Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?  (gelezen 1194 keer)

Offline HP

  • Lid
7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?
« Gepost op: 2008/09/02, 21:36:57 »
In navolging van mijn andere post over het verplaatsen van /home, wil ik nu op een rekendoos met Ubuntu 7.04, Hardy Heron, 8.04 installeren. Ik wil al mijn eigen bestanden behouden natuurlijk. Ik kan globaal 3 dingen doen:
I. /home paar keer backuppen, gehele harde schijf formatteren en de inhoud van /home terugzetten als ik klaar ben met installeren van 8.04. Komt feitelijk neer op wat ik hier beschrijf: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31328
II. 7.04 automatisch upgraden naar 7.10 (en 8.04) via synaptic update scherm. Zeer tijdrovend.
III. De 8.04 alternate CD er nu in knallen, bij formatteren enzo de /home partitie laten staan, rest formatteren en 8.04 regelt de rest.

Omdat ik overal - en dus ook hier op het forum - vaak gelezen heb dat het verstandig is om /home op een aparte partitie te zetten, heb ik dat altijd ook gedaan: want het zou makkelijk zijn bij upgraden enzo. Nu is het dus zover! Ik wil profijt halen uit het feit dat ik /home op een aparte partitie heb gezet. Kortom: optie III is de enige die voldoet aan het ooit voorafgestelde doel "/home op aparte partitie want dan is upgraden zo makkelijk". Maar voor ik er aan begin wil ik weten: is dat zo? Herkent en koppelt het 8.04 installatie proces vanzelf de bestaande /home en voegt deze gedurende het installatie proces vanzelf zijn nieuwe info toe aan deze bestaande /home?

Of moet ik - de mij nu nog geheel onbekende - optie IV kiezen.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/02, 21:53:04 »
ja, optie 3 kiezen. Je moet dan nog wel iets aangeven tijdens de installatie, ik geloof zoiets als /home koppelen aan /home, of iets in die hoek. Als je dat niet doet, zie je je home-dir niet bij de eerste keer opstarten (maar alle data zijn nog steeds daar/aanwezig). Optie 4 klinkt ook cool! ;-)

Offline HP

  • Lid
7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/02, 22:37:37 »
Citaat van: arie
Citaat van: HP
II. 7.04 automatisch upgraden naar 7.10 (en 8.04) via synaptic update scherm. Zeer tijdrovend.
III. De 8.04 alternate CD er nu in knallen, bij formatteren enzo de /home partitie laten staan, rest formatteren en 8.04 regelt de rest.
Of moet ik - de mij nu nog geheel onbekende - optie IV kiezen.
optie 4 de 8.04 cd in de cdspeler doen terwijl Ubuntu draait, de pakket manager wordt dan opgestart en kan je upgraden
Maar dan wordt er bijgewerkt denk ik, zoals bij optie 2 en ik wil wel graag een schone installatie maken, dus met formatteren van de schijf waar nu Ubuntu op staat - zonder die /home partitie
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/02, 23:06:42 »
Indien je /home op een aparte partitie staat houd je daar rekening mee bij het opnieuw installeren.

Je doet handmatig de partitie indeler.
Wijst hem de ruimte voor de root. + formateren
Wijst hem wat de /home is, deze niet formateren.
Wijst hem de swap.

Klaar
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HP

  • Lid
Re: 7.04 naar 8.04 upgraden op zelfde PC en /home laten staan?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/17, 19:33:24 »
Indien je /home op een aparte partitie staat houd je daar rekening mee bij het opnieuw installeren.

Je doet handmatig de partitie indeler.
Wijst hem de ruimte voor de root. + formateren
Wijst hem wat de /home is, deze niet formateren.
Wijst hem de swap.
Dit heb ik vandaag eindelijk gedaan op mijn hoofdsysteem. Hier en daar moesten een paar starters in de taakbalk opnieuw worden gezet; voor de rest sluit alles naadloos aan. Perfect dus, dit is de methode

1 ding: bij de schijfindeler moet je ook opnieuw aangeven of al je aan te koppelen harde schijven ext3 (of een ander bestandssyteem) zijn. Pas dan kun je het koppelpunt (bijv. /home/gebruiker/muziekschijf) opgeven. Ik weet niet of het schadelijk is als je daar bijv. ReiserFS opgeeft terwijl je partities ext3 zijn, want veranderen doet de schijfindeler er waarschijnlijk toch niets aan. Anyway, wanneer je veel partities hebt kan het dus geen kwaad dit van tevoren goed op te schrijven! Het programmaatje ṕartitiebewerker' is daartoe erg handig. Ow nog iets, ik moet kennelijk mijn toetsenbord instellingen wel opnieuw instellen, nog ;-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]