerd en dan de plugin van Linux-MCE je kan voorkomen dat je 2 netwerkaarten nodig hebt. ???

Last but not least.

Je kan natuurlijk gewoon een dualboot maken zodat je in de vrije uurtjes kunt sleutel aan Linux-MCE om dit helemaal naar je zin te maken,
En wil je film of tv kijken reboot je ff naar windows.

Of je draait windows +MCE in virtualbox.
Ook leuk  O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/16, 13:44:00 »
Ik snap alleen de link van Gijsbert niet zo. Er staat niet zo veel in dat topic......
Ik snap mezelf af en toe niet.  ;)
Het ging me niet zo zeer om de hoeveelheid info, maar de mogelijkheden van een live cd. En welke distributies er zijn. Zijn er natuurlijk meerdere, maar genoemde zijn de bekendste. ??? Denk ik.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/16, 13:49:01 »
Ik ben intussen aan het testen !
Ubuntu 8.04 (64 bit) blijft hangen bij de installatie (83%).
Ik ben nu Ubuntu 8.10 (64 bit) aan het installeren.

Ik heb intussen gelezen dat er wel lcd drivers (behuizing antec fusion) zijn voor mythbuntu. Mythbuntu is gebaseerd op ubuntu, dus er is misschien hoop.

Wordt vervolgd !

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline thieuke

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/16, 14:00:11 »
Het gaat mij weer minder over de distributie. Daar kom ik wel uit. Er is veel over te vinden op internet.

HEt gaat me ook dus om de combinatie van hardware en Ubuntu.

Kennelijk heb je helemaal niet iets super krachtigs nodig voor een HTPC. Aan de andere kant hoor ik hier voor het eerst dat je 2 netwerkkaarten nodig hebt, tenminste als je van meer mogelijkheden gebruik wil maken.

Wat ik een beetje mis zijn de standaard mogelijkheden en do's en don'ts bij een HTPC.

Een distributie is het punt dus niet.

- Maar wat moet je systeem voor een basis zo'n beetje hebben? (systeem-eisen)
- Worden er zaken als een schermpje/display op het apparaat aangestuurd? En hoe? is daar een programma voor nodig, hoe wordt het verbonden?
- Werken alle afstandsbedieningen? Ook die met een Windows knop etc.??
- kasten hebben vaak een volumeknopregeling en andere knoppen op het apparaat. Zijn die straks ook te gebruiken?
- Werkt het straks met digitale televisie als TELE2, Digitenne, Ziggo etc????

- kortom: Er zijn ook mensen die net beginnen met Linux en in het bijzonder met (K)(X)Ubuntu. Haal nou eens de twijfel weg om gebruik te maken van linux op een HTPC. De doorgewinterde Linuxxer die weet daqt wel, of is zelfs zover dat hij er alles van af weet.

Volgens mij is er nog niet zo'n topic.

En dit topic gaat erom of Ubuntu geschikt is?
Antwoord: Jazeker, maar wel in de vorm van MythTV of Linux-MCE. Je kan alleen gebruik maken van Linux-MCE, of Dualboot met Kubuntu, zelfs een Dual boot met Windows of Wiondows MCE kan dus ook. Sterker nog, Je kan in Kubuntu gewoon Mythtv installeren. Dan heb je een combinatie. PC/HTPC.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/16, 14:08:06 »
thieuke en Kakysan

volgens mij kan je beter aansluiten op een van deze draadjes,word behoorlijk wat advies gegeven

HTPC search for.... HTPC invullen
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 14:35:27 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/16, 14:41:39 »
Persoonlijk zou ik er Vista op laten staan. Windows Media Center is nog altijd beter dan de alternatieven.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/16, 15:33:29 »
Windows Media Center is nog altijd beter dan de alternatieven.

Daar moet ik U spijtig genoeg gelijk in geven , jammer dat er nog niet zoiets bestaat voor Ubuntu. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline thieuke

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/16, 15:35:35 »
Waarom is dat en hoe intensief is Ubuntu bezig dit te ontwikelen?
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/16, 15:40:23 »
Geen idee .
Ik zou dus ook een dualboot doen dan speelt U toch op zeker. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline thieuke

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/16, 16:17:47 »
Je speelt welliswaar op zeker, maar wel jammer dat het toch weer Windows moet zijn.

Ik denk dat ik eerst gewoon aan ga klooien met Linux.

En dankzij Dualboot's kan je toch meerdere systemen uitproberen, kan je meteen onderzoeken welke ik het prettigst vindt.

Windows MCE zal gewoon het laatste "redmiddel"zijn dan.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/16, 19:20:55 »
Er zijn wel 2 hele goede alternatieven,

De ene heb ik hierboven al aangegeven en dan andere werd al tijden geleden besproken in het offtopic gedeelte.

