Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan HD niet koppelen  (gelezen 1870 keer)

Offline r.zweep

  • Lid
kan HD niet koppelen
« Gepost op: 2008/11/20, 10:12:44 »
Even als telegram: computer met Windows ingestort, niet meer te redden; HD overgezet in de Ubuntumachine, maar kan dus de NTFS-schijf niet koppelen. Als beginneling vraag ik dus wat hulp.
De details: <dollar>LogFile indicates unclean shutdown (0,)0 Failed to mount ' /dev/sdb1' : Bewerking wordt niet ondersteund Mount is denied because NTFS is marked to be in use.

Alvast bedankt voor de hulp, Rudolf

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: kan HD niet koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/20, 11:17:00 »
Installeer het pakket ntfsprogs via Synaptic.
Open daarna een terminal en tik het commando sudo ntfsfix /dev/sdb1 in.
Hierna zou het wel moeten werken.

Offline r.zweep

  • Lid
Re: kan HD niet koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/20, 11:28:23 »
Dit kan helpen, ware het niet dat ik als beginnend gebruiker ( excuses hiervoor natuurlijk, maar je moet een keer ergens mee beginnen) eigenlijk nog iets meer uitleg nodig heb om hier iets mee te kunnen.

Rudolf

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan HD niet koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/21, 13:55:06 »
Even helpen: open een commandoterminal (Hulpmiddelen - Terminal)

Typ (of kopieer/plak) het commando

sudo apt-get install ntfsprogs

gevolgd door <enter>. Je moet nu je gewone gebruikerspaswoord ingeven om als beheerder te kunnen werken. Je ziet niets: dat hoort zo. Daarna wordt je programma geïnstalleerd.

Nu kan je het commando uitvoeren om de schijf te controleren en te herstellen zoals Johan aangaf:

sudo ntfsfix /dev/sdb1

Hierna zou je schijf gekoppeld moeten kunnen worden.

Als je enkel Ubuntu gebruikt, is het beter niet ntfs te gebruiken: ntfsfix heeft maar beperkte mogelijkheden omdat het ntfs bestandsformaat een geheim bestandsformaat is van Microsoft. Sommige problemen kunnen derhalve niet onder linux gerepareerd worden.

Re: kan HD niet koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/21, 15:38:19 »
Ik ben niet de slimste thuis(dat is mijn zoon) ;) een stukje uit het bericht Mount is denied because NTFS is marked to be in use betekent dit niet dat de schijf onder Windows niet netjes afgekoppeld is? En dus niet aan te koppelen is, of vergis ik me daar in?
Of kan je met  sudo ntfsfix de toegang forceren? Handig om te weten dan, kan het in mijn opzoek archief. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline r.zweep

  • Lid
Re: kan HD niet koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/22, 09:52:00 »
Gijs,

Daar vegis je je niet in, en de bovenstaande oplossing heeft in mijn geval inderdaad goed gewerkt.

Hierbij dus dank voor de aangedragen oplossing ( en ik ben weer een klein stapje verder in het ontdekken van Ubuntu!)

Rudolf