Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.  (gelezen 4802 keer)

baal0170

  • Gast
Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Gepost op: 2008/12/22, 20:55:24 »
Hallo,

(ik ben een beginneling!!)
Voor een bepaalde toepassing moet ik het bestand etc/apt/sources.list aanpassen.
Het aanpassen gaat wel maar zodra ik hem wil saven dan krijg ik de melding:

Kan het bestand ‘/etc/apt/sources.list’ niet opslaan.
U heeft niet de benodigde rechten om het bestand op te slaan. Controleer of u de locatie correct heeft ingetyped en probeer opnieuw.

Moet ik me anders aanmelden, of een code gebruiken??

Ik heb geinstalleerd: Ubuntu 8.10 desktop.

Alvast bedankt.

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/22, 21:10:07 »
gksudo gedit /etc/apt/sources.list

Of grafisch via systeem=>beheer=>softwarebronnen, tabblad "Software van derden".

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/22, 22:21:37 »
Lees ook eens wat over Ubuntu. Dat je voor beheerderstaken met "sudo" of "gksudo" is eigenlijk basiskennis.

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/23, 00:03:56 »
Lees ook eens wat over Ubuntu. Dat je voor beheerderstaken met "sudo" of "gksudo" is eigenlijk basiskennis.

Hij is net begonnen met Ubuntu. Basiskennis of niet, als je net begint dan weet je dat heus nog niet.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 00:20:28 »
voor die basiskenis kom je juist op een forum idd,,,

en deze stugge houding haaft mij echt jaren weerhouden om linux te gebruiken want bij iedere vraag als je eens wat probeert als nieuweling krijg je standaar de RTFM kreet naar je gesmeten.

dus sorrt maar als je dit soort reply's wilt geven ga dan naar http://forum.nedlinux.nl waar dit wel normaal is
[helaas mijn ervaring].

hier proberen we menselijk te zijn en te helpen en als je het niet weet hou je je afzijdig en leer je mee met lezen.

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 00:26:52 »
Goh man chris. Als er wel 1 forum is waar beginners goed worden geholpen, is het toch wel hier. Dezelfde vragen worden soms meerdere keren per dag beantwoord, en als dan eens iemand zegt dat hij ook eens wat kan gaan lezen (wat zelfs helemaal niet verkeerd overkomt, zoals vanadium hierboven), is dat ook helemaal terecht.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/23, 00:30:02 »
Ter info: Om bestanden te veranderen moet je dus root zijn. Je kan deze ook openen via een terminal zoals nunslaughter al aangaf of via Alt+F2 en dan tik je in het vakje: gksudo nautilus (hierna moet je je wachtwoord ingeven.)
Zo open je je bestandssysteem en kan je werken als root. Let hier wel op wat je doet. Een kleine wijziging kan grote gevolgen hebben.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 15:01:22 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/23, 00:55:39 »
Goh man chris. Als er wel 1 forum is waar beginners goed worden geholpen, is het toch wel hier.

idd dit forum is helemaal top als het op beginners aankomt waar ik mezelf nog steeds toe reken.

en zelfs ik denk wel eens ,,,man ga eerst eens zoeken en lezen,,
wat ik doe als ik lid wil worden van een forum lees ik me eerst een paar dagen id zeker weten,,,
en nog kom ik met "stomme" vragen waar het antwoord al tig keer op is gegeven.

waar het mij om gaat is dat hoe saai/standaard/algemeen etc je vraag ook is,,
antwoord dan minimaal met een link en niet met,, leer googlen oid.

googlen is idd makkelijk als je de juisten zoektermen kent,, en over de zoekfuncties fan diverse fora maar te zwijgen natuurlijk.

tuurlijk,, "wij" kunnen alles al vinden maar als je al niet weet dat gksudo/sudo zorgt voor root rechten ,, als je al weet wat root rechten zijn,, dan heb je ook niets aan zoeken.


de kracht van ubuntu is laagdrempelig zijn en zelfs de verstokte other OS user wegwijs maken en behulpzaam zijn,,
daar ging mijn reactie over,,,, mischien een beetje over the top,,, sorry daarvoor.

ik heb alleen al te vaak persoonlijk een RTFM reactie gekregen op diverse linux fora dat de lol er snel af is,,
en dat lijkt me niet de bedoeling als je linux/ubuntu wilt promoten toch?

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/23, 02:04:20 »
idd niet de bedoeling.

Echter er zit een wezenlijk verschil tussen iemand afbranden met deze woorden in het eerste postje of zoals vanadium deed iemand adviseren nadat het goede antwoord is gegeven.

Vind dus niet dat vanadium iets verkeerd zegt in dit geval,
maar dit is juist aan te moedigen door de gevorde.

Wijs ze op docu, en iets simpels zoals de zoekfunctie..

Nog mooier zou gelijk een linkje erbij te geven waar dit soort simpele dingen te lezen valt.
bijv. deze http://wiki.ubuntu-nl.org/

Dit word ook wel educatief helpen genoemd.

