Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backups maken, hoe doen jullie dat?  (gelezen 13612 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Gepost op: 2007/07/31, 00:47:00 »
Dat een Ubuntu systeem veilig is en over het algemeen foutloos loopt is bij de meeste mensen wel bekend.
Maar het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan, bijvoorbeeld door kapotte hardware, een fout in Ubuntu, of een probleem tussen het beeldscherm en de bureaustoel (ja jij dus ;))
Persoonlijk denk ik dat mijn data bij Ubuntu in veilige handen is, maar je weet maar nooit wat er allemaal mis kan gaan.
Daarom maak ik van belangrijke data regelmatig een backup.

Omdat er heel veel manieren zijn om een goede backup te maken, wil ik van jullie weten...
* hoe jullie dat doen
* welke data jullie wel of niet backuppen
* hoe je controleert of die backups bruikbaar zijn


Hoe ik het zelf doe:
Ik heb bijna alle belangrijke bestanden op een aparte file-server staan, zodat ik vanaf meerdere computers bij kan.
Van de belangrijkste bestanden heb ik ook een kopie op andere computers staan.
De mail, bestanden voor werk en studie gooi ik iedere week of vaker in een tar bestand en zet ik op DVD.
Deze DVD controleer ik op fouten (md5sums), en kijk of ik hem ook in een andere computer foutloos kan lezen.
Als ik naar mijn ouders ga, dan maak ik kopietjes van de DVD's en neem die mee, zodat als mijn huis afbrand ik nog een redelijk recente backup heb van mijn bestanden.

Ik backup alleen mijn persoonlijke data, de systeembestanden backup ik niet, alleen af en toe een kopietje van /etc voor de belangrijkste instellingen. Hierdoor is het makkelijker om het systeem opnieuw te installeren.

Dit systeem is redelijk veilig, al heeft het wel de nodige minpunten:
Het is arbeidsintensief
Ik kan het vergeten
Met een beetje pech raak ik bestanden van bijna een hele week kwijt.
Ruimteverlies door dubbele bestanden.

Pluspunten zijn er ook:
Directe controle op de kwaliteit van de backup, zodat ik niet met een kapot schijfje zit.
Veel bestanden heb ik dubbel, dus ik kan het snel terugzetten.
Ik heb volledige controle over wat ik backup, wanneer ik het backup en hoe ik het doe.
Ik weet precies waar een willekeurig bestand gebackupt is. (Alles staat netjes in apparte mappen)

De plannen om het in de toekomst veiliger te maken zijn o.a. een file-server met de belangrijke data op een RAID 5 array. Hier ga ik binnenkort aan beginnen.

Nu denk ik dat er veel betere manieren zijn om het te doen, dus kom maar op met jullie backupplannen :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/31, 03:06:33 »
Ik heb een externe harde schijf voor mijn belangrijke data die ik enkel update wanneer er een nieuwe versie uitkomt, om de 6 maanden dus. Voor de rest doe ik niets.

Ik heb nog nooit dataverlies geleden bij Ubuntu, altijd eenvoudig aan mijn bestanden kunnen komen ook bij vastlopers na een update wanneer ik een beta of zelfs alfa versie draai. Nog nooit een vastloper gehad bij een uitgebrachte versie. (Buiten 1 keer in Dapper door een foute update van Canonical zelf maar die was 's avonds opgelost.)

Ik gebruik geen progjes maar heb voor alle zekerheid wel een Knoppix live-dvd klaarliggen vol met systemrescue progjes op. De DVD heb ik nog nooit moeten gebruiken hoewel Linux-Magazine me verzekerde dat ik het ooit nodig ga hebben.

Voor mensen die dagelijks een back-up willen maken van hun harde schijf bestaan er voldoende programma's in Synaptic.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ramana

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/31, 07:34:26 »
Ik maak alleen een back-up van mijn persoonlijke data op een externe hardeschijf, foto's brand ik eens per jaar op een dvd. Van het systeem maak ik regelmatig een imagecopy. Dat doe ik m.b.v. een tweede linux-systeem. Nu ga ik daarvoor een live-cd gebruiken (Pmagic). Voor het maken van de back-up heb ik een scriptje geschreven die controleert of de externe hardeschijf is aangesloten (en aan staat). Dit gebeurd met geluidsignalen.