Beide werken goed, tis maar wat je ermee wilt in je keuze welke je neemt....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline thieuke

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/16, 20:04:20 »
Ik zit er inderdaad aan te denken om Linux MCE te proberen en Mythbuntu als enkel besturtingssysteem. Daarnaast heb ik natuurlijk altijd nog de mogelijkheid mijn zo geliefde Kubuntu 8.10 te nemen met programma MythTV.

Trouwens...... ik neem aan dat Windows MCE niet gratis is?????

Oja en nog wat. Ik ben nog bezig de onderdelen te kopen, aangezien ik ook nog deze pc een mobo upgrade wil geven en een tweede PC aan het bouwen ben, naast de HTPC zal het nog enige tijd duren voor ik echt aan de slag ga. Tegen die tijd zijn neem ik aan zowel Linux MCE als Mythbuntu ook weer een stapje dichter bij waar ze wezen moeten.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/16, 20:06:55 »
Ik zit er inderdaad aan te denken om Linux MCE te proberen en Mythbuntu als enkel besturtingssysteem. Daarnaast heb ik natuurlijk altijd nog de mogelijkheid mijn zo geliefde Kubuntu 8.10 te nemen met programma MythTV.

Trouwens...... ik neem aan dat Windows MCE niet gratis is?????

Oja en nog wat. Ik ben nog bezig de onderdelen te kopen, aangezien ik ook nog deze pc een mobo upgrade wil geven en een tweede PC aan het bouwen ben, naast de HTPC zal het nog enige tijd duren voor ik echt aan de slag ga. Tegen die tijd zijn neem ik aan zowel Linux MCE als Mythbuntu ook weer een stapje dichter bij waar ze wezen moeten.
het zit bij Windows.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/16, 20:27:17 »
En XBMC? http://xbmc.org/ Is beschikbaar voor Linux en doet volgens mij hetzelfde als Win MCE. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ga er binnenkort wel eens mee testen.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/16, 21:20:11 »
Ik hou voorlopig zowel vista als ubuntu 8.10 draaien. Ik ga proberen om in ubuntu mijn display te activeren. Lukt dit niet is het natuurlijk geen ramp, maar wel jammer.
 
Ik ga mijn htpc voornamelijk gebruiken om in de huiskamer films & muziek te kijken/beluisteren. Het grote voordeel is dat ik niet via een andere pc/laptop mijn films en muziek moet downloaden, om ze vervolgens via kabels of externe media player te bekijken op je lcd. Ook kan ik nu lekker youtube filmpjes bekijken op mijn lcd tv.
Het bekijken van tv (sateliet) op mijn HTPC heb ik even uitgesteld (euro's zijn op).

 Software onder vista = media portal
 Software onder ubuntu = XBMC of EAR media center. Mythbuntu ga ik zeker nog testen.
 Linux MCE is geen optie voor mij omdat die bij installatie de hele schijf geformateerd moet worden (geen keus uit   partie's etc) en ik wil graag mijn Vista behouden.

Ik denk dat je voor jezelf moet afvragen waarvoor je een HTPC wil gebruiken. Als je dat weet, kun je de software uitkiezen.


Gr Karel,

Ps, deze topic mag van mij afgesloten worden.
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/16, 22:16:33 »
1 Heb al enkele keren voorgesteld om een apart HTPC topic te openen. Er moet m.i. zelfs een subforum HTPC komen.

Citaat
2 Linux MCE is geen optie voor mij omdat die bij installatie de hele schijf geformateerd moet worden (geen keus uit   partie's etc) en ik wil graag mijn Vista behouden.

Dit is niet juist Ik heb een Linux MCE testpc draaiende op een oude pc. Begonnen met Kubuntu 7.10 in dualboot met XP en toen met de MCE installer naar LinuxMCE omgebouwd.

Ik heb het nog niet echt getest op de TV functies (heb geen goede videokaart in de testpc en ik moet die van de andere pc dus steeds overzetten). Mijn Hauppauge PVR-500 doet het wel. Moet alles nog configureren.

Toch denk ik dat het nu het beste is om de LinuxMCE beta (gebaseerd op Kubuntu 8.10) te kiezen hoewel de makers er zelf voor waarschuwen het anders dan als testpc te gebruiken. 7.10 heeft toch net te weinig ondersteuning voor nieuwe dingen. De grote ontwikkelingen kwamen later.

« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 17:51:06 door mcgyver »

chefbram77

  • Gast
Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/17, 13:58:43 »
Werkt Elisa niet als goede vervanger op Media Center???

Re: Bang om Ubuntu te installeren !
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/17, 14:07:15 »
Hier onder Mediacenters staan nog enkele andere: http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html#Mediacenter
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:43:00 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience