Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop HP pavillion DV7-1080ed  (gelezen 1979 keer)

Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Gepost op: 2008/09/07, 15:49:01 »
Ik heb een nieuwe laptop gehaald. Het is een HP pavillion DV7-1080ed. Ik heb nu een dualboot met Vista en Ubuntu.

Ik heb de volgende problemen:
1. Het geluid tijdens het inlogscherm blijft haperen/herhaald zich. Het stopt wel na enkele seconden.


2. Draadloos internet werkt niet. Ik denk dat Ubuntu de ingebouwde wireless card niet herkend
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 21:59:10 »
Hallo Chaukar. Ik heb zelf het kleinere broertje, de DV7-1070. Het geluid is inderdaad een probleem, niet alleen onder Ubuntu. Ik heb het als volgt opgelost:
1. pci=noacpi toegevoegd als kernel optie
2. Nieuwste stabiele alsa drivers gecompileerd en geïnstalleerd. Deze bieden specifieke ondersteuning voor de onboard geluidskaart in de DV7 (een of ander via Intel ICH9 gebridged STAC ding)
3. options snd-hda-intel single_cmd=1 toegevoegd aan /etc/modprobe.d/alsa-base

Ik zou het stap voor stap doen. Misschien is stap 1 al voldoende. Verder heb ik onder Sound Preferences alles op Alsa staan.
Je moet even checken welke wireless chipset er in je notebook zit, kan in een terminal met lspci | grep Network. Bij mij zit er een Broadcom BCM4312 in die wordt ondersteund door de restricted wl driver.

ariekanarie

  • Gast
Re: Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 21:51:51 »
Mijn eerste post, gelijk een lange dan maar. Ik heb een HP DV1090, ook met dual boot Vista en Ubuntu 8.10. Het heeft een tijdje gekost, maar ik heb nu een aantal zaken goed werkend.

Geluid
Na de standaard Ubuntu 8.10 installatie had ik een raar klikkend geluid uit de speakers en klonk alles vervormt. Oplossing was simpel:
  • Alle updates installeren
  • Voeg de regel
    Citaat
    options snd-hda-intel enable_msi=1
    toe aan
    Citaat
    /etc/modprobe.d/alsa-base
  • In andere forums wordt geadviseerd om de kernel optie pci=noapci toe te voegen. Bij mij was dat niet nodig. Nadeel van die methode is dat Ubuntu dan maar 1 core gebruikt als je een dual core processor hebt. Niet doen dus als het niet nodig is.

WIFI
Werkte bij mij helemaal 'out of the box', super! Ik werk al jaren met Fedora core, maar de wifi kon ik met geen mogelijkheid aan de praat krijgen. Go Ubuntu!

SKYPE
Dit was een uitdaging. Alles draait om de juiste settings van PulseAudio en Skype, en dan werkt het gewoon. Toelichting, ervan uitgaande dat je al een skype account hebt:
  • Installeer padevchooser met Synaptic
  • Start PulseAudio device chooser in Toepassingen - Audio en Video
  • Klik op de PuseAudio icoontje dat nu in het panel aanwezig is en kies Volume meter (Recording)
  • Praat hardop en kijk of je dit terug ziet in de volume meter. Zo niet, lees verder.
  • Start nu Gnome Volume Control door te dubbel klikken op het luidsprekertje in de panel
  • Klik op voorkeuren en zet alle opties aan
  • Ga naar tab Opname Actief en controleer dat de sliders voor Opname hoog genoeg staan en de speaker en microfoon niet op Mute staan
  • Controleer nu opnieuw of je stem terug te zien is in de volume met van Pulse Audio, bij mij was dat wel het geval.
  • Voeg Medibuntu toe aan de bronnen voor Synaptic. Kijk op http://www.medibuntu.org/ hoe dit moet
  • Installeer nu via Synaptic Skype (filter op oorsprong packages.medibuntu.org/non-free)
  • Start Skype in Toepassingen-Internet
  • Ga in Skype naar Options - Sound Devices: Zet Sound-in en Sound-out op Pulse, Ringing op Default Device
  • That should do the trick!

Dual Boot
Dit viel niet mee. Probleem is dat Vista niet goed wil starten (heb ik begrepen) als je Grub als bootloader gebruikt. Bij mij was extra complexiteit dat ik 2 harddisks heb en dat ik Vista op de ene, en Ubuntu op de andere wilde hebben. Dit zou makkelijk zijn als je in de Bios zou kunnen instellen van welke harddisk de laptop moet starten, maar dat kan helaas niet. Hij start altijd van de 1e harddisk. Onderstaande is een min of meer uit mijn hoofd, maar ik hoop de grote lijn duidelijk is:
  • Laat Vista op harddisk 1 staan (is de default configuratie)
  • Installeer Ubuntu op disk 2, maar let er op dat je bij het installeren de partionering manueel aanpast (ik ben even kwijt op welke knoppen je dan moet drukken). Je kunt ergens aangeven dat GRUB alleen op disk 2 wordt geinstalleerd. Daardoor blijft de laptop opstarten met de Windows bootloader van disk 1
  • Start de laptop vanaf Linux CD in rescue mode  (ik gebruik hiervoor mijn Fedora CD, maar kan mogelijk ook met de Ubuntu CD). Ga naar de partitie waar Ubuntu is geinstalleerd en schrijf de inhoud van menu.lst in /boot/grub over.
  • Start Vista en download en installeer NeoGrub. Zoek in Google waar je dit kunt downloaden
  • Start Neogrub en maak in Neogrub een nieuwe opstart optie van het type Neogrub bootloader
  • Klik op Configure bij de Neogrub bootloader tab, er opent een tekstverwerker. Pas de tekst aan met de informatie uit menu.lst van Ubuntu
Bij opstarten van de laptop verschijnt nu de windows bootloader met twee opties: Neogrub Bootloader (voor Ubuntu) en Windows Vista.

Nu ga ik aan de slag met TV aan de praat krijgen. Iemand daar ervaringen mee? Misschien met Myth Tv ofzo? Ik heb nooit een laptop met tv gehad, dus het wordt weer experimenteren.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Re: Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 23:16:13 »
Ik heb nu het geluidsprobleem op de manier van Arie Kanarie opgelost.
Het werkt!!!

Ik had het eerst met de andere methode gedaan, maar dat is dus niet de ideale oplossing!
Zo maar wat willekeurig artwork:
http://www.chaukar.deviantart.com

Ecchi Anime, Manga and Otakuism:
http://www.animeonsen.com

ariekanarie

  • Gast
Re: Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/13, 00:33:01 »
Chaukar Man: blij te lezen dat ik je heb kunnen helpen  =D =D

Re: Laptop HP pavillion DV7-1080ed
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/13, 09:15:38 »
Mooi dat het werkt! Bij mij deden beide CPU's het met de kerneloptie pci=noacpi. Maar had ook 32-bits versie van Ubuntu draaien, misschien ligt het daar aan.