Het is beter iemand te leren vissen , ipv
iemand steeds vis geven om te eten.
Wanneer je geen vis meer geeft gaat die persoon dood.

En heel soms kan ik de opmerking RTFM wel begrijpen.
Iedereen doet verschrikkelijk zijn best om alles zo uitgebreid mogelijk te documenteren.
Daar zitten miljoenen uren werk.
En toch stelt men dan een vraag die op de eerste regel van de Man beantwoord word.

Of beantwoord zou worden indien men de moeite neemt "help" in terminal te typen.

Sja, het is dus wel begrijpelijk dat men dan uit frustratie die opmerking maakt.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 02:14:44 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/23, 14:04:08 »
Zonder wie dan ook af te willen branden...........

Ik zie regelmatig dat iemand die schrijft een beginneling te zijn op het gebied van Ubuntu, of waarvan dat duidelijk moet zijn door het geringe aantal berichten dat hij/zij gepost heeft, een antwoord krijgt waarin iets staat zoals:

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

En geloof me, een beginneling heeft vaak geen idee wat ie daarmee aanmoet. Voor ons is het duidelijk dat dit een commando is dat in de terminal moet worden getypt, maar voor een beginner........?
Probeer voor die beginner wat duidelijker te zijn door erbij te zeggen dat dit in de terminal getypt (of gekopieerd/geplakt) moet worden, waar die terminal te vinden is enzovoort........

Het is wat meer werk, maar niet iedereen leest zich van tevoren in Ubuntu in. ;)

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/23, 14:13:30 »
Ik zet er toch duidelijk bij dat het ook via de grafische manier gaat, wat is nog moeilijk dan?

En hij zegt zelf dat hij het al heeft geprobeerd aan te passen. Ja, hij kan het ook via Nautilus gedaan hebben, maar als hij (of iemand anders) niet weet wat hij met een commando moet doen, moet het maar gewoon gevraagd worden en binnen de paar minuten heeft iemand geantwoord.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/23, 16:48:13 »
Ik zet er toch duidelijk bij dat het ook via de grafische manier gaat, wat is nog moeilijk dan?
Ik schreef nog: "Zonder wie dan ook af te willen branden".......... ;)
Ik doelde dus niet speciaal op jou, Nunslaughter, maar op iedereen in het algemeen en niemand in het bijzonder.

Ubuntu is/werkt nu eenmaal compleet anders dan Windows, dus een beetje stap-voor-stap-uitleg heeft een beginner nodig. De terminal gebruiken is toch iets waar iedereen in het begin (en misschien nog wel) huiverig voor was. En natuurlijk komt de vraag "Wat moet ik met....?" of "Waar moet ik dat dan......?" vanzelf wel als ze het niet snappen, maar krijgen ze dat meteen bij het te gebruiken commando te horen, dan bevordert dat toch alleen maar de snelheid waarmee ze kunnen werken?

Maar nogmaals, het is maar een algemene opmerking. ;)

Offline joop13

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/23, 20:18:36 »
Daar komt weer mijn voorstel om een onderdeel op het forum te maken die juist bedoeld is voor beginnelingen. Misschien een aantal links op de startpagina naar de wiki, de link van Pjotr en zo nog een aantal. Met de aanduiding: Voor beginners: de meeste beginnersvragen worden via deze links beantwoord kijk daar eerst eens. Voor je een vraag stelt.

Aan de andere kant is het heel aangenaam om een beginnervraag te beantwoorden. Dat zijn de meest makkelijke, het enige is dat je er wel om moet denken dat de terminal voor een beginner angstwekkend kan zijn =D.

En.... willen jullie geen ruzie maken over de hulp die wij graag willen geven???
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 20:21:29 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline heir4c

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/23, 21:00:42 »
Amen   :) :D =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/23, 22:56:17 »
sorry als ik iets te hard uit de hoek kwam [vind ik wel als ik het nu terug lees],,

maar ik blijf erbij dat er echt voorzichtig omgesprongen moet worden met linux beginners,,,
ikzelf heb dus zeker een keer of 4 een begin gemaakt en ben weer afgehaakt omdat ik oa de terminal niet snapte/durfde etc.  nu lag ik erom maarja.

ik moet zeer zeker zeggen dan ubuntu-nl tig keer beter is voor beginners dan andere linux fora en ik voelde me hier dan ook al vrij snel thuis en durfde ook mn vragen te stellen,,,, hoe beginner ze ook waren/zijn [ik ben er nog lang niet].

dus hierbij mijn dank aan ieder die helpt,,en blijft helpen en wees geduldig met ons overstappertjes,,,het is zo al lastig genoeg :)

Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/23, 23:08:11 »
Amen   :) :D =D
Daar sluit ik mij bij aan.

En ook als antwoord op de bijdrage van Chris hierboven.

Zelf had ik het geluk alléén maar op dit forum terecht te komen toen ik anderhalf jaar geleden begon. Het is pas achteraf, toen ik zelf al een beetje begon te kennen dat ik via links naar oplossingen die elders werden voorgesteld al eens draadjes tegenkwam waarin heel wat minder vriendelijk en geduldig werd gedaan...
'k Dank dus alles en iedereen op mijn blote knietjes. :P

Meestal probeer ik zelf om een volledige uitleg te tikken met verwijzingen naar bvb Toepassingen-->Kantoor-->Nautilus... enzovoort, maar ja, ik heb soms ook een off-dag en dat zal voor iedereen wel gelden.

Kunnen we er nu maar een streep onder zetten en er samen in de Stamkroeg ene gaan pakken ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/23, 23:17:44 »
proost en idd AMEN.

ik zal me voortaan inhouden maar soms ligt je hart op je tong,,,
maar zonder iemand tegen zn schenen te willen schoppen hoor,,,
nogmaals respect voor ubu-nl en zijn leden,, en ben trots er lid van te mogen zijn.

en nu naar de kroeg :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/24, 11:34:04 »
Chris en Prosper, daar kan ik me enkel bij aansluiten.

Ben zelf blij dat men mij wilde en kon helpen in het begin (alhoewel 'begin'. Ben nog steeds een beginneling.)
Heb soms ook al eens gedacht: man, ga eens zoeken of google even maar de ontvangst van een nieuw lid is inderdaad belangrijk. Ik voel mij hier uitstekend en hoop dit ook van de anderen die erbij komen. En je weet ook niet hoeveel ervaring hij heeft met een computer. Voor ik in juni begon met linux durfde ik niet eens een computer openvijzen en dingen veranderen in bestanden.
En ja sommigen (zoals ik was) zijn bang om de terminal te gebruiken, maar heb ontdekt dat dat veel sneller werkt. Moet nu natuurlijk nog veel commando's leren.
Ik heb hier zelf ook al mensen geholpen en ook al fouten gemaakt en foute zaken geschreven, maar door anderen te helpen en zelf even te zoeken of een progje waar ze het over hebben te proberen installeren, leer je zelf ook veel en ontdek je nieuwe dingen waar natuurlijk de gevorderde al mee weg is of al kent.
Ik begrijp wel dat degenen die al langer met linux bezig zijn en op dit forum zitten soms eens balen van weer de zelfde vraag te krijgen.
Ik heb er al eens aan gedacht om al de topics uit te pluizen om een soort van verzameling te krijgen en alles te sorteren op een bepaald probleem of commando. Zo help ik mezelf alles snel te kunnen vinden voor ik op het forum of internet zoek. Dat word wel een werkje van lange adem.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Rechten om bestand Sources.list aan te passen.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/24, 12:38:14 »
Sorry, maar ben het met Chris eens:

Chris: je was niet te hard

Nunslaughter je reactie was goed, zei het dat je iets uitgebreider had kunnen zijn over de terminal manier.

Dit forum is inderdaad hulpvaardig, niet altijd vriendelijk, maar gelukkig meestal wel. Als ik sommige reacties lees denk ik aan die twee oudjes bij de Muppetshow (Statler en Waldorf), of aan Fons Jansen die zei: "mijn vader had zelfs 's avonds nog een ochtendhumeur". Ik kan ook (gelukkig steeds minder) fel REageren. Je zal me niet makkelijk als eerste zien beginnen.

Denk je eens in hoe het moet voelen als je een nieuw gebouw voor het eerst binnen komt en moet plassen. Je vraagt naar het toilet en iemand aan de balie zegt: "oh, die bevinden zich (bv) naast de JFK zaal (weet jij waar dat is). Vervolgens zegt de andere persoon aan de balie: "Waarom leest u nou niet eerst de wegwijzers"?

Ik zit in het onderwijs. Daar moet je vooral geduldig zijn. herhalen totdat het er echt in zit. Ja, ook hier kan het gebeuren dat je 100 keer moet herhalen. geef dan een linkje naar de juiste plek. Een sneer, snauwen, "ga lezen(= eigenlijk RTFM)" is niet netjes. Als je niet met "kleuters" (sorry beginnelingen, no offense) kan omgaan, ga dan naar de "universiteit" van dit forum.

@ Joop, ik kan me in alles vinden wat je zegt. Misschien moet zoiets inderdaad komen, eventueel in combinatie met het verbod aan sommige professoren om daar te mogen reageren (ik bedoel eigenlijk dat er een groep wordt aangewezen die speciaal daar antwoord geeft). Het blijkt steeds weer dat iemand die net "beginneling" af is, het best weet hoe een beginneling denkt en voelt en dus vaak het best antwoord kan geven (als hij het antwoord kent natuurlijk).

We zijn in de groei. Gebrekkige klantvriendelijkheid kan de zaak schaden.

Voor iedereen: vergeet nooit waar en hoe je begonnen bent (dit bedoel ik niet alleen in Ubuntu verband)

Gladys Knight:

"I see the children, I hear them laughing, and I remember, not long ago....................

(uit Forever Yesterday - G. Knight)

Ik blijf mijn leven lang beginneling.