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/31, 08:35:08 »
Hmmm,
Onder Windows maakte ik slechts een backup van mijn usb-stick - die gebruikte ik voor school namelijk en daar raak je nog wel eens wat kwijt. Die backup stond gewoon op mijn harde schijf dus.
Ik gebruikte daar "SyncBack" voor. Dat progje ben ik echter nog niet voor linux tegengekomen.....

Een externe harde schijf zou ideaal zijn, maar helaas kan ik me die niet veroorloven (die krengen kosten toch al gauw zo'n 80 euro). Zou ideaal zijn om mijn Home-map te backen.

Momenteel dus geen backups voor mij!

Offline wutnubu

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/31, 09:18:45 »
Gewoon met K3B als root met gksudo alle home mappen op een dvd branden.
En dat elke zaterdag.
Twee dvd's rewrite voor de even en oneven weken.

Gaat al jaren uitstekend.

Groet

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/31, 11:56:10 »
Dat lijkt me een ook een kostbare methode? Of gaan al die dvd's niet in de papieren lopen? Hier zou ik namelijk dan twee schijfjes per week voor moeten gebruiken.....
Of gebruik je rewritables? Als dat goed en betrouwbaar werkt, ga ik dat ook maar eens doen.....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/31, 12:16:27 »
Citaat van: bartek
Ik heb een externe harde schijf voor mijn belangrijke data die ik enkel update wanneer er een nieuwe versie uitkomt, om de 6 maanden dus. Voor de rest doe ik niets.

Ik heb nog nooit dataverlies geleden bij Ubuntu, altijd eenvoudig aan mijn bestanden kunnen komen ook bij vastlopers na een update wanneer ik een beta of zelfs alfa versie draai. Nog nooit een vastloper gehad bij een uitgebrachte versie. (Buiten 1 keer in Dapper door een foute update van Canonical zelf maar die was 's avonds opgelost.)
En wat als je harde schijf kapot gaat? Dan raak je als je pech hebt alles kwijt wat er op staat.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je geen data (bestanden of mail o.i.d.) hebt waarvan het erg is als je het kwijt raakt.

Citaat van: Ramana
Ik maak alleen een back-up van mijn persoonlijke data op een externe hardeschijf, foto's brand ik eens per jaar op een dvd. Van het systeem maak ik regelmatig een imagecopy. Dat doe ik m.b.v. een tweede linux-systeem. Nu ga ik daarvoor een live-cd gebruiken (Pmagic). Voor het maken van de back-up heb ik een scriptje geschreven die controleert of de externe hardeschijf is aangesloten (en aan staat). Dit gebeurd met geluidsignalen.
Maak jij zo weinig foto's dat alle foto's die je in 1 jaar tijd maakt op 1 DVD passen?
Hoe erg is het om bijv. een half jaar aan foto's kwijt te raken als je harde schijf crasht, of je een foutje maakt met het verwijderen van data?

Citaat van: sisosteven
Momenteel dus geen backups voor mij!
Helemaal niet? :o
Is het niet erg als je door een fout je schoolverslagen kwijt bent? Voor mij zou het een drama zijn.

Citaat van: w.hellinga
Gewoon met K3B als root met gksudo alle home mappen op een dvd branden.
En dat elke zaterdag.
Twee dvd's rewrite voor de even en oneven weken.

Gaat al jaren uitstekend.
Dat lijkt me een efficiënte en redelijk betrouwbare manier.
Controleer je ook wel eens of de dvd's die je gebrand hebt wel te lezen zijn?
Je maakt geen backup van het systeem omdat je precies weet hoe je het moet installeren en instellen?

