henke54
Lid
|
 |
2008/06/26, 13:12:27 |
|
deze link deed het voor mij : I removed every packages and was about to give up when I finally found the answer that made things work out of the box at http://doc.ubuntu-fr.org/materiel/acr38Packages to install : sudo apt-get install libacr38u libacr38ucontrol0 beid-tools pcscd libpcsclite-dev beidgui libbeid2 libbeidlibopensc2 After installing these, I was able to read my card under beid. Firefox : In order to access websites working with the eID, you need to load the PKCS#11 module. Edit > Preferences > Advanced > Encryption > Security Devices > Load Module name : “Belgium Identity Card PKCS#11″ Module filename : “/usr/lib/libbeidpkcs11.so.2″ Restart Firefox when done. The card reader MUST be plugged before starting Firefox if you intend to access a website requiring access to your eID. http://www.wains.be/index.php/2007/10/28/belgian-eid-under-ubuntu-710/
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #1, 2008/06/26, 14:32:39 |
|
Dank voor de informatie. Ga er zeker spoedig aandachtig naar kijken. Heb een maand of wat geleden een mislukte poging gedaan om dat ding aan de praat te krijgen, en heb sindsdien geen tijd gehad door teveel werk. Heb ondertussen zelfs al een tweede kaartlezer gekregen, nu van de Bank van de Post. Is een heel ander model, met nummertoetsen. Zal wel zien of dat allemaal lukt. 
|
|
|
|
|
|
Je voelt je ketenen pas als je beweegt.
|
|
|
|
|
henke54
Lid
|
 |
Antwoord #3, 2008/06/27, 10:07:55 |
|
engels lezen kan ik wel een beetje, en vertalen naar nederlands ook een klein beetje, maar zo een mooie uitgebreide handleiding als die link(hierboven) 'in elkaar steken'.... is voor mij 'boven mijn pet gegrepen'.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #4, 2008/06/28, 16:24:27 |
|
Heb hem inmiddels aan de praat gekregen ! Enkele opmerkingen: 1) Tijdens het installeren is het best om de kaartlezer NIET in te pluggen. 2) Wel eerst inpluggen en kaart insteken vooraleer je de beidgui opstart met Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Lezen en Beheren (met een icoontje van een Beid). Na het klikken op de chip, gaf hij aan "no smart card inserted". Bij het tabblad Opties en het keuzemenu "Kaartlezer" stond geselecteerd: OpenCT Reader (detached). Er was nog de keuze voor een ander model en dan "Niet opgegeven". Die deed het 'm.  De site van Fedict is wel degelijk http://www.fedict.be/ en niet degene die opgegeven is in die Franse manual.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #5, 2008/06/28, 16:57:00 |
|
Bon, ik zit hier overal wat rond te klikken en er begint een lijn in te komen. Vooraleer je je eigen informatie kunt bekijken, moet je eerst een aantal Certificaten downloaden. Dat doe je hier: http://repository.eid.belgium.be/NL/Index.htmKlik zowel op RootCA, CitizenCA als Government. Dan moet je telkens wel even kiezen of je het echt betrouwt... Vervolgens kun je deze link volgen: https://www.mijndossier.rrn.fgov.be/ waarbij je natuurlijk je kaartlezer en e-ID hebt aangesloten. Er wordt om je PIN-code gevraagd ! Dan flikkert het lichtje van de kaartlezer en krijg je de startpagina met de ingang tot het rijksregister.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #6, 2008/07/18, 13:42:15 |
|
Heb ze daarnet lichtjes aangevuld: ik heb een paragraaf toegevoegd met titel "Voor gebruikers van Ubuntu 8.04". Daarin geef ik de korte versie van het installeren: (daar in volzinnen: hier even in telegramstijl) Handleiding geldig voor de meeste kaartlezers, niet enkel ACR38U... Kaartlezer NIET aansluiten Terminal openen sudo apt-get install opensc openssl libopensc-openssl libpcsc-perl libpcsclite1 pcsc-tools libccid libacr38u libacr38ucontrol0 beid-tools pcscd libpcsclite-dev beidgui libbeid2 libbeidlibopensc2 Terminal sluiten Kaartlezer inpluggen, ID-kaart erin en Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Lezen en Beheren Verder zoals in gebruiksaanwijzing. Daar heb ik verder niks aan veranderd... Graag gedaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hello
Lid
|
 |
Antwoord #7, 2008/08/20, 14:08:46 |
|
^Bump^ Ik heb de wiki weer wat aangepast, zodat hij weer helemaal actueel is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bartek
Lid
|
 |
Antwoord #8, 2008/08/20, 14:49:57 |
|
|
|
|
|
|
|
| Deliberando saepe perit occasio |
"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #9, 2008/10/25, 09:27:10 |
|
Ik had, toen ik pas mijn kaartlezer had geïnstalleerd, een email kunnen verzenden met Evolution die ondertekend was. Nu lukt dat niet meer, en ik kan op de documentatie ook niet terugvinden hoe ik dat instel. Ik kan wel de root CA en Citizen Ca "importeren" in Firefox vanaf de websites van de regering, maar in Evolution komen ze niet voor in de lijst van de certificaten. Hoe krijg ik die daar in ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hello
Lid
|
 |
Antwoord #10, 2008/10/26, 19:04:00 |
|
Het is mij nog niet niet gelukt om de eID in evolution te gebruiken. Hoe heb jij dat gedaan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prosper
Lid
|
 |
Antwoord #11, 2008/10/26, 19:12:52 |
|
Dat is net mijn probleem: ik heb één keer (maanden geleden) eens iets ondertekend als test en toen ik het een paar dagen geleden nog eens wilde doen, lukte het van geen kanten meer 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hello
Lid
|
 |
Antwoord #12, 2008/10/28, 13:12:13 |
|
Hmm, ik weet het niet. Ik heb het nog nooit voor mekaar gekregen in Evolution. Ik vraag me af hoe dat jij dat hebt kunnen doen. Ik denk niet dat ik je verder kan helpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk Tas
Lid
|
 |
Antwoord #13, 2008/11/10, 22:27:47 |
|
Hmm, ik weet het niet. Ik heb het nog nooit voor mekaar gekregen in Evolution. Ik vraag me af hoe dat jij dat hebt kunnen doen. Ik denk niet dat ik je verder kan helpen. Ik hoop van te horen hoe je dit hebt gedaan!! Want dit is wat ik zoek.
|
|
|
|
|
|
Ubuntu User #14670BOINC-> The dwarfersProcessors -> Amd Turion TL52 / Ubuntu 7.10 - Amd X2 4200+ / Ubuntu 8.04 - Intel E6750 Core2Duo / Ubuntu 8.04
|
|
|
dirk1965
Lid
|
 |
Antwoord #14, 2008/12/13, 14:08:37 |
|
Ok, certificaten in Firefox, dat werkt allemaal, kan op tax-on-web, kan abonnement bestellen bij De Lijn, kan alle info bekijken in het rijksregister, maar die certificaten geraken op één of andere manier niet in dat ding waarmee ik de info op mijn kaart kan lezen en beheren. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Nu ja, het belangrijkste is dat ik op die sites raak, als ik dan al eens mijn pin code wil veranderen kan ik nog altijd die andere laptop met dat andere "besturingssysteem" gebruiken. Zou langs de andere kant wel fijn zijn moest het toch lukken op Ubuntu 8.10.
|
|
|
|
« Laatste verandering: 2008/12/13, 14:25:59 door dirk1965 »
|
|
|
|
|
|