Citaat van: sisosteven
Dat lijkt me een ook een kostbare methode? Of gaan al die dvd's niet in de papieren lopen? Hier zou ik namelijk dan twee schijfjes per week voor moeten gebruiken.....
Of gebruik je rewritables? Als dat goed en betrouwbaar werkt, ga ik dat ook maar eens doen.....
Ik koop mijn dvd's in Duitsland, 100 dvd's voor ongeveer 25 euro. Per dvd dus 25 cent. Met 2 DVD's per week kost dat ongeveer 26 euro per jaar. Dat heb ik er graag voor over om mijn data veilig te houden.

Met rewritables kan het natuurlijk nog goedkoper. Ik heb alleen wat negatieve ervaringen gehad met niet leesbare rewritables, dus die gebruik ik niet.

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/31, 12:41:44 »
Er zijn al vele topics hierover he.
Net als ramana gebruik ik een script alleen dan zonder die rare geluidjes van 'm ;)
Dit script wordt automatisch gerunned tijdens het uitzetten van mijn pc (het script heb ik elders op dit forum gepost).
Mijn hele home wordt dan weggeschreven op een netwerkschijf (een zogenaamde NAS).
Kortom: nooit omkijken naar en elke dag een betrouwbare backup.

Monk.

Offline wutnubu

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/31, 12:45:25 »
Ik gebruik rewrite's die gaan reeds jaren mee, twee stuks van 5 euro (meen ik me te herinneren) per stuk.
Goudkleurig wel te verstaan. En het merk is Sony.

En of het goed gaat...

Elk half jaar installeer ik een nieuwe (schone) Ubuntu versie op vijf computers. Vier Desktops en een LAMP server. Niks geen release update's, en bijbehorende problemen, gewoon de installatie checklist bijhouden en steeds uitvoeren. De /home data wordt dan als laatste opnieuw geladen dat gaat al jaren zonder problemen.
(behalve die keer dat ik een verkeerde DVD gepakt had en dus een weekje data kwijt was, maar dat was dus gewoon eigen domme schuld).

Groet

Offline woteb

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/31, 13:23:39 »
Ik heb thuis een netwerk:

1 server (Debian)
3 werkstations (Feisty)
1 USB/LANdisk

Op de server zijn drie schijven aanwezig. 1 met het besturingssysteem, 1 met de /home partities van de werkstations en 1 met de overige data.

's Nachts gaat alle data van de /home schijf via een cronscript (één voor de even- en één voor de oneven dagen) met tar naar een directory van de overige dataschijf. Op die dataschijf staan bestanden die ik nauwelijks gebruik, bijv. een stel iso's die ik heb gedownload.

De tarballs die op de dataschijf worden aangemaakt van de /home schijf gaan 1x per week naar de USB/LANdisk.

De data van mij laptop gaan naar een externe USB harddisk. Met de systemrescue CD maak ik een keer per week een image  (met Partimage) van mijn / partitie (waar geen andere data op staat) naar een (ext3 geformateerde) usbstick (kan omdat het een kleine image is, ongeveer 650 MB) en af en toe ook naar die externe USB disk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/31, 13:33:07 »
Ik heb onlangs een nieuwe harde schijf in m'n pc gestoken omdat mijn oude schijf de verzameling digitale foto's niet meer aankon. Ik heb ook m'n hele ubuntu naar de nieuwe schijf verhuisd en de voormalige ubuntu-partitie op de oude schijf gebruik ik nu om back-ups van m'n home-folders te maken. Op die oude schijf staat ook windowsXP en de back-ups daarvan komen op een aparte partitie op de nieuwe schijf.

De foto's kopieer ik regelmatig op CD's, maar dat moet je maar één keer doen. Telkens ik een paar nieuwe albums heb en ongeveer een cd kan vullen, maak ik er een backup van.

Voor het backuppen gebruik ik geen programma maar gewoon een TAR opdracht.

Kost niets (als je een beetje schijfruimte over hebt) en het gaat heel snel van schijf tot schijf.

Offline Ramana

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/31, 20:54:18 »
@Johanvd

Citaat van: Ramana
Ik maak alleen een back-up van mijn persoonlijke data op een externe hardeschijf, foto's brand ik eens per jaar op een dvd. Van het systeem maak ik regelmatig een imagecopy. Dat doe ik m.b.v. een tweede linux-systeem. Nu ga ik daarvoor een live-cd gebruiken (Pmagic). Voor het maken van de back-up heb ik een scriptje geschreven die controleert of de externe hardeschijf is aangesloten (en aan staat). Dit gebeurd met geluidsignalen.
Maak jij zo weinig foto's dat alle foto's die je in 1 jaar tijd maakt op 1 DVD passen?
Hoe erg is het om bijv. een half jaar aan foto's kwijt te raken als je harde schijf crasht, of je een foutje maakt met het verwijderen van data?

weinig? een foto is bij mij ongeveer 2Mb groot, dan passen er toch ongeveer 2500 op een dvd? Dat komt neer op ruim 200 foto' s per maand. Je hebt gelijk, ik maak er zo weinig! :)

Offline dennus

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/31, 22:07:31 »
Dus als ik het goed begrijp is een backup van de /home directory voldoende (even afgezien van persoonlijke data)???  Kan je na een crash en een verse install dan gewoon de data uit die /home terugschrijven?  Levert dit geen problemen op? Zijn er nog meer directories die belangrijk zijn?  Kan je die ook gewoon terugschrijven?

Offline woteb

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/31, 22:37:10 »
In principe is de /home directory het belangrijkste.

Andere directories die belangrijk kunnen zijn zijn de volgende:

/usr/share/themes
/usr/share/icons

en als je zelfgemaakte scriptjes hebt:

/usr/bin. Maar zelfgemaakte scriptjes heb ik meestal ergens in een directory binnen /home/gebruiker/scripts staan, en die uitvoerbaar gemaakt en naar /usr/bin gekopieerd met het commando: sudo cp /usr/bin. Dus die heb ik meestal wel achter de hand.

Hetzelfde geldt voor bestanden als /etc/network/interfaces, /etc/fstab, /etc/passwd en dergelijke. Dus een kopie van de hele directory /etc kan geen kwaad. Kun je dergelijke bestanden afzonderlijk terug kopiëren.

Samenvattend:

/home
/etc
/usr/share/themes
/usr/share/icons

zijn belangrijk genoeg om te kopiëren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/31, 22:42:36 »
Citaat van: Ramana
@Johanvd

Citaat van: Ramana
Ik maak alleen een back-up van mijn persoonlijke data op een externe hardeschijf, foto's brand ik eens per jaar op een dvd. Van het systeem maak ik regelmatig een imagecopy. Dat doe ik m.b.v. een tweede linux-systeem. Nu ga ik daarvoor een live-cd gebruiken (Pmagic). Voor het maken van de back-up heb ik een scriptje geschreven die controleert of de externe hardeschijf is aangesloten (en aan staat). Dit gebeurd met geluidsignalen.
Maak jij zo weinig foto's dat alle foto's die je in 1 jaar tijd maakt op 1 DVD passen?
Hoe erg is het om bijv. een half jaar aan foto's kwijt te raken als je harde schijf crasht, of je een foutje maakt met het verwijderen van data?

weinig? een foto is bij mij ongeveer 2Mb groot, dan passen er toch ongeveer 2500 op een dvd? Dat komt neer op ruim 200 foto' s per maand. Je hebt gelijk, ik maak er zo weinig! :)
Ik dacht dat je maar 1 keer per jaar je foto's op een dvd brandde en verder geen backups maakte van je foto's.
Als je die tegelijk backupt met de rest van je persoonlijke bestanden is er natuurlijk niks aan de hand ;)

Twee weken vakantie vieren leverde dit jaar al zo'n 3000 foto's op :P
Dat past al niet meer op 1 DVD ;)
Ook sla ik graag de originele foto's op, en de bewerkte foto's apart.

Offline dennus

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/31, 23:09:36 »
Citaat van: woteb
In principe is de /home directory het belangrijkste.

/home
/etc
/usr/share/themes
/usr/share/icons

zijn belangrijk genoeg om te kopiëren.
En als je dan een restore doet van bijvoorbeeld /home... is dat dan gewoon een gevalletje terugzetten vanaf de backup-schijf?

Offline woteb

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/31, 23:31:57 »
Jawohl..... :)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Cobuntu

  • Gast
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/31, 23:49:05 »
Branden op een DVD of CD :)

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/31, 23:49:07 »
van /etc maak ik geen backup omdat daar instellingen van het systeem inzitten en omdat die instellingen soms nogal versie-afhankelijk kunnen zijn. Als ik upgrade naar een nieuwe versie van ubuntu doe ik altijd een propere installatie en dan houd ik die /etc bestanden ook niet.

Je kan de /home folders gewoon terugzetten, maar je moet wel even uitkijken met de rechten. De gebruikers moeten dezelfde gebruikers-id hebben. Dat is een cijfer dat aan elke gebruiker wordt gelinkt om hem te identificeren.

Ik heb daar veel problemen mee gehad toen ik van Mandriva naar Ubuntu migreerde en ik niet wist dat Ubuntu andere cijferreeksen voor die ID gebruikt. Daar kan je wel even op zoeken voor je dat probleem uitklaart.

 Maar voor de rest werkt het terugzetten van home-folders prima.

Offline dennus

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/01, 06:49:36 »
Citaat van: Marc Duval
Maar voor de rest werkt het terugzetten van home-folders prima.
Bedankt...

Offline wutnubu

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/01, 08:20:40 »
Inderdaad, terugzetten van een backup moet je vanuit de gebruiker (ingelogd als) doen waarvan die bestanden zijn. Dan staan de rechten altijd goed.

Groet

Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/01, 12:20:08 »
Citaat van: w.hellinga
Inderdaad, terugzetten van een backup moet je vanuit de gebruiker (ingelogd als) doen waarvan die bestanden zijn. Dan staan de rechten altijd goed.

Groet
Klopt, maar dan moeten de gebruiker-ID's hetzelfde zijn en dat heb je alleen wanneer je de gebruikers allemaal in net dezelfde volgorde opnieuw aanmaakt. Zoniet heb je vodden. Je kan die natuurlijk achteraf wijzigen, maar het is - zeker voor beginnende gebruikers - wel even zoeken en toch wel wat gedoe.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/01, 12:23:51 »
Citaat van: Marc Duval
van /etc maak ik geen backup omdat daar instellingen van het systeem inzitten en omdat die instellingen soms nogal versie-afhankelijk kunnen zijn. Als ik upgrade naar een nieuwe versie van ubuntu doe ik altijd een propere installatie en dan houd ik die /etc bestanden ook niet.
Ik maak wel een backup van /etc omdat het dan makkelijker is om de instellingen terug te zetten.
Ik zet niet de bestanden terug, maar kan makkelijker kijken hoe ik het ingesteld had.
Netwerkinstellingen, samba en nfs instellingen etc. veranderen niet, en als je alleen die gedeelten uit de config bestanden knipt en plakt in de nieuwe config bestanden werkt dat prima :)

Offline ds500ss

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/01, 22:32:27 »
ik gebruik twee shell scriptjes
om mijn backup te maken op stick
onder anderen mail,browser,rss,en uiterlijk van werk omgeving (thema 's,wallpapers)

hier het script waarmee mijn backups gecontroleerd worden
het is heel simpel opgezet

--- check.sh ---
#!/bin/sh
zenity --info --text="plaats USB stick"
export DATE="`zenity --title="Datum ingeven" --entry`"
cd /media/disk/backup-$DATE
gpg --verify check-$DATE.SHA1SUMS.asc
sha1sum -c check-$DATE.SHA1SUMS
sleep 12
--- check.sh ---

regel 2 zet datum vast in $DATE voor het opzoeken  (vb. backup-2006-04-01)
regel 5 controleert de controlelijst
en ten slotte wordt de data zelf gecontroleerd

het werkt zoals het moet werken

PS: mijn backup script lijkt e te lang om hier te plaatsen (36 regels)
mocht er toch vraag zijn
laat het dan weten

Offline woteb

  • Lid
Backups maken, hoe doen jullie dat?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/02, 10:08:21 »
36 regels? Ik heb wel eens meer gezien. En als het nuttig is, waarom niet? Van mij mag je het hier wel posten hoor?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)